دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی 
قالب وبلاگ
لینک های مفید



آیین نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران

شماره : .48013ت23251‌ه‍        تاریخ : 1381.12.11

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1381.12.4 بنا به پیشنهاد شماره 5.746-105.844 مورخ 1379.4.29سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه - مصوب 1351- آیین نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران را به شرح زیر تصویب نمود:

 ‌آیین نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران

‌فصل اول - کلیات

‌ماده 1 - ‌مقررات مندرج در این آیین نامه منحصر به طرحهای موضوع ماده (2) و اشخاص موضوع ماده (3)‌می باشد.

‌ماده 2- مقررات مندرج در این آیین نامه، برای تشخیص صلاحیت پیمانکارانی به کار می‌رود که برای کار در‌طرحها و پروژه‌های زیر گواهینامه دریافت می‌کنند:

‌الف تمام یا بخشی از منابع مالی آنها از بودجه عمومی دولت تامین شده باشد.

ب - طرحهایی که تامین مالی و یا اجرای آنها در داخل یا خارج کشور نیاز به تضمین یا تسهیلات دولتی داشته‌باشد.

‌ماده3- مقررات این آیین نامه منحصر به تشخیص صلاحیت پیمانکاران زیر است:

‌الف- اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی که قصد کار در ایران دارند.

ب - اشخاص حقوقی خارجی که قصد کار در ایران دارند.

پ - اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی که برای کار در کشورهای خارجی نیاز به تضمین یا تسهیلات دولتی‌دارند.

‌ماده 4 - ‌اصطلاحات به کار رفته در این آیین نامه به شرح زیر تعریف می شوند:

‌الف - سازمان: ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

ب- امتیاز صلاحیت: ‌عددی که بیانگر تخصص و تجربه، توان مالی، نتایج ارزشیابیهای دوره‌ای و تضمین حقوقی در انجام خدمات‌می‌باشد که از رابطه (1) براساس ماده (9) تعیین می‌گردد.

پ - بدهیهای بلندمدت: ‌وامهای با وثیقه و بدون وثیقه و وامهای دریافتنی از شرکتهای وابسته یا عضو گروه.

ت - بدهیهای جاری: ‌وامها و اضافه برداشتیهای بانکی، حصه‌های جاری، بدهیهای بلندمدت و پرداختنی (حسابها و اسناد‌پرداختنی تجاری، پرداختنی به مدیران، شرکتهای عضو یا شرکتهای وابسته، مالیات بر درآمد، سود سهام پرداختی‌و ...)

ث- توان مالی بلندمدت PlP)): ‌رقمی که بیانگر توانایی مالی پیمانکار برای انجام تعهدات و تضمین قراردادهایش می‌باشد و از رابطه زیر به‌دست می‌آید: ‌بدهیهای بلندمدت - داراییهای بلندمدت = توان مالی بلندمدت

ج- توان مالی جاریPcP) ): ‌رقمی که بیانگر توانایی مالی پیمانکار برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در طرحهای در دست اجرا می‌باشد و از‌رابطه زیر به دست می‌آید: ‌بدهیهای جاری - داراییهای جاری = توان مالی جاری

چ - پیمانکار: ‌شخص حقیقی یا حقوقی که برای انجام کار، طبق مقررات و شرایط مندرج در این آیین‌نامه، گواهینامه‌صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.

ح - پیمانکار حقوقی: ‌پیمانکاری که پس از ثبت در اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و یا در اداره ثبت اسناد و املاک، با داشتن‌شرایط لازم، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.

خ - پیمانکار حقیقی: ‌فردی که با داشتن شرایط لازم، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.

‌د- دارایی ثابت: ‌سرمایه، اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات، زمین و ساختمان، استهلاک انباشته، سرمایه‌گذاریهای بلندمدت (‌ در‌شرکتهای فرعی و وابسته)، دریافتنیهای بلندمدت (حسابها و اسناد دریافتنی و تجاری، دریافتنی از مدیران و‌شرکتهای وابسته و عضو گروه و سایر دریافتنیها)، سرقفلی، حق اختراع، علایم تجاری و مخارج انتقالی به دوره‌های‌آتی.

‌ذ- دارایی‌های جاری: ‌موجودی نقد، سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بهادار غیر از سرمایه‌گذاریهای بلندمدت و دریافتنیها و‌موجودیهای مواد و کالا.

‌ر - سرمایه شرکت : ‌مجموع آورده نقدی و غیر نقدی شرکا که با عنوان سرمایه در اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و اداره ثبت‌اسناد و املاک اظهار و ثبت شده باشد.

‌ز - شرکت ایرانی: ‌هر شرکتی که در ایران ثبت و اقامتگاه آن در ایران باشد شرکت ایرانی محسوب می‌شود.

‌ژ- شرکت خارجی: ‌شرکتی که اقامتگاه آن در خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و برای اینکه بتواند به وسیله شعبه یا‌نماینده خود به امور تجاری یا صنعتی در ایران مبادرت نماید باید در مملکت اصلی خود شرکت قانونی شناخته‌شده و شعبه یا نمایندگی آن در اداره ثبت شرکتها در تهران به ثبت رسیده باشد.

س - کارکنان: ‌مستخدمینی که قرارداد کار آنها مشمول بیمه کارکنان (‌براساس قانون کار و قانون تامین اجتماعی یا استخدام‌کشوری) باشد و حق بیمه‌های آنها از سه سال قبل از درخواست گواهینامه پرداخت شده باشد.

ش - کارهای انجام شده: ‌کارهای پایان یافته یا در دست اجرا در هر رشته که تحویل موقت و یا صورت وضعیت شده باشد.

ص - گواهینامه صلاحیت پیمانکاری: ‌مدرکی که براساس مقررات این آیین نامه و به ازای احراز شرایط لازم از سوی سازمان برای فعالیت پیمانکاری‌در چارچوب کاربرد این آیین نامه صادر و طی ترتیبات مقرر در این آیین نامه اصلاح و تمدید می‌گردد.

ض - گردش مالیPtP) ): ‌مجموع درآمدها و هزینه‌های پیمانکار در یک سال مالی.

ط- موضوع شرکت: ‌فعالیتهایی که در اساسنامه شرکت تعیین و انجام خدمات پیمانکاری، منطبق با رشته‌های درخواستی در آن‌لحاظ و شرکت براساس آن تشکیل شده است.

 ‌فصل دوم: ‌انواع پیمانکاران ماده 5 پیمانکاران موضوع ماده (3) بر حسب توان (‌پایه) به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

‌الف - نوع اول: ‌پیمانکاران حقیقی و اشخاص حقوقی بخش خصوصی ایرانی که صددرصد (100%) سهم‌الشرکه یا سهام آنها‌متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد.

ب - نوع دوم: ‌پیمانکارانی که صددرصد (100%) مالکیت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به دولت، شهرداریها، موسسات یا‌نهادها و ارگانهای انقلاب اسلامی یا دیگر موسسات عمومی و عام المنفعه باشد.

‌تبصره - شرکتهای دولتی که با اجازه قانون تشکیل می‌شوند، نوع دوم محسوب می‌شوند.

پ - نوع سوم: ‌گروههای مشارکت و سایر پیمانکارانی که حائز شرایط نوع اول و دوم نباشند، نوع سوم محسوب می‌شوند.

‌تبصره 1 - ‌شرکتهایی که صد درصد (100%) سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نوع اول باشد،‌نوع اول محسوب می شود.

‌تبصره 2- ‌سایر اشخاص حقوق عمومی (‌نظیر دولت، سازمانهای دولتی، شهرداریها، نهادها و موسسات‌عمومی غیردولتی، موسسات خیریه و موقوفات و ...) از نظر این آیین نامه پیمانکار محسوب نمی‌شوند.

‌ماده 6 - ‌پیمانکاران موضوع ماده (3) برحسب نوع فعالیت (‌رشته) به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

‌الف - رشته ساختمان: ‌در برگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت ساختمانها و ابنیه اعم از چوبی، آجری، سنگی، بتنی و فلزی و‌نظایر آن.

‌ب- رشته آب: ‌دربر گیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت سیستمها و تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، سدها و بندها و‌تونلهای انحراف آب و مخازن آب و شبکه‌های آب و فاضلاب، آبرسانی و کانالهای انتقال آب، سازه‌های دریایی و‌ساحلی و نظایر آن.

پ - رشته حمل و نقل: ‌دربر گیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت راهها نظیر جاده‌های اصلی و فرعی، بزرگراهها، راههای ریلی،‌باند فرودگاه، سیستمهای انتقال هوایی پایه‌دار، فرودگاهها، تونلها، پلها، راههای زیرزمینی و سیستمهای حمل و نقل(‌تهیه، نصب، نگهداری و تعمیر تجهیزات) و راهداری و عملیات آسفالتی و نظایر آن.

ت - رشته صنعت: ‌دربر گیرنده امور پیمانکاری مربوط به صنایع، غذایی، نساجی، پوشاک، چرم، چوب، شیشه، سلولزی،‌استخراج، فرآوری، ذخیره، تبدیل مواد خام و تولید در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، شیمیایی، کانی غیرفلزی،‌صنایع سنگین، معدنی، صنایع فلزی (‌آهن و فولاد، فلزی غیرآهنی و فرآورده های فلزی) ساخت کارخانجات ابزار‌آلات و ماشینها و تجهیزات اندازه گیری و کنترل و تاسیسات صنعتی جانبی، تولید وسایل آزمایشگاهی، دارویی،‌ کارخانجات تولید وسایل حمل و نقل، تجهیزات و نظایر آن.

ث - رشته برق: ‌دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به تولید، توزیع و انتقال نیرو اعم از نیروگاهها، شبکه‌های برق و تاسیسات‌برقی، پستهای توزیع و الکترونیک عام و خاص و نظایر آن.

ج - رشته تاسیسات و تجهیزات: ‌دربر گیرنده امور پیمانکاری مربوط به خطوط انتقال (‌خطوط آب، نفت و گاز) تاسیسات مکانیکی،‌هیدرومکانیکی، تاسیسات و امور رفاهی ساختمان، سیستمهای سردکننده و گرم کننده ابنیه، تهیه و نصب تاسیسات‌و تجهیزات برق، آب، گاز و فاضلاب و انتقال زباله، وسایل انتقال (‌آسانسور و پله برقی و ...)، سیستمهای خبر و‌هشدار دهنده، سیستمهای آشپزخانه، سلف سرویس و رختشویی، پیمانکاری سیستمهای ارتباطی، شبکه‌های‌رایانه‌ای ساختمانها و نظایر آن.

چ - رشته کاوشهای زمینی: ‌دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به اکتشاف، حفاری، استخراج، حمل و بهره‌برداری از مواد غیرزنده موجود‌در پوسته زمین (‌در خشکی و آب)، کاوشهای غیرمستقیم روش خشکی، حفاریهای آبی، هیدروکربوری و ترزیق‌مواد و دفن زباله، کاوشهای دریایی، حفاری در بستر دریا و ژئوتکنیک، بهره‌برداری از مواد بستر دریا (‌به جز‌هیدروکربورها)، سیستمهای ثابت انتقال مواد در دریا و ایستگاههای آن شامل آب، فاضلاب، هیدروکربورها و دیگر‌مواد، آماده سازی و ساخت و بهره‌برداری از معادن روباز (‌درخشکی) و آماده سازی و ساخت و بهره برداری از‌معادن زیرزمینی (‌در خشکی) و نظایر آن.

ح - رشته ارتباطات: ‌دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به مخابرات صوتی، تصویری و داده‌ای، ساخت ایستگاههای اصلی انتقال‌دهنده و توزیع کننده، انواع شبکه‌های پستی، شبکه‌های انتقال سیمی، بی‌سیم، رادیو، تلویزیون و شبکه‌های‌ماهواره و نظایر آن.

خ - رشته کشاورزی: ‌دربرگیرنده امور پیمانکاری در زمینه جنگل کاری و درخت کاری، آبیاری، بهسازی و اصلاح اراضی، احداث‌حوضچه‌ها و استخرهای پرورش و تکثیر ماهی، مالچ پاشی و تثبیت شن روان، عملیات به زراعی، کاشت و‌برداشت محصولات عمده و استراتژیک، مرتع داری و ایجاد مراتع دست کاشت، کارهای دامپزشکی، ایجاد فضای‌سبز و نگهداری آن، کارهای دامپروری شامل (‌مرغ داری، گاوداری، زنبورداری و گوسفندداری)، شیلات و آبزیان و‌نظایر آن.

‌د- رشته خدمات: ‌دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به رفع آلودگی از محیطهای خشکی و آبی (‌اعم از داخل خشکی و محیط‌دریایی)، آتش نشانی (‌شهری، صنعتی، دریایی و جنگلها) و کمک رسانی (در خشکی و دریا و نظایر آن) و امور‌پیمانکاری مربوط به نظافت شهری و ساختمانها، باغبانی، ترابری و خدمات حمل و نقل (‌شهری و بین شهری و بین‌المللی)، خدمات بانکداری، آموزشی، بیمه، تهیه خوراک، نگهبانی و حفاظت، گردشگری، امور بهداشتی و‌درمانی و خدمات اداری و هنری، مرمت آثار باستانی سندبلاست و حفاظت کاتودیک و نظایر آن.

‌تبصره - تعریف رشته‌های جدید، تغییر در حوزه تعریف رشته‌ها و تطبیق زیررشته‌ها با رشته‌های اصلی،‌برعهده کمیته فنی تشخیص صلاحیت می‌باشد.

‌ماده 7- ‌پیمانکاران با توجه به معیارهای صلاحیت در پنج پایه از بزرگ به کوچک از نظر توان و ظرفیت- به شرح‌زیر رتبه بندی می‌شوند:

‌الف - پیمانکاران پایه یک ب- پیمانکاران پایه دو پ- پیمانکاران پایه سه ت- پیمانکاران پایه چهار ث- پیمانکاران‌پایه پنج

فصل سوم: ‌تشخیص صلاحیت ماده 8- معیارهای تشخیص صلاحیت پیمانکاران عبارت است از:

‌الف- ارزشیابی ب- تخصص و تجربه پ- توان مالی ماده 9- امتیاز صلاحیتSS) براساس رابطه (1) محاسبه و‌تعیین می‌گردد: ‌رابطه (1Ce = S :( 0.3EE0.5 PPکه در آن: CeC= ضریب ارزشیابی EEامتیاز تخصص و تجربه PP امتیاز توان مالی ماده 10- ضریب ارزشیابیCeC) )عددی است که براساس رویه‌ها و ضوابط دستورالعمل ارزشیابی تعیین می‌گردد. ‌در نخستین دوره تشخیص صلاحیت و نیز تا زمانی که دستورالعمل ابلاغ نشده ضریب ارزشیابی برابر یک منظور‌می‌شود.

‌تبصره - دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این آیین نامه از سوی سازمان تهیه و‌ابلاغ می‌گردد.

‌ماده 11- امتیاز تخصص و تجربهEE) براساس رابطه (2) محاسبه و تعیین می گردد: Eرابطه (2 cEEwEEpE E :(که در آن: EpE= امتیاز مدیران و کارکنان EwE= امتیاز کارهای انجام شده EcE= امتیاز تداوم فعالیت پیمانکار ماده 12 امتیاز‌مدیران و کارکنان EpE)براساس رابطه (3) محاسبه و تعیین می گردد: ‌رابطه (3): ‌که در آن : mim= امتیاز تحصیلات hi ضریب تجربه برای هیات مدیره و مدیرعامل 20 و برای کارکنان 10 fif= تجربه‌سنواتی nn= تعداد کارکنان الف mi--از جدول زیر محاسبه می‌گردد: ‌رشته غیرمرتبط رشته مرتبط رشته زمینه سطح تحصیلات 80 125 250 کارشناسی 90 135 275 کارشناسی‌ارشد 100 150 300 دکتری ب fi--دت فعالیت در رشته مربوط، مستند به اسناد بیمه حداکثر 15‌وnn حداکثر 15‌می‌باشد.

‌پ- امتیاز تحصیلات به استناد مدارک آموزشی معتبر تصدیق می‌گردد. ‌مدارک اشخاص خارجی از سوی نهادهای صاحب صلاحیت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در غیر این‌صورت از سوی دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان بررسی و تصدیق می‌گردد.

‌ت- دارا بودن تحصیلات دانشگاهی (‌حداقل لیسانس) برای واحدهای شخص حقیقی، مدیرعامل و حداقل دو‌سوم اعضای هیات مدیره شرکتها الزامی است. ‌امتیاز هر یک از مدیران و کارکنان تنها در یک شرکت لحاظ خواهد شد.

‌ث- فهرست رشته‌های دانشگاهی به تفکیک زمینه، مرتبط و غیرمرتبط در هر یک از رشته‌های پیمانکاری در‌پیوست شماره (2) آمده است. ‌تعیین زمینه و ارتباط دیگر رشته‌هایی که نام آنها در پیوست (2) نیامده است و یا تغییر در محتوای رشته‌های‌دانشگاهی و ایجاد رشته‌های جدید، بنا به پیشنهاد دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان و تصویب کمیته فنی‌تشخیص صلاحیت فهرست مذکور اصلاح می‌گردد.

‌ج- در مورد اعطای صلاحیت به واحدهای پیمانکاری تشخیص صلاحیت شده موجود، برای مدیران فعلی‌آنان به شرط دارا بودن تجربه مفید و موثر، شرط دارا بودن تحصیلات دانشگاهی الزامی نیست. ‌محاسبه امتیاز رابطه (3) با در نظر گرفتهmimبرای فوق دیپلم و زیردیپلم به ترتیب 200، 150، 100 وhihبه ازای‌هر سال 10 امتیاز محاسبه می‌گردد.

‌ماده 13 امتیاز مبالغ کارهای انجام شدهEwE) در 15 سال گذشته براساس رابطه (4) محاسبه و تعیین می گردد: ‌رابطه (4): ‌که در آن: nn= تعداد پروژه‌های انجام شده و در دست انجام پیمانکار در 15 سال گذشته در همان رشته. PkP= هزینه تمام شده یا آخرین صورت وضعیت تایید شده پروژه k ‌برحسب میلیون ریال. YcY= سال جاری YsY= سال آغ‌از پروژهk YfY = سال خاتمه پروژه k ‌تبصره - در مورد کارهای بدون مصالح،Pk ‌با ضریب 3 محاسبه می‌شود.

‌ماده 14- امتیاز تجربه و تداوم فعالیت پیمانکارEcE) براساس دوره تداوم فعالیت پیمانکاری به عنوان نسبتی از‌مبالغ کارهای انجام شده براساس رابطه (5) محاسبه و تعیین می گردد: رابطه (5EcE :(0.01.1 Ew.که در آن : ll که در آن تعداد سالهایی که پیمانکار فعال بوده و سالهای تاسیس موید آن باشد ‌رابطه (6PP :(= 0.5Pt + 1.5 Pl + Pc ‌که در آن: PtP= گردش مالی بر حسب میلیون ریال PcP= توان مالی جاری (‌تفاضل داراییهای جاری و بدهیهای جاری) بر‌حسب میلیون ریال. PlP= توان مالی بلندمدت (‌تفاضل داراییهای بلندمدت و بدهیهای بلندمدت)، بر حسب میلیون ریال.

‌تبصره - ‌گردش مالی، توان مالی جاری و توان مالی بلندمدت به میلیون ریال براساس آخرین اظهارنامه‌مالیاتی تعیین می‌گردد.

‌ماده 16 - ‌دستورالعمل تشخیص صلاحیت اشخاص حقیقی در امور پیمانکاری براساس مبانی و معیارهای‌این آیین نامه و با توجه به ویژگیهای پیمانکاران حقیقی از سوی سازمان تهیه و ابلاغ می‌گردد.

‌فصل چهارم- ضوابط و نظامات

‌ماده 17- کمیته فنی تشخیص صلاحیت متشکل از اعضای زیر خواهد بود:

‌الف - مدیر کل دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان (‌رییس کمیته).

ب - مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی طرحهای سازمان.

پ - یک نفر کارشناس مستقل واجد صلاحیتهای فنی و حقوقی، به تشخیص و انتخاب معاون امور فنی سازمان.

ت - نماینده انجمن صنفی پیمانکاری ذی ربط.

ث - نماینده دستگاه اجرایی ذی ربط. ‌تصمیمات این کمیته با اکثریت آراء تصویب می‌شود.

‌ماده 18- وظایف کمیته فنی تشخیص صلاحیت به شرح زیر می باشد:

‌الف - تصویب جداول و تغییرات آنها، فرمها و رویه‌های اجرایی آیین نامه حاضر.

ب - تصویب شرایط اختصاصی.

پ - سایر وظایفی که براساس این آیین نامه و آیین نامه اجرایی ارجاع کار به پیمانکاران بر عهده کمیته فنی‌تشخیص صلاحیت گذاشته شده است.

‌ماده 19 - ‌پیمانکاران موضوع این آیین نامه برای احراز صلاحیت باید واجد شرایط عمومی زیر باشند:

‌الف - نداشتن ممنوعیتهای مقرر در اصول (49) و (141) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ب - نداشتن ممنوعیت مقرر در قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در‌معاملات دولتی و کشوری مصوب 1337.

پ - نداشتن محرومیت یا محکومیت موثر در کارهای پیمانکاری.

ت - دارا بودن صلاحیت و امتیازهای لازم براساس این آیین نامه.

ث - نداشتن ممنوعیت از اعطای صلاحیت به شرح مندرج در ماده (24) و ضوابط ارزشیابی پیمانکاران.

‌ماده 20 - ‌شرایط اختصاصی، تعیین کننده حداقلهای مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پیمانکاری است. ‌شرایط اختصاصی دریافت گواهینامه پیمانکاری برای هر پایه در پیوست شماره (1) ارایه شده است.

‌تبصره - پارامترهای شرایط اختصاصی با توجه به آمار و اطلاعات سالانه طی دستورالعملی که حاوی‌حداقلهای مورد نیاز در پیوست شماره (1) باشد تهیه و ابلاغ می‌گردد.

‌ماده 21 - پیمانکاران نوع اول در پایه‌های سه، چهارو پنج، براساس مفاد این آیین‌نامه توسط سازمانهای‌مدیریت و برنامه‌ریزی استانها، به عنوان پیمانکاران استانی و سایر پیمانکاران توسط دفتر امور مشاوران و‌پیمانکاران تشخیص صلاحیت می‌شوند.

‌ماده 22- ‌ظرفیت، تعیین کننده حداکثر تعداد و مبلغ کار مجاز در هر رشته و پایه پیمانکاری می‌باشد.

‌ماده 23- پیمانکاران نوع سوم، پیمانکاران موضوع بند (پ) ماده (3) به صورت موردی تشخیص صلاحیت‌می‌شوند.

‌ماده 24 - در آبان ماه هر سال فهرست پیمانکاران صلاحیت دار که در آن اطلاعات مربوط به تاریخ صدور‌گواهینامه، امتیازات، ظرفیت، پایه و رشته کار پیمانکاران درج شده باشد، منتشر می‌شود.

‌ماده 25- ‌در صورتی که اطلاعات تنظیم شده برای تشخیص صلاحیت نادرست و یا اسناد ارایه شده تقلبی و‌جعلی باشد، شرکت و مدیران آن به تشخیص دفتر امور مشاوران و پیمانکاران یا سازمانهای مدیریت و برنامه‌ریزی‌استانها از یک تا سه سال از تشخیص صلاحیت محروم می‌گردند.

‌تبصره - تجدیدنظر در محرومیت یاد شده، که از سوی سازمانهای مدیریت و برنامه‌ریزی استانها اعمال شده‌باشد، بر عهده دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان و در سایر موارد بر عهده کمیته فنی تشخیص صلاحیت‌می‌باشد.

‌ماده 26 - ‌اعتبار گواهینامه‌های پیمانکاری چهار سال و طبق اصول و مقررات این آیین نامه، با رعایت ضوابط‌دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران، به هنگام می‌گردد.

الحاق یک تبصره به ماده (۲۶) آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران

شماره۴۲۶۱۱/ت۵۴۲۷۵هـ                                                            ۱۳۹۶/۴/۱۴

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۶/۴/۷ به پیشنهاد شماره ۱۱۳۹۳۹۱ مورخ ۱۳۹۶/۲/۶ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده(۲۲) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب۱۳۵۱ـ و ماده (۲۶) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب ۱۳۸۳ـ تصویب کرد:

۱ـ تبصره الحاقی به ماده (۲۶) آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران موضوع تصویب نامه شماره ۱۸۰۶۱۷/ت۴۳۱۸۹هـ مورخ ۱۳۸۷/۱۰/۷ به عنوان تبصره (۱) تلقی و متن زیر به عنوان تبصره (۲) به ماده مذکور الحاق می شود:

تبصره۲ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است گواهینامه صلاحیت پیمانکاری را پس از انقضای تاریخ اعتبار آن و انجام فرآیند بروزرسانی، در صورت حادث شدن تنزل پایه ناشی از توان مالی به سبب عوامل خارج از اختیار، بر اساس آخرین پایه کسب شده در هر تخصص و رشته به مدت چهارسال تمدید نماید.

۲ـ متن زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده (۵) آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران موضوع تصویب نامه شماره ۲۰۶۳۷/ت۲۸۴۳۷هـ مورخ ۱۳۸۳/۴/۲۳ الحاق می شود:

تبصره۳ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است گواهینامه صلاحیت مشاور را پس از انقضای تاریخ اعتبار آن و انجام فرآیند بروزرسانی، در صورت حادث شدن تنزل پایه ناشی از توان مالی به سبب عوامل خارج از اختیار، بر اساس آخرین پایه کسب شده در هر تخصص و رشته به مدت چهارسال تمدید نماید.

معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری

‌ماده 27 - ‌سازمان موظف است ظرف مدت یک سال آیین نامه نحوه بکارگیری تشکلهای صنفی، تخصصی‌در جهت تشخیص صلاحیت و رتبه بندی شرکتهای مرتبط را تهیه و به هیأت وزیران ارایه نماید.

‌ماده 28 - ‌با تصویب این آیین نامه، تصویب نامه شماره .77054‌ت778 مورخ 1368.8.24 و سایر آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای مرتبط با آن ملغی می‌گردد.

‌ماده 29 - ‌شرکتهای تشخیص صلاحیت شده براساس آیین نامه‌ها و دستورالعملهای ملغی شده از تاریخ ابلاغ‌این آیین نامه، حداکثر یک سال فرصت دارند تا وضعیت خود را با شرایط آن تطبیق داده و گواهینامه صلاحیت‌دریافت نمایند.

‌محمدرضا عارف - معاون اول رییس‌جمهور


برچسب‌ها: وکیل اخراج ثلث
[ دوشنبه پانزدهم آبان ۱۳۹۶ ] [ 18:30 ] [ مهدی نوری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

پذیرش کلیه دعاوی حقوقی، کیفری ، خانواده، ثبتی ، املاک، تجاری ، ارثی، تنظیم انواع لایحه، دادخواست، شکواییه، قرارداد و ارائه مشاوره حقوقی
شماره تماس : 86072210 - 86072235 همراه : 09127184919 مهدی نوری
نشانی : تهران. سهروردی جنوبی. کوچه بیجار. پلاک 10. واحد 4
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب