دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی 
قالب وبلاگ
لینک های مفید



مبحث سوم ـ منابع انسانی گفتار اول ـ جذب

۱) بازنگری در نظام جذب منابع انسانی قوه قضائیه به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان و استقرار آن با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط و رعایت ملاحظات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری، سازمان ­های تابعه، واحد­های تابعه ـ میان مدت)

· تعریف عملیاتی شاخص های شایستگی مشتمل بر شخصیت، ایمان، تخصص و مهارت متناسب با نوع شغل و توسعه شیوه های سنجش این شاخص ها با استفاده از فناوری های روز و هوش مصنوعی

· نیازسنجی تعداد منابع انسانی موردنیاز به تفکیک واحدهای سازمانی قوه قضائیه و جذب در فضای رقابتی با تأکید بر انتخاب شایسته ترین افراد در چارچوب نیاز­سنجی انجام شده

· پذیرش دانشگاه علوم قضائی صرفاً از میان داوطلبان دارای سطح دو حوزه یا مدرک کارشناسی مرتبط در رشته­ های مورد نیاز با ایجاد نظام­ های سنجش هوشمند، سیستمی و رقابتی به ­منظور احراز شایستگی­ های شخصیتی، ایمانی و علمی و برگزاری دوره­ های کارشناسی ­ارشد تربیت قاضی تخصصی در موضوعات اولویت دار از جمله خانواده، اقتصاد، رسانه، اداری، نظامی و فناوری های نوین و تدوین محتواهای آموزشی و تربیتی علمی و عملی لازم متناسب با نیازهای شغلی

· جذب قضات صرفاً از میان داوطلبان دارای مدارک سطح سه و سطح چهار حوزه یا کارشناسی ­ارشد و دکتری پس از اخذ مدارک کارشناسی ارشد تربیت قاضی در گرایش ­های تخصصی از جمله خانواده، اقتصاد، رسانه، اداری، نظامی و فناوری های نوین تخصصی با در نظرگرفتن شایستگی­ های شخصیتی، ایمانی، علمی و مهارتی متناسب، در فضای رقابتی و با حداقل سنی ۲۵ سال تمام با تأکید بر سلامت فرد و خانواده ایشان و اولویت ­دهی به جذب افراد دارای گواهی تخصصی در موضوعات متناظر با گرایش­ های تخصصی از مراکز آموزشی و پژوهشی دارای صلاحیت و مورد تأیید قوه قضائیه

· الزام منتخبان منصب قضاوت به اعلام اموال و دارایی خود در «سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان»

· اخذ تعهد خدمت ۱۰ ساله از منتخبان منصب قضاوت

· برگزاری دوره مهارتی ـ تخصصی دستیاری قاضی برای منتخبان منصب قضاوت و انتصاب قضات جدیدالورود بر مبنای نتایج ارزشیابی­ های حاصله از دوره دستیاری و طراحی نظام انگیزشی مناسب برای ترغیب نقش ­آفرینی قضات باتجربه در فرایند تربیت قضات جدیدالورود

۲) پیگیری تصویب لایحه جامع استخدامی قوه قضائیه (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت حقوقی و امور مجلس ـ میان مدت)

گفتار دوم ـ نگهداشت، آموزش و ارتقاء

۱) صیانت از استقلال، شأن، عزت، منزلت و کرامت قضات با ابلاغ و اجرای دستورالعمل مصوب رئیس قوه قضائیه به ­منظور تضمین عزت و استقلال قاضی و در ابعاد مدیریتی، اداری، رفاهی و فرهنگی با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت راهبردی، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، دادگستری استان ها ـ میان ­مدت)

· منع هرگونه اقدام مغایر استقلال قضات

· بازنگری در فرایند ارتقاء شغلی، نقل وانتقال و جبران خدمات قضات

· تسهیل ارتباط قضات با رئیس، مسئولان عالی و سایر مدیران قوه قضائیه

· ایجاد واحد صیانت از کرامت قضات به منظور پیگیری درخواست ها و پاسخگویی به آنان

· توجه ویژه به قضات گروه های شغلی کمتر از هشت و کاهش فاصله درآمدی آنان با گروه های بالاتر

۲) تقویت شاخص های کیفی و نتیجه محور در زیرنظام های مدیریت منابع انسانی از قبیل ارتقاء شغلی و نقل وانتقال به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان به­ منظور رعایت کرامت منابع انسانی و ارتقاء سلامت اداری با ملاحظات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان­ های تابعه، واحد های تابعه ـ میان مدت)

· لزوم استمرار شاخص های شایستگی اشاره شده در گفتار «جذب»

· نتایج سامانه های جامع عملکرد

· رضایت ارباب رجوع

۳) بازنگری در نظام نقل وانتقال ­ها با ایجاد «سامانه نقل وانتقال منابع انسانی» به ­منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقاء سلامت اداری و رعایت ملاحظات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان های تابعه ـ میان مدت)

· تدوین شیوه نامه نقل وانتقال ها و اعلام شفاف آن

· محدودسازی دفعات تصمیم گیری درخصوص نقل وانتقال های هر فرد به یک بار در سال

· ثبت نقل وانتقال های قضات به انضمام مدارک لازم

· الزام متقاضیان هرگونه نقل و انتقال به اعلام اموال و دارایی خود در «سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان»

۴) اصلاح و بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل و ترسیم مسیر ارتقاء شغلی متناسب با هر شغل به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان­های تابعه، واحد های تابعه ـ میان مدت)

۵) طراحی نظام ارتقاء شغلی ویژه زنان شاغل در قوه قضائیه با تأکید بر بهره ­مندی حداکثری از ظرفیت آنان در فعالیت­ ها و مشاغل مرتبط با حوزه­ هایی نظیر خانواده، زنان و کودکان (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان های تابعه ـ میان مدت)

۶) تدوین و اجرای نظام آموزش و توانمندسازی به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان­ های تابعه، واحد های تابعه، دادگستری استان ها ـ میان مدت)

· تمرکز بر ایجاد انگیزه برای یادگیری و ارتقاء عملکرد به جای ارائه صرف برنامه های آموزشی با استقرار نظام هایی از جمله نظام جبران خدمات عملکرد محور

· تربیت قضات تخصصی در موضوعات اولویت دار از جمله خانواده، اقتصاد، رسانه، اداری، نظامی و فناوری های نوین و تدوین محتواهای آموزشی و تربیتی علمی و عملی لازم متناسب با نیازهای شغلی

· توسعه دانش­ های کاربردی از قبیل دانش ­های مرتبط با پزشکی قانونی و کارشناسی رسمی

· تسهیل دسترسی منابع انسانی به خدمات آموزشی به صورت رقابتی و غیرانحصاری و با رویکرد «خرید خدمات» از مراکز آموزشی و پژوهشی دارای صلاحیت به جای «تصدی گری»

· استفاده از روش­های نوین آموزشی

۷) تدوین و استقرار نظام فعالیت­ های فرهنگی منابع انسانی قوه قضائیه و خانواده­ های ایشان به­ منظور تقویت بنیه فرهنگ دینی، اخلاق اسلامی، بصیرت و روحیه انقلابی مدیران، قضات، کارکنان و خانواده های ایشان با استفاده از روش های مؤثر تربیتی و متناسب با شرایط کار در قوه قضائیه (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان ­های تابعه، واحد های تابعه، دادگستری استان ها ـ میان مدت)

گفتار سوم ـ انتصاب مدیران

۱) تدوین و استقرار نظام انتصاب مدیران قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان­ های تابعه، واحد های تابعه، دادگستری استان ها ـ میان مدت)

· تعریف عملیاتی شاخص شایستگی­ ها مشتمل بر شخصیت، ایمان، تخصص و مهارت با تأکید بر فاضل، صالح، انقلابی، مردمی، نوآور، سالم و ضد فساد بودن

· توسعه شیوه های سنجش شاخص های شایستگی با استفاده از فناوری های روز و هوش مصنوعی

· ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و طراحی نظام جانشین پروری و تربیت مدیران به ­منظور شناسایی استعدادها و توانمندی های منابع انسانی شایسته به ویژه جوانان برای انتصاب در پست های مدیریتی

· شفاف سازی و اطلاع رسانی فرایند انتصابات مدیران و شیوه انطباق آن با مصادیق برای منابع انسانی

· الزام متقاضیان پست های مدیریتی به اعلام اموال و دارایی خود در «سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان»

· تعیین و تصریح کارویژه های عینی و قابل سنجش متناسب با سند تحول و وظایف محوله و تعیین دوره زمانی انتصاب برای هر یک از مدیران در احکام مسئولیت

گفتار چهارم ـ نظام جبران خدمات

۱) بازنگری در نظام برخی از پرداخت ها نظیر اضافه کاری، بهره وری، پاداش و خدمات رفاهی به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه به ­منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقاء سلامت اداری با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت راهبردی، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، سازمان­های تابعه، واحد های تابعه، دادگستری استان ها ـ میان مدت)

· رعایت عدالت با تأکید بر عملکرد، جایگاه و ویژگی های شغل و شاغل با تأمین حداقل معیشت بنا به شرایط اجتماعی و اقتصادی و رفع نیازهای اساسی با اولویت تأمین مسکن متناسب از طریق فراهم ­سازی زمینه اعطای تسهیلات برای خرید و ساخت مسکن در طول دوره خدمت

· بهبود توان ارائه خدمات رفاهی و درمانی و افزایش عدالت توزیعی در سراسر کشور با تغییر رویکرد از «تصدی گری» به «خرید خدمت» با استفاده از عواید حاصل از واگذاری مراکز رفاهی و درمانی فعال و در حال ساخت

· ساماندهی و شفافیت عملکرد شرکت های تعاونی منابع انسانی قوه قضائیه

گفتار پنجم ـ تکالیف و تعهدات

۱) صیانت از کرامت منابع انسانی و ارتقاء سلامت اداری با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط برای اقدامات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، مرکز حفاظت و اطلاعات، دفتر بازرسی ویژه و حقوق شهروندی، معاونت حقوقی و امور مجلس ـ میان مدت)

· تقویت بازرسی­ های و نظارت های فعالانه مراجع نظارتی قوه قضائیه با اولویت بندی آن ها بر اساس احتمال وقوع تخلف مبتنی بر نتایج حاصل از داده کاوی اطلاعات سامانه ­ها و فراهم سازی امکان گزارش دهی اشخاص با حفظ محرمانگی هویت و تسهیل شکایت از عملکرد منابع انسانی به مراجع نظارتی و انتظامی قوه قضائیه

· ممنوعیت حضور هم زمان مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه در مؤسسات دولتی و عمومی و نیز ریاست، مدیریت عامل یا عضویت در هیئت مدیره انواع شرکت ها و مؤسسات خصوصی، مؤسسات حقوقی و کارشناس رسمی

· ممنوعیت اعطای مجوز هرگونه فعالیت مرتبط حقوقی، ثبتی و قضائی از قبیل وکالت، دفاتر اسناد رسمی و کارشناس رسمی به مدیران، قضات و کارکنان سلب صلاحیت شده از قوه قضائیه

گفتار ششم ـ ارزیابی عملکرد

۱) اثرپذیری نظام های منابع انسانی از­ جمله جبران خدمات، ارتقاء و تنزل جایگاه سازمانی، آموزش، نقل وانتقال ها، انتصابات و تعیین مفاخر دستگاه قضائی از نتایج «ارزیابی عملکرد مدیران، قضات و کارکنان در تحقق سند تحول» و «ارزشیابی میزان موفقیت واحدهای سازمانی در تحقق سند تحول» (معاونت راهبردی، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان­ های تابعه، واحد های تابعه، دادگاه عالی انتظامی قضات ـ کوتاه مدت)

۲) ایجاد «سامانه عملکرد مدیران» برای سطوح مدیریتی پایه، میانی و عالی شامل میزان تحقق کارویژه های اشاره شده در احکام مسئولیت، سوابق عملکردی، نظام رتبه بندی، انتشار عمومی رتبه افراد در مقیاس منطقه ای و ملی و ایجاد سازوکاری برای عزل ۱۰ درصد از مدیران دارای ضعیف ترین سطح عملکرد (معاونت راهبردی، سازمان­های تابعه، واحد های تابعه ـ میان مدت)

مبحث چهارم ـ منابع مالی

۱) طراحی سازوکارهای تأمین استقلال مالی قوه قضائیه توأم با حفظ یکپارچگی برنامه وبودجه کشور با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس ـ میان مدت)

۲) بازنگری در نظام بودجه ریزی و مالی قوه قضائیه با استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، اجرای حسابداری تعهدی و اولویت دهی به تخصیص منابع مالی برای اجرای سند تحول (معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، معاونت راهبردی، سازمان­ های تابعه، واحد های تابعه، دیوان عدالت اداری ـ میان مدت)

۳) انتظام بخشی به حساب خاص، اولویت تخصیص منابع آن به اجرای سند تحول و اعلام شفاف عملکرد سالیانه آن به مردم (حوزه ریاست، معاونت راهبردی ـ کوتاه مدت)

۴) افزایش سلامت مالی و اداری با شفاف سازی عمومی و برخط ضوابط و قواعد حاکم بر صدور مجوزها، مناقصه­ ها و مزایده­ های قوه قضائیه و مشخصات اشخاص منتفع در سامانه های مرتبط قانونی (معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، سازمان ­های تابعه، واحد های تابعه ـ کوتاه مدت)

مبحث پنجم ـ منابع فیزیکی و تجهیزات

۵) تدوین و استقرار نظام بهره ­ برداری بهینه از فضا و تجهیزات قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر: (معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، معاونت راهبردی، سازمان­های تابعه، واحدهای تابعه ـ میان مدت)

· تدوین استاندارد متناسب با انواع کاربری فضاها و تجهیزات اداری و قضائی

· بازطراحی معماری ساختمان­ های قوه قضائیه با هدف متناسب سازی آن ها با نوع کاربری و افزایش رفاه ارباب رجوع با ملاحظه گروه های خاص نظیر افراد توان­خواه و سالمندان

· افزایش بهره وری فضاهای موجود اداری و قضائی از طریق تغییر زمان بندی ارائه خدمات و تغییر معماری ساختمان های موجود و محدودسازی ساخت یا خرید ساختمان جدید به موارد ضروری و صرفاً بر مبنای دستورالعمل مصوب رئیس قوه قضائیه

· ارزیابی مستمر ایمنی ساختمان ها، شناسایی ساختمان های پر ریسک و اولویت دهی به افزایش ایمنی آن ها

· اتصال کد پرسنلی افراد با کد تجهیزات در اختیار ایشان

مبحث ششم ـ قوانین و مقررات

۱) انطباق آیین نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها، رویه ها و فرایندهای جاری با سند تحول و اصلاح آن ها در تعامل با واحدهای سازمانی مسئول (معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس، سازمان­ های تابعه، واحدهای تابعه ـ میان مدت)

۲) تنقیح، اصلاح و رفع خلأهای قوانین و مقررات قضائی با رویکرد تحکیم و تعالی نظام خانواده، توسعه مشارکت­ ها و نظارت­ های مردمی، پیشگیری از وقوع جرم و اختلاف، بهره مندی حداکثری از فناوری های حقوقی روز و حبس ­زدایی؛ به صورت قابل فهم و واضح برای مردم (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت راهبردی ـ میان مدت)

۳) تسریع و تسهیل در فرایند اجرای سند تحول، بر اساس موارد تصریح شده مندرج در راهکارها و اقدامات، با اصلاح قوانین موجود و تصویب قوانین جدید از طریق تدوین و پیگیری تصویب «لایحه اصلاح پاره­ای از قوانین قوه قضائیه» و استفاده از ظرفیت ارائه طرح در تعامل با کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی و پیگیری اصلاح موارد معارض در آئین نامه های دولتی در تعامل با قوه مجریه (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ میان مدت)

۴) تحلیل و ارزیابی پیش ­نویس لوایح، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها و ارائه پیشنهادهای اصلاحی توسط افراد خبره قوه قضائیه، صاحب­ نظران حوزه و دانشگاه و نهادهای علمی و فناوری و نهادهای مردمی با ایجاد «سامانه جمع­ سپاری» و طراحی نظام انگیزشی مناسب برای ترغیب اشخاص به مشارکت در ارزیابی­ ها (معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس، سازمان ­های تابعه، واحد های تابعه ـ کوتاه مدت)

۵) تقویت تعامل قوه قضائیه با کمیسیون ها به ویژه کمیسیون قضائی و حقوقی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به­ منظور فراهم سازی امکان هم افزایی در فرایند اصلاح و تصویب قوانین (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ کوتاه مدت)

مبحث هفتم ـ فناوری

۱) تدوین و استقرار «برنامه توسعه و ارتقاء نظام فناوری قوه قضائیه» با رعایت ملاحظات زیر: (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان های تابعه ـ میان مدت)

· بهره ­گیری حداکثری از فناوری ­های جدید نظیر هوش مصنوعی

· تجمیع و یکپارچه سازی حداکثری سامانه ها با ایجاد میز کار یکپارچه قوه قضائیه

· فراهم سازی امکان استعلام برخط اطلاعاتی که با تأیید شخص و استعلام از قوه قضائیه در اختیار ایشان و افراد مورد تأییدشان قرار می گیرد نظیر گواهی سوء پیشینه، ممنوع الخروج بودن، ممنوع المعامله بودن و وضعیت مالکیت رسمی اموال غیرمنقول

· تقویت نظارت های الکترونیکی در قوه قضائیه با فراهم سازی دسترسی سلسله مراتبی سازمانی و مراجع نظارتی قوه قضائیه به مشاهده سامانه های مرتبط

· ایجاد زیرساخت اطلاعاتی لازم برای پایش شاخص های تحقق سند تحول با ایجاد «داشبورد مدیریتی سند تحول» به ­منظور ارزیابی مستمر و برخط وضعیت اجرای سند با قابلیت دسترسی سلسله مراتبی سازمانی

· استفاده از رویکرد خرید خدمات و زمینه سازی برای فعالیت شرکت های فناور و دانش بنیان به جای تصدی گری

مبحث هشتم ـ نوآوری و پیشنهادها

۱) تدوین و استقرار « نظام پیشنهادهای قوه قضائیه» برای تحقق مدیریت مشارکتی و بهره مندی از ظرفیت های فکری مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه، نخبگان، حوزه ­های علمیه، دانشگاه ها، اندیشکده ها، پژوهشکده ها، مؤسسات دانش ­بنیان، تشکل های دانشجویی، نهادهای مردمی، اصناف، اهالی فرهنگ و هنر، خبرنگاران، روزنامه نگاران و فعالان فضای مجازی در شناسایی و حل مسائل، بهبود فرایندها و ارزیابی برنامه ها از طریق ایجاد «سامانه نظام پیشنهادها» با ملاحظات زیر: (معاونت راهبردی، پژوهشگاه، سازمان های تابعه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات ـ کوتاه مدت)

· مسئله محور بودن و تمرکز نظام پیشنهاد ها بر عوامل ریشه ای بروز چالش ها

· ارائه توضیحات تفصیلی پیرامون ابعاد مسائل با استفاده از ابزارهای روز و امکان دسترسی اطلاعاتی لازم برای صاحبان پیشنهاد

· طراحی سازوکارهای انگیزشی مشارکت فعال صاحبان پیشنهاد و مجریان تحقق پیشنهاد با صدور گواهی نامه پیشنهادها، تخصیص بخشی از منابع حاصل از افزایش بهره وری به صاحبان و مجریان تحقق پیشنهاد، برگزاری جشنواره برای تقدیر از مشارکت کنندگان برتر و اتصال آن به نظام های منابع انسانی از جمله ارتقاء شغلی، جانشین پروری، نقل وانتقال و تمدید قرارداد برای صاحبان پیشنهاد درون قوه قضائیه و مجریان تحقق پیشنهاد

· طراحی سازوکار ارزیابی جمعی پیشنهادها به صورت شفاف و برخط و با بهره­ مندی از ظرفیت نخبگان و مراکز علمی

· طراحی سازوکار بازخورد برای صاحبان پیشنهاد و مدیران مرتبط

مبحث نهم ـ گفتمان­ سازی

۱) ترسیم چهره حقیقی نظام حقوقی ـ قضائی جمهوری اسلامی ایران، تبیین عزم قوه قضائیه برای اجرای عدالت و خنثی سازی اثرات عملیات روانی جریانات معاند خارجی و داخلی از طریق تدوین و اجرای «برنامه گفتمان­ سازی» با رعایت ملاحظات زیر: (مرکز رسانه، ستاد حقوق بشر و امور بین الملل، پژوهشگاه، سازمان های تابعه، دادگستری استان ها ـ میان ­مدت)

· تبیین نقاط برجسته عملکرد قوه قضائیه در موضوعاتی نظیر احیاء حقوق عامه، صیانت از آزادی های مشروع، جلب مشارکت مردم، تأمین حقوق متهمان، نهادهای ارفاقی، اصلاح و تربیت مجرمان و کیفر مجرمان حرفه­ ای و شرور با ترویج در رسانه های داخلی و خارجی

· ترسیم چهره قوه قضائیه به ­عنوان ملجأ و پناهگاه قابل اتکاء مظلومان، ترسیم چهره قاضی به­ عنوان فردی مستقل، بی طرف، نفوذناپذیر و دارای طمأنینه، ترسیم چهره دادستان به­ عنوان فردی شجاع، جسور و عدالت جو و معرفی قضات، دادستان ها و کارکنان ساعی و خدوم، مفاخر و چهره های ماندگار قوه قضائیه

· پیش بینی بازخوردهای احتمالی رسانه ها به اقدامات قوه قضائیه با اتکاء به تحلیل منابع مرتبط از ­جمله روندهای اصلی در رسانه های اجتماعی و نتایج افکارسنجی ها، طراحی سناریوی مناسب رسانه ای، آماده سازی آینده نگرانه محتوای متناسب و زمینه سازی شکل گیری کنش های رسانه ای پیش دستانه

· رصد دائمی کنش های رسانه ای جریانات معاند و افزایش توان برای پاسخ گویی سریع و به موقع به شبهات و اتهامات ناروا

· توسعه روش های گفتمان سازی با بهره مندی حداکثری از ظرفیت های داخلی و بین المللی از­ جمله نشست­ های علمی و تحلیلی در مجامع علمی و دانشگاهی، نهادهای مردمی و رسانه های اجتماعی، برگزاری رویدادهای خلاقانه و نوآورانه، حمایت از تولید فیلم، سریال و کارهای نمایشی کوتاه، حضور فعال در مجامع بین المللی، ارتباط مؤثر با شخصیت های آزادی خواه و برجسته علمی کشورها و حضور در رسانه های بین المللی مستقل

مبحث دهم ـ ارتباطات مردمی

۱) تقویت ارتباط مردم با قوه قضائیه از طریق ارتقاء «سامانه ارتباطات مردمی» به پنجره واحد سامانه های مردمی ، تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی از ­جمله ارسال نامه، تماس تلفنی و مراجعه حضوری در آن، تعیین موعد مقرر برای پاسخ گویی، داده کاوی اطلاعات سامانه به­منظور شناسایی شعب، اشخاص و رویه های پر­ارجاع و گزارش عملکرد سالانه سامانه به «شورای عالی قوه قضائیه» (حوزه ریاست، سازمان­های تابعه، واحدهای تابعه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان ها ـ میان مدت)

مبحث یازدهم ـ رعایت کرامت ارباب رجوع

۱) افزایش رعایت حقوق مراجعان با تدوین و اجرای «برنامه کرامت ارباب رجوع» با ملاحظات زیر: (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، سازمان­های تابعه، واحد های تابعه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، دادگستری استان ها ـ میان مدت)

· غیرحضوری نمودن حداکثری خدمات حقوقی، ثبتی و قضائی

· اعلام عمومی و برخط تمامی فرایندها و رویه های دریافت خدمات قضائی، ثبتی و حقوقی و نصب تمامی فرایندها و رویه های دریافت خدمات در معرض دید مراجعان

· اطلاع رسانی حقوق و تکالیف مراجعان با روش­ های متنوع، شفافیت زمان حضور هر یک از قضات، کارکنان و مدیران، استقرار سامانه نوبت دهی و پیش بینی خدمات رفاهی مناسب در محل ارائه خدمات

· فراهم سازی امکان اعلام نظر برخط پیرامون خدمات دریافتی با حفظ محرمانگی هویت مراجعان و استفاده از آن به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد منابع انسانی

· استفاده از تجهیزات بازرسی الکترونیک و حذف موارد غیرضروری بازرسی در ورودی اماکن قضائی و اداری

فصل چهارم: نظام راهبری و پایش

تحقق سند تحول مستلزم اجرای صحیح راهکارهای تحولی است. این مهم در گرو ایجاد زیرساخت های لازم، رفع موانع در مسیر اجرا و پیگیری مستمر است. از آنجا که اجرای سند تحول مسیری خطی و یک سویه نیست و هر تغییری خود عاملی برای تغییرات متعدد در درون و بیرون قوه قضائیه است، بنابراین ضروری است با استقرار نظام بازخورد و اصلاح، علاوه بر سنجش دقیق میزان موفقیت در اجرای این سند، زمینه حفظ پویایی، انعطاف پذیری و ارتقاء آن فراهم شود.

راهبری و پیگیری تحقق موارد فوق مستلزم پیش بینی ساختاری مناسب در درون قوه قضائیه است که در این فصل، شرح ارکان آن آمده است.

مبحث اول ـ ستاد راهبری اجرای سند تحول قضائی

به­ منظور راهبری و هدایت کلان اجرای سند تحول، «ستاد راهبری اجرای سند تحول قضائی» به ریاست رئیس قوه قضائیه با عضویت معاون اول، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، معاون حقوقی و امور مجلس، رئیس حوزه ریاست، معاون راهبردی (دبیر ستاد) و سه نفر از صاحب نظران با حکم رئیس قوه قضائیه با وظایف زیر تشکیل می شود:

۱) تصویب برنامه عملیاتی راهکارها و اقدامات

۲) تصویب اهداف کمی و شاخص ها

۳) تصمیم گیری های مقتضی برای رفع موانع اجرای سند تحول به استناد گزارش های دوره ای اجرای آن

۴) اخذ تصمیمات مقتضی متناسب با تغییرات درون و بیرون قوه قضائیه ناشی از اجرای سند تحول

۵) تصویب سایر راهکارها و اقدامات تحولی مد­نظر واحدهای سازمانی علاوه بر تکالیف محوله در سند تحول

۶) تصویب نسخه ­­های ارتقاء یافته سند تحول

در جلسات ستاد راهبری، حسب مورد و بر اساس دستور جلسات از سایر مسئولان مرتبط دعوت می ­گردد.

مبحث دوم ـ دبیرخانه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضائی

به­ منظور پشتیبانی محتوایی ستاد راهبری و پیگیری تحقق مصوبات آن در ساختار قوه قضائیه، «دبیرخانه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضائی» با شرح وظایف زیر تشکیل می شود:

۱) برگزاری جلسات ستاد و تهیه و تدوین دستور جلسات

۲) ابلاغ مصوبات ستاد راهبری، پیگیری اجرای آن ها و ارائه گزارش مستمر از میزان تحقق مصوبات

۳) بررسی و تأیید برنامه عملیاتی راهکارها و اقدامات سند تحول برای طرح در ستاد راهبری

۴) بررسی و تأیید اهداف کمی و شاخص های سند تحول برای طرح در ستاد راهبری

۵) پیگیری مستمر اجرای راهکارها و اقدامات سند تحول از واحدهای سازمانی مسئول

۶) ارائه مشورت ­های تخصصی به واحدهای سازمانی مسئول برای اجرای صحیح راهکارها، اقدامات و مصوبات ستاد راهبری

۷) افزایش مشارکت منابع انسانی قوه قضائیه در اجرای سند تحول با تدوین و اجرای «برنامه عمومی سازی سند تحول در درون قوه قضائیه» با رعایت ملاحظات زیر:

· برگزاری نشست های تبیینی و تحلیلی برای مدیران، قضات و کارکنان

· شناسایی و استفاده حداکثری از رسانه های اثرگذار بر منابع انسانی قوه قضائیه

· برگزاری جلسات دوره­ای رئیس قوه قضائیه و اعضای «شورای عالی قوه قضائیه» با مدیران، قضات و کارکنان به ­منظور دریافت بازخوردها

· تمهید بازدیدهای دوره ای منابع انسانی از اجرای اقدامات الگویی و نتایج آن

· بهره ­مندی از ظرفیت گروه های غیررسمی قوه قضائیه

۸) ایجاد آگاهی عمومی نسبت به سند تحول و وضعیت اجرای آن با تدوین و اجرای «برنامه عمومی سازی سند تحول در جامعه» با رعایت ملاحظات زیر:

· تبیین تفصیلی سند تحول به منظور ترویج و گفتمان­ سازی با استفاده از ابزارهای متنوع رسانه ای

· برگزاری نشست های نقد و بررسی در مجامع علمی و دانشگاهی، رسانه­ ملی و شبکه­ های اجتماعی با حضور دبیر ستاد راهبری و مسئولان واحدهای سازمانی مسئول

· گزارش پیشرفت تحقق سند تحول به مردم با استفاده از ابزارهای متنوع رسانه ای، ایجاد سامانه روزشمار برای راهکارها و اقدامات با دسترسی عمومی، گزارش در رسانه ملی در دوره های زمانی شش ماهه توسط دبیر ستاد راهبری و مسئولان واحدهای سازمانی و انتشار گزارش مکتوب در بازه­ های زمانی سالانه

۹) نظارت و ارزیابی وضعیت تحقق سند تحول با تهیه گزارش های فصلی مشتمل بر موارد زیر:

· میزان اجرای هر یک از راهکارها و اقدامات

· موانع اصلی اجرای سند تحول

· عملکرد واحدهای سازمانی در اجرای سند تحول مبتنی بر نتایج «داشبورد مدیریتی سند تحول» و رتبه بندی آن ها و تعیین واحدهای موفق و نمونه به صورت سالانه و به­ منظور تقدیر توسط رئیس قوه قضائیه

· عملکرد مدیران، قضات و کارکنان مبتنی بر نتایج سامانه ­های مرتبط و تعیین منابع انسانی موفق و نمونه در اجرای سند تحول به صورت سالانه و به­ منظور تقدیر توسط رئیس قوه قضائیه

· تغییرات ایجاد شده در نظام مدیریتی از قبیل ساختار، منابع انسانی و فناوری ها متأثر از اجرای سند تحول

· تغییرات محیطی در ابعاد حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متأثر از اجرای سند تحول

۱۰) دریافت و بررسی تخصصی درخواست های واصله، گزارشات، مستندات و پیشنهادهای واحدهای سازمانی و تکمیل اطلاعات اولیه به ­منظور ارائه در ستاد راهبری

۱۱) گردآوری پیشنهاد های اصلاحی مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه و صاحب­ نظران حوزه و دانشگاه و تهیه و ارائه گزارش تجمیعی آن به صورت سالانه به ستاد راهبری

۱۲) به ­روزرسانی و تدوین پیش نویس نسخه­ ارتقاءیافته سند تحول با استفاده از نتایج گزارش های فصلی و پیشنهادهای اصلاحی

۱۳) مستندسازی تجربیات و درس آموخته های مدیریتی اجرای سند تحول

مبحث سوم ـ کمیته های راهبری اجرای سند تحول قضائی

به ­منظور راهبری و هدایت اجرای سند تحول در سازمان­های تابعه و در صورت نیاز در سایر واحدهای سازمانی مسئول، در هر یک از آن ها «کمیته راهبری اجرای سند تحول قضائی» به ریاست رئیس سازمان یا بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول و با عضویت نماینده دبیرخانه ستاد راهبری، دو نفر از معاونان سازمان یا واحد سازمانی مسئول و یک نفر از صاحب نظران مرتبط با حوزه تخصصی با پیشنهاد رئیس سازمان یا بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول و تأیید ستاد راهبری تشکیل می شود.

این سند مشتمل بر یک دیباچه، یک مقدمه و چهار فصل در مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا می­ باشد.

رئیس قوه قضائیه ـ سید ابراهیم رئیسی

[۱] . سوره مبارکه نحل ـ آیه ۹۰

[۲] . بند ۱ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

[۳] . بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

[۴] . بند ۳ اصل ۱۵۶ قانون اساسی، اصل ۱۶۱ قانون اساسی و اصل ۱۷۴ قانون اساسی

[۵] . اصل ۱۷۴ قانون اساسی

[۶] . بند ۴ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

[۷] . بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

[۸] . بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی

[۹] . بندهای ۶۶ و ۶۷ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه

منبع: سند تحول قضایی


برچسب‌ها: تحول قضایی
[ چهارشنبه دهم خرداد ۱۴۰۲ ] [ 17:3 ] [ مهدی نوری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

پذیرش کلیه دعاوی حقوقی، کیفری ، خانواده، ثبتی ، املاک، تجاری ، ارثی، تنظیم انواع لایحه، دادخواست، شکواییه، قرارداد و ارائه مشاوره حقوقی
شماره تماس : 86072210 - 86072235 همراه : 09127184919 مهدی نوری
نشانی : تهران. سهروردی جنوبی. کوچه بیجار. پلاک 10. واحد 4
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب