|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس شماره۱۱/۷۳۴۵۸ـ ۱۵ ۱۴۰۱/۸/۷ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مطابق اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» مصوب ۱۴۰۱/۷/۱۰ مجلس شورای اسلامی به شرح پیوست ابلاغ می شود. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف شماره۱۳۹۲۷۵ ۱۴۰۱/۸/۷ قوه قضائیه ـ وزارت اطلاعات ـ سازمان اداری و استخدامی کشور وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم مهر ماه یکهزار و چهارصد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۴۰۱/۷/۲۰ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۱۱/۷۳۴۵۸ـ ۱۵ مورخ ۱۴۰۱/۸/۳ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می گردد. رئیس جمهور ـ سیدابراهیم رئیسی قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس ماده۱ـ کلیه دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و نهادها و سازمان های وابسته به قوای سه گانه کشور مکلفند ضمن احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران و شرایط خدمت نظام وظیفه عمومی (پایان خدمت یا معافیت دائم) در انتصاب افراد به مشاغل حساس موضوع این قانون، وجود یا فقدان شرایط مقرر در ماده (۲) این قانون را از مراجع سه گانه شامل وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه استعلام نمایند. چنانچه انتصابی برخلاف استعلام صورت گرفته در مورد بندهای «الف»، «ب»، «ت»، «ث»، «ج»، «ح»، «خ» و «ذ» ماده أخیرالذکر صورت پذیرد یا بدون استعلام، انتصاب انجام شود، انتصاب مذکور کأن لم یکن بوده و مرتکب یا مرتکبان به محرومیت از حقوق اجتماعی درجه (۵) موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ محکوم می گردند. در خصوص سایر بندهای ماده (۲) این قانون، مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با حراست ها و قانون تمرکزِ اطلاعات، عمل می شود. تبصره۱ـ مراجع مذکور موظفند ظرف یک ماه از دریافت استعلام، نتیجه را اعلام نمایند. چنانچه در مهلت مقرر پاسخ داده نشود، استعلام، مثبت تلقی می شود. تبصره۲ـ سایر دستگاه ها موظفند همکاری لازم را با مراجع استعلامی مقرر در این قانون به عمل آورند. تبصره۳ـ قوه قضائیه درباره بندهای «ت»، «خ» و «ذ» و وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره سایر بندهای موضوع ماده (۲) این قانون اعلام نظر می کنند. در صورت نظر منفی هر یک از مراجع سه گانه مذکور، این نظر برای مرجع استعلام کننده لازم الاتباع است. در موارد اختلاف بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، چنانچه فرد مورد استعلام حائز امتیازاتی است که برای تصدی سمت موردنظر جایگزین ندارد و یا یافتن جایگزین، متعذّر است، بالاترین مقام دستگاه مربوط ظرف پنج روز درخواست خود را با ذکر ملاحظات خاص خود برای «کارگروه (کمیته) تعیین صلاحیت بین دستگاهی» ارسال می کند. دبیرخانه این کارگروه در «شورای هماهنگی اطلاعات»، مستقر و دبیر این شورا، دبیر کارگروه مذکور (بدون حق رأی) خواهدبود. کارگروه به این نوع درخواست ها با حضور نماینده تام الاختیار وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و حراست دستگاه مربوط رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد نمود. تصمیمات متخذه کارگروه، برای دستگاه استعلام کننده الزام آور است. تبصره۴ـ ضوابط و مقررات این قانون نافی اختیارات موضوع مصوبات مربوط به صلاحیت های قانونی مقرر در قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش مصوب ۱۳۷۴/۶/۱۴ و قانون تسرّی قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش به کارکنان سایر وزارتخانه ها و سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی مصوب ۱۳۷۵/۲/۹ و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی باشد. تبصره۵ ـ استعلام و انتصاب در خصوص نهادهای تحت امر مستقیم مقام معظم رهبری مانند نیروهای مسلح، منصوبان مستقیم مقام معظم رهبری و انتصاب مقاماتی که در قانون اساسی تشریفات خاصی برای آن پیش بینی شده و کارکنان قوه قضائیه (اعم از قضات و کارمندان) که صلاحیت آنها توسط حفاظت اطلاعات مربوط احراز و اعمال می گردد، منوط به تصمیم مقام منصوب کننده خواهد بود. ماده۲ـ انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست های حساس ممنوع است: الف ـ کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند. تبصره ـ این بند نافی اعمال ماده (۹۸۹) قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷/۲/۱۸ و اصلاحات بعدی آن و ماده (۹۸) قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشد. ب ـ کسانی که به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند. تبصره ـ اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی صرفاً از شرط اعتقاد به اسلام معافند و سایر شرایط قانونی تصدی مشاغل حساس را باید دارا باشند. پ ـ کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر داشته اند. ت ـ کسانی که به مجازات جرائم خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محکوم شده اند. تبصره ـ در تصرف غیرقانونی در اموال عمومی، محکومیت قطعی به مجازات درجه (۱) تا (۵) مقرر در قانون مجازات اسلامی ملاک عمل است. ث ـ وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان ها و گروه های محارب، معاند و غیرقانونی ج ـ مظنونان و مرتکبان جاسوسی به نفع بیگانگان و ارتباط با اتباع بیگانه ای که مراکز امنیتی و اطلاعاتی مستنداً آن را نهی کرده اند. چ ـ آمران و مباشران راه اندازی شبکه های ماهواره ای و وبگاه (سایت)های اینترنتی ضد اسلام، ضد مذهب رسمی کشور و ضد انقلاب و فعالان علیه نظام و عوامل مرتبط با آنها و نیز فعالان در نشر و انتشار موارد مستهجن در فضای مجازی ح ـ استعمال کنندگان و معتادان به مشروبات الکلی، موادمخدر و روانگردان خ ـ محکومان به قاچاق مواد مخدر و روانگردان، سلاح و مهمات جنگی و همچنین کسانی که به جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و حدود شرعی محکوم شده اند. د ـ مشهوران به فساد و متجاهران به فسق ذ ـ کسانی که در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، متخلف شناخته شده و توسط مراجع قضائی به مجازات تعزیری قطعی درجه (۱) تا (۵) محکوم شده اند. تبصره ـ چنانچه در تمامی موارد فوق، خلاف آن در مراجع صالح قضائی اثبات یا حکم برائت صادر شود، ممنوعیت مذکور رفع خواهدشد. ماده۳ـ مصادیق مشاغل حساس هر دستگاه بر اساس مؤلفه های (ضوابط) زیر و به پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و تأیید کارگروهی متشکل از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان اداری و استخدامی کشور و نماینده تام الاختیار دستگاه مربوط، تعیین میشود: الف ـ دسترسی به اسناد، مدارک و اطلاعات طبقه بندی شده (سندی یا رقومی) ب ـ دسترسی مستمر به اماکن و تأسیسات دارای رده حفاظتی بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور پ ـ دسترسی مؤثر و مستمر به شخصیت های حفاظت شده بر اساس مصوبات شورای امنیت کشور ت ـ ارتباط مستمر با اتباع بیگانه ث ـ تأثیرگذاری تصمیمات در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ج ـ اختیارات کلان مالی تبصره ـ محل برگزاری جلسات کارگروه موضوع این ماده در وزارت اطلاعات است. ماده۴ـ معاونان و مشاوران رئیس جمهور و قائم مقام آنها، قائم مقام، معاونان و مشاوران وزرا، رؤسا و مدیران عامل، مدیران کل و همطرازان آنها در وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، از قبیل: شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ها و بیمه های دولتی و مدیران سیاسی اعم از سفرا، استانداران، کارداران، رایزن ها، فرمانداران، بخشداران، شهرداران به استثنای نهادهای تحت امر مستقیم مقام معظم رهبری مانند نیروهای مسلح و منصوبان مستقیم مقام معظم رهبری و مشاغلی که برای انتصاب اشخاص در قانون اساسی تشریفات خاصی برای آن پیش بینی شده و کارکنان قوه قضائیه (اعم از قضات و کارمندان) که صلاحیت آنها توسط حفاظت اطلاعات مربوط احراز و اعمال می گردد، در زمره مشاغل حساس محسوب شده و مشمول مقررات این قانون می باشند. این قانون نافی اختیارات وزارت اطلاعات در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با حراست ها و قانون تمرکز اطلاعات نیست. تبصره ـ در مواردی که انتصاب یا انتخاب اشخاص در مشاغل حساس موضوع این قانون به عهده هیأت یا شورایی به صورت جمعی باشد، چنانچه پاسخ استعلام، منفی باشد، رأی گیری به صورت علنی برگزار می شود و صرفاً اعضای دارای رأی مثبت در هیأت یا شورا متخلف محسوب شده و به مجازات مذکور در ماده (۱) این قانون محکوم می گردند. ماده۵ ـ وزارت اطلاعات موظف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، آیین نامه اجرائی آن را تهیه کند و به تصویب هیأت وزیران برساند. قانون فوق مشتمل بر پنج ماده و یازده تبصره که گزارش آن توسط کمیسیون اجتماعی به صحن علنی تقدیم شده بود، پس از تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم مهرماه یکهزار و چهارصد و یک مجلس، در تاریخ ۱۴۰۱/۷/۲۰ به تأیید شورای نگهبان رسید. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف
آیین نامه اجرایی قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس شماره ۲۴۳۲۳/ت۶۱۷۵۶هـ ۱۴۰۳/۲/۱۶ وزارت اطلاعات ـ وزارت دادگستری سازمان اداری و استخدامی کشور هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۵ به پیشنهاد وزارت اطلاعات (با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور) و به استناد ماده (۵) قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱، آییننامه اجرایی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد : آیین نامه اجرایی قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس ماده۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند: ۱ـ قانون: قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱. ۲ـ دستگاه: دستگاه های مشمول حکم ماده (۱) قانون. ۳ـ حراست: مراکز و دفاتر مرکزی حراست هر یک از دستگاه ها. ۴ـ کاربرگ: کاربرگ متحدالشکلی که توسط وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه طراحی و حراستها مکلف به درج اطلاعات نامزدهای تصدی مشاغل حساس در آن می باشند. ۵ ـ مراجع سه گانه: وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه. ۶ ـ سامانه: بستر ارتباطی برخط که به منظور انجام استعلامات تعیین صلاحیتی و پاسخگویی به آنها راه اندازی می شود. ۷ـ مشاغل و پستهای حساس: عناوین شغل و پست ابلاغ شده توسط کارگروه تعیین مشاغل و موارد مذکور در ماده (۴) قانون. ۸ ـ کارگروه تعیین مشاغل: کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان اداری و استخدامی کشور و نماینده تام الاختیار دستگاه. ۹ـ مسئول بررسی شرایط قانونی: نماینده تام الاختیار هر یک از مراجع سه گانه برای پاسخگویی به استعلام ها. ۱۰ـ استعلام: نامه مکتوب / الکترونیکی حراست یا مقام منصوب کننده خطاب به نمایندگان مراجع سه گانه به همراه کاربرگ فرد برای انجام عملیات بررسی صلاحیت ها. ۱۱ـ پاسخ استعلام: نامه مکتوب / الکترونیکی نمایندگان مراجع سه گانه خطاب به حراست یا مقام منصوب کننده که اظهار نظر مراجع سه گانه مبنی بر موافقت یا مخالفت با انتصاب به صورت صریح و شفاف در آن درج شده است. ۱۲ـ مقام منصوب کننده: بالاترین مقام دستگاه یا هیئت ها و شوراها و سایر مقاماتی که براساس قوانین و مقررات مربوط، اختیار انتصاب افراد در مشاغل و پست های حساس را دارند. ماده۲ـ مقام منصوب کننده مکلف است در انتصاب افراد به مشاغل و پست های حساس، ضمن احراز شرایط مندرج در ماده (۱) قانون، وجود یا فقدان شرایط مقرر در ماده (۲) قانون را از مدیر حراست دستگاه استعلام نماید. حراست دستگاه موظف است حداکثر (۲۴) ساعت پس از دریافت استعلام، نسبت به ارسال آن برای مراجع سه گانه اقدام نماید. تأخیر در ارسال استعلام از سوی حراست دستگاه برای مراجع سه گانه بیش از مدت زمان فوق الذکر به منزله تخلف اداری محسوب و مدیر حراست دستگاه به مرجع رسیدگی به تخلفات اداری اصلاح مربوط معرفی می شود. تبصره۱ـ مراجع سه گانه موظفند ظرف یک ماه از تاریخ دریافت استعلام پاسخ آن را ارسال نمایند. تبصره۲ـ عدم ارائه پاسخ استعلام در مهلت یادشده، به منزله موافقت با انتصاب تلقی می شود و در صورت انتصاب، مسئولیتی متوجه مقام منصوب کننده نیست. تبصره ۳ـ مقام منصوب کننده می تواند رأساً با رعایت موازین این آیین نامه و در موارد ضروری از مراجع سه گانه استعلام نماید. تبصره۴ـ مراجع سه گانه موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، مسئول بررسی شرایط قانونی خود را همراه با کاربرگ مورد نیاز و نمونه امضای رسمی به دستگاه های اجرایی معرفی نمایند. تبصره۵ ـ تکمیل اطلاعات کاربرگ یا ارسال مستندات مورد نیاز برای استعلام ضروری است و مراجع سه گانه موظفند استعلام های فاقد این شرایط را ظرف سه روز عودت دهند. عدم عودت در مهلت مذکور از سوی مراجع سه گانه به منزله آغاز فرآیند استعلام است . ماده۳ـ چنانچه برای اعلام نظر درخصوص افراد مورد استعلام (در صورت منفی بودن نتیجه بررسی)، انجام مصاحبه توسط وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه به منظور ارایه پاسخ نهایی ضروری باشد، نمایندگان این دو مرجع باید ظرف (۱۰) روز مراتب را به حراست دستگاه یا مقام منصوب کننده به صورت مکتوب منعکس نمایند. حراست یا مقام منصوب کننده نیز مکلف است ترتیبات لازم را به منظور انجام مصاحبه در محل سازمان متقاضی به کارگیری به عمل آورد. در صورتی که امکان انجام مصاحبه در زمان قانونی، به دلیل اعلام حراست یا مقام منصوب کننده مبنی بر عدم دسترسی به فرد مورد استعلام با استناد به مواردی از قبیل بیماری یا مسافرت مهیا نشود، پس از برگزاری مصاحبه، پاسخ استعلام ارائه می شود. بررسی های ناشی از انجام مصاحبه در مهلت قانونی یک ماه محاسبه می شود. تبصره۱ـ عدم حضور غیرموجه فرد به تشخیص مقام منصوب کننده در جلسه مصاحبه هماهنگ شده یا اعلام مکتوب وی به مقام منصوب کننده یا حراست یا مراجع سه گانه مبنی بر عدم تمایل به تداوم فرآیند استعلام یا مصاحبه، به منزله منتفی بودن استعلام تلقی می شود. این موضوع مانع استعلام مجدد نمی باشد. تبصره۲ـ در صورت موجه بودن غیبت فرد در جلسه مصاحبه، فرد موظف است مراتب و ادله موجه بودن عدم حضور خود را به اطلاع مقام منصوب کننده یا حراست دستگاه رسانیده و حداکثر (۵) روز بعد، مصاحبه برای بررسی صلاحیت از سوی مرجع درخواست کننده برگزار شود. ماده۴ـ مقام منصوب کننده یا حراست دستگاه موظف است پس از دریافت پاسخ استعلام، درصورت اعلام عدم احراز صلاحیت فرد مورد استعلام، نتیجه را ظرف (۲۴) ساعت به وی ابلاغ نماید. درصورت اعتراض، فرد مورد استعلام مراتب را به همراه توضیحات و مستندات ظرف پنج روز پس از ابلاغ به مقام منصوب کننده یا حراست دستگاه اعلام می نماید. اعتراض وی توسط حراست ظرف (۴۸) ساعت به مرجع رد صلاحیت کننده منعکس می شود. مرجع رد صلاحیت کننده موظف به بررسی اعتراض و اعلام نظر مجدد ظرف (۱۰) روز می باشد . بررسی اعتراض دلیل بر تغییر نظر اولیه مرجع رد صلاحیت کننده نیست. تبصره۱ـ رسیدگی به اعتراض فرد مورد استعلام توسط مرجع رد صلاحیت کننده جزء فرآیند مهلت قانونی یک ماهه نیست. تبصره۲ـ حراست مکلف است امکان اعتراض، فرآیند و مدت زمان آن را همزمان با ابلاغ نتیجه استعلام به فرد مورد استعلام اطلاع دهد. ماده۵ ـ در صورت وقوع شرایط مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) قانون، بالاترین مقام دستگاه می تواند ضمن ارسال مدارک و مستندات لازم از طریق حراست حداکثر ظرف (۵) روز به دبیرخانه کارگروه تعیین صلاحیت بین دستگاهی موضوع تبصره (۳) ماده (۱) قانون، تقاضای رسیدگی مجدد نماید. دبیر کارگروه مذکور حداکثر ظرف (۱۰) روز باید نسبت به تشکیل کارگروه و رسیدگی مجدد و اعلام نتیجه اقدام نماید. تبصره ـ اتخاذ تصمیم در کارگروه با رأی اکثریت معتبر است. ماده۶ ـ استعلام های دارای قانون خاص که مصداق مشاغل و پست های حساس موضوع قانون و این آیین نامه نیستند از قبیل کانون وکلا و اعضای هیئت علمی، تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشد. ماده۷ـ آن بخش از سوابق و مستندات مربوط به افراد که براساس حکم قطعی مراجع صالح قضایی فاقد اعتبار تشخیص داده شده یا رأی بر برائت افراد مورد استعلام صادر شده باشد، در اظهار نظر درخصوص صلاحیت افراد، قابل استناد نیست و ممنوعیت برای انتصاب فرد ایجاد نمی نماید. ماده۸ ـ حراست دستگاه مکلف است گزارش انتصابات جدید انجام شده در مشاغل و پست های حساس را در پایان هر فصل به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام نماید و سازمان یادشده همکاری لازم در تبادل اطلاعات را با مراجع سه گانه به عمل می آورد. ماده۹ـ چنانچه صلاحیت افراد مورد استعلام مطابق قانون و این آیین نامه از سوی مراجع سه گانه به صورت مکتوب تأیید شود، هرگونه اقدام دیگر برای تغییر نتیجه استعلام بلااثر است. ماده۱۰ـ به منظور تعیین مشاغل و پست های حساس دستگاه، بالاترین مقام دستگاه مکلف است براساس ماده (۳) قانون، ظرف سه ماه نسبت به پیشنهاد مشاغل و پستهای حساس خود به دبیرخانه کارگروه تعیین مشاغل که در وزارت اطلاعات (سازمان حراست کل کشور) تشکیل می شود به منظور طرح و تصویب اقدام نماید. تبصره ـ تا زمان تصویب مشاغل و پست های حساس جدید دستگاه، مفاد ماده (۴) قانون و عناوین پیشین ابلاغی سازمان حراست کل کشور در صورت مطابقت با ماده (۴) قانون ملاک عمل می باشد. ماده۱۱ـ سازمان حراست کل کشور موظف است ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه، نسبت به راه اندازی سامانه (از محل اعتبارات مصوب مربوط) اقدام نماید. تا زمان راه اندازی این سامانه، استعلام به صورت مکتوب و با طی فرآیند های مندرج در این آیین نامه صورت می پذیرد. ماده۱۲ـ بررسی صلاحیت ها از سوی مراجع سه گانه صرفاً مربوط به موارد مندرج در بندهای ماده (۲) قانون بوده و بررسی شایستگی های مدیریتی و اجرایی افراد براساس قوانین و مقررات انجام می شود. معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر منبع: edmanlaw.ir دفتر وکالت مهدی نوری (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی) شماره تماس: 09127184919 – 86072210 – 86072235
برچسبها: انتصاب اشخاص, مشاغل حساس [ پنجشنبه یکم دی ۱۴۰۱ ] [ 11:5 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||