دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی 
قالب وبلاگ
لینک های مفید



آیین نامه اجرایی ماده (۵) قانون جهش تولید دانش بنیان

شماره ۱۶۶۹۸۶/ت ۶۰۰۲۸هـ ۱۴۰۱/۹/۱۲

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۹/۶ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه ­های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (۵) قانون جهش تولید دانش بنیان ـ مصوب۱۴۰۱ ـ آیین نامه اجرایی ماده (۵) قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی ماده (۵) قانون جهش تولید دانش بنیان

ماده۱ـ در این آیین ­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ دستگاه: دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری

ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ و واحدهای وابسته و تابع آنها، دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی.

۲ـ طرح (پروژه): پژوهش­ های دانشگاهی، پایان ­نامه و رساله تحصیلات تکمیلی و کلیه طرح ­های مرتبط با دستگاه که تمام یا بخشی از منابع آن توسط دستگاه تأمین شده است.

۳ـ شرکت های دانش بنیان: شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان موضوع قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری­سازی نوآوری ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ـ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن.

۴ـ شرکت های فناور: واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دارای مجوز از مراجع ذی­ صلاح.

۵ ـ اشخاص فعال در طرح (پروژه): اشخاص حقیقی و حقوقی مجری و یا همکار در اجرای طرح (پروژه) که فعالیت آنها در طرح به تأیید مراجع ذی­صلاح در دستگاه رسیده است.

۶ ـ دستاورد پژوهشی: یافته ­های علمی و پژوهشی حاصل از اجرای طرح (پروژه) شامل تولیدات علمی، دانش فنی، دستور یا ترکیب ساخت (فرمولاسیون)، مستندات و نقشه های فنی.

۷ـ دارایی فکری: شامل مالکیت صنعتی (اختراع، طرح صنعتی) و مالکیت ادبی و هنری حاصل از اجرای طرح (پروژه) که بر اساس مقررات به ثبت رسیده است.

۸ ـ برنامه تجاری­ سازی: برنامه توسعه کسب و کار مشتمل بر تحلیل و بررسی صنعت و بازار، تبیین نیازها و انتظارات مشتریان، رویه ‎ های اجرایی و عملیاتی تجاری­ سازی ، برنامه های بازاریابی و توسعه بازار، تیم سازی، تأمین سرمایه و توسعه محصول که حسب مورد به تأیید مراجع ذی­صلاح موضوع این آیین ­نامه می رسد.

۹ـ در اختیار گذاشتن تمام یا بخشی از دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره­ برداری از آنها: اعطای اجازه بهره­ برداری (لایسنس) از تمام یا بخشی از دارایی­ های فکری و دستاوردهای پژوهشی و اجازه استفاده از تمام یا بخشی از حق بهره­ برداری.

ماده۲ـ دستگاه موظف است سهم مؤلفین، پدیدآورندگان، مخترعین و دارندگان حق از دستاوردهای پژوهشی، دارایی ­های فکری یا حق بهره ­برداری را قبل از اتمام طرح ( پروژه) با رعایت مـاده (۵) قانون ثبـت اختراعات، طرح­های صنعـتی و علایم تجاری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ معین نماید. برای طرح (پروژه)های انجام شده، حسب تقاضای اشخاص فعال در طرح (پروژه) یا شرکت­ های دانش­ بنیان و فناور سهم مؤلفین، پدیدآورندگان، مخترعین و دارندگان حق معین می ­شود.

تبصره۱ـ وزارتخانه­ های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند دستورالعمل موضوع این ماده در خصوص پایان نامه ها، رساله­ ها و قراردادهای پژوهشی انجام شده و جاری دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش ­عالی و پژوهشی مرتبط با خود را با رعایت حقوق عضو هیئت علمی و دانشجو ظرف سه ماه پس از تصویب این آیین­ نامه تهیه و ابلاغ نمایند.

تبصره۲ـ انعقاد قرارداد مشارکت و یا در اختیار گذاشتن تمام یا بخشی از دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره­ برداری از آنها به صورت بلاعوض موضوع این آیین ­نامه، فقط پس از اخذ رضایت کتبی از مؤلفین، پدیدآورندگان، مخترعین و دارندگان حق موضوع این ماده مجاز است.

ماده۳ـ در اختیار گذاشتن تمام یا بخشی از دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره­ برداری از آنها که متعلق به دستگاه است، به صورت بلاعوض با تأیید بالاترین مقام دستگاه به اشخاص فعال در طرح (پروژه) که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، با رعایت مفاد ماده (۲) این آیین ­نامه و در جهت تجاری­ سازی آنها مجاز است:

۱ـ سهام دار با حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) سهم یا عضو هیئت مدیره یا مدیرعامل شرکت دانش بنیان و فناور با موضوع فعالیت مرتبط با آن دستاورد پژوهشی یا مالکیت فکری مورد نظر باشد.

۲ـ برنامه تجاری­ سازی معینی برای دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره ­برداری از آنها تهیه و به دستگاه ارایه نمایند و به تأیید دستگاه برسد.

ماده۴ـ در اختیار گذاشتن تمام یا بخشی از دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره­ برداری از آنها که متعلق به دستگاه است، به صورت بلاعوض با تأیید بالاترین مقام دستگاه به شرکت­ های دانش ­بنیان و فناورکه حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، با رعایت مفاد ماده (۲) این آیین­ نامه و در جهت تجاری­ سازی آنها مجاز است:

۱ـ سابقه فعالیت مرتبط با آن دارایی فکری و دستاوردهای پژوهشی موردنظر با تأیید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ­بنیان رییس جمهور برای شرکت­ های دانش بنیان یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای شرکت های فناور را حسب مورد داشته باشد.

۲ـ برنامه تجاری ­سازی معینی برای دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره ­برداری از آنها تهیه و به دستگاه ارایه نمایند و به تأیید دستگاه برسد.

ماده۵ ـ در صورت تقاضای واحدهای صنعتی یا سرمایه ­گذاران حقیقی و حقوقی برای تجاری سازی دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره ­برداری از آنها، دستگاه می تواند به میزان مالکیت یا حق بهره­ برداری خود با رعایت مفاد ماده (۲) این آیین­ نامه با آنها مشارکت نماید.

ماده۶ ـ تشخیص اولویت در اختیار گذاشتن تمام یا بخشی از دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره­ برداری از آنها با رعایت مواد (۳) و (۴) این آیین­ نامه بر عهده بالاترین مقام دستگاه است.

ماده۷ـ دستگاه موظف است نسبت به ثبت اطلاعات دستاورهای پژوهشی موضوع این آیین­ نامه در سامانه نظام فکر نو (ایده­)ها و نیازها (نان) اقدام نماید.

ماده۸ ـ دستگاه­ها موظفند به صورت سالانه، گزارش اجرای این آیین ­نامه را به شورای راهبری فناوری ­ها و تولیدات دانش­ بنیان موضوع ماده (۲) قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری­ سازی نوآوری ­ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ و اصلاحات بعدی آن ارائه نمایند.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

ماده۶ ـ در راستای حمایت از پارک های علم و فناوری، شرکتها و مؤسسات دانش ­بنیان:

الف ـ در تبصره بند (۲۴) ماده (۵۵) قانون شهرداری اصلاحی مصوب ۱۷ /۱۳۵۲/۵، پس از عبارت «دفتر مهندسی» عبارت «و دفتر شرکتهای دانش بنیان» اضافه می شود.

ب ـ دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند املاک، زمین و ساختمان های خود را برای استقرار شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای خلاق، بدون واگذاری مالکیت، طبق قوانین و مقررات در اختیار آنها قرار دهند. آیین ­نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه­ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می ­شود و به تصویب هیأت وزیران می ­رسد.

تبصره ـ واحدهای خلاق، اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی هستند که در حوزه صنایع فرهنگی و علوم انسانی و اجتماعی فعالیت دارند و از مهارت های انسانی، نوآوری و فناوری های جدید برخوردار هستند و نسبت به ارائه محصولات (کالا و خدمات) نوآورانه و فناورانه و یا بهره برداری از الگوهای جدید کسب و کار اقدام می نمایند. تشخیص مصادیق واحدهای واجد شرایط فوق برعهده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است.

پ ـ در ماده (۸۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، عبارت «و پارک های علم و فناوری» بعد از عبارت «مناطق ویژه اقتصادی» و عبارت «و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری» بعد از عبارت «منطقه ویژه اقتصادی» اضافه می شود.

ت ـ وزارتخانه ­های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مراجع صدور مجوز ایجاد مراکز رشد، پردیس ­ها و پارک های علم و فناوری، حسب وظایف قانونی آنها موظفند، برای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاه های اجرائی که دارای ضوابط قانونی می ­باشند، مجوز تأسیس و راه­ اندازی پردیس ­های استانی پارک علم و فناوری را صادر کنند.

ماده۷ـ به منظور حمایت از کالاهای ایرانی، تولیدات و خدمات شرکت ها و مؤسسات دانش ­بنیان:

الف ـ دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند با شرکت ها و مؤسسات دانش ­بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری قرارداد مرتبط با کالا و خدمات دانش ­بنیان از محل بودجه پژوهشی در آن دستگاهها منعقد نمایند. مزایای بندهای «الف» و «ب» ماده (۱۲) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی به قراردادهای آنها در حوزه تولید کالا و خدمات دانش بنیان تسری می­ یابد.

ب ـ در ماده (۲۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، عبارت «مواد (۱۲) و (۱۳)» جایگزین عبارت «ماده (۱۲)» می­شود.

ماده۸ ـ در قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات:

الف ـ در ماده (۲)؛

۱ـ عبارت «شورای راهبری فناوری­ ها و تولیدات دانش ­بنیان متشکل از رئیس ­جمهور (رئیس شورا)،­ معاون علمی و فناوری رئیس­ جمهور (نایب ­رئیس شورا)، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر جهاد کشاورزی و چهار نفر از اعضای کمیسیون­ های آموزش، تحقیقات و فناوری، صنایع و معادن­، اقتصادی و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر» جایگزین عبارت «شورای ­عالی علوم، تحقیقات و فناوری» می ­شود.

۲ـ دو تبصره به شرح زیر به این ماده الحاق می شود:

«تبصره۱ـ هرگونه استفاده از مزایا، امتیازات و تسهیلات عنوان شده در این قانون برای شرکت ها ومؤسسات دانش ­بنیان، پس از انطباق با اهداف مندرج در این قانون و متناسب با ویژگی ها و انواع آنها، توسط هر یک از اعضاء جهت تصویب به شورای راهبری فناوری­ ها و تولیدات دانش ­بنیان ارائه می گردد. همچنین کلیه دستگاه های مجری این قانون موظف هستند مزایا، امتیازات و تسهیلات خود در حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش ­بنیان را به منظور بررسی انطباق با اهداف مندرج در این قانون، به شورای راهبری فناوری­ ها و تولیدات دانش­ بنیان اطلاع ­رسانی کرده و در صورت تشخیص عدم انطباق و مغایرت، نسبت به توقف و در صورت کوتاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند.

تبصره۲ـ دبیرخانه شورای راهبری فناوری ­ها و تولیدات دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری رئیس­ جمهور تشکیل و جلسات آن شورا حداقل ماهی یک بار برگزار می­ شود.»

ب ـ در مواد (۲)، (۷) و (۱۲) عبارت «معاونت علمی و فناوری رئیس­ جمهور» حسب مورد جایگزین عبارت «دبیرخانه» و «دبیرخانه شورا» می ­ شود.

پ ـ در ماده (۴) عبارت «شورای­ عالی علوم، تحقیقات و فناوری» قبل از عبارات «ارائه نماید» و «موظف است» جایگزین کلمه «شورا» می ­شود.

ت ـ در ماده (۵) عبارت «زیر نظر شورای راهبری فناوری­ ها و تولیدات دانش­ بنیان به عنوان هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی» جایگزین عبارت «وابسته به شورای­ عالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رئیس شورا» می­ شود.

ث ـ در تبصره (۳) ذیل ماده (۵) و ماده (۱۳) کلمه «شورا»، جایگزین عبارت «شورای­ عالی علوم، تحقیقات و فناوری» می­ شود.

ج ـ در ماده (۹) عبارت «و در چهارچوب مصوبات شورای راهبری فناوری ­ها و تولیدات دانش بنیان و پس از انطباق با اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون توسط شورای مذکور، از مزایای شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان» پس از عبارت «مبادلات مالی بین المللی» اضافه می­ شود.

چ ـ متن زیر جایگزین ماده (۱۰) می­گ ردد:

«ماده۱۰ـ کارکنان شاغل در پارک های علم و فناوری مشمول ماده (۹۱) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشند. آیین نامه اجرائی این ماده ظرف سه­ ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارتخانه­ های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.»

ماده۹ـ قوه قضائیه مکلف است به منظور رسیدگی به کلیه اختلافات در زمینه ­های علمی و فناوری مابین اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش­ب نیان، فناور و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه ها، تشکیل دهد. شعب تخصصی موضوع این ماده می ­توانند بین طرفین سازش ایجاد نمایند و یا در صورت توافق طرفین، پرونده را جهت رسیدگی به داوری ارجاع دهند. دستورالعمل نحوه تشکیل شعب مذکور، حداکثر ظرف شش­ ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط رئیس قوه قضائیه تصویب می­گردد.

ماده۱۰ـ به منظور رونق بازار محصولات دانش بنیان:

الف ـ یک بند به عنوان بند «ی» به ماده (۲۹) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳/۱/۲۵ به شرح ذیل الحاق می­ شود:

«ی ـ در مواردی که به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی متقاضی خرید، محصول دانش ­بنیان برای بار اول در کشور ساخته می­ شود و دارای مشابه داخلی نباشد، با تأیید کارگروهی زیر نظر شورای راهبری فناوری ­ها و تولیدات دانش­ بنیان موضوع ماده (۲) قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات متشکل از نماینده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور­، نماینده وزارت صنعت­، معدن و تجارت و نماینده دستگاه اجرائی متقاضی، الزام به برگزاری مناقصه نبوده و موارد مورد معامله موضوع این ماده، با مؤسسات و شرکت های دانش ­بنیان، واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و واحدهای خلاق، بدون انجام تشریفات قانون برگزاری مناقصات انجام می­ شود.

تبصره ـ مبلغ پیش پرداخت در قراردادهای موضوع این بند به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی تا پنجاه درصد (۵۰%) مبلغ اولیه قرارداد یا به میزانی که تحقق قرارداد منوط به آن است، با تأیید کار­گروه مزبور قابل افزایش است.»

ب ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است سالانه فهرست شرکت ها و مؤسسات دانش ­بنیان، واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و جهاد دانشگاهی، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای خلاق و محصولات آنها را به صورت تخصصی و مجزا اعلام نماید. دستگاه های اجرائی مرکزی موظفند با تجمیع تقاضا، برای بازارسازی و تسهیل خرید از فهرست مذکور از محل ردیف­ های بودجه ذیل خود برنامه­ ریزی و نظارت نمایند.

پ ـ پس از ورود سرمایه ­گذار خصوصی به یک مصداق خاص و اعلام کتبی به شورای راهبری فناوری­ ها و تولیدات دانش­ بنیان با رعایت اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی، اقدامات وزارتخانه ­ها­، سازمان ­ها و شرکت های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر­دولتی در تأمین زنجیره ارزش و تولید اقلام موضوع بند «الف» ماده (۱) این قانون، نباید موجبات رقابت با شرکت ها و مؤسسات دانش ­بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری را فراهم آورد. تشخیص مصداق رقابت با شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش ­بنیان می­ باشد. چنانچه اصل وجود رقابت محرز گردید باید مرکز مذکور بلافاصله نسبت به توقف فعالیت اقدام نماید. مدت توقف، حسب مورد توسط شورای فوق­ا لذکر تعیین می ­گردد.

ماده۱۱ـ با هـدف جهت ­دهی حمایت های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان:

الف ـ در ماده (۱۴۱) قانون مالیات های مستقیم عبارت «وکالاهای واسطه ای نیمه خام» بعد از عبارت­های «بیست درصد(۲۰%) درآمد حاصل از صادرات مواد خام» و «فهرست مواد خام و کالاهای نفتی» اضافه می­ شود.

ب ـ معادل هزینه انجام شده برای فعالیت های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت ها و مؤسسات متقاضی اعطاء می شود و معادل آن از مالیات قطعی ­شده سال انجام هزینه مذکور یا سال های بعد کسر می شود. آیین­ نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه­ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس ­جمهور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می­ شود و به تصویب هیأت وزیران می­ رسد. مسؤول نظارت بر اجرای این بند شورای ­راهبری فناوری ­ها و تولیدات دانش ­بنیان می ­باشد.

آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان

ماده۱ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ـ قانون: قانون جهش تولید دانش بنیان ـ مصوب ۱۴۰۱ـ .

۲ـ شورا: شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (۲) قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ـ با اصلاحات بعدی آن.

۳ـ سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.

۴ـ اشخاص مشمول: شرکت­ها و مؤسسات متقاضی اعتبار مالیاتی در چهارچوب ماده (۲) این آیین ­نامه.

۵ ـ طرح (پروژه­)های تحقیق و توسعه: طرح (پروژه)­های تحقیق و توسعه که در چهارچوب ضوابط مصوب شورا با هدف تولید محصولات یا خدمات جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی و یا بهبود فرآیندهای تولید یا عملیات با به کارگیری فناوری­ و نوآوری در قالب طرح مشخص و حاوی زمان­ بندی و به تأیید دبیرخانه شورا می­ رسد.

ماده۲ـ شرکت ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی که دارای پروانه بهره برداری یا مجوز فعالیت از وزارتخانه ­ها و نهادهای ذی ­ربط هستند، می­ توانند مشمول این آیین­ نامه قرار گیرند.

تبصره۱ـ در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکت ­ها و مؤسسات دانش ­بنیان و تجاری­ سازی نوآوری­ ها و اختراعات، شرکت­ها و مؤسساتی که از حمایت­ های مالیاتی موضوع این آیین­ نامه بهره­ مند می­ شوند، در چهارچوب مصوبات شورا در همان سال مالی امکان استفاده از حمایت ­های مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش ­بنیان و تجاری­ سازی نوآوری ­ها و اختراعات ندارند.

تبصره۲ـ در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکت­ ها و مؤسسات دانش ­بنیان و تجاری ­سازی نوآوری­ ها و اختراعات، در صورتی که اشخاص مشمول موضوع این آیین ­نامه از اعتبار مالیاتی این آیین­ نامه برخوردار شده باشند، بابت کالاها و خدمات تولید شده از نتیجه طرح (پروژه)­های تحقیق و توسعه مذکور، در چهارچوب مصوبات شورا مشمول مشوق­ های مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش ­بنیان و تجاری­ سازی نوآوری­ ها و اختراعات نمی­ باشند.

تبصره۳ـ هزینه ­های مشمول حمایت ­های بند (س) ماده (۱۳۲) قانون مالیات­های مستقیم ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ و اصلاحات بعدی آن به عنوان هزینه­ های مورد تأیید این آیین­ نامه محسوب نخواهد شد.

ماده۳ـ معادل هزینه ­های انجام ­شده در طول برنامه زمان ­بندی و تا سقف هزینه ­های مندرج در طرح (پروژه­)های تحقیق و توسعه مصوب بر اساس راهبردها و اولویت­ های اعلامی و در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۴ـ و سایر مقررات مرتبط به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به اشخاص مشمول اعطا می­ شود و معادل آن از مالیات قطعی موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات­ های مستقیم مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال­های بعد کسر می­ شود. راهبردها و اولویت­ ها و ضوابط مربوط به فرآیند تصویب و چهارچوب تدوین طرح (پروژه)­های تحقیق و توسعه توسط شورا تعیین می ­شود.

تبصره۱ـ اعتبار مالیاتی موضوع این آیین­ نامه مشمول جایزه خوش حسابی موضوع ماده (۱۹۰) و خسارت و استرداد موضوع ماده (۲۴۲) قانون مالیات­ های مستقیم و تهاتر با بدهی سنوات گذشته قبل از سال انجام هزینه و سایر منابع مالیاتی نخواهد بود.

تبصره۲ـ هزینه­ هایی که در اجرای بند (ب) ماده (۱۱) قانون به عنوان اعتبار مالیاتی از مالیات قطعی­ شده سال انجام هزینه مذکور یا سال­ های بعد کسر می­ شوند، مجددا به عنوان اعتبار مالیاتی یا هزینه قابل قبول مالیاتی از جمله هزینه استهلاک پذیرفته نخواهد شد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداخت­ شده بابت کالا و خدمات موضوع این آیین­ نامه مشمول اعتبار مالیاتی موضوع این آیین­ نامه نیست.

تبصره۳ـ در صورت اظهار خلاف واقع هزینه ­های طرح (پروژه)­های تحقیق و توسعه، اشخاص مشمول از حمایت­های مالیاتی این آیین­ نامه محروم شده و سازمان مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم متعلقه قانونی اقدام نماید.

ماده۴ـ سرفصل­ های هزینه کرد تحقیق و توسعه طرح (پروژه )های موضوع این آیین ­نامه از جمله هزینه­ های منابع انسانی، مواد، ملزومات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز تحقیق و توسعه و شرایط پذیرش هریک از آنها با رعایت مفاد این ماده توسط شورا تعیین می­شود و باید در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیات­ های مستقیم صورت گرفته باشد و در سرفصل­ های جداگانه در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری شود.

تبصره۱ـ هزینه خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن جزء سرفصل­ های مورد پذیرش هزینه­ کرد تحقیق و توسعه نیست.

تبصره۲ـ هزینه خرید و نگهداری خودرو به عنوان سرفصل هزینه­ کرد مورد پذیرش نبوده و صرفاً در صورتی که برای مهندسی معکوس و اجرای طرح (پروژه) تحقیق و توسعه به کار رود، با تأیید دبیرخانه شورا به میزان استهلاک سالیانه و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۴ـ به عنوان هزینه ­کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.

تبصره۳ـ هزینه خرید ماشین ­آلات و تجهیزات به میزان استهلاک سالیانه در طرح (پروژه) تحقیق و توسعه در چهارچوب مصوبات شورا و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیات­ های مستقیم به عنوان هزینه­ کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.

تبصره۴ـ هزینه خرید مواد اولیه در چهارچوب مصوبات شورا و صرفاً به میزانی که در طرح (پروژه) استفاده شده است ، به عنوان هزینه­ کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.

ماده۵ ـ اشخاص مشمول موظفند طرح (پروژه­)های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را همراه با مستندات مورد نیاز در چهارچوب مشخص شده توسط شورا به دبیرخانه شورا ارائه نمایند.

تبصره ـ دبیرخانه شورا باید امکان دسترسی برخط به طرح (پروژه­)های تحقیق و توسعه مصوب را که در برگیرنده نام شرکت، موضوع طرح (پروژه)، میزان هزینه­ های طرح، مدت زمان و همچنین فهرست طرح (پروژه­)های تحقیق و توسعه موضوع این آیین ­نامه و تأییدیه­ های مربوط را برای سازمان فراهم آورد.

ماده۶ ـ به منظور تحقق اهداف مندرج در صدر ماده (۱۱) قانون، طرح (پروژه)­های تحقیق و توسعه موضوع این آیین­ نامه منوط به فعالیت­ های فناورانه، نوآورانه و دانش­ بنیان و رعایت چهارچوب تعیین ­شده توسط شورا، از مشوق­ های موضوع این آیین ­نامه بهره­ مند می­ گردند.

ماده۷ـ تعیین و تأیید میزان هزینه ­کرد مجاز در طرح (پروژه)­های اعلامی مصوب اشخاص مشمول برای اقلام طرح (پروژه) تحقیق و توسعه بر عهده دبیرخانه شورا خواهد بود. دبیرخانه شورا موظف است مجموع هزینه­ کرد مورد تأیید اشخاص مشمول را در هر سال مالی حداکثر تا چهارماه پس از پایان سال مالی در اختیار سازمان قرار دهد. سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینه­ ای معتبر نسبت به راستی­ آزمایی هزینه کرد اعلامی دبیرخانه شورا اقدام کرده و میزان هزینه­ کرد تحقیق و توسعه نهایی را از سر جمع مالیات عملکرد اشخاص مشمول در آن سال مالی یا سنوات آتی کسر نماید.

تبصره ـ سازمان موظف است نسبت به درج جدول/ جداول ویژه اظهار هزینه­ های تحقیق و توسعه و استفاده از اعتبار مالیاتی موضوع این آیین ­نامه و انتقال به سنوات بعد موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون در اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ به بعد اقدام نماید. دستگاه­ های اجرایی مکلف به همکاری، ارائه اطلاعات و دسترسی­ های لازم به دبیرخانه شورا به منظور ارزیابی و شناسایی هزینه­ های تحقیق و توسعه هستند.

ماده۸ ـ صرفاً هزینه انجام ­شده در طرح (پروژه)­های تحقیق و توسعه با رعایت مفاد این آیین­ نامه به عنوان اعتبار مالیاتی قابل کسر از مالیات قطعی­ شده سال انجام هزینه یا سنوات آتی اشخاص مشمول خواهد بود. اعتبار مالیاتی موضوع این آیین ­نامه قابل تسری به سایر هزینه­ های اشخاص مشمول نمی­ باشد.

ماده۹ـ اعتبار مالیاتی موضوع این آیین­ نامه، صرفاً برای طرح (پروژه­)هایی که پس از لازم ­الاجراشدن قانون به تأیید دبیرخانه شورا می­ رسند قابل اعمال می ­باشد.

تبصره ـ در تعیین مصادیق طرح (پروژه)­های تحقیق و توسعه، دبیرخانه شورا در فرآیند تأیید در صورت لزوم نظر تخصصی دستگاه اجرایی مربوط را دریافت نماید.

ماده۱۰ـ دبیرخانه شورا موظف است دستورالعمل های لازم برای اجرای این آیین­ نامه را با همکاری سازمان تهیه و به تصویب شورا برساند. نظارت بر حُسن اجرای این آیین­ نامه بر عهده شورا خواهد بود و شورا موظف است گزارش عملکرد آن را سالیانه تهیه و به هیئت وزیران ارسال نماید.

ماده۱۱ـ قراردادهای تحقیق و توسعه موضوع ماده (۱۳) قانون در چهارچوب ضوابط این آیین ­نامه مشمول بهره­ مندی از اعتبار مالیاتی می­ باشد.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

منبع :قانون جهش تولید دانش بنیان


برچسب‌ها: جهش تولید دانش بنیان
[ سه شنبه نهم اسفند ۱۴۰۱ ] [ 18:7 ] [ مهدی نوری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

پذیرش کلیه دعاوی حقوقی، کیفری ، خانواده، ثبتی ، املاک، تجاری ، ارثی، تنظیم انواع لایحه، دادخواست، شکواییه، قرارداد و ارائه مشاوره حقوقی
شماره تماس : 86072210 - 86072235 همراه : 09127184919 مهدی نوری
نشانی : تهران. سهروردی جنوبی. کوچه بیجار. پلاک 10. واحد 4
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب