|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
آيين رسيدگي به شکايت در کشتي شماره۸۰۰۴۳ ۴/۵/۱۳۹۴ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به استناد «بند (الف) ماده (۱) آئيننامه تفکيک وظايف ناشي از قانون الحاق دولت جمهوري اسلامي ايـران به مقاوله نامه کار دريـايي مصوب سازمان بينالمللي کار مصوب ۱۳۸۹»ـ موضوع تصويبنامه شماره ۳۹۲۴۳/ت۵۰۹۷۰هـ مورخ ۳۱/۳/۱۳۹۴ هيأت وزيران و به منظور رسيدگي سريع، مؤثر و عادلانه به شکايت دريانوردان در خصوص ادعاي نقض مقررات مقاوله نامه مذکور و ساير مقررات و هر نوع رفتار تبعيضآميز، «آيين رسيدگي به شکايت بر روي کشتي» به شرح ذيل ابلاغ ميشود: آيين رسيدگي به شکايت در کشتي ماده۱ـ حق شکايت ۱ـ دريانوردان از حق طرح شکايت به مقامات صلاحيت دار مذکور در بندهاي (۱)، (۲) و (۴) ماده (۲) اين آييننامه برخوردارند. ۲ـ مالک کشتي يا فرمانده کشتي بايد حداقل يک نفر را به منظور ارائه کمک هاي مشورتي در کشتي معرفي نمايد؛ چنين شخصي بايد برمبناي روشي محرمانه، مشاوره اي بي طرفانه درباره چگـونگي طرح شکايت دريانوردان ارائه نمايد و در فرآيند رسيدگي به شکايت، به آنها مساعدت کند. ۳ـ در اثناي رسيدگي به شکايت، اشخاص ديگري که مورد اعتماد دريانوردان باشند، مي توانند آنها را همراهي نمايند و نمايندگي شان را برعهده داشته باشند. ۴ـ دريانوردان و يا افراد معتمد مذکور در بندهاي (۲) و (۳) نبايد به علت طرح شکايت تحت بازخواست و پيگرد قرار گيرند. ۵ ـ طرح شکايت براساس اين آيين نامه، خدشه اي به حقوق دريانوردان براي طرح دعوا در مراجع قضايي يا ساير مراجع حل اختلاف حسب مورد وارد نمي نمايد. ۶ ـ مالک کشتي علاوه بر ارائه نسخهاي از قرارداد کار، بايد يک نسخه از متن «آيين رسيدگي به شکايت در کشتي» حاوي اطلاعات مربوط به نام شخص معتمد مذکور در بند (۲)، نشاني و شماره تلفن مالک کشتي و مرجع صلاحيت دار براي رسيدگي به شکايات در دولت صاحب پرچم و در صورتي که اين محل با محل اقامت دريانوردان متفاوت باشد، دولت محل اقامت دريانورد را در اختيار دريانوردان قرار دهد. مالک کشتي بايد هرگونه تغيير در «آيين رسيدگي به شکايت در کشتي» را از طريق آگهي آن در کشتي به دريانوردان اطلاع دهد. ماده۲ـ آيين رسيدگي به شکايت ۱ـ دريانوردان بايد شکايت خود را به مقام مافوق بلافصل خود تسليم نمايند. ۲ـ در صورتي که مقام مافوق نتواند شکايت را در يک زمان مناسب که نبايد بيش از دو هفته به طول انجامد، حل و فصل نمايد؛ مقام مذکور بايد حسب خواسته شاکي، شکايت را به فرمانده کشتي ارجاع نمايد. فرمانده کشتي بايد درباره شکايت تصميم گيري نمايد. در صورتي که شکايت درباره رفتار دريانوردان باشد، فرمانده کشتي بايد تلاش نمايد تا به حل و فصل مسالمت آميز اختلاف دست يابد. در صورتي که فرمانده موفق به حل و فصل شکايت نشود، بايد بنا به درخواست شاکي، شکايت را به مالک کشتي ارجاع نمايد. ۳ـ فرمانده کشتي بايد متن شکايت و تصميم خود راجع به آن، همراه با خلاصه اي از واقعيات مربوط را در «دفتر ثبت وقايع کشتي» درج کند. همچنين تصويري از آنچه به شرح فوق در دفتر ثبت وقايع کشتي درج شده، بايد در اختيار دريانورد شاکي قرار گيرد. ۴ـ دريانوردان همواره داراي اين حق هستند که در هر زماني شکايت خود را مستقيماً به مقامات زير تسليم نمايند: الف ـ فرمانده کشتي ب ـ مالک کشتي پ ـ مرجع دريايي ذي ربط ت ـ ديگر مقامات صلاحيت دار خارج از کشتي. اين آيين نامه در دو ماده و ۱۰ بند به تصويب وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي رسيد. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ـ علي ربيعي منبع: edmanlaw.ir
برچسبها: شکايت در کشتي [ شنبه پانزدهم مهر ۱۴۰۲ ] [ 12:7 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||