|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
آیین نامه ارتقای اخلاق حرفه ای در نظام اداری شماره ۲۳۶۵۴۱ /ت۶۱۰۶۵ هـ ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ سازمان اداری و استخدامی کشور هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۱/۸ به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده (۲۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و ماده (۷) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۱۳۹۰، آییننامه ارتقای اخلاق حرفهای در نظام اداری را به شرح زیر تصویب کرد: آیین نامه ارتقای اخلاق حرفه ای در نظام اداری ماده۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می رود: ۱ـ قانون: قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۱۳۹۰ با اصلاحات بعدی. ۲ـ دستگاه ها: دستگاه های موضوع بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده (۲) قانون. ۳ـ کارگزاران نظام: تمامی مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و افراد همتراز آنها، مدیران و کارکنان دستگاهها. ۴ـ منشور: منشور اخلاق حرفهای کارگزاران نظام. ماده۲ـ در راستای حسن اجرای ماده (۲۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور تأمین حقوق مردم و مراجعان، سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با اخذ نظر دستگاهها ظرف مدت یکسال از تاریخ ابلاغ این آییننامه، نسبت به بازنگری در ضوابط مربوط به ارتقا، انتصاب و تمدید قراردادهای استخدامی و بهرهمندی از سایر امتیازات استخدامی و اعمال تشویقات و تنبیهات اقدام و پیشنهادات لازم را به مراجع ذیربط ارائه دهد. ماده۳ـ دستگاه ها مکلفند پس از طی مراحل گزینش و در بدو ورود به خدمت افراد و پیش از تصدی پست های مدیریت حرفهای یا سیاسی، تمهیدات لازم برای امضای منشور توسط آنان را فراهم کرده و منشور امضاشده را در پرونده کارگزینی آنان نگهداری و رونوشتی از آن را به ایشان تحویل نمایند. هرگونه بهکارگیری افراد مذکور، منوط به امضای منشور است. ماده۴ـ کارگزاران نظام علاوه بر امضای منشور، در بدو ورود به خدمت طی تشریفات خاص حسب محل خدمت نزد استاندار و یا معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور یا نمایندگان آن ها نسبت به ادای سوگند به شرح زیر اقدام مینمایند: «بسمالله الرحمن الرحیم ـ اکنون که افتخار خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و مردم شریف ایران اسلامی برای من فراهم شده است، در پیشگاه قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد میکنم که با عزمی راسخ تمام تلاش، استعداد و صلاحیت خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیت های قانونی که بر عهده گرفتهام، به کار گیرم و در همه حال به مفاد منشور اخلاق حرفهای کارگزاران نظام و قوانین و مقررات حاکم پایبند و مروج آن باشم و تمام کوشش خود را در جهت انجام وظایف محوله، خدمت به مردم و پیشرفت و اعتلای کشور به کارگیرم.» تبصره۱ـ پیروان اقلیت های دینی مصرح در اصل (۱۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با ذکر نام کتاب آسمانی خود، سوگند را یاد خواهند کرد. تبصره۲ـ هر دستگاه حسب اهداف، وظایف و مسئولیتهای خود میتواند الزامات تخصصی دیگری را به متن سوگندنامه فوق، پس از تأیید کارگروه موضوع ماده (۱۴) این آییننامه برای کارگزاران همان دستگاه اضافه نماید. تبصره۳ـ ادای سوگند کارکنان موضوع بند (ج) ماده (۲) قانون، درچارچوب تبصره ماده (۷) قانون و مقررات مربوط به خود خواهد بود. ماده۵ ـ اصول حاکم بر منشور به شرح زیر است: ۱ـ رعایت موازین و اخلاق اسلامی و شرع مقدس در سلوک فردی و اجتماعی. ۲ـ رعایت حقوق مردم. ۳ـ قانونگرایی. ۴ـ عدالتمحوری و عدم تبعیض ناروا و عدم پذیرش هرگونه سفارش خارج از قوانین و مقررات. ۵ ـ نظم کاری و انضباط فردی و گروهی. ۶ ـ شفافیت در فرآیند و عملکرد کاری، پاکدستی و عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی. ۷ ـ وجدان کاری، مسئولیتپذیری و پاسخگویی متناسب با وظایف و اختیارات. ۸ ـ امانتداری، صرفهجویی و استفاده بهینه از منابع و بیتالمال و اهتمام در نگهداری آنها. ۹ـ تعهد و وفاداری به اهداف و مأموریتهای سازمان و حفظ اسرار سازمانی. ۱۰ـ انعطافپذیری و انتقادپذیری. ۱۱ـ ارتقای مستمر شایستگی و توانمندی علمی، تخصصی و مهارتی. ۱۲ـ تحولگرایی، خلاقیت، ابتکار و بهبود مستمر بهرهوری فردی و سازمانی. ۱۳ـ شایستهسالاری، توجه به تعهد و تخصص در انتصابات و جانشین پروری. ۱۴ـ تفاهم، تعامل و همکاری سازنده با همکاران. ۱۵ـ مراقبت به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه وضعیت تعارض منافع و فرصت های پساشغلی. ۱۶ـ پاسداری از قداست خانواده و حفظ تعادل کار و زندگی. ۱۷ـ به کارگیری خلاقیت، نوآوری و افزایش بهرهوری فردی و سازمانی. ماده۶ ـ افزون بر رعایت اصول مذکور در ماده (۵) این آییننامه، مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت کشوری و همترازان آنها مکلفند اصول زیر را نیز به طور اختصاصی رعایت کنند: ۱ـ شرح صدر در مدیریت، روشنبینی، بصیرت، امید، صبر و استقامت. ۲ـ بازرسی و پیگیری مستمر نسبت به کار نیروی انسانی تحت امر و قاطعیت در برخورد با متخلفین. ۳ـ مردمداری و پرهیز از هرگونه احتجاب و دوری از مردم. ۴ـ وفای به عهد و عمل به وعده و پرهیز از وعدههایی که خارج از چهارچوب صلاحیت و اختیار آنهاست. ۵ ـ پرهیز از انتشار اخباری که قطعیت آن ثابت نشده و ممکن است انتظار نابجا ایجاد کند. ۶ ـ رعایت شأن و منزلت جایگاه کارگزار نظام در داخل و خارج از اداره و فضای مجازی. ۷ ـ ارتقای مهارتهای فنی، تخصصی و حقوقی سرمایه انسانی تحت امر. ۸ ـ حفظ روحیه جهادی و ترویج آن. ۹ـ ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی. ماده۷ـ منظور از موازین و اخلاق اسلامی عبارت است از: ۱ـ التزام عملی به شئونات و شعائر اسلامی و ولایت مطلقه فقیه. ۲ـ رعایت ارزشهای اخلاقی اسلامی از جمله عدل، خودباوری، خردورزی، بردباری، آراستگی، نزاکت، خوش خلقی، عفو و احسان، تواضع، اعتراف به خطا، احتیاط و مواظبت در بیتالمال، سادهزیستی و پرهیز از کمکاری. ۳ـ اعتقاد به مبدأ و معاد و ترویج روحیه ایمان، توحیدمحوری، ولایتمداری، خودباوری و ایثار. ۴ـ عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر. ماده۸ ـ حقوق مردم در این منشور عبارت است از: ۱ـ حق برخورداری از کرامت و ارزش والای انسانی. ۲ ـ حق برخورداری از اِعمال بی طرفانه قوانین و مقررات و مصون بودن از تبعیض ناروا. ۳ـ حق دسترسی آسان و سریع به خدمات اداری. ۴ـ حق حفظ و رعایت حریم خصوصی. ۵ ـ حق آگاهی به موقع از برنامهها، تصمیمات و عملکردها و دسترسی به اطلاعات عمومی و فرآیندهای اداری. ۶ ـ حق اظهارنظر آزاد و ارائه پیشنهاد در مورد مقررات، تصمیمات، فرآیندها و رویههای اداری. ۷ـ حق مصون بودن از شروط اجحاف و تبعیض آمیز در توافقها، معاملات و قراردادهای اداری. ۸ ـ حق رسیدگی به موقع و منصفانه به شکایات و اعتراضات. ۹ـ حق جبران خسارات وارده در اثر قصور یا تقصیر دستگاه ها و کارکنان آنها. ۱۰ـ حق اشخاص دارای شرایط ویژه از قبیل ایثارگران، کودکان، سالمندان و افراد توانخواه در برخورداری کامل و سریع از امتیازات خاص قانونی. ۱۱ـ بی طرفی در رسیدگی به موضوعات و عدم تعارض منافع بین کارمند و ارباب رجوع. ۱۲ـ عدم استفاده غیرمجاز از وجوه نقدی یا مطالبات یا حوالجات یا سهام و سایر اسناد و اوراق بهادار یا سایر اموال متعلق به هر یک از سازمانها و مؤسسات عمومی یا اموال عمومی که بر حسب وظیفه در اختیار گذاشته شده است. ماده۹ـ منظور از قانون گرایی عبارت است از: ۱ـ تمکین و احترام به حاکمیت قانون. ۲ـ تمکین و احترام به سیاستها، تصمیمات و اقدامات قانونی مقامات بالاتر. ۳ـ واکنش به پیشنهادها و اقدامات غیرقانونی و گزارشدهی فساد، جرم و تخلف به مراجع ذیصلاح. ۴ـ پرهیز از دریافت هدیه، مبالغ و امتیازات غیرقانونی و سوءاستفاده از موقعیت اداری. ماده۱۰ـ مفاد منشور و تعهدات اخلاقی کارگزاران نظام در بدو خدمت و تصدی پستهای مدیریت حرفهای یا سیاسی که باید امضا و در پرونده کارگزینی درج گردد، به شرح زیر است: ۱ـ انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی، شامل تعهدات زیر: الف ـ در انجام فعالیت ها و حضور در سازمان نظم و انضباط را رعایت نموده و از هرگونه اهمال و بی مبالاتی پرهیز نمایم. ب ـ از بخشینگری پرهیز کنم و به مصالح عمومی و پیشرفت کشور اهتمام داشته باشم. پ ـ وظایف و مسئولیت هایم را در حد توان با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده رویی، انصاف، تفاهم و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوط انجام دهم. ت ـ شایستگی، دانش و مهارتهای خود را به طور مستمر ارتقا داده و ضمن توجه به فکرهای نو (ایده ها) و اندیشههای جدید، آنها را در انجام وظایف محوله در دستگاه متبوع به کار گیرم. ث ـ به وظایف و مسئولیت های خود آگاه باشم، آنها را به نحو احسن انجام دهم و در برابر وظایف محوله، پاسخگو و مسئولیت پذیر باشم. ج ـ در جهت افزایش بهره وری خود و سازمان با استفاده از روش های علمی و تجارب دیگران و خلاقیت و نوآوری تلاش نمایم. چ ـ از اموال، امکانات، تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و به طور مؤثر و مطلوب از آنها استفاده نمایم. ح ـ از هرگونه رفتار خودسرانه، زیادهخواهی، امتیازطلبی و سوءاستفاده از اختیارات، تعارض منافع و فرصتهای پساشغلی پرهیز نمایم. خ ـ در انجام امور محوله شفافیت داشته و از هرگونه پنهان کاری پرهیز نمایم. د ـ الزامات اخلاق اسلامی و موازین شرعی را رعایت نمایم. ۲ـ در رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران: ۱ـ با ایجاد ارتباط مناسب و ارائه خدمات بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری ارائه دهم. ب ـ خدمات به مراجعه کنندگان را به صورت عادلانه و در چهارچوب قوانین، مقررات و ضوابط ارائه دهم. پ ـ اطلاعات و راهنمایی های لازم به ارباب رجوع را در محدوده وظایف شغلی ارائه دهم. ت ـ خواسته های قانونی ارباب رجوع را بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به آنان، انجام دهم. ث ـ ارباب رجوع را تکریم و به آنان احترام نموده و در قبال کوتاهی ها و اشتباهات از آنان عذرخواهی نمایم. ج ـ انتقادات سازنده دیگران را بپذیرم و به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه کنندگان برای بهبود عملکرد خود و سازمان توجه کافی نمایم. چ ـ به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کافی نمایم. ح ـ رازدار باشم و از هرگونه افشای اطلاعات خصوصی مراجعان پرهیز نمایم. خ ـ با ارباب رجوع رفتار برابر و بی طرفانه داشته باشم. د ـ نسبت به رفتار متملقانه و خارج از ضوابط اداری و اخلاقی ارباب رجوع، بیاعتنا باشم بهگونهای که در تصمیمگیری و انجام وظیفه محولهام هیچ تأثیری نداشته باشد. ذ ـ روحیه کار جمعی را در خود تقویت نموده و در انجام فعالیت های گروهی مشارکت نمایم. ر ـ روحیه قدردانی از اقدامات مثبت و مفید دیگران را در خود تقویت نمایم. ز ـ دانش، تجربه و توانمندی های خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرار دهم. ژ ـ در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نموده و از هرگونه تجسس در زندگی خصوصی آنان و ارباب رجوع پرهیز نمایم. س ـ شئون شغلی و حرفهای در داخل و خارج از اداره که عدم توجه به آن حیثیت شغلی را مخدوش میکند رعایت نمایم. ش ـ در عمل به فریضه امربه معروف و نهی از منکر، اهتمام ورزم. تبصره ـ دستگاه ها مکلفند ضمن رعایت اصول مندرج در مواد (۵) و (۶) این آییننامه، ظرف شش ماه دستورالعمل اختصاصی «رفتار حرفه ای و اخلاقی کارگزاران نظام» خود را تنظیم و ضمن ابلاغ برای اجرا، به کارگروه موضوع ماده (۱۴) این آییننامه ارسال نمایند. ماده۱۱ـ دستگاههای اجرایی مکلفند از طریق سامانه رضایتسنجی کارکنان دولت و سامانههای مشابه ظرف یکماه از تاریخ ثبت شکایت، به شکایات مردم از حیث عدم رعایت مفاد منشور به صورت مستند، مستدل و مکتوب پاسخ دهند. نظرات مراجعان در ارتقای کارمندان، وفق ماده (۲) آییننامه لحاظ خواهد شد. تبصره۱ـ عدم رسیدگی به شکایت یا عدم پاسخ مکتوب به شاکی در مهلت مذکور، تخلف موضوع ماده (۲۵) قانون محسوب و با مرتکبان طبق قوانین مربوط برخورد می شود. تبصره۲ـ دستگاههای اجرایی مکلفند زمینه دسترسی به سامانههای موضوع این ماده را برای سازمان اداری و استخدامی کشور و نهاد ریاست جمهوری (مرکز ارتباطات مردمی) فراهم نمایند. ماده۱۲ـ مدیران و سرپرستان بلافصل دستگاهها مکلفند بر حسن اجرای منشور از سوی کارگزاران نظام مطابق این آیین نامه نظارت نمایند و با ناقضان منشور حسب مورد مطابق مقررات ماده (۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۱۳) قانون، رفتار خواهد شد. ماده۱۳ـ سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است شاخص های مربوط به نحو ه اجرای مفاد این آیین نامه را در مجموع شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی قرار دهد. تبصره ـ سازمان اداری و استخدامی کشور جایزه ویژه رعایت این آیین نامه را در جشنواره شهید رجایی پیش بینی می کند. ماده۱۴ـ در راستای حسن اجرای این آییننامه، کارگروهی متشکل از معاونین سازمان اداری و استخدامی کشور (مسئول کارگروه)، معاونت حقوقی رییسجمهور و وزارت دادگستری (مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد) با وظایف زیر تشکیل میگردد: ۱ـ تدوین طرح ها و برنامه های اخلاق حرفه ای و ترویج رعایت آن. ۲ـ طراحی سازوکارهای اطلاعرسانی مستمر در خصوص رفتار حرفه ای و اخلاقی. ۳ ـ برگزاری نشستها و رویدادها و طراحی دوره های آموزشی مرتبط با این آیین نامه. ۴ـ پایش و ارزیابی رعایت این آییننامه و بررسی گزارشهای اجرای مفاد منشور ارسالی از کمیته های ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم. ۵ ـ ارزیابی قوانین و مقررات، فرآیندها و رویه های اجرایی مرتبط با این آیین نامه و ارائه پیشنهاد وضع و اصلاح به مراجع ذی ربط. ۶ ـ بررسی و تأیید الزامات تخصصی پیشنهادی دستگاه ها به منظور اضافه نمودن آن به متن سوگندنامه کارگزاران نظام. تبصره۱ـ دستگاه ها مکلفند گزارش اجرای مفاد منشور را به صورت سالانه برای کارگروه ارسال کنند. تبصره۲ـ نحوه برگزاری جلسات، در اولین جلسه کارگروه تعیین و دبیرخانه آن در سازمان اداری و استخدامی کشور مستقر می گردد. ماده۱۵ـ واحدهای زیرنظر مقام معظم رهبری اعم از نظامی و غیرنظامی و تولیت آستانهای مقدس پس از اخذ موافقت ایشان، تابع مقررات این آییننامه خواهند بود. ماده۱۶ـ از تاریخ لازم الاجراشدن این آیین نامه، منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه ای کارگزاران نظام موضوع تصویبنامه شماره ۱۱۴۱۱/ت۵۲۶۱۲هـ مورخ ۱۴۰۰/۲/۵ لغو می شود. معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر منبع: edmanlaw.ir دفتر وکالت مهدی نوری (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی) شماره تماس: 09127184919 – 86072210 – 86072235
برچسبها: اخلاق حرفه ای, نظام اداری [ یکشنبه بیستم خرداد ۱۴۰۳ ] [ 15:57 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||