دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی 
قالب وبلاگ
لینک های مفید



سند تحول و تعالی قوه قضائیه بخش 4

راهبرد ۲: ایجاد نظام ارزیابی عملکرد نتیجه گرا برای کارکنان اجرای ثبت

راهکار:

۱) ارزیابی عملکرد کارکنان اجرای ثبت مبتنی بر شاخص هایی نظیر وصول مطالبات در موعد مقرر، درصد وصول مطالبات، نتایج اعلام نظر برخط مراجعان و نتایج نظارت ها و بازرسی های پنهان، فوق العاده و موردی مراجع نظارتی قوه قضائیه با ایجاد «سامانه جامع عملکرد کارکنان اجرای ثبت» برخوردار از دسترسی سلسله مراتبی سازمانی و مراجع نظارتی قوه قضائیه، با قابلیت مشاهده برخط نتایج ارزیابی برای کارکنان و محوریت نتایج ارزیابی این سامانه در تعیین وضعیت افراد در نظام های منابع انسانی از جمله جبران خدمات، ارتقای شغلی، نقل وانتقال و تمدید قرارداد (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ـ میان مدت)

فصل سوم: نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول

مبحث اول: برنامه­ریزی، نظارت و سازماندهی

۱) تدوین برنامه های عملیاتی با مشارکت واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان­ها با محوریت سند تحول و براساس فرامین ابلاغی مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه، به­صورت یکپارچه به­منظور همسوسازی برنامه های سطوح مختلف و پرهیز از تداخل کاری با رعایت ملاحظات زیر:

ـ تصویب کلیه برنامه­های سال آتی تا بهمن ماه هرسال و تدوین ساختار شکست کار برای تحقق آن­ها

ـ طراحی نظام اولویت بندی برنامه­های واحدهای سازمانی با تکیه بر ظرفیت واحدها و میزان اثرگذاری آن ها در رفع چالش ها

ـ احصاء اهداف و شاخص­های کلیدی عملکرد در هر یک از واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان ها (معاونت راهبردی، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۲) نظارت و ارزیابی وضعیت تحقق برنامه­های سالانه واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان­ها از طریق ایجاد «سامانه یکپارچه برنامه­ریزی و نظارت قوه قضائیه» با تأکید بر موارد زیر:

ـ تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی سامانه­های برنامه­ریزی و منع هرگونه اقدام مغایر با برنامه­ریزی یکپارچه

ـ فراهم­سازی امکان برقراری ارتباطات و همکاری شامل امکان گفتگو، ثبت و کنترل پیشرفت برنامه­ها، ثبت و پیگیری مصوبات جلسات و به اشتراک­گذاری فایل ها و اسناد مرتبط با آن­ها

ـ دریافت گزارش­های فصلی از اجرای برنامه­ها و ارائه داشبوردهای مدیریتی مناسب (معاونت راهبردی، سازمان­ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۳) تنظیم توافق نامه بودجه برای برنامه­های عملیاتی واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان­ها در ابتدای هر سال (معاونت راهبردی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، سازمان­ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۴) ارتقای حکمرانی مبتنی بر داده در قوه قضائیه از طریق:

ـ سیاست­گذاری و الزام به استفاده از داده های پردازش شده در بخش های مختلف قوه قضائیه و ورود صحیح اطلاعات در سامانه­ ها با ایجاد سازوکارهای تشویقی

ـ استقرار نظام برنامه­ ریزی داده ­محور

ـ الزام به استفاده حداکثری از داده­ های پردازش شده برای نظارت هوشمند (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان­ها ـ میان ­مدت)

۵) جلوگیری از تخلفات آماری با تنظیم شاخص­های کنترلی مکمل و با تأکید بر ساماندهی آمار شعب اجرای احکام، نرخ گردش، کسر موقت و عدم ارجاع پرونده­ها در پایان دوره زمانی (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان­ها ـ میان­مدت)

۶) ایجاد «پایگاه داده تحلیلی راهبردی و نظارت هوشمند» به­منظور ارتقای نظام برنامه­ریزی و نظارت هوشمند در همه واحدهای سازمانی و تحلیل و استخراج الگوهای شکل­گیری جرائم و دعاوی و ایجاد دسترسی برای بخش های قوه قضائیه با استفاده از مرکز ملی داده های قوه قضائیه موضوع ماده (۶۵۱) قانون آیین دادرسی کیفری و جایگزینی سامانه­های گزارش­گیری عددی با سامانه­های خودتحلیل­گر، روندنما و تصمیم­یار (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان­ها و واحدهای تابعه ـ میان­مدت)

۷) فرآیندکاوی و پایش مدت زمان انجام فعالیت­های مختلف در فرآیند دادرسی و بررسی دلایل عدول از زمان­سنجی و انجام فعالیت­ها بیشتر از زمان میانگین کشوری به تفکیک شعب و حوزه­های قضایی (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات ـ میان­مدت)

۸) بررسی ساختار کلان قوه قضائیه و ارائه پیشنهاد اصلاحی به رئیس قوه قضائیه با رویکرد جامع نگری، چابک­سازی، کاهش سطوح سلسله مراتبی، همسوسازی و هماهنگی میان سطوح مختلف سازمانی، حذف تداخل مأموریت­ها و وظایف، تجمیع واحدهای متجانس متناسب با اقتضائات اجرای سند تحول و ساماندهی ساختارهایی که به اقتضاء شرایط و زمان خاص ایجاد شده­اند (معاونت راهبردی ـ میان­مدت)

۹) ایجاد سازوکار لازم و اصلاح ساختارها برای تمرکز دادن کلیه امور دارای ماهیت قضایی در قوه قضائیه با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ بلندمدت)

۱۰) ارزیابی و رتبه­بندی واحدهای ستادی قوه قضائیه و دادگستری استان­ها در اجرای برنامه­های ابلاغی و تقدیر سالانه از مدیران برتر (معاونت راهبردی، معاونت اول، حوزه ریاست، دادستانی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات، سازمان­ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان­ها ـ میان­مدت)

۱۱) الزام به تهیه گزارش کاربینی و کارسنجی برای هرگونه اصلاح ساختارسازمانی (معاونت راهبردی، سازمان­ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۱۲ ) ایجاد کارگروه تعرفه گذاری خدمات قوه قضائیه به منظور بررسی جامع تعرفه­های مربوط به خدمات حقوقی، ثبتی و پزشکی قانونی و ارائه پیشنهاد به رئیس قوه قضائیه برای تغییر سالیانه آن­ها (معاونت راهبردی، حوزه ریاست، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، وزارت دادگستری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان پزشکی قانونی، مرکز حل اختلاف، سازمان­ها و واحدهای تابعه ـ میان­مدت)

مبحث دوم: منابع انسانی

۱) تضمین عزت و استقلال قاضی با تدوین، پیگیری ابلاغ و اجرای دستورالعمل صیانت از استقلال، شأن، عزت، منزلت و کرامت قضات مصوب رئیس قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر:

ـ منع هرگونه اقدام مغایر استقلال قضات

ـ تسهیل ارتباط قضات با رئیس، مسئولان عالی و سایر مدیران قوه قضائیه

ـ ایجاد واحد صیانت از کرامت قضات به منظور پیگیری درخواست­ها و پاسخگویی به آنان (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، دادگستری استان ها ـ میان مدت)

۲) ارتقای نظام جذب و به­کارگماری منابع انسانی قوه قضائیه به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان و استقرار آن با رعایت ملاحظات زیر:

ـ تهیه مدل شایستگی (دانش ـ مهارت ـ نگرش) به تفکیک کارکنان، قضات و مدیران و تعریف عملیاتی شاخص های آن

ـ جذب در فضای رقابتی با تأکید بر انتخاب شایسته ترین افراد در چهارچوب نیاز سنجی انجام شده

ـ اجرای فرآیند نخبه یابی فعالانه و هدفمند از طریق ایجاد شبکه جستجو و نشان­گذاری برترین استعدادها در دوران تحصیل در دانشگاه و حوزه علمیه و ایجاد انگیزه در آن­ها برای جذب در قوه قضائیه

ـ افزایش کیفیت جذب متقاضیان با طراحی الگو (نیم­رخ شخصیت) برای قاضی و کارمند مطلوب، استفاده از آزمون­های پیشرفته روانشناسی، بهره­مندی از روش­های نوین شخصیت­شناسی و به کارگیری هوش مصنوعی به­منظور سنجش داوطلبان با روایی بالا

ـ جذب قضات از میان داوطلبان حوزوی یا دانشگاهی صرفاً پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد تربیت قاضی با در نظرگرفتن شایستگی های شخصیتی، ایمانی، علمی و مهارتی متناسب، در فضای رقابتی و با حداقل سنی ۲۵ سال تمام با تأکید بر سلامت فرد و خانواده وی با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط

ـ انجام کل فرآیند جذب، پذیرش و گزینش حداکثر در بازه زمانی یکساله از طریق آسیب­شناسی فرآیند فعلی و طراحی فرآیند ارتقای یافته

ـ توسعه کمی و کیفی ظرفیت جذب قضات از طریق پیگیری تصویب و ایجاد رشته تربیت قاضی در دانشگاه­های معتبر کشور (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی ـ میان­مدت)

۳) افزایش ظرفیت جذب دانشجویان ورودی در رشته کارشناسی ارشد تربیت قاضی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به ۱۰۰۰ نفر در سال با تأمین زیرساخت­های لازم (دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ـ میان­مدت)

۴) اصلاح و استانداردسازی فرآیند نقل و انتقال­ها با:

ـ تهیه پیش­نویس دستورالعمل نقل وانتقال قضات و کارکنان شامل معیارهایی نظیر نتایج ارزیابی عملکرد، دوره های آموزشی گذرانده شده و خدمت در مناطق محروم و پیگیری تصویب و ابلاغ آن توسط ریاست محترم قوه قضائیه

ـ ایجاد «سامانه نقل وانتقال منابع انسانی» به منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری از طریق اعلام شفاف ضوابط و معیارها در سامانه و ایجاد قابلیت رهگیری وضعیت درخواست برای متقاضیان و منوط شدن نقل و انتقال متقاضیان به کسب امتیاز لازم (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات ـ میان­مدت)

۵) فراهم سازی زمینه ارتقای شغلی ویژه قضات زن در قوه قضائیه با تأکید بر بهره مندی حداکثری از ظرفیت آنان در فعالیت ها و مشاغل مرتبط با حوزه هایی نظیر خانواده، زنان، کودکان و امور حسبی (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی ـ میان­مدت)

۶) تدوین و اجرای نظام آموزش و توانمندسازی منابع انسانی به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه با تأکید بر ایجاد انگیزه برای یادگیری و ارتقای عملکرد به جای ارائه صرف برنامه های آموزشی با استقرار نظام هایی ازجمله نظام جبران خدمات عملکرد محور و با رعایت ملاحظات زیر:

ـ بازطراحی الگوی نیازسنجی آموزشی متناسب با شایستگی های شغلی تعیین شده در مدل شایستگی مدیران، قضات و کارکنان

ـ تعیین اهداف و نتایج مورد انتظار از برگزاری دوره آموزشی با تاکید بر توسعه دانش­های کاربردی

ـ تدوین محتوا و روش­های مناسب آموزشی

ـ اجرای دوره­های کارآموزی «کارگاه محور» و تقدیر از اساتید برتر دوره­های کارآموزی

ـ تربیت قضات تخصصی با تأکید بر دانش­های کاربردی در موضوعات اولویت دار از جمله خانواده، اقتصاد، رسانه، اداری، نظامی و فناوری های نوین و تدوین محتواهای آموزشی علمی و عملی متناسب با نیازهای شغلی

ـ اجرای دوره­های آموزشی تخصصی ضمن خدمت با اولویت قضات دادگاه­های حقوقی و خانواده

ـ طراحی و اجرای دوره­های مهارت افزایی مانند انشاء رأی، مهارت­های ارتباطی، مدیریت پرونده، مدیریت ادله، دستور نویسی، روش­های صلح و سازش و فصل خصومت و به­کارگیری فناوری­های نوین و هوش مصنوعی در امور قضایی

ـ بازطراحی و بهبود نظام ارزشیابی و اعمال نتایج در زیرنظام­های منابع انسانی

ـ استفاده از روش های نوین آموزشی و تغییر موقعیت­های یادگیری و ایجاد فرصت­های یادگیری جدید (مربی­گری)

ـ تسهیل دسترسی منابع انسانی به خدمات آموزشی به صورت رقابتی و غیرانحصاری و با رویکرد «خرید خدمات» از مراکز آموزشی و پژوهشی دارای صلاحیت به جای «تصدی گری» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استان­ها ـ میان­مدت)

۷) طراحی و استقرار نظام انتصاب مدیران قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر:

ـ انتصاب مدیران براساس مدل شایستگی (دانش ـ مهارت ـ نگرش) تدوین شده مشتمل بر شخصیت، ایمان، تخصص، تجربه، مهارت و کارآمدی با تأکید بر فاضل، صالح، انقلابی، جوان، مردمی، نوآور، پاک­دست و ضدفساد بودن

ـ توسعه شیوه های سنجش شاخص های شایستگی با استفاده از فناوری های روز و هوش مصنوعی شامل آزمون های روان شناسی، شخصیت شناسی و شبیه سازی موقعیت های مدیریتی

ـ شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی ضوابط و فرآیند انتصابات مدیران

ـ ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و طراحی نظام جانشین پروری و توانمندسازی مدیران به منظور شناسایی استعدادهای منابع انسانی شایسته به ویژه جوانان برای انتصاب در پست های مدیریتی

ـ استفاده از نتایج «سامانه یکپارچه برنامه­ریزی و نظارت قوه قضائیه» به­منظور ایجاد سازوکاری برای ارتقای افراد برتر و پیشنهاد جایگزینی ده درصد از مدیران دارای ضعیف ترین سطح عملکرد به­صورت سالیانه (معاونت اول، دادستانی کل کشور، حوزه ریاست، دادسرای انتظامی قضات، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت راهبردی، مرکز حفاظت و اطلاعات ـ میان­مدت)

۸) طراحی و ایجاد الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی براساس مسئله شناسی فرهنگی قوه قضائیه از طریق اجرای برنامه­های زیر:

ـ تدوین و اجرای منشور اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان قوه قضائیه و تعریف رویه های نظارتی آن

ـ الگوسازی و ارزش­آفرینی سازمانی با ترویج نمادها و برگزاری آیین های تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان و ایثارگران و بسیجیان برتر

ـ طراحی و پیاده­سازی رویدادهای فرهنگ­ساز ویژه فرزندان و خانواده کارکنان با رویکرد مشارکت جویی آنان با اولویت مدیران و مشاغل حساس

ـ تکریم بازنشستگان و ارائه خدمات مناسب به آنها و ایجاد «کانون بازنشستگان قوه قضائیه» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان­ها ـ میان مدت)

۹) ارائه خدمات مربوط به سنجش و پایش سلامت جسم و روان کارکنان و خانواده های آنان با بهره گیری از ظرفیت­های تخصصی برون سازمانی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان­ها ـ کوتاه مدت)

۱۰) اصلاح نظام جبران خدمات به منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری با رعایت ملاحظات زیر:

ـ بازنگری در نظام برخی از پرداخت ها نظیر اضافه کاری، بهره وری، پاداش و خدمات رفاهی بر مبنای ارزیابی عملکرد و میزان اجرای برنامه­های ابلاغی (معاونت راهبردی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان­ها ـ میان­مدت)

ـ توجه ویژه به قضات گروه های شغلی پایین و کاهش فاصله درآمدی آنان با گروه های بالاتر با اصلاح «آیین نامه تعیین گروههای شغلی قضات» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استان­ها ـ میان­مدت)

ـ بهبود توان ارائه خدمات رفاهی و درمانی و افزایش عدالت توزیعی در سراسر کشور با تغییر رویکرد از «تصدی گری» به «خرید خدمت» و ارتقای «بیمه تکمیلی خدمات درمانی» با استفاده از عواید حاصل از واگذاری مراکز رفاهی و درمانی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان­ها ـ کوتاه مدت)

۱۱) صیانت از منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری قوه قضائیه با:

ـ شناسایی و پیگیری رفع ده ساختار اصلی فسادزا در قوه قضائیه با توسعه سامانه­ها و تقاطع اطلاعات و پیگیری اصلاح فرآیندهای فسادزا

ـ رصد هوشمند و مقابله با کارکنان متخلف، شاهدان دروغین، کارچاق کن­ها، و مرتبطین قوه قضائیه اعم از وکلا و کارشناسان رسمی متخلف

ـ ارتقای برنامه­های پیشگیرانه و آموزش کارکنان و تذکر و اخطار در زمان مناسب

ـ پالایش گزارش­ها و امحای گزارش­های غیرمستند در پرونده های حفاظتی اشخاص

ـ تقویت بازرسی ها و نظارت های فعالانه با اولویت بندی آن ها بر اساس احتمال وقوع تخلف مبتنی بر نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات سامانه ها و فراهم سازی امکان گزارش دهی اشخاص با حفظ محرمانگی هویت و تسهیل اعلام شکایت

ـ رصد هوشمند دارایی­ها و نقل و انتقال­های مالی به حساب کارکنان قوه قضائیه و خانواده­های آن ها (مرکز حفاظت و اطلاعات، دادسرای انتظامی قضات، سازمان­ها و واحدهای تابعه ـ کوتاه­مدت)

۱۲) افکارسنجی از قضات و کارکنان قوه قضائیه درباره عملکرد بخش­ها و مدیران به­صورت سالیانه و تحلیل و ارائه نتایج آن به مسئولان عالی قضایی (مرکز حفاظت و اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان­ها و واحدهای تابعه ـ کوتاه مدت)

مبحث سوم: منابع مالی و فیزیکی

۱) پیگیری به منظور تثبیت، تقویت و افزایش سالیانه سهم بودجه قوه قضائیه از بودجه عمومی کشور (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، معاونت حقوقی و امور مجلس، وزارت دادگستری ـ میان­مدت)

۲) بازنگری در نظام بودجه ریزی و مالی قوه قضائیه با استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، اجرای حسابداری تعهدی و اولویت دهی به تخصیص منابع مالی برای اجرای سند تحول و برنامه­های ابلاغی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی ـ میان­مدت)

۳) افزایش سلامت مالی و اداری با شفاف سازی عمومی و برخط ضوابط و قواعد حاکم مناقصه ها و مزایده های قوه قضائیه و مشخصات اشخاص منتفع در سامانه های مرتبط قانونی و بارگذاری در سامانه تدارکات دولت الکترونیک (ستاد) (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی ـ کوتاه­مدت)

۴ ) تأمین مسکن مناسب برای حداقل (۶۰) درصد کارکنان دادگستری با سابقه پنج سال خدمت و با اولویت افراد متأهلی که تاکنون از مزایای دولتی در حوزه زمین و مسکن استفاده نکرده­اند، با رعایت موارد زیر:

ـ سیاست­گذاری، برنامه­ریزی و نظارت بر فرآیند تأمین مسکن کارکنان و پیگیری اجرای برنامه­های تأمین مسکن استانی و دریافت گزارش­های دوره­ای و کمک به حل مشکلات دادگستری استان­ها

ـ فعال­سازی بنیاد تعاون و رفاه کارکنان در زمینه تأمین مسکن

ـ ارائه برنامه عملیاتی تأمین مسکن مناسب در هر استان با پیگیری تأمین زمین و نظارت بر فعالیت تعاونی­های مسکن کارکنان با رعایت قوانین و مقررات (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان­ها ـ بلند­مدت)

۵) تدوین و استقرار نظام بهره برداری بهینه از فضا و تجهیزات قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر:

ـ اجرای مصوبه مولدسازی دارایی­ها با مستندسازی و ساماندهی کل املاک قوه قضائیه و ایجاد بانک جامع اطلاعات املاک به منظور تأمین منابع لازم برای تکمیل طرح­های نیمه تمام

ـ ارتقای استاندارد متناسب با انواع کاربری فضاها و تجهیزات اداری و قضایی

ـ بازطراحی معماری ساختمان های قوه قضائیه با هدف متناسب سازی آن ها با نوع کاربری و افزایش رفاه ارباب رجوع با ملاحظه گروه های خاص نظیر افراد توان خواه و سالمندان

ـ افزایش بهره وری فضاهای موجود اداری و قضایی از طریق تغییر زمان بندی ارائه خدمات و تغییر معماری ساختمان های موجود و محدودسازی ساخت یا خرید ساختمان جدید به موارد ضروری و صرفاً بر مبنای دستورالعمل مصوب رئیس قوه قضائیه

ـ اتصال کد پرسنلی افراد با کد تجهیزات در اختیار ایشان (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، سازمان ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان­ها ـ میان­مدت)

مبحث چهارم: قوانین و مقررات

۱) انطباق آیین نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها، رویه ها و فرآیندهای جاری با سند تحول براساس نیازهای اعلام­شده به معاونت حقوقی و امور مجلس و الزام به تهیه پیوست انطباق پیش­نویس قوانین و مقررات جدید با سند تحول (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت اول، حوزه ریاست ـ کوتاه­مدت)

۲) تسریع در فرآیند تدوین قوانین و مقررات با جمع­آوری یکباره نظرات کلیه بخش­های ذی­ربط و حذف مراحل بازبینی غیرضروری (معاونت حقوقی و امور مجلس، حوزه ریاست، وزارت دادگستری سازمان­ها و واحدهای تابعه ـ کوتاه مدت)

۳) پیگیری تنقیح، اصلاح و رفع خلأهای قوانین و مقررات سالانه در سه حوزه اولویت­دار با تأکید بر تحکیم و تعالی نظام خانواده، توسعه مشارکت ها و نظارت های مردمی، پیشگیری از وقوع جرم و اختلاف، بهره مندی حداکثری از فناوری های حقوقی روز و حبس زدایی (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ بلندمدت)

۴) تنقیح آیین نامه­ها، دستورالعمل­ها و بخشنامه­های ابلاغی رئیس قوه قضائیه طی بیست سال گذشته (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ میان­مدت)

۵) تنظیم «سند سیاستی» پیش از تدوین پیش نویس لوایح مشتمل بر ابعاد و اهمیت مسئله، آسیب شناسی و علل بروز مسأله و راه­حل­های آن و استفاده از «سامانه جمع سپاری» به منظور ارزیابی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی توسط افراد خبره قوه قضائیه، صاحب نظران حوزه و دانشگاه و نهادهای علمی و فناوری و نهادهای مردمی و طراحی نظام انگیزشی مناسب برای ترغیب اشخاص به مشارکت در ارزیابی ها (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت راهبردی، پژوهشگاه ـ بلندمدت)

۶) راه­اندازی «آزمایشگاه سیاستی قضایی» با هدف پیش­بینی تبعات اجرای لوایح قانونی و کاستن از ابهام و تفسیرپذیری قوانین و مقررات با کسب نظر از قضات منتخب با نمونه­گیری از میان تمامی قضات و منوط شدن ارائه پیشنهادها و تصویب قوانین و مقررات به اتحاد تفسیر از سوی قضات منتخب (معاونت حقوقی و امور مجلس، پژوهشگاه ـ بلندمدت)

مبحث پنجم: فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱) سیاست­گذاری واحد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای سامانه­های قوه قضائیه با تأکید بر:

ـ تجمیع و یکپارچه­سازی داده­ها و سامانه­ها

ـ استانداردسازی تبادل اطلاعات در داخل و یا خارج از قوه قضائیه

ـ افزایش کیفیت سطح خدمات

ـ حفاظت از داده­ها و ارتقای امنیت فناوری اطلاعات

ـ ارائه حداکثری خدمات قضایی و ثبتی بصورت API محور از طریق سکوهای بخش خصوصی با رعایت امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی اشخاص

ـ تنظیم و ابلاغ ضوابط فعالیت و نظارت بر سکوهای بخش خصوصی ارائه دهنده خدمات قضایی و ثبتی و ارائه مجوز فعالیت به آن­ها

ـ فراهم سازی امکان استعلام برخط اطلاعاتی که با تأیید شخص و استعلام از قوه قضائیه در اختیار ایشان و اشخاص حقیقی و حقوقی مورد تأییدشان قرار می گیرد نظیر گواهی عدم سوء پیشینه، ممنوع­الخروج بودن، ممنوع­المعامله بودن و وضعیت مالکیت رسمی اموال غیرمنقول (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان­ها و واحدهای تابعه ـ میان­مدت)

۲) ارائه داشبورد برخط ارزیابی عملکرد کمی و کیفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قوه قضائیه و سازمان­های تابعه براساس استانداردهای تخصصی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شامل شاخص­هایی نظیر کیفیت سطح خدمات، میزان تراکنش­های موفق و اتصال سامانه­ها با ارائه دسترسی سلسله مراتبی به ریاست قوه قضائیه، معاونت اول و معاونت راهبردی (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان­ها و واحدهای تابعه ـ میان­مدت)

۳) طراحی و فعال سازی زیست بوم نوآوری دیجیتال قوه قضائیه جهت بهره مندی حداکثری از ظرفیت همکاری با دانشگاه ها، پژوهشکده ها، شتاب دهنده ها، مراکز نوآوری، شرکت های دانش بنیان و شرکت­های نوپا (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان­ها و واحدهای تابعه ـ میان­مدت)

مبحث ششم: پژوهش و نوآوری

۱ ) برگزاری رویدادهای حل مسأله به­منظور تحقق سیاست­گذاری مشارکتی قوه قضائیه با رویکرد آینده پژوهی و رعایت موارد زیر:

ـ جلب نظر از واحدهای مختلف سازمانی قوه قضائیه جهت شناسایی مسائل اولویت­دار با تمرکز بر عوامل و ریشه­های شکل دهنده مسائل

ـ اجرای رویدادهای حل مسأله هر سه ماه یک بار با فراخوان از مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه، نخبگان، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، اندیشکده ها، پژوهشکده ها، مؤسسات دانش بنیان، تشکل های دانشجویی، نهادهای مردمی، اصناف، اهالی فرهنگ و هنر

ـ طراحی سازوکارهای انگیزشی برای تقدیر از مشارکت کنندگان برتر و اتصال آن به نظام های منابع انسانی ازجمله ارتقای شغلی و نقل وانتقال (پژوهشگاه، معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس ـ کوتاه­مدت)

۲) انجام (۹۰) درصد فعالیت­های پژوهشگاه قوه قضائیه با اولویت اجرای سند تحول و تعالی براساس اعلام نیاز واحدهای قوه قضائیه و با راهبری آنها مانند تدوین گزارش پژوهشی برای کلیه لوایح قضایی و موضوعات مطرح در هیأت عمومی دیوان­عالی کشور و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و انجام ارزیابی تاثیرات لوایح قانونی (پژوهشگاه، معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۳) انتشار عمومی، برخط و ماهانه آمار تعداد کل پرونده های ورودی، خروجی، موجودی و مانده به تفکیک حوزه های قضایی و ده عنوان پرتکرار خواسته و اتهام و میانگین زمان رسیدگی به منظور تسهیل دسترسی پژوهشگران به آمارهای دقیق (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ـ کوتاه­مدت)

مبحث هفتم: تعامل با سایر قوا و نهادها

۱) تشکیل کمیته تخصصی به منظور ارائه نظرات مشورتی به رئیس قوه قضائیه جهت طرح در جلسات شورای­عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، شورای­عالی امنیت ملی، شورای­عالی انقلاب فرهنگی و شورای­عالی فضای مجازی (حوزه ریاست ـ کوتاه­مدت)

۲) تقویت تعامل قوه قضائیه با مجلس شورای اسلامی از طریق:

ـ تشکیل کارگروه­های مشترک با کمیسیون­ها به ویژه کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون اصل نود و کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به منظور فراهم سازی امکان هم افزایی در فرآیند اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز در اجرای سند تحول

ـ تشکیل کارگروه­های استانی با حضور روسای کل دادگستری­ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

ـ تسریع در رسیدگی به گزارش­های ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی با اولویت گزارش­های تحقیق و تفحص و کمیسیون اصل نود و اعلام نتایج اقدامات انجام شده (معاونت اول، حوزه ریاست، معاونت حقوقی و امور مجلس، وزارت دادگستری، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۳) تشکیل کارگروه­های مشترک بین قوه قضائیه و قوه مجریه به منظور هم­افزایی در زمینه مسائل مهم مانند تدوین قوانین و مقررات، بودجه، اداری و استخدامی در سطح ملی و تشکیل کارگروه­های متناظر در سطح استان­ها (معاونت اول، حوزه ریاست، وزارت دادگستری، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۴) اجرای «دستورالعمل جامع امور نمایندگان قوه قضائیه و نظارت بر مراجع شبه قضایی» و پیگیری ابلاغ آراء به­صورت الکترونیکی به ذی­نفعان، شفاف­سازی معیارها و فرآیند انتخاب نمایندگان بر اساس گذراندن دوره­های آموزشی لازم و نظارت سامانه­ای بر عملکرد نمایندگان (معاونت اول، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

مبحث هشتم: ارتباط با مردم

۱) تسهیل و تقویت ارتباط مردم با قوه قضائیه از طریق ایجاد «درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی» با رعایت ملاحظات زیر:

ـ تقویت مرکز تماس تلفنی و اختصاص شماره سه رقمی ۱۲۹ به منظور مشاوره و راهنمایی مخاطبان در زمینه مسائل و پرسش­های حقوقی با استفاده از ظرفیت حقوق­دانان و وکلا

ـ اتصال سامانه های گزارش دهی مردمی به درگاه یکپارچه و تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی از جمله ارسال نامه، تماس تلفنی و مراجعه حضوری

ـ دسته­بندی و ارجاع هوشمند گزارش­ها و درخواست­ها به واحدهای ذی­ربط ملی و استانی مانند ارجاع گزارش­های مربوط به فساد به سازمان بازرسی کل کشور و انعکاس وقوع جرم به دادستان مرکز استان و پیگیری نتایج و اعلام به متقاضی

ـ داده کاوی اطلاعات سامانه به منظور آسیب­شناسی فرآیندها و تحلیل مراجعات پرتکرار و ارائه گزارش تحلیلی فصلی به «شورای­عالی قوه قضائیه» (حوزه ریاست، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، دادگستری استان­ها ـ میان­مدت)

۲) افزایش رعایت حقوق مراجعان با اصلاح و ابلاغ «بخشنامه تکریم ارباب رجوع» با ملاحظات زیر:

ـ اعلام عمومی و برخط فرآیندها و رویه های دریافت خدمات قضایی، ثبتی و حقوقی و نصب فرآیندها و رویه های دریافت خدمات در معرض دید مراجعان

ـ اطلاع­رسانی حقوق و تکالیف مراجعان با روش های متنوع، شفافیت زمان حضور هر یک از قضات، کارکنان و مدیران، استقرار سامانه نوبت دهی و پیش بینی خدمات رفاهی مناسب در محل ارائه خدمات

ـ استقرار شعبه سیار دفتر خدمات الکترونیک قضایی در همه زندان­ها و اجرای ماده(۱۱۳) آیین­نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور

ـ فراهم­سازی امکان استعلام و اطلاع از آخرین وضعیت پرونده­های قضایی برای عموم مردم از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به منظور کاهش مراجعات حضوری به مراجع قضایی

ـ فراهم سازی امکان اعلام نظر برخط پیرامون خدمات دریافتی با حفظ محرمانگی هویت مراجعان و استفاده از آن به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد منابع انسانی

ـ استفاده از تجهیزات بازرسی الکترونیک و حذف ممنوعیت­های غیرضروری نظیر ورود تلفن همراه به ساختمان­های قوه قضائیه (معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۳) اجرای «دستورالعمل نحوه مشارکت تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه» به منظور جلب مشارکت نهادهای مردمی در فرآیندهای سیاست­گذاری، پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی، میانجی­گری و صلح و سازش، حمایت از بزه­دیدگان، اصلاح مجرمان، نظارت بر اجرای قوانین و ارائه گزارش هر سه ماه یکبار به مسئولان عالی قضایی (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

مبحث نهم: رسانه

۱) تصویرسازی مناسب از قوه قضائیه از طریق:

ـ تبیین نقاط برجسته عملکرد قوه قضائیه در موضوعاتی نظیر احیاء حقوق عامه، مبارزه با فساد، رفع موانع تولید و ارتقای امنیت اقتصادی و سرمایه­گذاری مولد، صیانت از آزادی های مشروع، جلب مشارکت مردم، تأمین حقوق متهمان، توسعه صلح و سازش، استفاده از نهادهای ارفاقی از قبیل مجازات­های جایگزین حبس، اصلاح و تربیت مجرمان و کیفر مجرمان حرفه ای و خطرناک از طریق انعکاس مناسب اقدامات صورت گرفته در رسانه­های داخلی و خارجی و فضای مجازی (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

ـ ارائه تصویر قوه قضائیه به عنوان ملجأ و پناهگاه قابل اتکاء مظلومان، ترسیم چهره قاضی به عنوان فردی مستقل، بی طرف، نفوذناپذیر و دارای طمأنینه و چهره دادستان به عنوان فردی شجاع و عدالت جو و معرفی قضات، دادستان ها و کارکنان ساعی و خدوم، مفاخر و چهره های ماندگار قوه قضائیه (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

ـ حمایت از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات رسانه­ای و آثار هنری در حوزه حقوقی و قضایی و تولید محتوای مناسب برای ارتقای دانش حقوقی جامعه با تسهیل تعامل آن­ها با دادگستری­ها، زندان­ها و دستگاه های ذی­ربط و ایجاد بانک موضوعی پرونده های قضایی به منظور پیشنهاد ایده، محتوا و سوژه های جذاب و فراهم­سازی امکان پژوهش در تکمیل پروژه­های سینمایی، تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه در قالب «کارگروه فیلم و سریال قوه قضائیه» (مرکز رسانه، سازمان­ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

ـ احصاء زیرساخت­ها و امکانات فیزیکی تولیدات رسانه­ای در سازمان­ها و مراکز تابعه قوه قضائیه و برنامه ریزی به منظور هم­افزایی برای استفاده بهینه از آن­ها (مرکز رسانه، سازمان­ها و مراکز تابعه، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

۲) رصد و پایش مداوم رسانه­های رسمی و غیررسمی، فضای مجازی و افکار عمومی از طریق:

ـ افکارسنجی از عموم مردم درباره عملکرد بخش­های قوه قضائیه هر شش ماه یکبار با استفاده از توان مراکز افکارسنجی معتبر و تحلیل و ارائه نتایج آن به مسئولان عالی قضایی و لحاظ آن در رتبه­بندی مدیران (مرکز رسانه، معاونت راهبردی ـ کوتاه­مدت)

ـ رصد هوشمند و دائمی فضای مجازی و رسانه­های رسمی و غیررسمی و پایش کنش های رسانه ای جریانات معاند و افزایش توان برای پاسخ گویی سریع و به موقع به شبهات و اتهامات ناروا با تأکید بر مدیریت روایت اول و ایجاد مرجعیت خبری نسبت به اقدامات پیشرو دستگاه قضایی مانند صدور احکام و اجرای آن و بازداشت ها (مرکز رسانه ـ کوتاه­مدت)

۳) تسهیل دسترسی اصحاب رسانه به محتوا از طریق:

ـ ایجاد دسترسی اصحاب رسانه به آخرین وضعیت پرونده ها با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص دخیل در پرونده و برخی محکومین شامل اعلام عفو، مرخصی ها و مدت باقی مانده از حبس از طریق توسعه شبکه ارتباطی با مدیران و خبرنگاران رسانه­ها، انسان رسانه­ها و نخبگان رسانه­ای (مرکز رسانه ـ کوتاه مدت)

ـ آموزش فعالان رسانه­ای در جهت تهیه محتوای رسانه­ای مناسب درباره علل وقوع جرائم و دعاوی به­منظور افزایش مطالبه عمومی برای ساماندهی موضوع (مرکز رسانه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ کوتاه­مدت)

۴) مدیریت فعالانه اخبار مرتبط با قوه قضائیه از طریق:

ـ پیش بینی بازخوردهای احتمالی رسانه ها به اقدامات قوه قضائیه با اتکا به تحلیل منابع مرتبط از جمله روندهای اصلی در رسانه های اجتماعی و نتایج افکارسنجی ها و پایش­ها، طراحی سناریوی مناسب رسانه ای، آماده سازی آینده نگرانه محتوای متناسب و زمینه سازی شکل گیری کنش های رسانه ای پیش دستانه (مرکز رسانه ـ کوتاه­مدت)

ـ مدیریت افکار عمومی در پرونده­های مهم و ملی با تهیه پیوست رسانه­ای قبل از اطلاع­رسانی عمومی پرونده ها با تشکیل منظم جلسات شورای­عالی اطلاع رسانی قوه قضائیه و کمیته دائمی ذیل آن شورا (مرکز رسانه ـ کوتاه­مدت)

ـ حضور فعالانه و مستمر «سخنگوی قوه قضائیه» در میان آحاد جامعه از جمله دانشجویان و حضور در فضای مجازی به منظور تبیین فوری و ارتباط مستقیم و تعامل دوسویه با مخاطبان (مرکز رسانه ـ کوتاه­مدت)

ـ ارتقای تمرکز خبرگزاری میزان بر حوزه تخصصی حقوقی و قضایی به­منظور جریان­سازی و ارتقای مرجعیت رسانه­ای و ایفای نقش هدایت کننده و توزیع کننده اخبار حقوقی و قضایی (مرکز رسانه ـ کوتاه مدت)

ـ تدوین و انتشار محتوای رسانه­ای برای آشنایی و استفاده حداکثری عموم مردم از خدمات سامانه­های قوه قضائیه (مرکز رسانه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان­های تابعه ـ کوتاه­مدت)

ـ نظارت بر فرآیند اطلاع­رسانی پرونده های قضایی و الزام ضابطان به کسب مجوز در این خصوص از مراجع قضایی (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور ـ کوتاه­مدت)

۵) طراحی عملیات های موثر رسانه ای از طریق:

ـ طراحی و تدارک بازدید اصحاب رسانه، اهالی فرهنگ و هنر، دانشجویان حقوقی و قضایی، تشکل های دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، اصناف، احزاب از زندان ها، طرح­های قضایی و دستاوردهای تحولی قوه قضائیه (مرکز رسانه، دادگستری استان­ها ـ کوتاه­مدت)

ـ برگزاری سالیانه «جشنواره عدالت و رسانه» به منظور توسعه فرهنگ نقد و ارائه و تقدیر از الگوهای برتر با بررسی فیلم های سینمایی، مستندهای تصویری، مجموعه های تلویزیونی، محصولات چندرسانه ای، گزارش های خبری و تحلیلی، یادداشت های مطبوعات، جراید، اشخاص در صفحات شخصی و رسانه های مجازی و همچنین پژوهش های تولیدی دانشگاه ها و اندیشکده ها و حضور فعال در سایر جشنواره­های رسانه ای، فرهنگی و هنری معتبر کشور و اعطای جایزه به برگزیدگان فعال در زمینه­های حقوقی و قضایی (مرکز رسانه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ میان­مدت)

۶) طراحی، تولید و بسط شعارهای اصلی قوه قضائیه در هر سال با هدف ترویج گفتمان اصلی قوه قضائیه بین رسانه­ها و افکار عمومی و گروه­های مرجع اجتماعی مانند نخبگان و دانشجویان و برگزاری نشست­های هم­اندیشی با آن­ها و چهره­سازی از قضات برجسته جهت طرح و بسط گفتمان قوه قضائیه (مرکز رسانه، حوزه ریاست، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ میان­مدت)

فصل چهارم: نظام راهبری و پایش

تحقق سند تحول و اجرای صحیح راهکارهای تحولی درگرو ایجاد زیرساخت های لازم، طراحی و برنامه ریزی تفصیلی، استقرار الگوی عملیاتی، پیگیری مستمر و رفع موانع در مسیر اجرا است. براین اساس ضروری است با استقرار نظام بازخورد و اصلاح، علاوه بر سنجش دقیق میزان موفقیت در اجرای این سند، زمینه حفظ پویایی، انعطاف پذیری و ارتقای آن فراهم شود. راهبری و پیگیری تحقق موارد فوق مستلزم پیش بینی سازوکاری مناسب در درون قوه قضائیه است که این فصل، راهنمای جامعی برای موفقیت در این حوزه ارائه می دهد . در ادامه ساختارهای لازم و نظام برنامه­ریزی مناسب جهت راهبری و پایش اجرای سند تحول ارائه می­گردد.

۱ـ ستاد راهبری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه

به منظور راهبری و هدایت کلان اجرای سند تحول، «ستاد راهبری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه» به ریاست رئیس قوه قضائیه با عضویت معاون اول، رئیس دیوان­عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس حوزه ریاست، معاون راهبردی (دبیر ستاد)، معاون حقوقی و امور مجلس و رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول و دو صاحب نظر با حکم رئیس قوه قضائیه با وظایف زیر تشکیل می شود:

نظارت کلان بر حسن اجرای سند تحول و عملکرد واحدهای سازمانی مسئول با اولویت طرح­های پیشران

تصمیم گیری های مقتضی برای رفع موانع اجرای سند تحول به استناد گزارش های دوره ای مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تصویب پیشنهادهای اصلاحی

تصویب سایر راهکارهای تحولی مدنظر واحدهای سازمانی علاوه بر تکالیف محوله در سند تحول

تصویب نسخه های ارتقاءیافته سند تحول

در جلسات ستاد راهبری، حسب مورد و بر اساس دستور جلسات از سایر مسئولان مرتبط دعوت می گردد.

۲ـ مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه

به منظور پایش و نظارت بر تحقق سند تحول و تعالی و بررسی انطباق اجرای برنامه ها با راهبردهای سند، مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه وظایف زیر را بر عهده دارد :

- بررسی برنامه عملیاتی و شاخص­های مربوط به راهکارهای سند تحول با مشارکت واحدهای سازمانی مسئول و تصویب و ابلاغ آن­ها

- پیگیری مستمر اجرای راهکارهای سند تحول از واحدهای سازمانی مسئول

- ابلاغ مصوبات ستاد راهبری و تصمیمات جهت اجرای صحیح راهکارها و ایجاد هماهنگی، رفع تعارضات و اختلافات واحدهای سازمانی همکار

- دریافت و بررسی تخصصی درخواست های واصله، گزارش­ها، مستندات و پیشنهادهای واحدهای سازمانی در اجرای سند تحول

- انجام وظایف دبیرخانه­ای ستاد راهبری اجرای سند تحول و پیگیری برگزاری جلسات ستاد راهبری، تنظیم دستور جلسات و پیگیری اجرای مصوبات و ارائه گزارش مستمر از میزان تحقق مصوبات

- پایش، نظارت و ارزیابی مستمر وضعیت اجرای سند تحول مبتنی بر شاخص­های کلیدی عملکرد

- ایجاد «سامانه رصد و پایش تحول قوه قضائیه» با قابلیت تولید داشبورد مدیریتی و دسترسی سلسله مراتبی سازمانی

- تهیه گزارش وضعیت اجرای سند تحول هر شش ماه و انتشار عمومی آن

- ایجاد آگاهی عمومی نسبت به سند تحول و نتایج اجرای راهکارهای تحولی

- ارزیابی عملکرد واحدهای سازمانی در اجرای سند تحول و تقدیر از مدیران برتر

زمان بندی اجرای فعالیت­ها با ملاحظه انجام حداقل (۴۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکارهای میان مدت تا پایان سال ۱۴۰۳، حداقل (۳۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکارهای بلندمدت تا پایان سال ۱۴۰۳ و حداقل (۶۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکارهای بلندمدت تا پایان سال ۱۴۰۴ تنظیم می­گردد.

۳ـ کارگروه های مشترک

به منظور راهبری و هدایت اجرای سند تحول درهر کدام از واحدهای سازمانی مسئول، کارگروه مشترک به ریاست بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول و نماینده مرکز پیگیری اجرای سند تحول و سایر مدیران ذی­ربط آن واحدسازمانی تشکیل می­شود.

همچنین برای هر یک از راهکارهای سند تحول، به تشخیص رئیس سازمان یا بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول، یک مدیر اجرایی در نظر گرفته شود که مسئولیت کلیه فعالیت ها و پیگیری اجرای کامل راهکار و ارائه گزارش را بر عهده دارد. وظایف مدیر اجرایی راهکار به شرح زیر است:

- تشخیص نیازها و تعیین اهداف دقیق راهکار، تعیین زمان بندی و تدوین برنامه عملیاتی سند تحول، حداکثر طی دو ماه پس از ابلاغ سند تحول جهت ارائه به مرکز پیگیری اجرای سند تحول

- پیگیری مستمر اجرای راهکارها و بهبود پیشرفت هر فعالیت و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در صورت لزوم

- تهیه گزارش های پیشرفت راهکار جهت ارائه به مرکز پیگیری اجرای سند تحول

۴ـ کارگروه های استانی

شورای قضایی استان به ریاست رئیس کل دادگستری استان، وظیفه پیگیری اجرای سند تحول در سطح استان را بر عهده دارد و گزارش پیشرفت اجرای راهکارها را به مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی ارائه می­نماید.

۵ ـ برنامه­های عملیاتی

به­منظور پیاده­سازی دقیق سند تحول و تعالی و تنظیم مراحل اجرای هر یک از راهکارها، برنامه­های عملیاتی با همکاری واحدهای سازمانی مسئول، تدوین خواهد شد. این برنامه عملیاتی شامل نتایج مورد انتظار از اجرا، فعالیت­های لازم برای اجرای راهکار (ساختار شکست کار)، زمان بندی اجرای فعالیت ها، برآورد منابع مورد نیاز جهت انجام فعالیت­ها با مشارکت واحدها و دستگاه های مرتبط می­باشد که حداکثر طی مدت سه ماه پس از ابلاغ سند، تدوین، تصویب و ابلاغ خواهد شد.

۶ ـ طرح­های پیشران

در فرآیند اجرای سند تحول به­منظور تجمیع ظرفیت­ها و ایجاد تمرکز کاری و سازمانی، برخی از راهکارها که نقش کلیدی در پیشبرد اهداف سند تحول دارند به عنوان طرح­های پیشران در نظر گرفته شده و به عنوان مهم­ترین و اثربخش­ترین راهکارهای سند تحول، به­صورت منظم در دستور کار ستاد راهبری اجرای سند تحول قرار خواهند گرفت. طرح­های پیشران دارای ویژگی­های فرابخشی، پیش­برنده­ی سایر راهکارها و تأثیر بیشتر در تحقق تحول قوه قضائیه می­باشند که اولویت در پیگیری اجرای سند تحول را نشان می­دهند.

ردیف

عنوان طرح پیشران

مجری اصلی طرح

۱

قضازدایی

معاونت حقوقی و امور مجلس

۲

ساماندهی کارشناسی رسمی

معاونت حقوقی و امور مجلس

۳

هوشمند سازی

مرکز آمار و فناوری اطلاعات

۴

ساماندهی ضابطان

دادستانی کل کشور

۵

ارزیابی عملکرد قضات

دادسرای انتظامی قضات

۶

ارتقای شفافیت و رفع ساختارهای فسادزا

سازمان بازرسی کل کشور

۷

اشتغال زندانیان

سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور

۸

صدور اسناد رسمی و حدنگاری (کاداستر)

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

۹

درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی

حوزه ریاست

۱۰

ساخت مسکن کارکنان

معاونت مالی پشتیبانی و امور عمرانی

این سند مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل در مورخ ۱۴۰۳/۱/۶ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

رئیس قوه قضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه

[۱]ـ بند (۱) اصل (۱۵۶) قانون اساسی

[۲]ـ بند (۲) اصل (۱۵۶) قانون اساسی

[۳]ـ بند (۳) اصل (۱۵۶) قانون اساسی، اصل (۱۶۱) و اصل (۱۷۴) قانون اساسی

[۴]ـ اصل (۱۷۴) قانون اساسی

[۵] ـ بند (۴) اصل (۱۵۶) قانون اساسی

[۶] ـ بند (۵) اصل (۱۵۶) قانون اساسی

[۷]ـ بند (۵) اصل (۱۵۶) قانون اساسی

[۸] سیاست­های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری

منبع: edmanlaw.ir

دفتر وکالت مهدی نوری (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی)

شماره تماس: 09127184919 – 86072210 – 86072235


برچسب‌ها: تعالی قوه قضائیه, قوه قضائیه, قوه قضاییه
[ سه شنبه دوم مرداد ۱۴۰۳ ] [ 13:28 ] [ مهدی نوری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

پذیرش کلیه دعاوی حقوقی، کیفری ، خانواده، ثبتی ، املاک، تجاری ، ارثی، تنظیم انواع لایحه، دادخواست، شکواییه، قرارداد و ارائه مشاوره حقوقی
شماره تماس : 86072210 - 86072235 همراه : 09127184919 مهدی نوری
نشانی : تهران. سهروردی جنوبی. کوچه بیجار. پلاک 10. واحد 4
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب