|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شماره۹۹/۱۸۵۴۰/دش ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک (مصوب جلسه ۸۳۶ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی) وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهاد ریاست جمهوری ـ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» که در جلسه ۸۳۶ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود: مقدمه: به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره کودکی و به استناد سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، اقدام ملی ۱۸ راهبرد کلان ۵ نقشه مهندسی فرهنگی، اقدام ملی ۳۶ در ذیل راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور، مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای تبصره ذیل ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک» موضوع مصوبه جلسه ۸۳۴ مورخ ۹۹/۰۹/۲۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درجلسه ۸۳۶ مورخ ۹۹/۱۱/۷ به شرح ذیل به تصویب رسید: فصل اول ـ کلیات ماده ۱ـ دوره کودکی در این اساسنامه دوره کودکی شامل کودکان گروه سنی بدو تولد تا شش سال تمام است که به دو دوره سه ساله (دوره اول کودکی و دوره دوم کودکی) تقسیم می شود. تعلیم و تربیت کودکان در این دوره با محوریت خانواده و با مشارکت مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی انجام می شود. مهدهای کودک، کودکستان ها، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و یا هر عنوان دیگری که مسؤولیت مراقبت، رشد، پرورش و آموزش و تربیت کودکان تا پیش از دبستان را عهده دار هستند، در شمول این اساسنامه قرار می ¬گیرند. ماده۲ـ اصول حاکم اصول حاکم بر این اساسنامه عبارتند از: ۱ـ به رسمیت شناختن حقوق و تکالیف تربیتی والدین و تأکید بر محیط خانواده به عنوان بستر اصلی تربیت دوره کودکی ۲ـ به رسمیت شناختن مسؤولیت اصلی وحقوق خانواده در نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری کودکان دردوره اول کودکی ۳ـ مبتنی بودن تعلیم و تربیت دوره کودکی بر یافته های علمی پژوهشی و آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی وتعلیمات قرآنی ۴ـ توجه به شأن حاکمیتی در تنظیم گری، برنامه ریزی، هدایت، ارزیابی و نظارت و تعیین استانداردها، شاخص¬ها و سنجه¬های تعلیم و تربیت دوران کودکی ۵ ـ مشارک ت¬پذیری و استفاده حداکثری از ظرفیت مردم و بخش غیردولتی و پرهیز از تصدی گری های غیر ضرور وتاکید برنقش سیاست گذاری، حمایتی ونظارتی سازمان ۶ ـ عدالت ¬محوری و فراهم آوردن زمینه دسترسی عادلانه به فرصت های تربیتی برای همه کودکان ۷ـ حفظ یکپارچگی، همسویی و هماهنگی با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی برسند تحول بنیادین آموزش وپرورش ۸ ـ جامع نگری واهتمام متعادل و متوازن به تربیت در ساحت های تربیتی متناسب باشرایط و اقتضائات دوره کودکی ۹ـ توجه به تفاوت های فردی وفرهنگی ورعایت اصل تنوع درروشهای تربیتی بارویکرد اسلامی ۱۰ـ رعایت اصل عدم تعارض منافع درمدیران وکارکنان سازمان ماده۳ـ سیاست اجرائی: در چارچوب این اساسنامه، دردروره اول کودکی، مسؤولیت نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری کودکان با «خانواده» است و سازمان، نقش توانمندسازی خانواده ها و راهبری، هدایت، حمایت و نظارت بر مراکز ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت کودک را برعهده دارد و در دوره دوم کودکی، سازمان، ضمن اهتمام به توانمندسازی خانواده ها، با مشارکت حداکثری بخش غیردولتی، به ارائه خدمات تعلیم و تربیت و ساماندهی امور مربوط می پردازد. ماده۴ـ اهداف: ۱) ساماندهی و مدیریت یکپارچه امور تعلیم و تربیت دوره کودکی و توسعه کمی و کیفی آن ۲) ارتقاء شایستگی های تربیتی، توانمندسازی و حمایت از خانواده، با تأکید بر دوره اول کودکی و نیز نهادهای فعال در حوزه کودک، مهدهای کودک، پیش دبستان و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان زیر ۶ سال مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی ۳) مشارکت درپایش و صیانت از بهداشت، سلامت و حقوق تربیتی کودک در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی حضوری و در فضای مجازی ۴) تأمین عدالت در دسترسی به تعلیم و تربیت با کیفیت دوره کودکی با تأکید بر کودکان و خانواده های مناطق محروم و دارای نیازهای ویژه ۵) زمینه سازی برای تکوین و تعالی هویت «اسلامی ـ ایرانی» و رشد همه جانبه در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی ـ حرکتی، اجتماعی، معنوی و زیستی ـ بدنی ۶) آماده ¬سازی کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور ماده۵ ـ جایگاه و شخصیت حقوقی: «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در این اساسنامه «سازمان» نامیده می شود، تأسیس و به صورت هیأت امنایی اداره می شود. تبصره۱: سازمان متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، محتواها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان تا شش سال تمام در مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان می¬باشد. از تاریخ تشکیل این سازمان، مأموریت ها و وظایف آموزشی و تربیتی متناظر سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی، به این سازمان منتقل می شود و ارائه خدمات رفاهی و نگهداری کودکان دارای معلولیت و با نیازهای ویژه، بی¬سرپرست و بد سرپرست، کما فی السابق با دستگاه های ذی ربط خواهد بود. تبصره۲: از تاریخ تأسیس و شروع به فعالیت رسمی سازمان و ابلاغ دستورالعمل¬ها و مقررات، کلیه مهدهای کودک، کودکستان ها، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان، در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوان فعالیت می¬نمایند، مکلفند حداکثر ظرف مدت شش ماه، وضعیت خویش را با مقررات و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، تطبیق دهند. تبصره۳: وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این اساسنامه، سازمان را با رعایت اساسنامه و سایر مقررات مربوط راه اندازی نماید. تبصره۴: تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامه¬های جدید توسط سازمان، کلیه مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت می¬نمایند، طبق مقررات، بخشنامه ها و دستورالعمل¬های قبلی به فعالیت ادامه می¬دهند و پس از آن، استمرار فعالیت آنها براساس ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان امکان¬پذیر خواهد بود. تبصره۵ : تا زمان تشکیل سازمان، همه پرونده¬های دریافت مجوز جدید مهدکودک متوقف، و مجوز جدیدی برای تشکیل مهدکودک صادر نمی¬شود. ماده۶ ـ وظایف و فعالیت های سازمان: ۱ـ تدوین و پیشنهاد نظام جامع تربیت دوره کودکی بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی پس از تائید شورای عالی آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲ـ برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت، مبتنی بر نظام جامع تربیت دوره کودکی ۳ـ فراهم آوردن زمینه های لازم برای توانمندسازی و تسهیل ارائه خدمات مشاوره ای و تربیتی به خانواده ها به ویژه دردوره اول کودکی و نیزحمایت ازمراکزارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت در دوره اول ۴ـ ایجاد ظرفیت و تسهیلات برای پوشش کامل کودکان دروه دوم کودکی (از آغاز ۴ سالگی تا پایان ۶ سالگی) متناسب با امکانات و منابع طی یک دوره ی ۷ ساله (۱۴۰۰ ـ ۱۴۰۷) در قالب دوره پیش دبستانی وبا اولویت بخش غیردولتی و همکاری و مشارکت دستگاه های دولتی، عمومی به خصوص برای کودکان مناطق محروم و دو زبانه و دارای نیازهای ویژه ۵ ـ تعیین و اعمال ضوابط، شرایط، استانداردهای صدور مجوز، چگونگی تأسیس، اداره و انحلال واحدهای ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره کودکی ۶ ـ مدیریت پژوهش و تحقیقات مورد نیاز و استفاده از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشی و حوزه های علمیه ۷ ـ سیاست گذاری و تعیین ضوابط و قواعد تدوین برنامه ها، روش ها، مواد و محصولات آموزشی، تربیتی، فرهنگی، بازی و سرگرمی، هنری و ورزشی، مکتوب و چندرسانه ای ویژه کودکان و پایش سلامت جسمی و روانی و حقوق تربیتی کودک در عرصه های اجتماعی و فضای مجازی با جلب مشارکت دستگاه ها ونهادهای ذی ربط ۸ ـ صدور مجوز، تعیین شهریه و برنامه ریزی برای ارائه خدمات کیفی مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان ونظارت بر فعالیت آن ها ۹ـ ایجاد تسهیلات وحمایت از راه اندازی و اداره مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی توسط بخش غیر دولتی و مشارکت های مردمی ۱۰ـ تدوین چارچوب شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای نیروی انسانی، تعیین سازوکار احراز و صدور گواهینامه حرفه ای ۱۱ـ طراحی و استقرار نظام تربیت مربی کودک با مشارکت دستگاه ها ونهادهای ذی ربط و اجرای دوره های توانمندسازی و مهارت آموزی با استفاده از ظرفیت دانشگاهها، حوزه های علمیه و مراکز آموزشی و فرهنگی ۱۲ـ حمایت از توسعه فضاهای و تجهیزات آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری و ورزشی خاص کودکان ۱۳ـ زمینه سازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت بخش کشور ۱۴ـ اعمال نظارت و رسیدگی به شکایات و تخلفات ارائه دهندگان خدمات تعلیم و تربیت کودک از جمله مهدکودک، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و هماهنگی با دستگاه های ذی ربط برای جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز و مغایر با مفاد این اساسنامه ۱۵ـ تدوین دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ضوابط ارزیابی و رتبه بندی مراکز ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره کودکی فصل دوم ـ ارکان ماده۷ـ ارکان: سازمان دارای ارکان زیر است: ۱ـ هیأت امناء ۲ـ رئیس سازمان ماده۸ ـ هیأت امناء: هیأت امنأ، عالی ترین مرجع سازمان در زمینة تعیین خط مشی ها و تصمیم گیری های کلان و دارای کلیة اختیارات قانونی در حدود اهداف و وظایف سازمان و ادارة امور آن است. ریاست هیأت امناء بر عهدة وزیر آموزش و پرورش است. ماده۹ـ ترکیب هیأت امناء: ۱) وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیأت امناء) ۲) دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یامعاون ایشان ۳) نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴) دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ۵) معاون آموزش ابتدایی، معاون پرورشی و فرهنگی و معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ۶) رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ۷) رئیس سازمان بهزیستی کشور ۸) یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجلس به انتخاب کمیسیون ۹) یک نفر نماینده به انتخاب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور ۱۰) معاون ذی ربط رئیس سازمان صدا و سیما ۱۱) معاون ذی ربط رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۲) معاون ذی ربط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۳) نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضائیه ۱۴) دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور ۱۵) رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک (دبیر هیأت امناء) ۱۶) مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۷) چهار نفر نماینده خانواده ها (دو پدر و دو مادر) ۱۸) دو نفر ازشخصیت های علمی وفرهنگی فعال و متخصص در حوزه تعلیم و تربیت کودک ۱۹) دو نفر از نمایندگان مؤسسان مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی و مراکز نگهداری و آموزش کودکان تبصره: افراد ردیف ۱۵ از بین کسانی که دارای فرزند زیر شش سال می باشند به پیشنهاد شورای مرکزی انجمن اولیاء و مربیان، ردیف ۱۶ به پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید وزیر آموزش و پرورش و ردیف ۱۷ به پیشنهاد شورای هماهنگی مؤسسان،طبق دستورالعمل سازمان انتخاب و با حکم وزیر آموزش و پرورش به مدت چهار سال منصوب می شوند. ماده۱۰ـ وظایف و اختیارات هیأت امناء: ۱) بررسی و تأیید رییس سازمان که از سوی وزیرآموزش و پرورش پیشنهاد می¬شود. ۲) تصویب ساختار و نمودار سازمانی، آیین¬نامه های اداری و استخدامی، بودجه سنواتی، ضوابط مالی و معاملاتی و آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرائی سازمان ۳) بررسی و تائید نظام جامع تربیت دوره کودکی، تعیین خط مشی ها و برنامه های سالانه سازمان ۴) بررسی و تصویب آیین¬نامه¬ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای اجرای مفاد این اساسنامه ۵) تصمیم گیری در مورد عضویت سازمان در مجامع و سازمان های بین المللی ۶) نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامة سازمان و برنامه های مصوب ۷) بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای رئیس سازمان یا پیشنهادهایی که از جانب حداقل سه نفر از اعضای هیأت امناء ارائه شده باشد. ۸) تصویب ضوابط و مقررات مربوط به واحدهای ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت کودکان از قبیل مهدکودک¬ها، مراکز پیش¬دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان شامل: الف ـ اجازه ایجاد شورای برنامه¬ریزی و نظارت در سطح ستاد و استان¬ها و تعیین اعضا، چارچوب فعالیت¬ها، وظایف و صلاحیت¬های آن شورا در زمینه برنامه¬ریزی، صدور مجوز، وضع استانداردها و ارزیابی و نظارت بر عملکرد و نیز رسیدگی به تخلفات احتمالی، اعمال مجازات¬ها و لغو مجوز آنها ب ـ تصویب شرایط، صلاحیت¬ها و وظایف متقاضیان تأسیس و مدیریت و نیز ضوابط استقرار و راه اندازی واحدها ج ـ تعیین و تصویب شهریه مجاز بطور سالیانه با هماهنگی مراجع ذی¬صلاح قانونی د ـ پیشنهاد اعطای تسهیلات و انجام حمایت¬های لازم از موسسان بخش غیردولتی جهت طی مراحل تصویب در مراجع ذی¬صلاح قانونی هـ ـ ساماندهی و نظارت بر تطبیق واحدهای فعال و موجود با ضوابط موضوع این اساسنامه ۹) انتخاب حسابرس، تصویب حساب¬ها و ترازنامه سالیانه و استماع گزارش مربوط ۱۰) تصویب آئین ¬ نامه داخلی هیأت امنا ء و مقررات، آئین ¬ نامه ¬ ها و شیوه نامه ¬ های لازم ۱۱) تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط ۱۲) پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبصره۱: جلسات عادی هیأت امناء، حداقل سالی دوبار، به دعوت دبیر هیأت امناء و به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل می شود. جلسات با حضور حداقل دوسوم از اعضای هیأت امناء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است. تبصره۲: جلسات فوق العادة هیأت امناء برحسب ضرورت، به پیشنهاد رئیس سازمان یا رئیس هیأت امناء و یا سه نفر از اعضای هیأت امناء و با دعوت دبیر هیأت امناء تشکیل می شود. تبصره۳: مصوبات هیأت امناء با امضای رئیس هیأت امناء، جهت اجرا به سازمان و در صورت ضرورت به دیگر مراجع ذی ربط ابلاغ می شود. ماده۱۱ـ رئیس سازمان: رئیس سازمان بالاترین مقام اجرائی سازمان و در حکم معاون وزیر است و به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیأت امناء و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت ۴ سال منصوب می شود. رئیس سازمان علاوه بر صلاحیت های عمومی، اخلاقی، اعتقادی و مدیریتی مدیران و آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی، باید واجد شرایط اختصاصی زیر باشد: ۱) دارای حداقل ۵ سال سابقه آموزشی و اجرائی لازم در عرصه تعلیم و تربیت کودک ۲) دارای تحصیلات مرتبط با حوزه ماموریت سازمان ماده۱۲ـ وظایف رئیس سازمان: ۱) مسؤولیت کلی اداره امور سازمان، هدایت، ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای فعالیت های سازمان در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیأت امناء و سایر قوانین و مقررات مربوط ۲) نصب و عزل مدیران سازمان در چارچوب آیین نامه های مصوب سازمان با رعایت قوانین و مقررات ۳) تهیه و تنظیم برنامه و بودجة سالانة سازمان و ارائه آن در جلسات هیأت امناء و تلاش برای تأمین منابع مالی و انسانی و امکانات مورد نیاز ۴) تهیه و تنظیم ضوابط اداری و مالی، آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرائی، مقررات و آیین نامه های آموزشی و پرورشی سازمان و ارائه آن در جلسات هیأت امناء ۵) برنامه ¬ریزی برای افزایش پوشش جامعه هدف و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی از طرق ممکن قانونی ۶) نمایندگی سازمان در کلیة مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفای حقوق سازمان در حدود مقررات ۷) حفظ و حراست از اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول سازمان ۸) ارایة گزارش سالانه از فعالیت های سازمان به هیأت امناء ۹) ارائه ترازنامه و صورت منابع و مصارف سالانة سازمان به هیأت امناء ۱۰) پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیأت امناء و پیگیری آن پس از تأیید هیأت امناء برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۱) پی گیری و اجرای مصوبات هیأت امناء ۱۲) امضای کلیه اسناد و اوراق تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسؤولیت امور مالی سازمان، طبق قوانین، آئین¬نامه های مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی و پاسخگویی به هیأت امناء فصل سوم ـ امور مالی، ساختار و منابع انسانی ماده۱۳ـ منابع مالی: بودجه سازمان از طریق اختصاص ردیف¬های مستقل و پیش بینی اعتبارات و منابع مورد نیاز در بودجة کل کشور و همچنین درآمدهای اختصاصی، کمک ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، اعم از دولتی و غیردولتی، تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و نیز مشارکت های مردمی، خیرین و وقف تأمین خواهد شد. تبصره۱: دولت موظف است اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز برای تأسیس و راه اندازی سازمان به ویژه ساختمان و تجهیزات را تأمین نماید. تبصره۲: مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان به صورت غیر دولتی و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط اداره می شوند. کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی در مناطق محروم با حمایت دولت و مشارکت مردم دایر و اداره خواهند شد. ماده۱۴ـ ساختار و منابع انسانی: ۱) ساختار، نمودارسازمانی و تشکیلات تفصیلی سازمان، پس از تصویب هیأت امناء به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور می¬رسد. ساختار سازمان در استان ها و شهرستان ها ذیل ساختار ادارات کل آموزش و پرورش استان¬ها و ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها با اختصاص تعداد پست¬های سازمانی مناسب پیش¬بینی می¬شود. ۲) نیروی انسانی مورد نیاز در چارچوب تشکیلات مصوب توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تأمین و تخصیص می یابد. تبصره۱: ایجاد سازمان مذکور بدون گسترش تشکیلاتی بوده و محل تأمین پست های سازمانی موردنیاز از تجمیع پست های موجود در ستاد وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و سازمان بهزیستی کشور، خواهد بود. ماده۱۵ـ افراد شاغل در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی غیردولتی کارمند وزارت آموزش و پرورش محسوب نمی شوند و هیچ حق و یا امتیاز استخدامی از این محل برای ایشان در نظر گرفته نخواهد شد و وزارت آموزش وپرورش و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجاز نیستند این افراد را در امور اداری و ستادی بکارگیری کنند. فصل چهارم ـ سایر مقررات ماده۱۶ـ اموال و دارایی ها: اموال منقول و غیرمنقول، دارایی ها، حقوق و سایر امکانات سازمان، متعلق به دولت است که در صورت انحلال سازمان، به وزارت آموزش و پرورش منتقل خواهد شد. تبصره۱: انحلال و یا ادغام سازمان با ساز و کار مقرر در ماده ۱۶ این اساسنامه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان پذیر خواهد بود. تبصره۲: هر گونه انتقال و جابه جایی اموال منقول و غیرمنقول سازمان به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیأت امناء برسد. ماده۱۷ـ اصلاح یا تغییر اساسنامه: هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، فقط از طریق راهکارهای ذیل انجام می پذیرد: ۱ـ به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲ـ به پیشنهاد هیأت امنای سازمان و تأیید شورای تحول نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده۱۸ـ مواردی که در این اساسنامه پیش¬بینی نشده است طبق قوانین و مقررات جاری کشور عمل خواهد شد. ماده۱۹ـ از تاریخ ابلاغ این اساسنامه، مفاد آن بر کلیه قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر مهدهای کودک و پیش¬دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و سایر مقررات مشابه، در موارد مغایرت، حاکم خواهد بود. ماده۲۰ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش دوسالانه عملکرد سازمان را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید. ماده۲۱ـ این اساسنامه مشتمل بر ۲۱ ماده و ۱۴ تبصره در تاریخ ۹۹/۱۱/۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است. رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ حسن روحانی منبع: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برچسبها: تعلیم و تربیت کودک [ دوشنبه یکم اسفند ۱۴۰۱ ] [ 13:47 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||