دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی 
قالب وبلاگ
لینک های مفید



‌قانون ارتش جمهوري اسلامي ايران

‌فصل اول - تعاريف، هدفها، اصول و ويژگي‌ها، وظايف و مأموريتها

‌بخش اول - تعاريف

‌ماده 1 - در اين قانون عبارات اختصاري زير جايگزين عناوين كامل آن مي‌گردد:

‌الف - "‌فرماندهي كل" به جاي "‌فرماندهي كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران"

ب - "‌نيروهاي مسلح "‌به جاي "‌نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران"

ج - "‌ارتش" به جاي "‌ارتش جمهوري اسلامي ايران"

‌د - "‌ستاد مشترك" به جاي "‌ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران"

ه - "‌سپاه پاسداران" به جاي "‌سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران"

‌و - "‌بنا به دستور" به جاي "‌بنا به دستور فرماندهي كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران"

‌ز - "‌سازمان عقيدتي سياسي" به جاي "‌سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران"

ح - "‌سازمان عقيدتي سياسي" به جاي "‌سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران"

‌ماده 2 - نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عبارتند از: ارتش و سپاه پاسداران و نيروهاي انتظامي.

‌تبصره - نيروهاي انتظامي جمهوري اسلامي ايران به ژاندارمري، شهرباني و كميته انقلاب اسلامي ايران اطلاق مي‌گردد.

‌ماده 3 - ارتش جمهوري اسلامي ايران به مجموعه ستاد مشترك، نيروهاي زميني، هوايي، دريايي و سازمانهاي وابسته به آنها اطلاق مي‌گردد.

‌ماده 4 - وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران بخشي از دولت است كه مسئوليت پشتيباني ارتش را به عهده دارد.

‌بخش دوم - هدفهاي نظامي

‌ماده 5 - هدفهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران عبارتند از:

‌الف - حفظ و استقلال، تماميت ارضي و نظام جمهوري اسلامي ايران.

ب - حفظ منافع ملي جمهوري اسلامي ايران خارج از قلمرو كشور در درياي خزر، خليج فارس، درياي عمان، رود خانه‌ها و معادن.

ج - ياري به ملل مسلمان يا مستضعف غير معارض با اسلام در جهت دفاع از سرزمين‌هاي مورد تهديد يا اشغال نيروهاي متجاوز در صورت‌درخواست ملل مزبور.

‌بخش سوم - اصول و ويژگي‌هاي اساسي نيروهاي مسلح (‌دكترين و استراتژي نظامي)

‌ماده 6 - اصول و ويژگي‌هاي اساسي نيروهاي مسلح عبارتند از:

‌الف - اسلامي بودن:

‌در تشكيل و تجهيز نيروهاي مسلح اساس و ضابطه مكتب اسلام است به نحوي كه بر همه شؤون و ابعاد آن، ضوابط و مقررات شرع حاكميت داشته‌باشد. نيروهاي مسلح رسالت مكتبي جهاد در راه خدا را بر عهده داشته، پيروي از اصول اخلاقي اسلام و احترام به شخصيت انساني افراد را وظيفه خود‌مي‌دانند.

ب - ولايي بودن:

‌نيروهاي مسلح تحت فرمان فرماندهي كل بوده و اصل وحدت فرماندهي در تمامي رده‌هاي آن حاكم مي‌باشد و نيل به فرماندهي در تمامي رده‌ها بر‌اساس شايستگي و كارآيي صورت مي‌گيرد. دستور فرمانده در صورتي كه مغاير با دستورات مسلم شرع، فرمانهاي فرماندهي كل و حاكميت نظام و‌قوانين جمهوري اسلامي ايران نباشد، لازم‌الاجرا است.

‌پرسنل نيروهاي مسلح در خط سياسي مقام رهبري بوده، عضويت و وابستگي آنان در تشكل‌هاي سياسي با توجه به فرمان مقام رهبري مطلقاً ممنوع‌مي‌باشد.

ج - مردمي بودن:

‌نيروهاي مسلح همواره در كنار مردم و در جهت مصالح و آرمانهاي امت اسلامي انجام وظيفه مي‌نمايند و در زمان صلح نيز به درخواست دولت افراد و‌تجهيزات فني خود را در حدي كه به آمادگي رزمي آنها آسيبي وارد نيايد، در جهت خدمت به مردم در زمينه كارهاي امدادي، آموزشي، توليدي و جهاد‌سازندگي به كار مي‌گيرند.

‌د - خودكفايي:

‌نيروهاي مسلح با بهره‌گيري از تمامي توان خود در جهت رسيدن به خودكفايي در كليه زمينه‌ها از قبيل سازماندهي، آموزشي، تداركاتي، اطلاعاتي و‌صنعتي تلاش مي‌نمايند.

ه - انضباط:

‌نيروهاي مسلح بايد با ايجاد انضباط معنوي برخاسته از اعتقاد و ايمان پرسنل، وضع مقررات منطقي و عادلانه و برقراري سيستم‌هاي تشويق و تنبيه،‌زمينه اجراي كامل دستورات و مقررات را فراهم سازند.

‌و - سادگي:

‌در نيروهاي مسلح در تمامي زمينه‌ها اعم از طرح‌ريزي‌هاي ستادي، اعمال مديريت، بكارگيري سيستم‌ها و روش‌ها، گزينش تكنولوژي و صدور‌دستورالعمل‌ها بايد اصل سادگي رعايت شود. تشكيلات غير ضروري و تشريفات بي‌مورد حذف و روش‌هاي يكنواخت‌سازي مورد توجه قرار گيرد.

‌ز - اقتدار:

‌نيروهاي مسلح مي‌بايست از چنان آمادگي، تحرك و اقتداري برخوردار باشند كه بتوانند با بهره‌گيري از تمامي امكانات جمهوري اسلامي، جرأت تعرض‌را از دشمنان آشكار و نهان سلب نمايند.

ح - تدافعي بودن:

‌نيروهاي مسلح با بهره‌گيري از تمامي توان خود دشمن را از تعرض بازداشته و در برابر هر گونه تجاوز دفاع نموده و متجاوز را تنبيه و سركوب مي‌نمايند‌و در عين اعتقاد به اصل عدم تعرض، ملل مسلمان يا مستضعف غير معارض با اسلام را براي دفاع از خودياري مي‌كنند.

‌بخش چهارم - مأموريت و وظايف

‌ماده 7 - مأموريت و وظايف ارتش به شرح زير مي‌باشد:

‌الف - آمادگي و مقابله در برابر هر گونه تجاوز نظامي عليه استقلال، تماميت ارضي، نظام جمهوري اسلامي ايران و منافع كشور.

ب - همكاري با نيروهاي انتظامي سپاه پاسداران در مقابله با اشرار، ياغيان، قاچاقچيان، تجزيه‌طلبان و جريانات براندازي در مواقع ضروري بنا به‌دستور.

ج - آمادگي جهت همكاري با سپاه پاسداران در كمك به ملل مسلمان و مستضعف غير معارض با اسلام جهان، در دفاع از خود در برابر تهديد و‌تجاوز نظامي بنا به درخواست آنان و بنا به دستور.

‌د - در اختيار قرار دادن افرادي كه در استخدام ارتش هستند و تجهيزات فني خود بنا به درخواست دولت در اجراي اصل 147 قانون اساسي و با‌رعايت كامل موازين عدل اسلامي در حدي كه بنا به تشخيص شوراي عالي دفاع به آمادگي رزمي ارتش آسيبي وارد نيايد.

ه - سازماندهي، آموزش، تجهيزات و گسترش نيروهاي زميني، هوايي و دريايي متناسب با امكانات و تهديدات، براي انجام مأموريت‌هاي محوله.

‌و - تلاش مداوم و مستمر در جهت حاكميت كامل فرهنگ و ضوابط اسلامي در ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها.

‌ز - آماده نمودن مردم براي دفاع مسلحانه از كشور و نظام جمهوري اسلامي در چهار چوب قانون خدمت وظيفه عمومي.

ح - كمك به سپاه پاسداران در آموزش و سازماندهي بنا به دستور.

ط - اقدامات لازم در جهت نيل به خودكفايي در كليه زمينه‌ها از قبيل صنعتي، آموزشي، تداركاتي، اطلاعاتي، روشها و سازماندهي.

ي - اقدامات لازم در زمينه كسب اطلاع از اوضاع، رويدادها و تحولات سياسي، نظامي آشكار و نهان منطقه و جهان و ارزيابي مستمر تهديدات و‌توان رزمي دشمنان بالفعل و بالقوه.

ك - تلاش مداوم و مستمر در جهت حفظ و صيانت ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها در زمينه‌هاي امنيتي.

ل - ايجاد تسهيلات لازم براي همكاري سپاه پاسداران با ارتش در مواقع ضروري كه شوراي عالي دفاع تعيين مي‌نمايد.

‌ماده 8 - وظايف وزارت دفاع به شرح زير مي‌باشد:

‌الف - ساخت و توليد وسايل مورد نياز نيروهاي نظامي و انتظامي و انجام تحقيقات صنعتي لازم و افزايش امكانات تكنولوژي صنايع مربوط.

ب - هدايت و هماهنگ نمودن امور پژوهشي و تحقيقاتي صنعتي ارتش و سازمان‌هاي وابسته به وزارت دفاع و هماهنگي با شوراي عالي صنايع‌و مراكز پژوهشي و تحقيقات كشور.

ج - انجام تعميرات خارج از مقدورات نيروهاي نظامي و انتظامي.

‌د - انجام كليه خريدهاي خارجي مورد نياز ارتش و وزارت دفاع و سازمانهاي وابسته به آنها بر اساس سياست كلي و خط مشي دولت جمهوري‌اسلامي ايران.

‌تبصره 1 - وزارتين دفاع و سپاه موظفند در زمينه خريدهاي خارجي زير نظر شوراي عالي و دفاع هماهنگي و اقدام نموده و مي‌توانند خريدهاي‌مورد نياز يكديگر را نيز انجام دهند.

‌تبصره 2 - كليه خريدهاي خارجي اقلام دفاعي مورد نياز ديگر وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمانهاي كشور نيز صرفاً از طريق وزارتين دفاع و سپاه انجام‌خواهد شد.

ه - تهيه و تأمين و خريد داخلي اقلام حساس، مهم، سنگين قيمت و اقلام مشترك مورد نياز ارتش و وزارت دفاع، به استثناء سوخت و مواد فاسد‌شدني.

‌تبصره - وزارت دفاع مي‌تواند تأمين بخشي از اقلام مشترك داخلي را با حفظ مسئوليت و تعيين خط مشي به نيروهاي سه‌گانه تفويض نمايد. موارد‌و چگونگي آن به موجب آيين‌نامه‌اي خواهد بود كه توسط وزارت دفاع با هماهنگي ستاد مشترك تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

‌و - تهيه لوايح مورد نياز ارتش با هماهنگي ستاد مشترك و لوايح مورد نياز وزارت دفاع و سازمانهاي وابسته و پيگيري جهت سير مراحل قانوني،‌ابلاغ قوانين و مصوبات هيأت وزيران به ارتش و نظارت بر اجراي قوانين و مقررات.

‌ز - دفاع از حقوق ارتش و وزارت دفاع و سازمانهاي وابسته با آنها در مراجع قضايي.

ح - بررسي و تحصيل بودجه اعتبارات ارتش و وزارت دفاع و سازمانهاي وابسته به آنها و نظارت در انجام هزينه‌ها و بررسي و تأييد بيلان حساب‌بودجه آنها.

ط - تهيه و تأمين زمين مورد نياز و احداث تأسيسات ساختماني ارتش و وزارت دفاع و سازمانهاي وابسته به آنها در چهارچوب ضوابط و‌سياست‌هاي وزارتين مسكن و شهرسازي و برنامه و بودجه.

‌تبصره - وزارت دفاع مي‌تواند احداث برخي تأسيسات ساختماني نيروها را با حفظ مسئوليت و نظارت به نيروي مربوط محول نمايد.

ي - اداره امور املاك ارتش و وزارت دفاع و سازمانهاي وابسته به آنها از نظر حقوقي و قانوني.

ك - تأمين خدمات درماني پرسنل وزارت دفاع، ارتش و نيروهاي انتظامي و سازمانهاي وابسته به آنها، بازنشستگان، وظيفه‌بگيران مستمري‌بگيران‌و عائله تحت تكفل آنان.

ل - تأمين خدمات تعاوني افراد مذكور در بند فوق و عائله تحت تكفل آنان.

م - انجام امور بيمه، بازنشستگي، وظيفه و مستمري پرسنل ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها.

ن - تهيه و تأمين نقشه‌هاي نظامي و خدمات جغرافيايي مورد نياز نيروهاي نظامي و انتظامي.

س - پشتيباني فني، آموزشي و تعميراتي سازمان‌هاي خدمات كامپيوتري نيروهاي نظامي و انتظامي.

‌ماده 9 - ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران ستاد فرماندهي كل در ارتش بوده و فرماندهي كل را در اداره امور ارتش ياري مي‌نمايد و‌وظايف آن به شرح زير مي‌باشد:

‌الف - مشاورت فرماندهي كل نسبت به اعمال فرماندهي در ارتش.

ب - تهيه و توسعه تدابير كلي نظامي (‌استراتژيك) و تهيه طرحهاي مربوط مبتني بر فرمان‌هاي فرماندهي كل با توجه به قوانين، تهديدات و‌امكانات كشور.

ج - تهيه و تقديم اطلاعات مورد نياز جهت اخذ تصميم به فرماندهي كل.

‌د - دريافت فرمان‌ها و تدابير فرماندهي كل و ابلاغ آنها به نيروهاي سه‌گانه و نظارت بر اجراي فرمان‌هاي صادره.

ه - تهيه و طرح‌ها و دستورالعمل‌ها بر مبناي فرمان‌ها و تدابير دريافت شده و ابلاغ آنها به نيروهاي سه‌گانه و نظارت بر اجرا.

‌و - نظارت بر حفظ توان رزمي ارتش.

‌ز - تهيه و طرح سازمان تجهيزات ارتش با توجه به تهديدات، مقدورات، تدابير دفاعي و اصول سياست خارجي كشور با همكاري نيروهاي سه‌گانه‌وزارت دفاع و تأييد شوراي عالي دفاع جهت تصويب فرماندهي كل.

ح - برآورد نهايي نيازمنديهاي لجستيكي ارتش.

ط - بررسي و هماهنگ نمودن بودجه‌هاي پيشنهادي نيروها و ارسال بودجه پيشنهادي ارتش به وزارت دفاع.

ي - همكاري با وزارت دفاع در زمينه تهيه لوايح مورد نياز ارتش.

ك - نظارت و كنترل كليه فعاليت‌هاي بيمارستان‌هاي ارتش.

‌ماده 10 - مأموريت نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران به شرح زير مي‌باشد:

‌الف - پاسداري از قلمرو زميني كشور جمهوري اسلامي ايران در برابر هر گونه تجاوز نظامي خارجي.

ب - دفع و انهدام نيروهاي متجاوز.

ج - سازماندهي،‌تجهيز، آموزش و گسترش يگان‌هاي زميني و آماده كردن آنان جهت اجراي مأموريت‌هاي محوله.

‌د - تهيه طرح نيازمنديهاي لجستيكي و اقدام در جهت تهيه و خريد اقلام و خدماتي كه به عهده نيروي زميني بوده و اقلام مشترك داخلي كه به آن‌واگذار مي‌گردد.

ه - انجام پژوهش و تحقيقات لازم در كليه زمينه‌ها در جهت نيل به خودكفايي.

‌و - تأمين دفاع هوايي كليه يگانها، تأسيسات و نقاط حساس مربوطه در حد برد سلاح ضد هوايي سازماني خود با هماهنگي و كنترل كلي عملياتي‌نيروي هوايي.

‌ز - تأمين و حفاظت تأسيسات و پادگان‌هاي مربوط.

ح - تأمين نيازهاي پزشكي پرسنل نيروي زميني و اداره بيمارستان‌ها و درمانگاه‌هاي مربوط.

‌ماده 11 - مأموريت نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به شرح زير است:

‌الف - پاسداري از قلمرو فضايي كشور.

ب - حمله به هدف‌هاي نظامي و تأسيسات حياتي دشمن بنا به دستور.

ج - پشتيباني هوايي از نيروهاي نظامي و انتظامي.

‌د - تأمين پدافند هوايي كشور، هماهنگي، هدايت و كنترل كلي عمليات پدافند هوايي ساير نيروها و سازمانهايي كه در زمينه پدافند هوايي‌مسئوليتهايي به عهده دارند.

ه - جمع‌آوري اطلاعات الكترونيكي از عوامل تهديدكننده و ارائه خدمات لازم.

‌و - سازماندهي، تجهيز، آموزش و گسترش يگانهاي هوايي جهت اجراي مأموريت‌هاي محوله.

‌ز - تهيه طرح نيازمنديهاي لجستيكي و اقدام در جهت تهيه و خريد اقلام و خدماتي كه به عهده نيروي هوايي بوده و اقدام مشترك داخلي كه به آن‌واگذار مي‌گردد.

ح - انجام پژوهش و تحقيقات لازم در كليه زمينه‌ها در جهت نيل به خودكفايي.

ط - تأمين و حفاظت تأسيسات و پادگانهاي مربوط.

ي - تأمين نيازمنديهاي پزشكي پرسنل نيروي هوايي و اداره بيمارستانها و درمانگاههاي مربوط.

‌ماده 12 - مأموريت نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به شرح زير مي‌باشد:

‌الف - پاسداري از آبهاي سرزميني، فلات قاره و مناطق انحصاري، اقتصادي و جزاير كشور در برابر هر گونه تجاوز نظامي خارجي.

ب - حضور مستمر، كنترل و تأمين امنيت خطوط مواصلات دريايي خودي و جلوگيري از استفاده غير مجاز بيگانگان از مناطق دريايي مذكور در‌بند فوق.

ج - دفع و سركوبي هر گونه تجاوز نظامي به حاكميت، حقوق و منافع كشور در مناطق مذكور در بند الف و انهدام تأسيسات دريايي دشمن بنا به‌دستور.

‌د - كنترل تردد كشتيها در خليج فارس و درياي عمان و بازرسي كشتيهاي مشكوك در مواقع لزوم بنا به دستور.

ه - سازماندهي، تجهيز و آموزش يگانهاي دريايي جهت اجراي مأموريتهاي محوله.

‌و - تهيه طرح نيازمنديهاي لجستيكي و اقدام در جهت تهيه و خريد اقلام و خدماتي كه به عهده نيروي دريايي بوده و اقلام مشترك داخلي كه به آن‌واگذار مي‌گردد.

‌ز - انجام پژوهش و تحقيقات لازم در كليه زمينه‌ها جهت نيل به خودكفايي.

ح - تأمين دفاع هوايي كليه يگانها، تأسيسات و نقاط حساس مربوط، جزاير و تأسيسات دريايي در حد برد سلاح ضد هوايي سازماني خود با‌هماهنگي و كنترل كلي عملياتي نيروي هوايي.

ط - تأمين و حفاظت تأسيسات و پادگانهاي مربوط.

ي - تأمين نيازهاي پزشكي پرسنل نيروي دريايي و اداره بيمارستانها و درمانگاههاي مربوط.

‌ماده 13 - ‌مأموريت‌هاي مذكور در بندهاي الف، مواد 10 و 11 و 12 و قسمت اول بند د ماده 11 و قسمت آخر ج ماده 12 اين قانون چنانچه در‌زمينه پاسداري از استقلال و تماميت ارضي نظام جمهوري اسلامي ايران باشد، مأموريت اصلي بر عهده ارتش جمهوري اسلامي ايران بوده و نيروهاي‌سه‌گانه سپاه پاسداران با نيروهاي سه‌گانه ارتش همكاري خواهند نمود. لكن چنانچه مأموريت‌هاي مزبور در زمينه نگهباني از انقلاب اسلامي ايران و‌دستاوردهاي آن باشد، مأموريت اصلي بر عهده سپاه پاسداران بوده و نيروهاي سه‌گانه ارتش و با نيروهاي سه‌گانه سپاه همكاري خواهند نمود. مصاديق‌اين ماده و نحوه و ميزان همكاري ارتش و سپاه پاسداران در هر مورد را شوراي عالي دفاع تعيين مي‌نمايد.

‌ماده 14 - سازمان عقيدتي سياسي، سازماني است با سلسله مراتب مستقل و متمركز كه مأموريت و وظايف زير را بر عهده دارد:

1 - مأموريت.

‌رشد و گسترش فرهنگ و ارزشهاي اسلامي در ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها بر اساس معيارها و ضوابط اسلامي و تدابير و‌رهنمودها و دستورالعمل‌هاي مقام رهبري.

2 - وظايف.

‌الف - آموزش عقيدتي و سياسي پرسنل جهت رشد مذهبي و سياسي آنان.

ب - انجام فعاليت‌هاي تبليغي براي پرسنل از قبيل انتشار جزوات و نشريات، تشكيل كتابخانه‌ها و نمايشگاه‌ها و توليد برنامه‌هاي راديو تلويزيوني‌ارتش و اداره مساجد و ساير اماكن مذهبي مربوط.

ج - ارائه خط مشي‌هاي مكتبي به مبادي ذيربط در جهت انطباق سازماندهي‌ها، مقررات، آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با ضوابط و معيارهاي‌اسلامي.

‌د - نظارت بر حفظ و عمل به موازين اسلامي در تمامي زمينه‌ها و اعلام موارد خلاف به مسئولين جهت رفع آنها و گزارش به فرماندهي كل در‌صورت لزوم.

ه - بررسي و ارزيابي پرسنل از لحاظ شايستگي مكتبي جهت انتصابات، ترفيعات و مأموريت‌هاي خارج از كشور.

‌و - انجام كليه وظايف روابط عمومي ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها.

‌تبصره - ارتش و وزارت دفاع و سازمان عقيدتي و سياسي وابسته به آنها موظفند پشتيباني‌هاي لجستيكي و پرسنلي مورد نياز سازمان عقيدتي‌سياسي را در چهارچوب جداول سازمان مربوط كه به تصويب فرمانده كل مي‌رسد، در اختيار قرار دهند.

‌ماده 15 - مسئولين عقيدتي سياسي كليه يگان‌ها و سازمان‌ها از روحانيوني كه حداقل دوره سطح را به پايان رسانده و از بينش سياسي و اجتماعي‌كافي برخوردار باشند و در هيچ يك از تشكل‌هاي سياسي عضويت و فعاليت نداشته باشند، تعيين مي‌گردند.

‌ماده 16 - سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوري اسلامي ايران سازماني است با سلسله مراتب مستقل و متمركز كه با هماهنگي وزارت‌اطلاعات مأموريت و وظايف زير را انجام مي‌دهد:

1 - مأموريت.

‌پيشگيري، كشف، شناسايي و خنثي كردن فعاليت‌هاي براندازي، جاسوسي، خرابكاري، موارد ايجاد نارضايتي، نفوذ جريانات سياسي و ايجاد اختلال‌در انجام مأموريت به منظور حفظ و صيانت ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها از طريق حفاظت پرسنل، اطلاعات، اسناد، مدارك، اماكن،‌تأسيسات، وسايل و تجهيزات و امنيت ارتباطات با رعايت اصل 156 قانون اساسي.

2 - وظايف.

‌الف - كسب و جمع‌آوري اخبار و توليد، تجزيه و تحليل و طبقه‌بندي اطلاعات مورد نياز ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها.

ب - كشف و خنثي نمودن توطئه‌ها و براندازي، جاسوسي و خرابكاري.

ج - تهيه طرح‌ها و دستورالعمل‌هاي حفاظتي در زمينه حفاظت اخبار، اطلاعات، اسناد مدارك، تأسيسات، اماكن، تجهيزات و پرسنل ارتش و‌وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها و نظارت بر اجراي آنها.

‌د - آموزش و ارشاد پرسنل ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها در زمينه‌هاي حفاظتي و آموزش تخصصي پرسنل سازمان حفاظت‌اطلاعات.

ه - گزارش اطلاعات و اخبار امنيتي غير نظامي واصله به وزارت اطلاعات.

‌و - كشف و شناسايي فعاليت‌هاي سياسي پرسنل و نفوذ جريانات و تشكل‌هاي سياسي در ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها.

‌ز - كشف و شناسايي موارد كم كاري و كارشكني و تخلف در انجام مأموريت و گزارش آن به مسئولين مربوط.

ح - مطلع نمودن فرماندهان از مواردي كه براي انجام مأموريتشان ضروري بوده و در صلاحيت آنان است.

ط - بررسي صلاحيت امنيتي پرسنل ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها.

ي - انجام كليه امور مربوط به صدور پروانه حمل سلاح شكاري و كمري و مهمات مربوط در سطح ارتش و وزارت دفاع و سازمانهاي وابسته به‌آنها.

ك - طرح‌ريزي و انجام عمليات فني حفاظت اطلاعاتي و كنترل ارتباطات در سطح ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها.

‌تبصره 1 - رييس سازمان حفاظت اطلاعات از بين افراد مورد تأييد مقام رهبري با حكم رييس ستاد مشترك منصوب مي‌گردد و مستقيماً تحت امر‌مقام رهبري انجام وظيفه مي‌نمايد و عزل وي نيز با تأييد مقام رهبري و حكم رييس ستاد مشترك انجام مي‌شود.

‌تبصره 2 - ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها موظفند پشتيباني‌هاي پرسنلي و لجستيكي مورد نياز را در چهارچوب جداول سازمان‌مربوط كه به تصويب فرماندهي كل مي‌رسد، در اختيار قرار دهند.

‌تبصره 3 - رييس سازمان حفاظت اطلاعات موظف است در موارد براندازي و نيز خرابكاري‌هاي مهم، دادستان كل كشور و فرمانده كل سپاه‌پاسداران را سريعاً در جريان قرار دهد.

‌تبصره 4 - سازمان حفاظت اطلاعات موظف است موارد انحرافات عقيدتي، سياسي و اخلاقي پرسنل را كه در جريان مأموريت‌هاي خود مطلع‌مي‌گردد، به سازمان عقيدتي سياسي منعكس نمايد.

‌ماده 17 - شوراي عالي دفاع به عنوان مشاور عالي نظامي مقام رهبري، داراي وظايف زير مي‌باشد:

‌الف - پيشنهاد اعلان جنگ و صلح به فرماندهي كل.

ب - پيشنهاد اعلان بسيج همگاني به فرماندهي كل.

ج - پيشنهاد تعيين فرماندهان نيروهاي سه‌گانه ارتش به فرماندهي كل.

‌د - تعيين سيستم تسليحاتي كشور و سياست‌هاي كلي ساخت و خريدهاي تسليحاتي و نظارت عاليه بر آنها و ايجاد هماهنگي‌هاي لازم بين‌وزارتين دفاع و سپاه در خريدهاي خارجي و صنايع نظامي.

ه - تعيين موارد و نحوه همكاري و ايجاد هماهنگي‌هاي لازم بين ارتش و سپاه و پاسداران و نيروهاي انتظامي در امور نظامي.

‌و - ايجاد هماهنگي بين نيروهاي مسلح و دولت و نظارت عاليه بر آن.

‌ز - هدايت و هماهنگ نمودن امور پژوهش و تحقيقات صنعتي نظامي وزارتين دفاع و سپاه و ارتش و سپاه و سازمان‌هاي وابسته به آنها با مراكز‌تحقيقاتي و پژوهشي كشور.

‌فصل دوم - شرايط عمومي استخدام و طبقه‌بندي

‌بخش اول - تعاريف

‌ماده 18 - استخدام در ارتش عبارت است از پذيرفته شدن شخص براي انجام خدمت موظف در يكي از مشاغل پيش‌بيني شده در اين قانون.

‌ماده 19 - مشاغل ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها از نظر پرسنلي كه در آن مشاغل منصوب مي‌گردند به سه گروه تقسيم مي‌شوند:

1 - شغل نظامي كه عبارت است از مجموعه وظايف و اختيارات مشخصي كه در جداول سازمان براي نظاميان پيش‌بيني مي‌شود.

2 - شغل كارمندي كه عبارت است از مجموعه وظايف و اختيارات مشخصي كه در جداول سازمان براي كارمندان پيش‌بيني مي‌شود.

3 - شغل مشترك كه عبارت است از مجموعه وظايف و اختيارات مشخصي كه در جداول سازمان با اين عنوان تعيين شده و منحصر به نظاميان يا‌كارمندان نبوده و قابل تخصيص به هر دو مي‌باشد.

‌تبصره 1 - مشاغل فرماندهي در ارتش از مشاغل نظامي مي‌باشد.

‌تبصره 2 - غير از مشاغل فرماندهي مديريت كليه رده‌ها در وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها از مشاغل مشترك مي‌باشند.

‌تبصره 3 - در مشاغل مشترك شرايط احراز شغل بايد به نحوي تعيين گردد كه شايسته‌ترين پرسنل اعم از نظامي و كارمند منصوب گردند صرف‌نظامي يا كارمند بودن موجب ارشديت پرسنل بر يكديگر نخواهد بود.

‌ماده 20 - رسته عبارت از مجموع رشته‌هاي شغلي است كه از نظر تخصص يا نوع كار يا نوع آموزش وابستگي و ارتباط نزديك داشته باشند.

‌ماده 21 - پرسنل ارتش كساني هستند كه برابر شرايط و مقررات مندرج در اين قانون و يا قانون خدمت وظيفه عمومي به خدمت پذيرفته مي‌شوند و‌عبارتند از:

‌الف كادر ثابت.

ب - وظيفه.

ج - پيماني.

‌ماده 22 - كادر ثابت به پرسنلي اطلاق مي‌گردد كه براي انجام خدمت مستمر در ارتش استخدام مي‌شوند و عبارتند از:

1 - نظاميان.

2 - كارمندان.

3 - محصلين.

‌ماده 23 - نظاميان پرسنلي هستند كه پس از طي آموزش لازم به يكي از درجات پيش‌بيني شده در اين قانون نائل و از لباس و علائم نظامي استفاده‌مي‌نمايند.

‌ماده 24 - كارمندان پرسنلي هستند كه بر اساس مدارج تحصيلي و يا مهارت تجربي و تخصصي استخدام شده و بدون استفاده از درجات، علائم و‌لباس نظامي به يكي از رتبه‌هاي پيش‌بيني شده در اين قانون نائل مي‌شوند.

‌ماده 25 - محصلين پرسنلي هستند كه به منظور خدمت در كادر ثابت استخدام و قبل از انتصاب در يكي از مشاغل مندرج در اين قانون در يكي از‌مؤسسات آموزشي به هزينه ارتش يا وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها مشغول تحصيل مي‌باشند.

‌ماده 26 - پرسنل وظيفه كساني هستند كه مطابق قانون خدمت وظيفه عمومي در يكي از دوره‌هاي ضرورت، احتياط يا ذخيره مشغول خدمت‌مي‌باشند.

‌ماده 27 - پرسنل پيماني به كساني اطلاق مي‌گردد كه خدمت پيماني را به صورت نظامي يا كارمند برابر مقررات مندرج در اين قانون انجام مي‌دهند.

‌ماده 28 - پرسنل خريد خدمت به كساني اطلاق مي‌گردد كه طبق مقررات مربوط خدمت مشخصي را برابر قرار داد معيني انجام مي‌دهند.

‌بخش دوم - شرايط عمومي استخدام

‌ماده 29 - شرايط عمومي استخدام در كادر ثابت و پيماني به شرح زير مي‌باشد:

‌الف - متدين بودن به دين اسلام.

ب - تابعيت جمهوري اسلامي ايران.

ج - ايمان به انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي و آمادگي فداكاري در راه تحقق اهداف آنها.

‌د - عدم محكوميت ناشي از اقدام عليه انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران.

ه - عدم محكوميت به محروميت از خدمات دولتي.

‌و - عدم سابقه عضويت يا وابستگي به احزاب و گروه‌هاي سياسي غير قانوني و يا الحادي.

‌ز - عدم عضويت يا وابستگي به احزاب و گروه‌هاي سياسي.

ح - داشتن شرايط تحصيلي و يا تخصصي لازم براي خدمت مورد نظر.

ط - داشتن حداقل 16 و حداكثر 40 سال سن.

ي - عدم معروفيت به فساد اخلاق و عدم اعتياد به مواد مخدر.

ك - داشتن سلامت رواني و جسمي متناسب با خدمت مورد نظر.

‌تبصره 1 - ادامه خدمت يا اعاده به خدمت پرسنل منوط به داشتن صلاحيت‌هاي فوق به استثناي بندهاي ح و ط مي‌باشد.

‌تبصره 2 - اقليت‌هاي ديني شناخته شده در قانون اساسي كه تا تاريخ تصويب اين قانون استخدام شده‌اند از نظر ادامه خدمت از بند الف مستثني‌مي‌باشند.

‌تبصره 3 - در ستاد مشترك، وزارت دفاع و نيروهاي سه‌گانه هيأت‌هايي مركب از بالاترين مسئولين عقيدتي سياسي حفاظت اطلاعات و پرسنلي‌هر يك از سازمانهاي فوق براي گزينش پرسنل جهت استخدام تشكيل مي‌گردد. هيأت مركزي گزينش مركب از رييس ستاد مشترك، وزير دفاع، مسئول‌سازمان عقيدتي سياسي و مسئول سازمان حفاظت اطلاعات تشكيل و بر كار هيأت‌هاي فوق نظارت مي‌نمايد.

‌ماده 30 - استخدام پرسنل نظامي براي خدمت در كادر ثابت منحصراً بر اساس يكي از مقاطع تحصيلي پايان دوره‌هاي راهنمايي، دبيرستان، فوق‌ديپلم، ليسانس، فوق ليسانس، دكترا و بالاتر انجام مي‌گيرد.

‌ماده 31 - كارمندان به دو صورت زير استخدام مي‌شوند:

‌الف - بر اساس مدارك تحصيلي در يكي از مقاطع پايان دوره‌هاي ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان، فوق ديپلم، ليسانس، فوق ليسانس، دكترا و بالاتر.

ب - بر اساس تخصص و مهارت عملي با حداقل سواد خواندن و نوشتن و حداكثر پايان دوره دبيرستان.

‌ماده 32 - ارتش مي‌تواند فقط براي مشاغل درماني و بهداشتي زنان را استخدام نمايد. نقل و انتقالات زنان بايد حتي‌الامكان تابع شرايط خدمتي‌همسران آنان باشد.

‌ماده 33 - ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها مي‌توانند به منظور تأمين نياز سازماني خود داوطلبيني را كه حداقل داراي مدرك‌تحصيلي پايان دوره ابتدايي مي‌باشند با اخذ تعهد 5 سال خدمت نظامي و يا 6 سال خدمت كارمندي به صورت پيماني استخدام نمايند. تمديد مدت و‌تجديد قرارداد مجاز نمي‌باشد.

‌تبصره 1 - خدمت پرسنل پيماني به منزله انجام خدمت دوره ضرورت تلقي مي‌گردد و در صورتي كه قبل از خاتمه تعهد به هر علت از خدمت‌مستعفي يا بر كنار گردند برابر قانون خدمت وظيفه عمومي با آنان رفتار خواهد شد.

‌تبصره 2 - ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها مي‌توانند پرسنلي را كه در حال انجام خدمت دوره ضرورت مي‌باشند به صورت‌پيماني استخدام نمايند.

‌ماده 34 - به منظور جلوگيري از تورم پرسنلي در ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها، در جدول سازماني مشاغل بايد به نحوي‌پيش‌بيني گردد كه حتي‌الامكان از پرسنل وظيفه و پيماني استفاده شود.

‌ماده 35 - ارتش و وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها مي‌توانند در صورت نياز از پرسنل وظيفه در حين خدمت دوره ضرورت و همچنين‌پرسنل پيماني در طول مدت قرارداد با دارا بودن شرايط لازم براي كادر ثابت استخدام نمايند و اين قبيل داوطلبان در شرايط مساوي از اولويت‌برخوردارند. آموزش، درجه يا رتبه و ترفيعات آنان تابع مقررات مندرج در اين قانون خواهد بود.

‌ماده 36 - سابقه خدمت وظيفه و پيماني پرسنل كادر ثابت از نظر پايه حقوقي و سنوات بازنشستگي احتساب مي‌گردد.

‌ماده 37 - خريد خدمت اشخاص بنا به ضرورت و براي مدت محدود، بنا به تشخيص سازمان‌هاي استخدام‌كننده، به موجب آيين‌نامه‌اي خواهد بود‌كه توسط وزارت دفاع با هماهنگي ستاد مشترك و نيروهاي سه‌گانه تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

‌ماده 38 - ارتش وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آنها مي‌توانند به منظور تأمين استاد و تكميل اعضاي هيأت علمي و مؤسسات آموزشي خود‌پرسنل مورد نياز را بر اساس مقررات استخدامي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عادي استخدام و به مشاغل آموزشي منصوب نمايند.

‌تبصره - استخدام مربي براي آموزش‌هاي پائين‌تر از سطوح دانشگاهي و همچنين پرداخت حق‌التدريس به اساتيد و مربيان در كليه سطوح تابع‌آيين‌نامه‌اي خواهد بود كه توسط وزارت دفاع و با همكاري ستاد مشترك و سازمان عقيدتي سياسي تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

‌ماده 39 - استخدام اشخاص براي كادر ثابت بدون نياز سازماني و همچنين استخدام و يا تغيير وضع پرسنل جز به يكي از صور مذكور در اين قانون‌مطلقاً ممنوع است.

‌بخش سوم - طبقه بندي

‌ماده 40 - مشاغل نظامي ارتش به تناسب احتياج نيروها و سازمان‌ها از رسته‌هاي مختلف تشكيل مي‌گردد. انواع رسته و علائم رسته‌اي هر يك از‌آنها و همچنين علائم درجات و شكل لباس پرسنل نظامي به موجب دستورالعمل‌هايي خواهد بود كه به وسيله ستاد مشترك تهيه و به تصويب شوراي‌عالي دفاع خواهد رسيد.

‌ماده 41 - وزارت دفاع موظف است با هماهنگي ستاد مشترك مشاغل مختص كارمندان موضوع بند ب ماده 31 اين قانون را از نظر پيچيدگي به سه‌گروه 1، 2، 3، و ميزان مهارت در انجام مشاغل هر يك از سه گروه را به سه رده (1) ، (2) و (3) طبقه بندي نمايد. كميسيون ارزيابي مهارت فني كه‌حسب مورد در وزارت دفاع، ستاد مشترك يا هر يك از نيروهاي سه‌گانه تشكيل مي‌گردد در بدو استخدام تخصص و مهارت فني اين قبيل كارمندان را‌مورد ارزيابي قرار داده، گروه و رده آنان را تعيين مي‌نمايد.

‌ماده 42 - وزارت دفاع و ستاد مشترك با هماهنگي نيروها مكلفند حداكثر ظرف مدت يك سال در چهارچوب اين قانون كليه مشاغل ارتش را مورد‌بررسي و تجزيه و تحليل قرار داده و شرح وظايف و شرايط احراز هر شغل را تعيين و در انتصابات و ترفيعات ملاك عمل قرار دهند.

‌تبصره - بكارگيري پرسنل در مشاغل غير مرتبط با تخصص آنان ممنوع است.

‌ماده 43 - پرسنل وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به آن نيز تابع مقررات اين قانون مي‌باشند.

‌فصل سوم - آموزش و ترفيعات

‌بخش اول - آموزش

‌ماده 44 - مراكز و دوره‌هاي آموزشي نظاميان كادر ثابت به شرح زير مي‌باشد:

‌الف - آموزشگاه نظامي.

ب - دوره تخصصي.

ج - دوره سرپرستي.

‌د - دانشكده علوم نظامي.

ه - دوره مقدمات رسته‌اي.

‌و - دوره عالي رسته‌اي.

‌ز - دوره آموزش نظامي.

ح - دانشكده فرماندهي و ستاد.

ط - دانشگاه علوم استراتژيك.

‌تبصره - نيروها و سازمان‌ها مي‌توانند در صورت لزوم با هماهنگي ستاد مشترك علاوه بر آموزش‌هاي فوق دوره‌هاي عرضي آموزشي و تخصصي‌را براي پرسنل تشكيل دهند.


برچسب‌ها: وکیل دعاوی انتقال سرقفلی
[ سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ ] [ 18:34 ] [ مهدی نوری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

پذیرش کلیه دعاوی حقوقی، کیفری ، خانواده، ثبتی ، املاک، تجاری ، ارثی، تنظیم انواع لایحه، دادخواست، شکواییه، قرارداد و ارائه مشاوره حقوقی
شماره تماس : 86072210 - 86072235 همراه : 09127184919 مهدی نوری
نشانی : تهران. سهروردی جنوبی. کوچه بیجار. پلاک 10. واحد 4
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب