دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی 
قالب وبلاگ
لینک های مفید



سطح امنیتی ۱

۲۷. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی قابل اعمال در مناطق محدودیت دار را وضع نماید، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. تأمین حصارهای دائم یا موقت جهت محصور نمودن منطقه محدودیت دار، که استاندارد آن باید مورد قبول دولت متعاهد باشد؛

۲. پیش بینی نقاط دسترسی ای که امکان وارسی(کنترل) آن توسط نگهبانان امنیتی به هنگام استفاده از آن وجود داشته باشد و در صورت عدم استفاده بتوان آن را به طور مؤثر قفل کرد یا بست؛

۳. تهیه مجوزهایی که باید ارائه شود تا اجازه عبور افراد به داخل مناطق محدودیت دار را نشان دهد؛

۴. علامت گذاری واضح ومشخص وسائط نقلیه ای که مجاز هستند به مناطق محدودیت دار دسترسی داشته باشند؛

۵. گماردن نگهبانان و گشتها؛

۶. تهیه دستگاههای خودکار شناسایی ورود غیرمجاز، یا سامانه ها یا تجهیزات مراقبتی جهت شناسایی دسترسی غیرمجاز به مناطق محدودیت دار یا هر گونه جابه جایی در این مناطق؛ و

۷. وارسی(کنترل) جابه جایی شناورهایی که در مجاورت کشتیهایی قرار دارند که از تسهیلات بندری استفاده می کنند.

سطح امنیتی ۲

۲۸. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید افزایش تعداد دفعات و شدت وارسی(کنترل) و نظارت بر دسترسی به مناطق محدودیت دار را مشخص نماید. طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی مضاعفی را وضع نماید که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. افزایش کارآیی حصارها یا نرده های اطراف مناطق محدودیت دار، شامل استفاده از گشتها یا دستگاههای شناسایی خودکار(اتوماتیک) ورود غیرمجاز؛

۲. کاهش تعداد نقاط دسترسی به مناطق محدودیت دار و افزایش وارسی های (کنترل های) قابل اعمال در نقاط دسترسی باقیمانده؛

۳. محدودیت های توقف در مجاورت کشتیهای پهلو گرفته؛

۴. افزایش محدودیت در دسترسی به نقاط محدودیت دار و جابه جایی و ذخیره در آنها؛

۵. استفاده از تجهیزات مراقبتی، نظارتی و ثبت مداوم؛

۶. افزایش تعداد و دفعات گشتها شامل گشتهای آبی در اطراف مناطق محدودیت دار و داخل این گونه مناطق؛

۷. ایجاد و محدود کردن دسترسی به مناطق همجوار مناطق محدودیت دار؛ و

۸. اعمال محدودیت در دسترسی شناورهای غیرمجاز به آبهای همجوار کشتیهایی که از تسهیلات بندری استفاده کنند.

سطح امنیتی ۳

۲۹. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۳، تسهیلات بندری باید از دستورهای صادرشده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطرات مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی تسهیلات بندری باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که توسط تسهیلات بندری با همکاری نزدیک افراد پاسخگو و کشتیهای موجود در تسهیلات بندری اتخاذ می گردد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. ایجاد مناطق محدودیت دار بیشتر در تسهیلات بندری مجاور حادثه امنیتی، یا مکانی که احتمال خطر امنیتی برای آن متصور است و از دسترسی به آن ممانعت به عمل می آید؛ و

۲. آمادگی جهت بازرسی مناطق محدودیت دار به عنوان بخشی از بازرسی کل یا قسمتی از تسهیلات بندری.

جابه جایی کالا

۳۰. ۱۶ـ اقدامات امنیتی مرتبط با جابه جایی کالا باید:

۱. از هرگونه دستکاری جلوگیری نماید؛ و

۲. از جابه جایی و انبار کالایی که جابه جایی و انبار در آن در تسهیلات بندری پذیرفته نشده است، جلوگیری به عمل آورد.

۳۱. ۱۶ـ اقدامات امنیتی باید حاوی روشهایی جهت وارسی(کنترل) فهرست موجودی در نقاط دسترسی به تسهیلات بندری باشد. پس از ورود به تسهیلات بندری، کالا باید قابل شناسایی بوده و مشخص شود که برای بار شدن به کشتی یا انبار موقت در منطقه محدودیت دار هنگامی که منتظر بارگیری است، بازرسی و پذیرفته شده است. مقتضی است از ورود کالایی که تاریخ مشخصی برای بارگیری ندارد به تسهیلات بندری ممانعت به عمل آید.

سطح امنیتی ۱

۳۲. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی قابل اعمال در مدت جابه جایی کالا را مشخص نماید که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. بازرسی عادی کالا، واحدهای حمل کالا و مناطق انبار کالا در تسهیلات بندری، پیش یا در حین عملیات جابه جایی کالا؛

۲. بازرسی به منظور حصول اطمینان از این که کالای وارد شده به تسهیلات بندری با برگه تحویل کالا یا سند مشابه آن همخوانی و مطابقت داشته باشد؛

۳. بازرسی وسائط نقلیه؛ و

۴. بازرسی مهر و موم و دیگر شیوه های مورد استفاده جهت جلوگیری از هر گونه دستکاری به هنگام ورود به تسهیلات بندری و به محض انبار در تسهیلات بندری

۳۳. ۱۶ـ بازرسی کالا ممکن است با استفاده از بعضی روشهای زیر یا تمام آنها انجام شود:

۱. بازرسی چشمی و فیزیکی؛ و

۲. با استفاده از تجهیزات اسکن/شناسایی، دستگاههای مکانیکی، یا سگها.

۳۴. ۱۶ـ هنگامی که جابه جایی کالا به صورت منظم یا تکراری انجام می شود، مأمور امنیتی شرکت کشتیرانی (سی اس اُ) یا مأمور امنیتی کشتی(اس اس اُ) ممکن است، با مشاوره با تسهیلات بندری، با شرکتهای باربری دریایی یا دیگر مسؤولان چنین کالایی در مورد ترتیباتی توافق نماید که کار بازرسی های خارج از منطقه محل یا مهر و موم، برنامه زمان بندی شده، مستندات فرعی و غیره را تحت پوشش قرار دهد. چنین ترتیباتی باید به اطلاع مأمور امنیتی تسهیلات بندری ذی ربط رسیده و مورد تأیید وی قرار گیرد.

سطح امنیتی ۲

۳۵. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی تسهیلات بندری، باید به منظور افزایش وارسی (کنترل)، اقدامات امنیتی قابل اعمال مضاعفی را در زمان جابه جایی کالا تعیین نماید، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. بازرسی دقیق کالا، واحدهای حمل کالا و محوطه های انبار کالا در تسهیلات بندری

۲. بازرسی شدیدتر، در صورت لزوم، جهت حصول اطمینان از اینکه تنها کالای ثبت شده وارد تسهیلات بندری شده به طور موقت انبار شده و سپس در کشتی بارگیری می شود؛

۳. بازرسی شدیدتر وسائط نقلیه؛ و

۴. افزایش دفعات و دقت در بررسی مهر و مومها و سایر روشهای مورد استفاده جهت جلوگیری از هر گونه دستکاری.

۳۶. ۱۶ـ بازرسی دقیق کالا ممکن است توسط بعضی از روشهای زیر یا همه آنها انجام شود:

۱. افزایش دفعات و دقت در بازرسی کالا، واحدهای حمل کالا و محوطه انبار کالا در تسهیلات بندری (بازرسی چشمی و فیزیکی)؛

۲. افزایش دفعات استفاده از تجهیزات اسکن/ شناسایی، ابزارهای مکانیکی، یا سگها؛ و

۳. هماهنگی در اقدامات امنیتی بیشتر با شرکتهای باربری دریایی و دیگر طرفهای مسؤول علاوه برتوافقها و روش های ایجاد شده.

سطح امنیتی ۳

۳۷. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۳، تسهیلات بندری باید از دستورهای صادر شده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطرات مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی تسهیلات بندری باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که توسط تسهیلات بندری با همکاری نزدیک با افراد پاسخگو و کشتیهای موجود در تسهیلات بندری اتخاذ می شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. محدودیت و یا تعویق جابه جایی کالا یا عملیات در کل یا بخشی از تسهیلات بندری یا بعضی از کشتیها؛ و

۲. تصدیق فهرست موجودی کالاهای خطرناک و مواد خطرآفرینی که در تسهیلات بندری نگهداری می شوند و محل نگهداری آنها.

تحویل مایحتاج کشتی

۳۸. ۱۶ـ اقدامات امنیتی مربوط به تحویل مایحتاج کشتی به شرح زیر می باشد:

۱. حصول اطمینان از بازرسی مایحتاج کشتی و دقت در بسته بندی ها؛

۲. ممانعت از پذیرش مایحتاج کشتی بدون بازرسی؛

۳. جلوگیری از دستکاری کالا؛

۴. جلوگیری از پذیرش مایحتاج کشتی مگر در صورت دریافت سفارش؛

۵. حصول اطمینان از بازرسی وسیله نقلیه حمل کالا؛ و

۶. حصول اطمینان از همراهی (اسکورت) وسیله نقلیه حمل کالا در تسهیلات بندری.

۳۹. ۱۶ـ برای کشتیهایی که به طور منظم از تسهیلات بندری استفاده می نمایند بهتر است رویه هایی در ارتباط با کشتی، تأمین کنندگان ملزومات آن و تسهیلات بندری وضع شود که ابلاغیه، زمان تحویل بار و مدارک مربوط را پوشش دهد. باید شیوه هایی وجود داشته باشد که تأیید نماید ذخائر ارائه شده جهت تحویل، دارای مدارکی دال بر این است که مایحتاج مزبور با سفارشات کشتی مطابقت دارند.

سطح امنیتی ۱

۴۰. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی قابل اعمالی جهت وارسی (کنترل) تحویل مایحتاج کشتی را تعیین کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. بازرسی مخازن کشتی؛

۲. اعلام پیشاپیش، درمورد نوع بار، مشخصات راننده و کارت مالکیت وسیله نقلیه؛ و

۳. بازرسی وسیله نقلیه حمل کالا.

۴۱. ۱۶ـ بازرسی مخازن کشتی می تواند از طریق برخی یا تمام روشهای زیر صورت پذیرد:

۱. بازرسی چشمی و فیزیکی؛ و

۲. استفاده از تجهیزات اسکن/ شناسایی، دستگاههای مکانیکی یا سگها

سطح امنیتی ۲

۴۲. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی قابل اعمال مضاعفی را جهت افزایش وارسی(کنترل) تحویل مایحتاج کشتی تعیین نماید که می تواند شامل موارد زیر است:

۱. بازرسی دقیق مایحتاج کشتی؛

۲. بازرسی دقیق وسائط نقلیه حمل کالا؛

۳. هماهنگی با کارکنان کشتی جهت بازرسی برگه سفارش کالا و مطابقت آن با برگه تحویل کالا، پیش از ورود به تسهیلات بندری؛ و

۴. همراهی (اسکورت) وسیله نقلیه حمل کالا در تسهیلات بندری.

۴۳. ۱۶ـ بازرسی دقیق مایحتاج کشتی ممکن است از طریق بعضی از روشهای زیر یا تمام آنها صورت پذیرد:

۱. افزایش دفعات و دقت در بازرسی وسائط نقلیه حمل کالا؛

۲. افزایش استفاده از تجهیزات اسکن/شناسایی، دستگاههای مکانیکی یا سگها؛ و

۳. محدودسازی یا ممانعت از ورود کالایی که در تاریخ مشخصی تسهیلات بندری را ترک نخواهد کرد.

سطح امنیتی ۳

۴۴. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۳، تسهیلات بندری باید از دستورهای صادر شده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطرات مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی تسهیلات بندری باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که توسط تسهیلات بندری با همکاری نزدیک افراد پاسخگو و کشتیهای موجود در تسهیلات بندری اتخاذ می گردد که ممکن است شامل اعمال محدودیت یا تعویق تحویل مایحتاج کشتی در تمام یا قسمتی از تسهیلات بندری باشد.

جابه جایی بار بدون همراه

۴۵. ۱۶ـ طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی قابل اعمالی را تعیین نماید که اطمینان حاصل شود که بار بدون همراه (مثلاً، هر گونه ساک، از جمله وسایل شخصی که در زمان بازرسی یا بازدید همراه مسافر یا کارکنان کشتی نباشد) شناسایی شده و پیش از اینکه اجازه ورود به آن تسهیلات بندری داده شود و بسته به نوع ترتیبات انبارسازی پیش از نقل و انتقال بین تسهیلات بندری و کشتی مورد بازرسی الکترونیکی (اسکرین) و جستجوی فیزیکی قرار گیرد. دقیقاً مشخص نشده است که چنین باری هم توسط تسهیلات بندری و هم کشتی از طریق دستگاههای نمایشگر مورد شناسایی قرار خواهد گرفت یا نگرفت و در مواردی که هر دو (کشتی و تسهیلات بندری) مجهز به دستگاههای نمایشگر مناسب هستند، مسؤولیت بازرسی الکترونیکی به عهده تسهیلات بندری خواهد بود. همکاری نزدیک با کشتی بسیار اساسی است و اقداماتی باید اتخاذ گردد تا اطمینان حاصل شود که بار بدون همراه پس از بازرسی الکترونیکی به صورت ایمن جابه جا می شود.

سطح امنیتی ۱

۴۶. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی قابل اعمالی را تعیین نماید که هنگامی که بار بدون همراه جابجا می شود، اطمینان حاصل شود که این بار تا حد صددرصد (۱۰۰%) و حتی به صورت صددرصد (۱۰۰%) درصد مورد بازرسی و وارسی (کنترل) دقیق قرار می گیرد، که ممکن است از پرتونگاری با اشعه ایکس هم استفاده شود.

سطح امنیتی ۲

۴۷. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی قابل اعمال مضاعفی را تعیین نماید که هنگامی که بار بدون همراه جابه جا می شود کلیه بارهای بدون همراه به صورت صددرصد(۱۰۰%) مورد پرتونگاری توسط اشعه ایکس قرار بگیرد.

سطح امنیتی ۳

۴۸. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۳، تسهیلات بندری باید از دستورهای صادرشده از سوی افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطر مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی تسهیلات بندری باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که تسهیلات بندری با همکاری نزدیک افراد پاسخگو و کشتیهای موجود در تسهیلات بندری می تواند اتخاذ کند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. بازرسی جامع تر و گسترده تر چنین باری، به عنوان مثال به وسیله تاباندن اشعه ایکس حداقل از دو زاویه مختلف؛

۲. تمهیداتی برای محدودیت یا توقف جابه جایی بار بدون همراه؛ و

۳. امتناع از پذیرش بار بدون همراه در تسهیلات بندری.

وارسی (کنترل) امنیت تسهیلات بندری

۴۹. ۱۶ـ سازمان امنیتی تسهیلات بندری باید قابلیت نظارت بر تسهیلات بندری و آبراهه های (کانالهای) ورودی مجاور آن در آب و در خشکی، در تمامی اوقات شبانه روز شامل ساعات شب و اوقاتی که در آن دید محدودیت دید وجود دارد، مناطق محدودیت دار واقع در تسهیلات بندری، کشتیهای موجود در تسهیلات بندری و اطراف کشتیها را داشته باشد. این وارسی (کنترل) می تواند شامل استفاده از موارد زیر باشد:

۱. روشنایی؛

۲. نیروهای امنیتی، شامل گشتهای پیاده، موتوری و گشتهای آبی؛

۳. دستگاههای شناسایی خودکار ورود غیر مجاز و تجهیزات مراقبتی.

۵۰. ۱۶ـ در صورت استفاده از دستگاههای شناسایی خودکار ورود غیرمجاز این دستگاهها باید در محلی که پیوسته در معرض دید و توجه قرار دارد یا وارسی (کنترل) می شود به صورت یک زنگ خطر سمعی و یا بصری فعال شوند.

۵۱. ۱۶ـ طرح امنیتی تسهیلات بندری باید رویه ها و تجهیزات مورد لزوم در هر سطح امنیتی را تعیین نماید و روشهایی را مشخص کند که اطمینان حاصل شود تجهیزات وارسی (کنترلی)، از جمله با توجه تأثیرات احتمالی شرایط آب و هوایی یا قطع برق، قادر خواهند بود بدون وقفه به کار ادامه دهند.

سطح امنیتی ۱

۵۲. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید اقدامات امنیتی قابل اعمالی وضع نماید که ممکن است ترکیبی از روشنایی، نیروهای امنیتی یا استفاده از تجهیزات امنیتی و مراقبتی باشد تا به کارکنان تسهیلات بندری اجازه دهد که:

۱. بر کل محوطه تسهیلات بندری، از جمله ساحل و نقاط دسترسی از طرف دریا نظارت داشته باشند.

۲. بر نقاط دسترسی، حصارها و مناطق محدودیت دار نظارت داشته باشند؛ و

۳. به کارکنان امنیتی تسهیلات بندری اجازه دهد که به مناطق و جابه جایی در مجاورت کشتیهایی که از تسهیلات بندری استفاده می کنند شامل افزایش روشنایی که به وسیله خود کشتی تأمین می شود، نظارت داشته باشند.

سطح امنیتی ۲

۵۳. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی تسهیلات بندری، باید اقدامات امنیتی مضاعف قابل اعمالی را به منظور افزایش توانایی نظارت و مراقبت تعیین نماید که می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. افزایش سطح پوشش و شدت روشنایی و تجهیزات مراقبتی شامل تأمین روشنایی و پوشش مراقبتی بیشتر؛

۲. افزایش تعداد گشتهای پیاده، موتوری و گشتهای آبی؛

۳. تخصیص کارکنان امنیتی بیشتر جهت نظارت و گشت زنی.

سطح امنیتی ۳

۵۴. ۱۶ـ در سطح امنیتی ۳، طرح امنیتی تسهیلات بندری باید از دستورهای صادرشده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطرات مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی تسهیلات بندری باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که توسط تسهیلات بندری با همکاری نزدیک افراد پاسخگو و کشتیهای موجود در تسهیلات بندری صورت می گیرد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. روشـن کردن تمام تجهیزات روشـنایی، یا روشـن کردن مناطق همجوار تسهیلات بندری

۲. به کاراندازی کلیه تجهیزات مراقبتی که قادر به ثبت فعالیت ها در داخل تسهیلات بندری یا مناطق همجوار هستند؛ و

۳. افزایش طول مدت زمان کارکرد تجهیزات مراقبتی که قادر به ادامه ثبت هستند.

سطوح امنیتی متفاوت

۵۵. ۱۶ـ طرح امنیتی تسهیلات بندری باید به جزئیات رویه ها و اقدامات امنیتی بپردازد که تسهیلات بندری می تواند هنگامی که از سطح امنیتی پایین تری نسبت به سطح امنیتی قابل اعمال در کشتی برخوردار است اتخاذ نماید.

فعالیت هایی که تحت پوشش این آیین نامه قرار نمی گیرند.

۵۶. ۱۶ـ طرح امنیتی تسهیلات بندری باید به شرح جزئیات رویه ها و اقدامات امنیتی بپردازد که تسهیلات بندری در موارد زیر اعمال می نماید:

۱. کشتی در حال فعل و انفعال با کشتی ای است که در تسهیلات بندری کشوری قرار دارد که جزء دولت متعاهد نمی باشد؛

۲. کشتی در حال فعل وانفعال با کشتی ای است که این آیین نامه در مورد آن اعمال نمی شود؛ و

۳. کشتی در حال فعل وانفعال با سکوهای ثابت و شناور یا واحدهای حفاری متحرک فراساحلی مستقر در محل می باشد.

اظهارنامه های امنیتی

۵۷. ۱۶ـ طرح امنیتی تسهیلات بندری باید روشهایی را مشخص نماید تا هنگامی که مأمور امنیتی تسهیلات بندری بنا به دستور دولت متعاهد درخواست اظهارنامه امنیتی می نماید یا کشتی درخواست اظهارنامه امنیتی را می نماید از آنها پیروی شود.

ممیزی، بازبینی و اصلاح

۵۸. ۱۶ـ طرح امنیتی تسهیلات بندری، باید چگونگی قصد مأمور امنیتی تسهیلات بندری جهت ممیزی تداوم کارآیی طرح امنیتی تسهیلات بندری و پیروی از شیوه های بازبینی، روزآمدسازی و اصلاح طرح امنیتی تسهیلات بندری را مشخص نماید.

۵۹. ۱۶ـ طرح امنیتی تسهیلات بندری باید بنا به تشخیص مأمور امنیتی تسهیلات بندری مورد بازبینی قرار گیرد. به علاوه در موارد زیر باید مورد بازبینی قرار گیرد:

۱. اگر ارزیابی امنیتی مربوط به آن تسهیلات بندری تغییر کرده باشد؛

۲. اگر طی یک ممیزی مستقل از طرح امنیتی تسهیلات بندری یا در بازرسی به عمل آمده از سازمان امنیتی تسهیلات بندری توسط دولت متعاهد مشخص شود که قصوری در سازمان یا مشکلاتی در تداوم کارآیی از عناصر مهم طرح امنیتی تأیید شده تسهیلات بندری وجود دارد؛

۳. متعاقب وقوع حوادث امنیتی یا خطرات مربوط به آن در تسهیلات بندری؛ و

۴. در صورت تغییر در مالکیت یا وارسی(کنترل) عملیاتی تسهیلات بندری.

۶۰. ۱۶ـ مأمور امنیتی تسهیلات بندری می تواند پس از هر بازبینی طرح، اصلاحیه های مقتضی را در طرح تأیید شده پیشنهاد نماید. اصلاحات طرح امنیتی تسهیلات بندری مربوط به:

۱. تغییرات پیشنهادی که اساساً می توانند شیوه اتخاذ شده برای حفظ امنیت تسهیلات بندری را تغییر دهند؛

۲. حذف، تغییر یا جایگزینی حصارهای دائم، سامانه ها و تجهیزات نظارتی و امنیتی و غیره که قبلاً به عنوان عوامل اساسی در حفظ امنیت تسهیلات بندری محسوب می شده است،

باید به دولت متعاهدی که طرح اصلی امنیت تسهیلات بندری را تأیید کرده است جهت بررسی و تأیید آنها تسلیم شود. چنین تأییدی می تواند توسط دولت متعاهد یا به نیابت از وی، همراه یا بدون اصلاحیه های تغییرات پیشنهادی ارائه گردد. به محض تأیید طرح امنیتی تسهیلات بندری، دولت متعاهد باید مشخص نماید که چه تغییرات فیزیکی یا شکلی باید جهت تأیید به آن تسلیم گردد.

تأیید طرحهای امنیتی تسهیلات بندری

۶۱. ۱۶ـ طرحهای امنیتی تسهیلات بندری باید توسط دولت متعاهد ذی ربطی تأیید شوند که باید برای پیش بینی موارد زیر روشهای مقتضی را مشخص نماید:

۱. تسلیم طرحهای امنیتی تسهیلات بندری به دولتهای متعاهد؛

۲. بررسی طرحهای امنیتی تسهیلات بندری؛

۳. تأیید طرحهای امنیتی تسهیلات بندری، با اصلاحیه ها یا بدون آنها؛

۴. بررسی اصلاحیه های ارائه شده پس از تأیید؛ و

۵. روشهای بازرسی یا ممیزی در خصوص تداوم ارتباط طرحهای امنیتی تأیید شده تسهیلات بندری

در تمامی مراحل باید اقداماتی اتخاذ گردد تا اطمینان حاصل شود که طرح امنیتی تسهیلات بندری به صورت محرمانه باقی مانده است.

بیانیه تطابق تسهیلات بندری

۶۲. ۱۶ـ دولت متعاهدی که تسهیلات بندری در قلمرو آن واقع شده، ممکن است بیانیه تطابق تسهیلات بندری مناسب (اس اُ سی پی اف) صادر نماید که بر موارد زیر دلالت دارد:

۱. تسهیلات بندری؛

۲. اینکه تسهیلات بندری با مقررات فصل (۲ـ۱۱) و بخش (الف) این آیین نامه مطابقت دارد؛

۳. مدت اعتبار بیانیه تطابق تسهیلات بندری که باید توسط دولتهای متعاهد تعیین شود اما نباید از پنج سال تجاوز نماید؛و

۴. ترتیبات تصدیق متعاقب آنکه توسط دولت متعاهد تعیین می شود و سپس تأیید آن در صورت انجام ترتیبات.

۶۳. ۱۶ـ بیانیه تطابق تسهیلات بندری باید همانند نمونه ارائه شده در پیوست این بخش از آیین نامه باشد. اگر زبان استفاده شده اسپانیولی، فرانسوی یا انگلیسی نباشد، دولت متعاهد، چنانچه لازم بداند ممکن است نسخه ترجمه شده به یکی از این زبانها را نیز پیوست نماید.

۱۷ـ مأمور امنیتی تسهیلات بندری

کلیات

۱. ۱۷ـ در موارد استثنائی که مأمور امنیتی کشتی در مورد اعتبار اوراق شناسایی افرادی که جهت انجام اهداف رسمی خود قصد ورود به کشتی را دارند سؤالهایی دارد، مأمور امنیتی تسهیلات بندری باید به او کمک کند.

۲. ۱۷ـ مأمور امنیتی تسهیلات بندری در مورد تأیید عادی و روزانه هویت افرادی که قصد سوارشدن به کشتی را دارند، مسؤولیتی ندارد.

به علاوه سایر راهنماهای مربوط در قسمت های ۱۵، ۱۶ و ۱۸ آمده است

۱۸ـ آموزش، رزمایش ها(مانورها) و تمرینات مربوط به امنیت تسهیلات بندری

آموزش

۱. ۱۸ـ مأمور امنیتی تسهیلات بندری باید دانش کافی داشته باشد و در صورت لزوم، در تمام موارد زیر یا تعدادی از آنها آموزش ببیند:

۱. اداره و وارسی(کنترل) امنیت؛

۲. معاهده ها(کنوانسیون ها)، آیین نامه ها و توصیه نامه های بین المللی مربوط؛

۳. قوانین و مقررات دولت ذی ربط؛

۴. مسؤولیت ها و عملکرد دیگر سازمان های امنیتی؛

۵. روش انجام ارزیابی امنیتی تسهیلات بندری؛

۶. روشهای بازدید و بازرسی امنیتی تسهیلات بندری و کشتی؛

۷. عملیات و شرایط بندر و کشتی؛

۸. تدابیر امنیتی کشتی و تسهیلات بندری؛

۹. آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری و برنامه ریزی پیشامدهای محتمل الوقوع؛

۱۰. دستورالعمل شیوه های آموزش و تعلیم امنیت، شامل اقدامات و روشهای امنیتی؛

۱۱. رسیدگی به اطلاعات حساس امنیتی و مکاتبات امنیتی مربوط؛

۱۲. آگاهی از تهدیدها و الگوهای امنیتی موجود؛

۱۳. شناسایی و کشف تسلیحات، مواد و ابزار خطر آفرین؛

۱۴. شناسایی الگوهای شخیصتی و رفتاری افرادی که احتمالاً امنیت را به مخاطره می اندازند، بدون هیچگونه تبعیض؛

۱۵. شیوه های مورد استفاده جهت سرپیچی از اقدامات امنیتی؛

۱۶. سامانه ها و تجهیزات امنیتی و محدودیت های کاربردی آنها؛

۱۷. روشهای انجام ممیزی، بازرسی، وارسی(کنترل) و نظارت؛

۱۸. روشهای بازرسی فیزیکی و بازرسی های مربوط به شناسایی ورود غیرمجاز؛

۱۹. رزمایش ها (مانورها) و تمرینات امنیتی، شامل رزمایش ها (مانورها) و تمرینات با کشتیها؛ و

۲۰. ارزیابی رزمایش ها(مانورها) و تمرینات امنیتی.

۲. ۱۸ـ کارکنان تسهیلات بندری که دارای وظایف امنیتی خاصی هستند باید دانش کافی داشته و در صورت لزوم در بعضی یا همه موارد زیر آموزش ببینند:

۱. آگاهی از تهدیدها و الگوهای امنیتی موجود؛

۲. شناسایی کشف تسلیحات، مواد و ابزار خطرآفرین؛

۳. شناسایی الگوهای شخصیتی و رفتاری افرادی که احتمالاً امنیت را به مخاطره می اندازند؛

۴. شیوه های مورد استفاده جهت سرپیچی از اقدامات امنیتی؛

۵. مدیریت ازدحام و فنون وارسی(کنترلی)؛

۶. ارتباطات امنیتی؛

۷. عملکرد تجهیزات و سامانه(سیستم)های امنیتی؛

۸. آزمایش، سنجش و حفظ و نگهداری سامانه ها و تجهیزات امنیتی؛

۹. فنون بازرسی، وارسی(کنترل) و نظارت؛

۱۰. روشهای بازرسی فیزیکی افراد، لوازم شخصی، چمدان، بار و مخازن کشتی.

۳. ۱۸ـ تمام کارکنان تسهیلات بندری باید دارای دانش کافی بوده و با مقررات مربوط طرح امنیتی تسهیلات بندری، در برخی یا کلیه موارد زیر، در صورت لزوم، آشنایی داشته باشند:

۱. مفهوم سطح امنیتی و الزامات متعاقب سطوح امنیتی مختلف؛

۲. شناسایی و کشف تسلیحات، ابزار و مواد خطرآفرین؛

۳. شناسایی الگوهای شخصیتی و رفتاری افرادی که احتمالاً امنیت را به مخاطره می اندازند؛ و

۴. شیوه های مورد استفاده جهت سرپیچی از اقدامات امنیتی.

رزمایش ها(مانورها) و تمرینات

۴. ۱۸ـ هدف از انجام رزمایش ها(مانورها) و تمرینات حصول اطمینان از این امر است که کارکنان تسهیلات بندری در انجام تمامی وظایف امنیتی محول شده، در کلیه سطوح امنیتی و شناسایی هر گونه نقص امنیتی که مستلزم رسیدگی است، تبحر دارند.

۵. ۱۸ـ جهت حصول اطمینان از اجرای کارآمد مقررات طرح امنیتی تسهیلات بندری، باید حداقل هر سه ماه یک بار رزمایش هایی(مانورهایی) انجام شود، مگر اینکه شرایط ویژه به گونه دیگری ایجاب نماید. این رزمایش ها(مانورها) باید هر یک از عناصر طرح مانند تهدیدات امنیتی مندرج در بند (۱۱. ۱۵) را بسنجد.

۶. ۱۸ـ انواع مختلف تمریناتی که می تواند شامل مشارکت مأموران امنیتی تسهیلات بندری همراه با مقامهای ذی ربط دولتهای متعاهد، مأموران امنیتی شرکت یا مأموران امنیتی کشتی، در صورت دسترس بودن، باشد، باید حداقل یک بار در هر سال تقویمی انجام شود و فاصله بین تمرینها نباید از هجده ماه تجاوز نماید. درخواست جهت شرکت مأموران امنیتی شرکت کشتیرانی یا مأموران امنیتی کشتی در تمرین های مشترک باید با توجه به مقتضیات کاری و امنیتی کشتی صورت گیرد. این تمرین ها باید ارتباط، هماهنگی، در دسترس بودن منابع و واکنش ها را بسنجد. این تمرینات می تواند:

۱. با ابعاد کامل و به صورت زنده انجام شود؛

۲. به صورت شبیه سازی در مقیاس کوچک یا همایش (سمینار) انجام شود؛ یا

۳. همراه با دیگر تمرینات، مانند واکنش های اضطراری یا دیگر تمرینات مقام دولت صاحب بندر، انجام شود.

۱۹ـ تصدیق و صدور گواهینامه کشتیها

راهنمای اضافه تری ارائه نشده است.

پیوست بخش (ب)

پیوست ۱

فرم اظهارنامه امنیتی بین یک کشتی و یک تسهیلات بندری۱

اظهارنامه امنیتی

اسم کشتی:

بندر ثبتی:          

شماره سازمان بین المللی دریانوردی:

نام تسهیلات بندری:

این اظهارنامه امنیتی از تاریخ ... تا ... برای فعالیت های زیر اعتبار دارد.

.............................................................................

(فهرست فعالیت ها همراه با جزئیات مربوط)

تحت سطوح امنیتی زیر:

سطح (سطوح) امنیتی کشتی:

سطح (سطوح) امنیتی تسهیلات بندری:

تسهیلات بندری و کشتی در مورد اقدامات و مسؤولیت های امنیتی زیر جهت حصول اطمینان از مطابقت با الزامات بخش (الف) آیین نامه بین المللی امنیت کشتیها و تسهیلات بندری توافق نظر دارند. 

آوردن واژه مخفف شده (اس اس اُ) یا مأمور امنیتی کشتی و (پی اف اس اُ) یا مأمور امنیتی تسهیلات بندری در این ستونها بیانگر این مطلب است که فعالیت مذکور طبق طرح تأیید شده مربوط، توسط کشتی و تسهیلات بندری انجام خواهد شد.

نوع فعالیت

کشتی

تسهیلات بندری

حصول اطمینان از انجام کلیه وظایف امنیتی

نظارت بر مناطق محدودیت دار جهت اطمینان از این که تنها کارکنان مجاز به این مناطق دسترسی دارند. 

وارسی (کنترل) دسترسی به تسهیلات بندری

وارسی  (کنترل) دسترسی به کشتی

نظارت بر تسهیلات بندری، شامل لنگرگاهها و نواحی اطراف کشتی

وارسی (کنترل) و نظارت بر کشتی، شامل لنگرگاهها و نواحی اطراف کشتی

جابه جایی کالا

تحویل مایحتاج کشتی

جابه جایی بارهای بدون همراه

نظارت بر سوار شدن افراد و لوازم شخصی آنها

اطمینان از اینکه ارتباط امنیتی بین تسهیلات بندری و کشتی به سهولت امکان پذیر است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱]ـ این فرم اظهارنامه امنیتی جهت استفاده بین کشتی و تسهیلات بندری می باشد. اگر این اظهارنامه امنیتی قرار است بین دو کشتی استفاده شود فرم آن باید به طور متناسب اصلاح شود.

امضاءکنندگان این موافقتنامه گواهی می نمایند که اقدامات و ترتیبات امنیتی در مورد کشتی و تسهیلات بندری در طی فعالیت های مشخص شده، با مقررات فصل (۲ـ۱۱) و بخش (الف) این آیین نامه مطابقت دارد، و طبق مقرراتی که پیشتر در طرح تأیید شده آنها قید شده است و یا ترتیبات خاصی که در پیوست الحاقی تنظیم شده مورد موافقت قرار گرفته است، اجراء خواهد شد.

به تاریخ ......... در .........

به نیابت و به وسیله افراد زیر امضاء شد

کشتی:

تسهیلات بندری:

(محل امضای فرمانده یا مأمور امنیتی کشتی)     (محل امضای مأمور امنیتی تسهیلات بندری)

نام و عنوان شخص امضاء کننده

نام:

نام:

عنوان:

عنوان:

جزئیات تماس

(در صورت لزوم تکمیل می شود)

(شماره تلفنها و یا بسامدها یا آبراهه های (کانال های) رادیویی مورد استفاده ذکر شود)

برای تسهیلات بندری:

برای کشتی:

تسهیلات بندری                               فرمانده

مأمور امنیتی تسهیلات بندری               مأمور امنیتی کشتی

شرکت کشتیرانی

مأمور امنیتی شرکت کشتیرانی

پیوست (۲)

فرم بیانیه تطابق تسهیلات بندری

بیانیه تطابق تسهیلات بندری

(مهر رسمی)                                                                                   (کشور

شماره بیانیه .........................

صادره طبق مقررات بخش (ب)

آیین نامه بین المللی امنیت کشتیها و تسهیلات بندری (آی اس پی اس کُد)

دولت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(نام کشور)

نام تسهیلات بندری : ...................

نشانی تسهیلات بندری: ...................

گواهی می شود که مطابقت این تسهیلات بندری با مقررات فصل (۲ـ۱۱) و بخش (الف) آیین نامه بین المللی امنیتی کشتیها و تسهیلات بندری (آی اس پی اس کُد) مورد تصدیق می باشد و این تسهیلات بندری طبق طرح امنیتی تأیید شده تسهیلات بندری فعالیت می کند. این طرح برای اهداف زیر به تأیید رسیده است: «نوع عملیات، نوع کشتیها و یا فعالیت ها یا دیگر اطلاعات مربوط ذکر شود. (در صورت لزوم حذف می گردد.)

کشتی مسافری

کشتی مسافری تندرو

کشتی باری تندرو

کشتیهای فله بر

نفتکشها

تانکرهای مواد شیمیایی

گازبر

واحدهای حفاری متحرک فراساحلی

کشتیهای باری به جز مواردی که در بالا به آنها اشاره شده

این بیانیه تطابق تا تاریخ ..................... منوط به تصدیق های (مندرج در صفحه بعدی) اعتبار دارد.

صادره از ................................................................................................

(محل صدور بیانیه)

تاریخ صدور .........          .................................................................................

(امضای مأمور به طور مقتضی مجاز شده صادرکننده سند)

(مهر یا امضای مقام صادر کننده، در صورت اقتضاء)

پشت نویسی جهت تصدیق ها

دولت « نام کشور آورده شود مقرر نموده است که اعتبار این بیانیه تطابق منوط به « جزئیات مربوط به تصدیق ها آورده شود، (به طور مثال تصدیق های الزامی سالانه یا برنامه ریزی نشده) می باشد.

گواهی می شود که طی تصدیق های انجام شده طبق بند (۴. ۶۲ . ۱۶) بخش (ب) آیین نامه آی اس پی اس، تسهیلات بندری مورد نظر با مقررات مربوط فصل (۲ـ۱۱) معاهده (کنوانسیون) و بخش (الف) آیین نامه آی اس پی اس مطابقت دارد.

نخستین تصدیق                امضاء ..........................................................

(امضای مقام مجاز)

مکان:  .........................................................

تاریخ: .........................................................

                                                                                                 

دومین تصدیق                   امضاء ..........................................................

(امضای مقام مجاز)

مکان:  .........................................................

تاریخ: .........................................................

                                                                                                 

سومین تصدیق                  امضاء .........................................................

(امضای مقام مجاز)

مکان:  .........................................................

تاریخ: .........................................................

                                                                                                  

چهارمین تصدیق                امضاء .........................................................

(امضای مقام مجاز)

مکان:  .........................................................

تاریخ : .........................................................

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن دو قطعنامه و دو پیوست در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ چهارم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۶/۲/۱۳ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی


برچسب‌ها: حکم ورشکستگی تاجر
[ سه شنبه سی و یکم فروردین ۱۴۰۰ ] [ 13:11 ] [ مهدی نوری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

پذیرش کلیه دعاوی حقوقی، کیفری ، خانواده، ثبتی ، املاک، تجاری ، ارثی، تنظیم انواع لایحه، دادخواست، شکواییه، قرارداد و ارائه مشاوره حقوقی
شماره تماس : 86072210 - 86072235 همراه : 09127184919 مهدی نوری
نشانی : تهران. سهروردی جنوبی. کوچه بیجار. پلاک 10. واحد 4
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب