|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي شماره 54894/183 2/9/1390 جناب آقاي دكتر محمود احمدينژاد رياست محترم جمهوري اسلامي ايران عطف به نامه شماره 76637/39719 مورخ 15/5/1387 در اجراي اصل يكصد و بيست و سوم (123) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي كه با عنوان لايحه به مجلس شوراي اسلامي تقديم گرديده بود با تصويب در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ 11/8/1390 و تأييد شوراي محترم نگهبان به پيوست ابلاغ ميگردد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني شماره173338 12/9/1390 نهاد رياست جمهوري ـ وزارت نفت «قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي» كه در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ يازدهم آبان ماه يكهزار و سيصد و نود مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 25/8/1390 به تائيد شوراي نگهبان رسيده و طي نامه شماره 54894/183 مورخ 2/9/1390 مجلس شوراي اسلامي واصل گرديده است، به پيوست جهت اجراء ابلاغ ميگردد. رئيس جمهور ـ محمود احمدينژاد قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي ماده واحده ـ به دولت اجازه داده ميشود در «مجمع بينالمللي انرژي» به شرح اساسنامه پيوست عضويت يابد و نسبت به پرداخت حق عضويت مربوط اقدام نمايد. تبصره ـ اعمال بند (22) اين اساسنامه درخصوص جمهوري اسلامي ايران با رعايت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود. بسم الله الرحمن الرحيم اساسنامه دبيرخانه مجمع بينالمللي انرژي فصل 1ـ تشكيلات و اهداف بند 1ـ الف ـ مجمع بينالمللي انرژي (كه از اين پس «مجمع» ناميده ميشود) همايشي دو سالانه است كه چهارچوب مذاكرات غيررسمي بين كشورهاي توليدكننده و مصرفكننده نفت و گاز را دربارة موضوعات و مسائل تأثيرگذار بركل بازار جهاني انرژي فراهم ميسازد. ب ـ دبيرخانه مجمع (كه از اين پس «دبيرخانه» ناميده ميشود) در تاريخ 23 سپتامبر 2002 ميلادي (1/7/1381هجري شمسي) با اطلاعيه هشتمين مجمع بينالمللي انرژي در اوزاكاي ژاپن و براساس مأموريت و چهارچوب كلي آن تأسيسگرديد. پ ـ دبيرخانه، از جمله به عنوان ركن دائمي داراي ماهيت بينالمللي عمل خواهد كرد تا وظايف مجمع را به صورت رسمي تر، سازماندهي و هماهنگ نمايد. بند2ـ اهداف دبيرخانه عبارتند از: الف ـ تحكيم مفهوم منافع متقابل از طريق به وجود آوردن امكان و فراهم ساختن محيط گفتگوي بين كشورهاي توليدكننده و مصرف¬كننده نفت و گاز و نيز فراهم آوردن زمينه گفتگوي بين دولتها و صنايع مرتبط با انرژي ب ـ بهوجود آوردن امكان انجام مطالعات و تبادل نظرات درباره روابط متقابل انرژي، فناوري، محيط زيست و رشد و توسعه اقتصادي پ ـ ارتقاء نقش بازارهاي انرژي باثبات و شفاف در ارتباط با سلامت اقتصاد جهاني، امنيت عرضه و تقاضا و توسعه تجارت جهاني و سرمايهگذاري در زمينه منابع انرژي و فناوري بند3ـ وظايف و مسؤوليتهاي اصلي دبيرخانه عبارتند از: الف ـ ارائه خدمات مشاورهاي، عملياتي و تداركاتي به كشور ميزبان مجمع وزارتي، به منظور حصول اطمينان از جلب مشاركت گسترده و سطح بالا و گفتگوهاي عميق ب ـ ترغيب كشورها، سازمانها و صنايع شركتكننده به حضور در كليه فعاليتهاي مجمع پ ـ تسهيل و ارتقاء تبادل دادهها و اطلاعات مربوط به انرژي ميان سازمانها و كشورهاي توليدكننده و مصرفكننده ت ـ برگزاري همايشها، نمايشگاهها و ميزگردهاي مرتبط با موضوعات انرژي بينالمللي و منطقهاي ث ـ تعامل و هماهنگي با ساير سازمانهاي بينالمللي و منطقهاي مربوط در جهت نيل به اهداف مجمع ج ـ همكاري با ديگر سازمانهاي بينالمللي و منطقه¬اي و نيز نهادهاي دانشگاهي و شركتهاي مشاورهاي در زمينه انجام مطالعات انرژي و تحقيقات مورد توجه توليدكنندگان و مصرفكنندگان چ ـ تهيه و انتشار گزارشها، خبرنامهها، بيانيهها و بيانيههاي مطبوعاتي درباره فعاليتهاي مجمع ح ـ تسهيل ارتباطات و تبادل اطلاعات با تمام اعضاء فعال در بخشهاي مرتبط با انرژي بند4ـ الف ـ دبيرخانه داراي كاركنان حرفه¬اي متشكل از دبيركل و كاركنان مورد نياز خواهد بود. ب ـ كاركنان در اجراي وظايف محوله خود، در جستجوي دريافت دستور از هيچ مقامي در خارج از دبيرخانه نخواهند بود و هيچ دستوري را از آنها نخواهند پذيرفت. آنها از انجام هرگونه عملي كه بر موقعيت ايشان در دبيرخانه تأثير نامطلوب بگذارد، اجتناب خواهند ورزيد. بند5 ـ دبيرخانه مسؤول پرداخت هزينههاي سفر هيأتهاي شركتكننده در جلسات، همايشها يا کارگاههاي آموزشي مجمع نخواهد بود. بند6 ـ الف ـ مقر دبيرخانه در شهر رياض، پادشاهي عربستان سعودي خواهد بود كه از اين پس به نام «كشور ميزبان» از آن ياد خواهد شد. در حاليكه دبيرخانه در حوزه اختيارات خود و براساس شرايط مندرج در پروتكل امضاء شده بين دولت كشور ميزبان و دبيرخانه در تاريخ 30 ژوئن 2004 ميلادي (9/4/1383هجري شمسي) مربوط به مقر دبيرخانه، مصونيتها و امتيازات عمل ميكند در كشور ميزبان با آن به عنوان شخص حقوقي رفتار خواهد شد. ب ـ دولت كشور ميزبان بايد تضمين نمايد كه دبيرخانه، دبيركل و ديگر كاركنان بينالمللي شاغل در دبيرخانه از مصونيتها و مزاياي مندرج در پروتكل موضوع جزء (الف) بند (6) بهرهمند خواهند شد. دولتهاي ديگر ميتوانند با صدور بيانيههاي يك جانبه مصونيتها و مزاياي مشابهي را اعطاء نمايند. پ ـ پروتكل موضوع جزء (الف) بند (6) در دو نسخه به دو زبان عربي و انگليسي تنظيم شده كه از اعتبار يكسان برخوردار ميباشند. با اين حال در صورت اختلاف در تفسير متن انگليسي ملاك خواهد بود. بند7ـ رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني فصل 2ـ اركان الف ـ هيأت اجرائي بند8 ـ الف ـ اداره امور دبيرخانه به عهده هيأت اجرائي است. ب ـ هيأت اجرائي از نمايندگان پانزده كشور و دو سازمان بينالمللي تشكيل ميشود (كه از اين پس از آنها به عنوان «نمايندگان» ياد ميشود). نمايندگان به شرح زير منصوب ميشوند: 1ـ ميزبان قبلي و ميزبانان مشترك مجمع 2ـ ميزبان و ميزبانان مشترك مجمع بعدي 3ـ كشور ميزبان مقر دبيرخانه و 4ـ آژانس بينالمللي انرژي و اوپك 5 ـ بقيه نمايندگان به وسيله حدنصاب كامل نمايندگان منصوب شده به موجب رديفهاي(1)، (2)، (3) و (4) جزء (ب) بند (8) و بر اساس حفظ تعادل نمايندگي بين كشورهاي مصرفكننده و توليدكننده، توسعهيافته و درحال توسعه و همچنين عامل پراكندگي جغرافيايي و با در نظر گرفتن ميزان مشاركت مالي به مجمع و دبيرخانه و نيازهاي موردي، منصوب ميشوند. پ ـ انتصاب بقيه نمايندگان مذكور رديف (5) جزء (ب) بند (8) در جلسهاي با حضور نمايندگان موضوع رديفهاي(1)، (2)، (3) و (4) جزء (ب) بند(8) حداكثر يك ماه پس از برگزاري هر اجلاس مجمع صورت ميگيرد. اكثريت پنج رأي براي اتخاذ تصميمها، ضروري است. ت ـ چنانچه يكي از نمايندگان به هر دليلي از حضور در هيأت اجرائي كنارهگيري كند، هيأت، نماينده جديدي را طبق رديف (5) جزء (ب) بند (8) انتخاب خواهد نمود. ث ـ نمايندة كشور ميزبان مجمع بعدي، رياست هيأت اجرائي را به عهده خواهد داشت (كه از اين پس از وي به نام «رئيس» ياد خواهد شد). هيأت اجرائي در اولين جلسه خود از ميان كشورهايي كه مشتركاً ميزباني جلسات مجمع را به عهده داشتهاند، رئيس عليالبدل را انتخاب خواهد كرد. ج ـ پرداخت منظم و به موقع حق عضويت سالانه توسط كشورهاي عضو پيششرط لازم براي عضويت نمايندگان آنها در هيأت اجرائي است. بند9ـ وظايف رئيس از جمله عبارت خواهد بود از: الف ـ بررسي و تدارك برگزاري هر يك از جلسات هيأت اجرائي ب ـ نظارت بر جلسات هيأت اجرائي پ ـ حضور در تمامي جلسات مجمع به عنوان نماينده هيأت اجرائي بند10ـ الف ـ هيأت اجرائي حداقل سالي دو بار و در فواصل زماني تعيين شده توسط نمايندگان تشكيل جلسه خواهد داد. ب ـ حداقل در هر سال، هيأت اجرائي يكبار در مقر دبيرخانه جلسات خود را برگزار خواهد نمود. پ ـ به درخواست مشترك رئيس و دبيركل يا دوسوم اكثريت نمايندگان، جلسه فوق العاده هيأت اجرائي تشكيل خواهد شد. بند11ـ وظايف هيأت اجرائي عبارت خواهد بود از: الف ـ تصويب موضوع اصلي و برنامه مجمع ب ـ تصويب برنامه كار دبيرخانه پ ـ تصويب بودجه ساليانه دبيرخانه و صورتحساب مالي دبيرخانه ت ـ انتخاب و انتصاب دبيركل از ميان نامزدهاي معرفي شده توسط كشورهاي شركتكننده در فعاليتهاي مجمع و براساس صلاحيت و تجربه نامزد مربوط. اين انتصاب به اتفاق آراء و در غير اين صورت براساس روش تصميمگيري مندرج در جزء (پ) بند (12) صورت خواهد گرفت. ث ـ نظارت بر منابع مالي دبيرخانه ج ـ تعيين حسابرس (كه از اين پس از وي به نام «حسابرس» ياد ميشود) براي دبيرخانه و تعيين حقالزحمه وي كه براي مدت يك سال منصوب خواهد شد. چ ـ تصويب مقررات استخدامي و مالي دبيرخانه ح ـ بررسـي و در صورت اقـتضاء اصلاح تصـميمات خود در مورد دبيـرخانه و فعاليتهاي آن خ ـ تشكيل كارگروهها يا گروههاي كاري لازم به منظور كمك به اجراي وظايف خاص محوله توسط هيأت اجرائي. بند12ـ الف ـ حد نصاب رسميت يافتن جلسه هيأت اجرائي حضور دوسوم نمايندگان رأي دهنده ميباشد. ب ـ هرنماينده داراي يك رأي است. اوپك و آژانس بينالمللي انرژي حق رأي ندارند. پ ـ رأي اكثريت، هشت رأي از آراء مأخوذه از هيأتها براي اتخاذ تصميم توسط هيأت اجرائي لازم است. ب ـ دبيركل بند13ـ الف ـ دبيركل، رئيس اجرائي دبيرخانه خواهد بود و اختيار انجام امور دبيرخانه را براي تحقق اهداف و مسؤوليتهاي مندرج در بندهاي (2) و (3)، طبق تصميمات هيأت اجرائي دارد. ب ـ دبيركل، به عنوان دبير مجمع و دبير جلسات هيأت اجرائي نيز عمل خواهد نمود. پ ـ دبيركل كارمندان مورد نياز دبيرخانه را انتخاب و استخدام خواهد نمود. قبل از انتصاب مديران بخشهاي دبيرخانه، دبيركل بايد با اعضاء هيأت اجرائي مشورت كند. ت ـ دبيركل براي يك دوره چهار ساله برگزيده ميشود. ث ـ دبيركل در مقر دبيرخانه به انجام وظيفه خواهد پرداخت. ج ـ در انجام وظايف محوله، دبيركل كاملاً مستقل عمل خواهد كرد ولي در برابر هيأت اجرائي پاسخگو خواهد بود. بند14ـ وظايف دبيركل از جمله عبارت خواهد بود از: الف ـ اداره امور دبيرخانه و حصول اطمينان از اينكه برنامه كاري آن به نحو كارا و اثربخش به مرحله اجراء در ميآيد. ب ـ پاسخگويي به نيازهاي هيأت اجرائي و حفظ تماس و تعامل مستمر با اعضاء هيأت اجرائي پ ـ برقراري ارتباط با كشورها، سازمانها و صنايع در خصوص موضوعات مربوط به مقولهها و بازارهاي بينالمللي انرژي ت ـ مشاوره و دريافت پيشنهادات از نمايندگان تمامي كشورها و سازمانهاي شركتكننده درمجمع درخصوص برنامهها و فعاليتهاي مجمع ث ـ تشكيل کارگروهها يا گروههاي كاري در صورت لزوم به منظور كمك به اجراي وظايف يا مسؤوليتهاي خاصي كه توسط هيأت اجرائي به وي محول شده است. ج ـ حصول اطمينان از مديريت مؤثر منابع انساني و مالي چ ـ تأمين منابع مالي و ارائه گزارشات بودجهاي و مالي براي دبيرخانه و ح ـ در صورت لزوم به كارگيري مشاوريني براي ارائه مشورت در مورد مسائل خاص و يا انجام مطالعات كارشناسي كه دبيرخانه توان انجام آنها را ندارد. پ ـ كارگروه مشاوره صنعتي بند15ـ الف ـ كارگروه مشاوره صنعتي بايد به رئيس و دبيركل در رابطه با موضوع فعاليتهاي مجمع مشورت دهد. ب ـ كارگروه مشاوره صنعتي از شركتهاي تجاري و واحدهاي صنعتي كه به دبيرخانه كمك مالي ميكنند، تشكيل ميشود. پ ـ رئيس هيأت اجرائي، رياست كارگروه مشاوره صنعتي را به عهده خواهد داشت. ت ـ كارگروه مشاوره صنعتي بايد حداقل سالي دو بار تشكيل جلسه دهد. ث ـ دبيرخانههاي آژانس بينالمللي انرژي و اوپك ميتوانند در جلسات كارگروه مشاوره صنعتي شركت نمايند. ت ـ گروه پشتيباني بينالمللي بند16ـ الف ـ گروه پشتيباني بينالمللي بايد درخصوص موضوع و ساختار اجلاس بعدي، مقولههاي سياست انرژي و تحولات ممكن در زمينه گفتگوهاي توليدكننده و مصرفكننده به هيأت اجرائي و دبيرخانه مشورت بدهد. ب ـ رئيس هيأت اجرائي، رياست گروه پشتيباني بينالمللي را به عهده خواهد داشت. پ ـ گروه پشتيباني بينالمللي متشكل از نمايندگان كشورهاي شركتكننده در هيأت اجرائي، دبيرخانههاي آژانس بينالمللي انرژي، و اوپك و نمايندگان كشورهايي است كه به شكل منظم كمكهاي مالي خود را به دبيرخانه مجمع ارائه مينمايند. دبيركل و رئيس با توجه به نمايندگي كشورهاي درحال توسعه و سازمانهاي ذيربط بينالمللي به منظور پيوستن به گروه پشتيباني بينالمللي از نمايندگان كشورهاي ديگر نيز دعوت به عمل خواهند آورد. ت ـ گروه پشتيباني بينالمللي بايد حداقل سالي دوبار تشكيل جلسه دهد. فصل3ـ مقررات مالي بند17ـ الف ـ سال مالي دبيرخانه از يكم ژانويه تا 31 دسامبر (11 دي تا 10 دي) هر سال خواهد بود. ب ـ بودجه دبيرخانه براي هر سال مالي بايد توسط دبيركل تنظيم شود و تا پايان سال مالي به تصويب هيأت اجرائي برسد. پ ـ حسابرس مورد اشاره در جزء (ج) بند (11) براساس استانداردهاي حسابرسي بينالمللي مسؤول بررسي گزارشات ساليانه و ارائه نظرات و پيشنهادات در خصوص يافتههاي خود به هيأت اجرائي خواهد بود. ت ـ دبيركل بايد طي چهارماه آخر هر سال مالي گزارش ساليانه حسابرسيشده كه دربرگيرنده فعاليتها همچنين وضعيت مالي دبيرخانه شامل ترازنامه، صورتحساب گزارش مالي و توضيحاتي در آن خصوص ميباشد را به هيأت اجرائي ارائه نمايد. ث ـ هيأت اجرائي پس از بررسي گزارش ساليانه آن را تصويب مينمايد و به اين ترتيب دبيركل را از هرگونه مسؤوليتي در اين خصوص مبرّي خواهد نمود. ج ـ گزارش ساليانه كه به اين ترتيب به تصويب رسيده است، در اختيار تمامي اشخاصي قرار ميگيرد كه به دبيرخانه كمك مالي ارائه ميكنند. چ ـ تمامي مدارك و مستندات مورد اشاره در اين بند به مدت ده سال توسط دبيرخانه نگهداري خواهد شد. بند18ـ بودجه ساليانه دبيرخانه به روشهاي ذيل تأمين خواهد شد: الف ـ حق عضويتهاي ساليانه توسط دولتهاي كشورهاي شركتكننده و كمك مالي بلاعوض ب ـ درآمد حاصل از فعاليتهاي دبيرخانه پ ـ مشاركتهاي مالي صنايع، افراد و مؤسسات ت ـ وجوه حاصل از پرداختهاي داوطلبانه. بند19ـ دبيرخانه داراي صندوقي به نام صندوق كمكهاي داوطلبانه موضوع جزء(ت) بند(18) خواهد بود. اين صندوق نقش ابزار مالي به منظور ايجاد تعادل بين درآمد و هزينههاي دبيرخانه را ايفاء خواهد كرد. وجوه صندوق كمكهاي داوطلبانه از روشهاي ذيل تأمين ميگردد: الف ـ كمكهاي مالي موردي توسط دولتهاي كشورهاي شركتكننده در مجمع ب ـ كمكهاي مالي توسط صنايع، افراد و مؤسسات بند20ـ دبيركل بهعنوان معتمد هيأت اجرائي، اداره امور بودجه ساليانه دبيرخانه را به عهده خواهد داشت. بند 21ـ حسابهاي دبيرخانه مجمع به دلار آمريكا نگهداري خواهد شد. فصل4ـ مقررات اضافي بند22ـ هر كشور شركتكننده در مجمع ميتواند اصلاحاتي را در مورد اساسنامه دبيرخانه پيشنهاد كند. اصلاحات ميتواند به اتفاق آراء و در غير اين صورت براساس روش تصميمگيري مندرج در جزء (پ) بند (12) صورت گيرد و يكماه پس از تاريخ تصويب نافذ خواهد شد. بند23ـ اين اساسنامه مشتمل بر بيست و سه بند ميباشد كه در شهر مكزيكوسيتي مكزيك در تاريخ 13 فوريه 2008 ميلادي (24/11/1386هجري شمسي) تصويب شد و از تاريخ 2 آوريل 2008 ميلادي (14/1/1387هجري شمسي) قابل اجراء خواهد بود. اين اساسنامه، جايگزين سند اصلي ميشود كه در سپتامبر 2003 ميلادي (شهريور 1382هجري شمسي) در اصفهان، ايران مورد تأييد و تصويب قرار گرفت. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و يك تبصره منضم به متن اساسنامه در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ يازدهم آبانماه يكهزار و سيصد و نود مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 25/8/1390 به تأييد شوراي نگهبان رسيد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني قانون اصلاح قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي شماره۹۳۱۶/۶۹ ۲۱/۲/۱۳۹۲ جناب آقاي دکتر محمود احمدينژاد رياست محترم جمهوري اسلامي ايران عطف به نامه شماره ۳۲۲۸۱/۴۷۸۲۹ مورخ ۲۳/۲/۱۳۹۱ در اجراي اصل يکصد و بيست و سوم (۱۲۳) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قانون اصلاح قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي که با عنوان لايحه به مجلس شوراي اسلامي تقديم گرديده بود، با تصويب در جلسه علني روز سهشنبه مورخ ۳/۲/۱۳۹۲ و تأييد شوراي محترم نگهبان، به پيوست ابلاغ ميگردد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني شماره۴۶۵۵۹ ۴/۳/۱۳۹۲ وزارت نفت ـ نهاد رياست جمهوري «قانون اصلاح قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي» که در جلسه علني روز سهشنبه مورخ سوم ارديبهشت ماه يکهزار و سيصد و نود و دو مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ۱۱/۲/۱۳۹۲ به تأييد شوراي نگهبان رسيده و طي نامه شماره ۹۳۱۶/۶۹ مورخ ۲۱/۲/۱۳۹۲ مجلس شوراي اسلامي واصل گرديده است، به پيوست جهت اجرا ابلاغ ميگردد. رئيس جمهور ـ محمود احمدينژاد قانون اصلاح قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي ماده واحده ـ منشور مجمع بينالمللي انرژي به شرح پيوست جايگزين اساسنامه دبيرخانه مجمع بينالمللي انرژي مندرج در ذيل تبصره ماده واحده قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بينالمللي انرژي مصوب ۱۱/۸/۱۳۹۰ ميگردد. تبصره ـ رعايت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اجراي بخش (۱۵) و پيوست آن و اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اجراي بخشهاي (۱۰)، (۱۳) و (۱۷) منشور الزامي است. منشور مجمع بينالمللي انرژي بخش اول ـ مجمع ۱ـ مجمع بينالمللي انرژي (که از اين پس از آن به عنوان «مجمع» ياد ميشود) براساس مقررات زير تشکيل ميشود: ۲ ـ مجمع، تشکيلات بين دولتي است که به عنوان تسهيلکننده بيطرف گفتگوهاي غيررسمي، آزاد، آگاهانه و مستمر انرژي در سطح جهاني در ميان دولتهاي توليدکنندگان و مصرفکنندگان انرژي عضو مجمع از جمله دولتهاي گذر انرژي عمل ميکند. ۳ـ منشور هيچگونه حقوق يا تعهدات الزامآور حقوقي را در بين يا ميان اعضاي آن به وجود نميآورد. ۴ـ هر دولت عضو در راستاي قوانين داخلي و تعهدات بينالمللي خود در قبال گفتگوهاي جهاني انرژي متعهد است، در مجمع شرکت مينمايد و با حسن نيت تلاش ميکند تا مفاد منشور را اجراء و اهداف آن را محقق نمايد. بخش دوم ـ اهداف اهداف بنيادين مجمع عبارتند از: الف ـ ترويج تفاهم متقابل و آگاهي بيشتر از منافع مشترک انرژي در ميان اعضاي خود ب ـ ارتقاي درک بهتر از مزاياي بازارهاي با ثبات و شفاف انرژي براي سلامت اقتصاد جهان، امنيت عرضه و تقاضاي انرژي، توسعه تجارت جهاني و سرمايهگذاري در منابع انرژي و فناوري پ ـ شناسايي و ارتقاي اصول و خطمشيهايي که موجب ارتقاي شفافيت ثبات و پايداري در بازار انرژي ميشود ت ـ کاهش اختلافنظرها در خصوص مقولههاي جهاني انرژي در ميان دولتهاي عضو توليدکننده، مصرفکننده و گذر انرژي و ارتقاي درک بيشتر از وابستگي آنها و مزايايي که از طريق انجام گفتگو و همکاري نصيب آنها خواهد شد و همچنين همکاري و گفتگو بين اعضاء و صنايع مرتبط با انرژي ث ـ ارتقاي مطالعات و تبادل نظر در خصوص روابط دروني بين انرژي، فناوري، مقولههاي زيست محيطي، رشد اقتصادي و توسعه ج ـ ايـجاد اطمـينان و اعـتمادسـازي از طـريق نشـر اطـلاعات بهبـوديـافتـه در ميان دولتها چ ـ تسهيل جمعآوري، تهيه و انتشار دادهها، اطلاعات و تجزيه و تحليلهايي که به شفافيت، ثبات و پايداري بازار کمک ميکنند. بخش سوم ـ عضويت ۱ـ دولتهاي عضو سازمان ملل متحد که در اجلاس وزارتي مورخ ۲۲ فوريه ۲۰۱۱ ميلادي (۳ اسفند ۱۳۸۹ هـ ش) در رياض شرکت نمودند و منشور را به عنوان اعضاي مجمع در همان روز تصويب و امضاء کردند، اعضاي مجمع هستند. ۲ـ هر يک از ديگر دولتهاي عضو سازمان ملل متحد به شرط تحقق شرايط زير ميتوانند به عضويت درآيند: الف ـ ارائه يادداشت رسمي مکتوب به دبيرکل مجمع که بيانگر تصويب منشور توسط آن عضو و تمايل به عضويت در مجمع است. ب ـ پذيرش عضـويت آن از طـريق اجماع توسـط هيأت اجـرائي و در صـورت عدم اجماع از طريق اکثريت چهارپنجم اعضاي حاضر و رأي دهنده ۳ـ هر عضو مجمع براساس معيار کمکهاي مالي به بودجه مندرج در پيوست منشور، کمک مالي ساليانه خود را به بودجه سالانه دبيرخانه ارائه مينمايد. انتظار نميرود آن دسته از اعضاي مجمع که توسط دفتر نمايندگي عالي سازمان ملل متحد براي کشورهاي کمتر توسعهيافته در زمره کشورهاي کمتر توسعهيافته قلمداد شدهاند، کشورهاي در حال توسعه محصور در خشکي و کشورهاي در حال توسعه واقع در جزاير کوچک، کمکهاي مالي سالانه به دبيرخانه بپردازند. بخش چهارم ـ ارکان ۱ـ ارکان اصلي مجمع به شرح زير ميباشند: الف ـ اجلاسهاي وزارتي ب ـ هيأت اجرائي پ ـ دبيرخانه ت ـ گروه حمايت بينالمللي ث ـ کارگروه مشاوره صنعتي ۲ ـ ارکان مجمع بايد تلاش نمايند تا تصميمهاي خود را بر اساس اجماع اتخاذ نمايند . در صورت عدم حصول اجماع، تصميمهاي فوق با اکثريت دوسوم اعضاي حاضر و رأيدهنده اتخاذ خواهند شد، مگر اينکه به گونه ديگري مشخص شده باشد. از نظر اين منشور عبارت «اعضاي حاضر و رأيدهنده» به معني اعضاي حاضر و رأيدهنده مثبت يا منفي است. اعضائي که از رأي دادن امتناع مينمايند به عنوان اعضائي که رأي ندادهاند محسوب ميشوند. حضور اکثريت اعضاء براي اتخاذ هرگونه تصميمي الزامي است مگر آنکه به گونه ديگري مشخص شده باشد. بخش پنجم ـ اجلاسهاي وزارتي ۱ـ اجلاسهاي وزارتي دو سالانه الف ـ اجلاسهاي وزارتي، مهمترين رکن مجمع هستند که به عنوان محلي بيطرف براي انجام گفتگوهاي سطح بالا، غيررسمي، آزاد، آگاهانه و مستمر در زمينه انرژي جهاني در ميان اعضاي مجمع ايفاي نقش ميکنند. ب ـ هيأت اجـرائي و دبيـرخانه با هماهنگي دولت ميزبان و کمک ميزبان(ها) به آمادهسازي، سازماندهي و مديريت اجلاس وزارتي ميپردازند به گونهاي که اجلاس مزبور به گفتگوهاي متمرکز و نتيجهگرا در جهت اهداف مجمع منجر شود. پ ـ اجلاس وزارتي حداقل هر دو سال يک بار برگزار ميشود. ت ـ وزير کشور ميزبان و وزير (وزراي) کشور (هاي) کمک ميزبان به ترتيب به عنوان رئيس و نايب رئيس اجلاس وزارتي عمل ميکنند. ۲ـ اجلاس وزارتي فوقالعاده الف ـ اجلاس وزارتي فوقالعاده ميتواند به درخواست حداقل پنج عضو مجمع و تصويب هيأت اجرائي برگزار شود. ب ـ هرگونه درخواست براي برگزاري اجلاس وزارتي فوقالعاده بايد به طور کتبي و از طريق دبيرکل به رئيس اجلاس وزارتي آتي ارائه شود. رئيس درخواست مزبور را از طريق دبيرکل به هيأت اجرائي ارائه مينمايد. پ ـ هيأت اجرائي طي مدت بيست و يک روز پس از دريافت درخواست مذکور راجع به آن تصميمگيري ميکند. ۳ـ گروههاي کاري الف ـ اجلاسهاي وزارتي ميتوانند براي انجام کارهاي خاص گروههاي کاري در سطح وزارتي يا سطوح ديگر تشکيل دهند، گروههاي کاري اجلاس وزارتي را در جريان نتايج کار خود قرار ميدهند. ب ـ هر عضو مجمع يا دبيرکل ميتواند درخواست تشکيل گروه کاري را مطرح نمايد. درخواست مذکور بايد به طور کتبي و با ذکر دلايل لازم براي تشکيل آن از طريق دبيرکل به رئيس هيأت اجرائي ارائه گردد.هيأت اجرائي طي مدت شصت روز از زمان دريافت درخواست راجع به آن تصميمگيري ميکند. پ ـ هر گروه کاري تشکيل شده براساس جزء (ب) بند (۳) بايد هيأت اجرائي را در جريان نتايج کارهاي خود قرار دهد. ت ـ هر کشور عضو مجمع که مايل به شرکت در گروه کاري تشکيل شده براساس جزء (ب) بند (۳) باشد ميتواند قبل از تاريخ تعيين شده براي برگزاري جلسه گروه کاري مزبور مراتب را به اطلاع هيأت اجرائي برساند. ۴ـ بيانيههاي اختتاميه اجلاس وزارتي الف ـ کشور ميزبان و کمک ميزبان(هاي) اجلاس وزارتي با پشتيباني دبيرخانه و با مسؤوليت خود در پايان اجلاس وزارتي، بيانيه اختتاميه را آماده و صادر ميکنند. ب ـ اجلاس وزارتي ممکن است با توجه به نتايج اجلاس خود مکاتبات اضافي و ساير اشکال مکاتبه را صادر نمايد. بخش ششم ـ هيأت اجرائي ۱ـ وظايف هيأت اجرائي الف ـ هيأت اجرائي نهاد مديريتي مجمع است. ب ـ وظايف هيأت اجرائي شامل موارد زير است: ۱ـ تصويب عضويت در مجمع طبق بند (۲) بخش سوم ۲ـ تصويب برگزاري اجلاسهاي وزارتي فوقالعاده ۳ ـ تصويب موضوع اصلي و برنامه اجلاس وزارتي دوسالانه با امعان نظر به نياز به انجام گفتگوهاي متمرکز و نتيجهمدار ۴ ـ تصويب و نظارت بر برنامه کاري دوسالانه دبيرخانه با درنظر گرفتن نظرات احتمالي ارائه شده توسط اعضاي مجمع ۵ ـ بررسي و تصويب بودجه سالانه دبيرخانه با در نظر گرفتن نظرات احتمالي ارائه شده توسط اعضاي مجمع ۶ ـ بررسي و تصويب صورتحسابهاي مالي دبيرخانه ۷ـ تصويب مقررات اداري و مالي دبيرخانه ۸ ـ انتصاب حسابرس به منظور حسابرسي سالانه حسابهاي دبيرخانه ۹ـ انتصاب دبيرکل از ميان اتباع اعضاي مجمع ۱۰ـ انتخاب کشور ميزبان و کمکميزبان(هاي) اجلاس وزارتي دوسالانه و در صورت لزوم اجلاسهاي وزارتي فوقالعاده. اساساً هر اجلاس وزارتي يک کمکميزبان خواهد داشت، با اين وجود هيأت اجرائي در صورت اقتضاء ميتواند دو کشور را به عنوان کمک ميزبان انتخاب نمايد. ۱۱ـ ايجاد گروههاي کاري يا کارگروهها و تعيين وظايف مربوط به شکل مناسب به منظور پرداختن سريع به موضوعهاي طرح شده در جلسه هيأت اجرائي ۱۲ـ تصويب ايجاد يک يا چند دفتر اقماري دبيرخانه در محلهايي به غير از محل استقرار دبيرخانه در صورت اقتضاء ۲ـ چگونگي شکلگيري هيأت اجرائي و عضويت در آن الف ـ هيأت اجرائي بايد ظرف يک ماه پس از پايان يافتن اجلاس وزارتي دوسالانه تشکيل شود و تا زمان خاتمه اجلاس وزارتي دوسالانه بعدي انجام وظيفه نمايد. ب ـ هيأت اجرائي متشکل از نمايندگان معرفي شده از سوي وزراي متولي امور انرژي سي و يک کشور عضو مجمع است. نمايندگان «آژانس بينالمللي انرژي» و «اوپک» اعضاي بدون حق رأي هيأت اجرائي هستند. هيأت اجرائي، حسب مورد ميتواند از ديگر نهادهاي بيندولتي براي شرکت در جلسات هيأت اجرائي به عنوان ناظر دعوت به عمل آورد. پ ـ از سي و يک عضو هيأت اجرائي، بيست و سه عضو دائم هيأت اجرائي و هشت عضو چرخشي ميباشند. ت ـ اعضاي دائم هيأت اجرائي عبارتند از کشور ميزبان دبيرخانه، يازده کشور بزرگ توليدکننده نفت و گاز و يازده کشور بزرگ مصرفکننده نفت و گاز۱ که براساس فهرست آخرين اعداد و ارقام جمعآوري شده توسط دبيرخانه تا روز يکم ژانويه (يازدهم دي ماه) سال برگزاري اجلاس وزارتي تعيين و توسط هيأت اجرائي تصويب ميشوند. کرسي هر عضو مجمع که تمايل به خدمت به عنوان عضو دائم هيأت اجرائي را نداشته باشد بايد توسط کشوري که در فهرست ياد شده در جايگاه بعدي قرار دارد پر شود. ث ـ عضويت دائم در هيأت اجرائي هر دو سال يکبار و براساس آخرين اعداد و ارقام جمعآوري شده توسط دبيرخانه تا روز يکم ژانويه (يازدهم دي ماه) سال برگزاري اجلاس وزارتي دوسالانه بازنگري ميشود. ج ـ اعضاي چرخشي طي يک ماه پس از شکلگيري هيأت اجرائي متشکل از اعضاي دائم توسط اعضاي دائم انتخاب خواهند شد. چ ـ اعضاي چرخشي ميتوانند براي دورههاي متوالي منصوب شوند. با اين حال تلاش ميشود که فرصت خدمت در هيأت اجرائي به عنوان عضو چرخشي در اختيار اعضائي که شرايط عضويت دائم در هيأت اجرائي را ندارند نيز قرار بگيرد. ح ـ در انتخاب اعضاي چرخشي بايد به تحقق توازن بين کشورهاي توليدکننده، مصرفکننده و گذر نفت و گاز، کشورهاي توسعهيافته و در حال توسعه توجه شود و توزيع جغرافيايي نيز در نظر گرفته شود. با اين وجود دو يا سه کرسي چرخشي را بايد براي کشور ميزبان و کمکميزبان (هاي) اجلاس وزارتي دوسالانه بعدي در نظر گرفت، مگر اينکه آنها اعضاي دائم هيأت اجرائي باشند. خ ـ رياست هيأت اجرائي به عهده کشور ميزبان اجلاس وزارتي دوسالانه آتي است. دوره رياست فوق پس از پايان اجلاس وزارتي دوسالانه قبلي آغاز و پس از پايان اجلاس وزارتي دوسالانه به ميزباني آن کشور خاتمه مييابد. د ـ وظايف رئيس هيأت اجرائي عبارتند از: ۱) بررسي دستور جلسه و آمادگي براي برگزاري هر جلسه هيأت اجرائي ۲) رياست جلسات هيأت اجرائي و... ۳) شرکت در کليه اجلاسهاي وزارتي مجمع به نمايندگي از طرف هيأت اجرائي ذ ـ نماينده کشور کمک ميزبان به عنوان نايبرئيس هيأت اجرائي انجام وظيفه مينمايد. در مواقعي که دو کشور، کمک ميزبان باشند، هيأت اجرائي تصميم ميگيرد که کدام يک، نايب رئيس هيأت اجرائي باشد. ۳ـ جلسات هيأت اجرائي و چگونگي مديريت امور مربوط به آن الف ـ جلسات هيأت اجرائي حداقل دو بار در سال تشکيل ميشوند. حداقل يکي از اين جلسات در مقر دبيرخانه مجمع برگزار ميشود. ب ـ جلسات اضافه هيأت اجرائي ميتواند براساس صلاحديد رئيس هيأت اجرائي و دبيرکل يا بنا به درخواست حداقل سه چهارم اعضاي هيأت اجرائي برگزار شود. پ ـ حضور حداقل دو سوم اعضاي هيأت اجرائي ملاک به حد نصاب رسيدن جلسه اتخاذ تصميم است. ت ـ هيأت اجرائي ميتواند به منظور کمک به اجراي وظايف محوله به آن، گروههاي کاري يا کارگروههايي را تشکيل دهد. بخش هفتم ـ دبيرخانه ۱ـ دبيرخانه رکن اجرائي مجمع است. ۲ـ دبيرخانه فعاليتهاي محوله به آن و درج شده در برنامه کاري دوسالانه را برنامهريزي، سازماندهي و اجراء ميکند، در آمادهسازي برگزاري اجلاسهاي وزارتي مشارکت مينمايد و هرگونه فعاليت ديگري را که هيأت اجرائي به آن واگذار نمايد انجام ميدهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ـ اعضايي در فهرست کشورهاي توليدکننده نفت و گاز قرار ميگيرند که حجم توليد آنها (برحسب ميليون تن معادل نفت) بيش از حجم مصرف آنها (برحسب ميليون تن معادل نفت) است و کشورهايي در فهرست کشورهاي عضو مصرفکننده نفت و گاز قرار ميگيرند که حجم مصرف آنها بيش از حجم توليد آنها است. توليدکنندگان بزرگ نفت و گاز برحسب حجم توليد و مصرفکنندگان بزرگ نفت و گاز برحسب حجم مصرفشان ردهبندي ميشوند. ۳ـ وظايف دبيرخانه شامل موارد زير نيز ميشود: الف) فراهم نمودن فضاي بيطرف براي انجام گفتگو و تبادل ديدگاهها درخصوص مقولههاي مرتبط با اهداف مجمع در ميان اعضاء و بين اعضاي مجمع و صنايع مرتبط با انرژي ب) تبادل دادهها و اطلاعات انرژي در ميان کشورهاي توليدکننده، مصرفکننده و گذر، سازمانها و صنايع مرتبط با انرژي پ) سازماندهي، همانديشيها، محافل علمي، فراهماييها، کارگاهها، برنامههاي آموزشي، نمايشگاه و ميزگردهاي مرتبط با مقولههاي جهاني و منطقهاي انرژي ت) برقراري و انجام گفتگو و همکاري با نهادهاي ديگر مرتبط با انرژي در انجام تحقيقات و تجزيه و تحليلها ث) کمک به مؤسسات انرژي در بخشهاي دولتي و خصوصي و سازمانهاي بينالمللي و غير دولتي به منظور ارتقاي مطالعه و تبادل نقطهنظرها در خصوص رابطه داخلي بين انرژي، فناوري، مقولههاي زيستمحيطي، رشد اقتصادي و توسعه ج) تهيه و انتشار خبرنامهها، گزارشهاي آماري و تحليلي، اعلاميهها و بيانيههاي مطبوعاتي درباره فعاليتهاي مجمع چ) کمک به اعضاي مجمع به منظور حصول اطمينان از انجام گفتگوهاي بيش از پيش متمرکزتر و نتيجهمدارتر ميان آنها ح) ارائه خدمات مشاورهاي، عملياتي و تدارکاتي به کشور ميزبان اجلاس وزارتي خ) آمادهسازي دستور جلسه متمرکز و جمعآوري و تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط واقعي مرتبط با دستور جلسه اجلاس وزارتي به منظور تسهيل بحثها درخصوص مقولههاي عيني د) کمـک به کشور ميزبان و کمکميزبان (ها) در خصوص آمادهسازي و صدور بيانيه اختتاميه ذ) تهيه دستور جلسات، تجزيه و تحليلهاي لازم، گزارشها و کمک به هيأت اجرائي، گروه حمايت بينالمللي و کارگروه مشاوره صنعتي ر) توزيع برنامه کاري دوسالانه پيشنهادي و پيشنويس بودجه سالانه در ميان اعضاي مجمع و انتقال هرگونه نظرهاي احتمالي اعضاء در آن خصوص به هيأت اجرائي و ز) توزيع برنامه کاري دوسالانه و بودجه سالانه مصوب هيأت اجرائي بين اعضاي مجمع ۴ـ دبيرخانه ضمن مشورت با هيأت اجرائي ميتواند با آژانس بينالمللي انرژي اتمي، اوپک، مجمع کشورهاي صادرکننده گاز، اتحاديه بينالمللي گاز و ديگر سازمانهاي مرتبط، همکاري کند. دبيرخانه در عين همکاري با اين سازمانها در خصوص موضوعهاي مورد علاقه متقـابل تا حد امکان از دوبارهکاري اجتناب ميورزد. در صورت اقتضاي همکاريهاي مزبور را ميتوان از طريق يادداشت تفاهم پس از تصويب هيأت اجرائي ترتيب داد. ۵ ـ هر عضو مجمع، انجام کارهاي دبيرخانه در ارتباط با سازماندهي و مديريت همانديشيها، گفتگوها، گروههاي کاري، جلسات آموزشي و ديگر فعاليتهاي مجمع در سرزمين خود را تسهيل مينمايد. ۶ ـ دبيرکل و کارکنان دبيرخانه نبايد در انجام وظايف خود در جستجوي دستورهايي از هر منبع خارج از مجمع باشند يا آنها را بپذيرند. ۷ـ رياست و مديريت دبيرخانه بر عهده دبيرکل است. ۸ ـ دبيرکل به عنوان رئيس اجرائي مجمع خدمت ميکند و استقلال و اختيار لازم براي انجام امور مجمع و پيشبرد اهداف و وظايف خود به گونه مندرج در اين منشور به وي داده شده است. ۹ـ دبيرکل در مورد عملکرد خود در قبال هيأت اجرائي پاسخگو خواهد بود. ۱۰ـ دبيرکل، کارکنان دبيرخانه را از ميان اتباع کشورهاي عضو مجمع براساس مقررات استخدامي و با در نظر گرفتن ضرورت توازن جغرافيايي انتخاب ميکند. دبيرکل بايد قبل از انتصاب مديران بخشهاي دبيرخانه، با هيأت اجرائي مشورت نمايد و از آن نظرخواهي کند. ۱۱ـ دبيرکل توسط هيأت اجرائي براي مدت چهار سال منصوب ميشود. دوره تصدي دبيرکل ميتواند براي يک دوره ديگر تا مدت دو سال تمديد گردد. دبيرکل در مقر دبيرخانه مستقر ميشود. ۱۲ـ وظايف دبيرکل عبارتند از: الف) تهيه برنامه کاري دوسالانه دبيرخانه به منظور ترغيب و اجراي اهداف منشور و سياستهاي رهنمودي و اولويتهاي ارائه شده توسط اجلاسهاي وزارتي ب) هدايت امور دبيرخانه و حصول اطمينان از تهيه و ارائه به موقع و کارآمد برنامه کار دوسالانه پ) دبيري جلسات هيأت اجرائي ت) خدمترساني به هيأت اجرائي و ارائه هرگونه اطلاعات درباره فعاليتهاي جاري دبيرخانه و هرگونه اطلاعات ديگر مرتبط با کار هيأت اجرائي يا موارد درخواست توسط هيأت اجرائي ث) حفظ ارتباط با اعضاي مجمع، سازمانها و صنايع مرتبط با انرژي درباره موضوعهاي مربوط به بازارهاي بينالمللي انرژي ج) درخواست و دريافت پيشنهاد از نمايندگي اعضاي مجمع، سازمانها و دستاندرکاران بخش صنعت شرکتکننده در مجمع راجع به فعاليتهاي مجمع چ)حصول اطمينان از مديريت کارآمد منابع انساني و مالي ح) گماردن مشاوران در مواقع لازم براي ارائه خدمات مشاورهاي درخصوص موضوعهاي ويژه مرتبط با کار مجمع يا انجام مطالعات کارشناسي چنانچه دبيرخانه توان انجام آن را نداشته باشد. خ) اطلاعرساني به اعضاي مجمع درخصوص ميزان کمک مالي آنها به بودجه سالانه دبيرخانه براساس معيار ميزان کمک مالي مندرج در پيوست و ارائه گزارشهاي منظم به هيأت اجرائي و در مورد آن، و د) تهيه پيشنويس بودجه و ديگر گزارشهاي مالي دبيرخانه به منظور ملاحظه و تصويب هيأت اجرائي بخش هشتم ـ گروه حمايت بينالمللي ۱ ـ گروه حمايت بينالمللي متشکل از نمايندگان اعضاي هيأت اجرائي، دبيرخانههاي آژانس بينالمللي انرژي و اوپک و هر تعداد از اعضاي مجمع است که مايل به شرکت در آن باشند. رئيس هيأت اجرائي و دبيرکل ميتوانند از ديگر سازمانهاي بينالمللي به منظور شرکت در جلسات گروه حمايت بينالمللي دعوت به عمل آورند. ۲ـ گروه حمايت بينالمللي الف) به هيأت اجرائي و دبيرخانه درباره ساختار و موضوعهاي اصلي اجلاس وزارتي دوسالانه آتي، مقولههاي خطمشي انرژي و راههاي ممکن براي بهبود گفتگوها در ميان کشورهاي توليدکننده و مصرفکننده انرژي از جمله کشورهاي عضو گذر انرژي مشاوره ميدهد، و ب) در راستاي اجراي برنامه کاري دو سالانه به هيأت اجرائي و دبيرخانه مشورت ميدهد و کمک ميکند. ۳ـ گروه حمايت بينالمللي پس از پايان اجلاس وزارتي دوسالانه و تشکيل هيأت اجرائي جديد تشکيل ميشود. ۴ـ رئيس هيأت اجرائي، رياست گروه حمايت بينالمللي را بر عهده دارد. ۵ ـ جلسات گروه بينالمللي حداقل سالي يکبار تشکيل ميشود. بخش نهم ـ کارگروه مشاوره صنعتي ۱ـ کارگروه مشاوره صنعتي درباره فعاليتهاي مجمع به هيأت اجرائي و دبيرکل مشاوره ميدهد. جلسات کارگروه مشاوره صنعتي حداقل سالي يکبار برگزار ميگردد. ۲ـ کارگروه مشاوره صنعتي متشکل از نمايندگان شرکتهاي تجاري و مؤسسات صنعتي است که به دبيرخانه کمک مالي ميکنند و براساس مشورت با هيأت اجرائي به منظور پيوستن به اين کارگروه دعوت ميشوند. نمايندگان اعضاي گروه حمايت بينالمللي ميتوانند به عنوان ناظر در اين جلسات شرکت کنند. ۳ـ جلسات کارگروه مشاوره صنعتي هر دو سال يکبار پس از خاتمه اجلاس وزارتي دو سالانه تشکيل ميشود. ۴ـ رئيس و نايب رئيس کارگروه مشاوره صنعتي براساس اکثريت نسبي در اولين جلسه پس از اجلاس وزارتي دو سالانه، از ميان اعضاي آن انتخاب ميشوند. کارگروه ميتواند براي انجام امور خود، گروههاي فرعي ايجاد کند. بخش دهم ـ بودجه و هزينه ۱ـ کشورهاي عضو بايد از فراهم شدن منابع مالي کافي و قابل پيشبيني به منظور تحقق بودجه سالانه دبيرخانه که به تصويب هيأت اجرائي رسيده و همچنين ايجاد امکان برنامهريزي بلندمدت و تحقق برنامههاي چندساله مجمع، اطمينان حاصل کنند. به منظور نيل به اين اهداف، تأمين مالي فعاليتهاي دبيرخانه بايد به شکلهاي زير صورت بگيرد: الف ـ کمکهاي مالي سالانه توسط کشورهاي عضو بر اساس معيار کمکهاي مالي به بودجه مندرج در پيوست منشور، قابل پرداخت قبل از يکم ژوئن (۱۱خرداد) هر سال ب ـ کمکهاي مالي اضافي و تکميلي توسط کشورهاي عضو به منظور انجام فعاليتهاي فوقالعاده، و پ ـ کمکهاي مالي توسط شرکتکنندگان بخش صنعت در مجامع تجاري و از طريق ديگر منابع ۲ـ سال مالي مجمع از اول ژانويه (۱۱ دي ماه) تا ۳۱ دسامبر هر سال (۱۰ دي ماه سال بعد) ميباشد. ۳ـ بودجه دبيرخانه براي هر سال مالي بايد توسط دبيرکل پيشنهاد شود و حداکثر تا سي روز قبل از پايان سال مالي قبل توسط هيأت اجرائي بازنگري و تصويب شود. ۴ـ هيأت اجرائي بايد سعي کند که با رسيدن به اجماع درباره بودجه سالانه و هزينهها تصميمگيري کند. چنانچه اجماع حاصل نشود تصميمهاي مزبور با اکثريت چهار پنجم اعضاي حاضر و رأي دهنده اتخاذ خواهندشد. ۵ ـ دبيرکل، مديريت بودجه سالانه را به عهده دارد. ۶ ـ حسابهاي دبيرخانه به دلار آمريکا خواهد بود. ۷ـ حسابرس تعيين شده براساس رديف (۸) جزء (ب) بند (۱) بخش (۶) طبق استانداردهاي حسابرسي بينالمللي بايد گزارشهاي مالي سالانه دبيرخانه را بازنگري و نظرات و پيشنهادهاي خود را به هيأت اجرائي ارائه نمايد. ۸ ـ دبيرکل بايد گزارش سالانه حسابرسي شده را که نشانگر فعاليتها و وضعيت مالي دبيرخانه از جمله ترازنامه، صورتحساب جريان نقدينگي و توضيحات لازم ميباشد را طي مدت چهارماه از پايان هر سال مالي به منظور بررسي و تصويب به هيأت اجرائي ارائه نمايد. ۹ـ گزارش سالانه حسابرسي شده مصوب هيأت اجرائي، توسط دبيرکل بين اعضاي مجمع توزيع ميشود. ۱۰ـ تمامي مدارک و گزارشهاي بودجهاي بايد به صورت الکترونيک توسط دبيرخانه به مدت ده سال يا چنانچه هيأت اجرائي لازم بداند، به مدت طولانيتري بايگاني شود. بخش يازدهم ـ زبان مجمع زبان مجمع انگليسي است. بخش دوازدهم ـ روابط با سازمانهاي مرتبط هيأت اجرائي ميتواند از طريق تبادل يادداشتهاي تفاهم، ارتباط مناسبي بين مجمع و سازمانهاي مرتبط برقرار نمايد. بخش سيزدهم ـ تعليق حق رأي و عضويت در هيأت اجرائي ۱ـ حق رأي يک عضو مجمع که کسري پرداخت کمک مالي سالانه به دبيرخانه داشته باشد در صورتي به حالت تعليق در ميآيد که ميزان کسري آن (طبق معيار کمکهاي مالي به بودجه ـ مندرج در پيوست منشور) معادل يا بيش از ميزان کمک مالي سالانه آن عضو براي سال قبل باشد. ۲ـ چنانچه يک عضو مجمع در هيأت اجرائي داراي کسري پرداخت به ميزان مشخص شده در بند (۱) باشد عضويت خود در هيأت اجرائي را از دست خواهد داد و عضويت آن به محض اينکه ديگر از لحاظ مالي کسري نداشته باشد، ادامه پيدا خواهد کرد. بخش چهاردهم ـ مقر ۱ـ مقر مجمع در شهر رياض پادشاهي عربستان سعودي است. ۲ـ دبيرخانه در مقر مجمع مستقر ميباشد و براساس پروتکل راجع به مقر، مزايا و مصونيتها که بين دولت پادشاهي عربستان سعودي و دبيرخانه مجمع بينالمللي انرژي در تاريخ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ ميلادي (۹/۴/۱۳۸۳ هـ . ش) امضاء شده است و هرگونه اصلاحيههاي مربوط به آن، از مزايا مصونيتها لازم براي اجراي وظايف خود برخوردار است. بخش پانزدهم ـ اصلاح منشور و پيوست آن ۱ـ هر عضو مجمع ميتواند اصلاحيههايي را براي منشور و پيوست آن پيشنهاد دهد. ۲ـ هرگونه اصلاحيه پيشنهادي منشور و پيوست آن بايد به طور کتبي از طريق دبيرکل براي هيأت اجرائي ارسال گردد. ۳ـ هرگونه اصلاحيه منشور و پيوست آن بايد از طريق اجماع و چنانچه اجماع حاصل نشود از طريق اکثريت چهار پنجم آراي اعضاي حاضر و رأيدهنده به تصويب هيأت اجرائي برسد. اصلاحيههاي مزبور بايد حداقل سيروز قبل از اجلاس وزارتي آتي به اعضاي مجمع ارائه شود. ۴ ـ تصويب هرگونه اصلاحيه منشور يا پيوست آن توسط اجلاس وزارتي بايد از طريق اجماع و چنانچه اجماع حاصل نشود از طريق اکثريت چهارپنجم آراي اعضاي حاضر و رأيدهنده صورت پذيرد. ۵ ـ زماني که چهار پنجم اعضاء به طور کتبي دبيرکل را از تصويب اصلاحيه منشور و پيوست توسط خودآگاه نمايند، اصلاحيه مزبور براي کليه اعضاي مجمع لازمالاجراء ميشود. ۶ ـ دبيرکل بايد تمام اعضاي مجمع را از تاريخ لازمالاجراء شدن اصلاحيه مزبور آگاه نمايد. بخش شانزدهم ـ تصويب و تاريخ لازمالاجراء شدن منشور ۱ـ منشور در اجلاس وزارتي مورخ ۲۲ فوريه ۲۰۱۱ (۳ اسفند ۱۳۸۹) در رياض پادشاهي عربستان سعودي تصويب شد. ۲ـ منشور سي روز پس از پيوستن پنجاه کشور به عنوان عضو مجمع طبق بخش سوم لازمالاجراء ميشود. دبير کل بايد در اسرع وقت تمامي کشورهاي عضو را از تاريخ لازمالاجراء شدن منشور مطلع نمايد. ۳ ـ اين منشور پس از لازمالاجراء شدن جايگزين اساسنامه دبيرخانه مجمع بينالمللي انرژي کـه در سپتامبر ۲۰۰۳ (شهـريور ۱۳۸۲) در اصـفهان، جمهـوري اسلامي ايران به تصويب رسـيد و اصلاحـات بعدي آن خواهد شد. دبيـرخانهاي که براساس اساسنامه تأسيس گرديده بود دبيرخانه مجمع خواهد بود و از اين پس براساس اين منشور اداره خواهد شد. بخش هفدهم ـ انصراف از عضويت ۱ـ هر عضو مجمع ميتواند از طريق ارائه اطلاعيه کتبي مراتب انصراف از عضويت خود در مجمع را از طريق دبيرکل به هيأت اجرائي اعلام نمايد. ۲ـ هر عضو مجمع که در پرداخت کمک مالي سالانه خود به دبيرخانه داراي کسري باشد، چنانچه ميزان کسري آن (طبق معيار کمک مالي به بودجه مندرج در پيوست منشور) معادل ميزان کمک مالي سالانه آن براي دو سال قبل يا بيشتر از آن باشد چنين تلقي ميشود که از عضويت در مجمع انصراف داده است. بنابراين عضويت مجدد با رعايت بند (۲) بخش سوم صورت ميگيرد. بخش هجدهم ـ ابلاغيه از دولت پادشاهي عربستان سعودي به عنوان کشور ميزبان از طرف اعضاي مجمع درخواست ميشود متن منشور را براي دبير کل سازمان ملل متحدد ارسال نمايد تا آن را به عنوان سند رسمي سازمان ملل متحدد بين اعضاي سازمان توزيع نمايد. پيوست معيار کمکهاي مالي معيار ميزان کمک مالي اعضاء به بودجه سالانه دبيرخانه به شرح زير است: الف) حداقل کمک مالي معادل نيم درصد (۵/۰%) بودجه سالانه دبيرخانه است. ب) حداکثر کمک مالي معادل شش درصد (۶%) بودجه سالانه دبيرخانه است. پ) در چهارچوب کف و سقف فوق، اعضاي مجمع کمک مالي سالانهاي را به شرح زير پرداخت ميکنند: براي کشورهاي مصرفکننده نفت و گاز۱ عضو: حاصل ضرب بودجه سالانه دبيرخانه در کل مصرف نفت و گاز هر کشور عضو تقسيم بر مجموع کل نفت و گاز مصرفي کشورهاي مصرفکننده عضو و کل توليد نفت و گاز کشورهاي توليدکننده عضو براي کشورهاي توليدکننده نفت و گاز۲ عضو: حاصلضرب بودجه سالانه دبيرخانه در کل توليد نفت و گاز هر کشور عضو تقسيم بر مجموع کل نفت و گاز مصرفي کشورهاي مصرفکننده نفت و گاز عضو و کل توليد نفت و گاز کشورهاي توليدکننده نفت و گاز عضو ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ـ کشورهاي عضو مصرفکننده نفت و گاز به آن دسته کشورهايي اطلاق ميشود که مصرف نفت و گاز آنها (بر حسب ميليون تن معادل نفت) بيش از توليد نفت و گاز آنها (برحسب ميليون تن معادل نفت) آن است. ۲ـ کشورهاي عضو توليدکننده نفت و گاز به آن دسته کشورهايي اطلاق ميشود که توليد نفت و گاز آنها (برحسب ميليون تن معادل نفت) بيش از مصرف نفت و گاز آنها (معادل ميليون تن معادل نفت) آن است. بدون خدشه به بندهاي (الف) و (ب) فوق هرگونه باقيمانده تراز بودجه به تناسب به کشورهاي عضو تخصيص خواهد يافت. ت) از کشورهاي کمتر توسعهيافته که توسط دفتر نمايندگي عالي سازمان ملل متحد براي کشورهاي کمتر توسعهيافته مشخص شدهاند کشورهاي در حال توسعه محصور در خشکي و کشورهاي در حال توسعه واقع در جزاير کوچک انتظار نميرود که کمک مالي سالانه پرداخت کنند. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و يک تبصره منضم به متن منشور شامل هجده بخش و يک پيوست در جلسه علني روز سهشنبه مورخ سوم ارديبهشت ماه يکهزار و سيصد و نود و دو مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ ۱۱/۲/۱۳۹۲ به تأييد شوراي نگهبان رسيد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني برچسبها: وکیل دعاوی ثبتی [ یکشنبه هفتم خرداد ۱۳۹۶ ] [ 13:16 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||