|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
سند تحول و تعالی قوه قضائیه بخش 4 راهبرد ۲: ایجاد نظام ارزیابی عملکرد نتیجه گرا برای کارکنان اجرای ثبت راهکار: ۱) ارزیابی عملکرد کارکنان اجرای ثبت مبتنی بر شاخص هایی نظیر وصول مطالبات در موعد مقرر، درصد وصول مطالبات، نتایج اعلام نظر برخط مراجعان و نتایج نظارت ها و بازرسی های پنهان، فوق العاده و موردی مراجع نظارتی قوه قضائیه با ایجاد «سامانه جامع عملکرد کارکنان اجرای ثبت» برخوردار از دسترسی سلسله مراتبی سازمانی و مراجع نظارتی قوه قضائیه، با قابلیت مشاهده برخط نتایج ارزیابی برای کارکنان و محوریت نتایج ارزیابی این سامانه در تعیین وضعیت افراد در نظام های منابع انسانی از جمله جبران خدمات، ارتقای شغلی، نقل وانتقال و تمدید قرارداد (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ـ میان مدت) فصل سوم: نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول مبحث اول: برنامهریزی، نظارت و سازماندهی ۱) تدوین برنامه های عملیاتی با مشارکت واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استانها با محوریت سند تحول و براساس فرامین ابلاغی مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه، بهصورت یکپارچه بهمنظور همسوسازی برنامه های سطوح مختلف و پرهیز از تداخل کاری با رعایت ملاحظات زیر: ـ تصویب کلیه برنامههای سال آتی تا بهمن ماه هرسال و تدوین ساختار شکست کار برای تحقق آنها ـ طراحی نظام اولویت بندی برنامههای واحدهای سازمانی با تکیه بر ظرفیت واحدها و میزان اثرگذاری آن ها در رفع چالش ها ـ احصاء اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد در هر یک از واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان ها (معاونت راهبردی، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۲) نظارت و ارزیابی وضعیت تحقق برنامههای سالانه واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استانها از طریق ایجاد «سامانه یکپارچه برنامهریزی و نظارت قوه قضائیه» با تأکید بر موارد زیر: ـ تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی سامانههای برنامهریزی و منع هرگونه اقدام مغایر با برنامهریزی یکپارچه ـ فراهمسازی امکان برقراری ارتباطات و همکاری شامل امکان گفتگو، ثبت و کنترل پیشرفت برنامهها، ثبت و پیگیری مصوبات جلسات و به اشتراکگذاری فایل ها و اسناد مرتبط با آنها ـ دریافت گزارشهای فصلی از اجرای برنامهها و ارائه داشبوردهای مدیریتی مناسب (معاونت راهبردی، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۳) تنظیم توافق نامه بودجه برای برنامههای عملیاتی واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استانها در ابتدای هر سال (معاونت راهبردی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۴) ارتقای حکمرانی مبتنی بر داده در قوه قضائیه از طریق: ـ سیاستگذاری و الزام به استفاده از داده های پردازش شده در بخش های مختلف قوه قضائیه و ورود صحیح اطلاعات در سامانه ها با ایجاد سازوکارهای تشویقی ـ استقرار نظام برنامه ریزی داده محور ـ الزام به استفاده حداکثری از داده های پردازش شده برای نظارت هوشمند (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استانها ـ میان مدت) ۵) جلوگیری از تخلفات آماری با تنظیم شاخصهای کنترلی مکمل و با تأکید بر ساماندهی آمار شعب اجرای احکام، نرخ گردش، کسر موقت و عدم ارجاع پروندهها در پایان دوره زمانی (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استانها ـ میانمدت) ۶) ایجاد «پایگاه داده تحلیلی راهبردی و نظارت هوشمند» بهمنظور ارتقای نظام برنامهریزی و نظارت هوشمند در همه واحدهای سازمانی و تحلیل و استخراج الگوهای شکلگیری جرائم و دعاوی و ایجاد دسترسی برای بخش های قوه قضائیه با استفاده از مرکز ملی داده های قوه قضائیه موضوع ماده (۶۵۱) قانون آیین دادرسی کیفری و جایگزینی سامانههای گزارشگیری عددی با سامانههای خودتحلیلگر، روندنما و تصمیمیار (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمانها و واحدهای تابعه ـ میانمدت) ۷) فرآیندکاوی و پایش مدت زمان انجام فعالیتهای مختلف در فرآیند دادرسی و بررسی دلایل عدول از زمانسنجی و انجام فعالیتها بیشتر از زمان میانگین کشوری به تفکیک شعب و حوزههای قضایی (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات ـ میانمدت) ۸) بررسی ساختار کلان قوه قضائیه و ارائه پیشنهاد اصلاحی به رئیس قوه قضائیه با رویکرد جامع نگری، چابکسازی، کاهش سطوح سلسله مراتبی، همسوسازی و هماهنگی میان سطوح مختلف سازمانی، حذف تداخل مأموریتها و وظایف، تجمیع واحدهای متجانس متناسب با اقتضائات اجرای سند تحول و ساماندهی ساختارهایی که به اقتضاء شرایط و زمان خاص ایجاد شدهاند (معاونت راهبردی ـ میانمدت) ۹) ایجاد سازوکار لازم و اصلاح ساختارها برای تمرکز دادن کلیه امور دارای ماهیت قضایی در قوه قضائیه با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ بلندمدت) ۱۰) ارزیابی و رتبهبندی واحدهای ستادی قوه قضائیه و دادگستری استانها در اجرای برنامههای ابلاغی و تقدیر سالانه از مدیران برتر (معاونت راهبردی، معاونت اول، حوزه ریاست، دادستانی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استانها ـ میانمدت) ۱۱) الزام به تهیه گزارش کاربینی و کارسنجی برای هرگونه اصلاح ساختارسازمانی (معاونت راهبردی، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۱۲ ) ایجاد کارگروه تعرفه گذاری خدمات قوه قضائیه به منظور بررسی جامع تعرفههای مربوط به خدمات حقوقی، ثبتی و پزشکی قانونی و ارائه پیشنهاد به رئیس قوه قضائیه برای تغییر سالیانه آنها (معاونت راهبردی، حوزه ریاست، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، وزارت دادگستری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان پزشکی قانونی، مرکز حل اختلاف، سازمانها و واحدهای تابعه ـ میانمدت) مبحث دوم: منابع انسانی ۱) تضمین عزت و استقلال قاضی با تدوین، پیگیری ابلاغ و اجرای دستورالعمل صیانت از استقلال، شأن، عزت، منزلت و کرامت قضات مصوب رئیس قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر: ـ منع هرگونه اقدام مغایر استقلال قضات ـ تسهیل ارتباط قضات با رئیس، مسئولان عالی و سایر مدیران قوه قضائیه ـ ایجاد واحد صیانت از کرامت قضات به منظور پیگیری درخواستها و پاسخگویی به آنان (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، دادگستری استان ها ـ میان مدت) ۲) ارتقای نظام جذب و بهکارگماری منابع انسانی قوه قضائیه به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان و استقرار آن با رعایت ملاحظات زیر: ـ تهیه مدل شایستگی (دانش ـ مهارت ـ نگرش) به تفکیک کارکنان، قضات و مدیران و تعریف عملیاتی شاخص های آن ـ جذب در فضای رقابتی با تأکید بر انتخاب شایسته ترین افراد در چهارچوب نیاز سنجی انجام شده ـ اجرای فرآیند نخبه یابی فعالانه و هدفمند از طریق ایجاد شبکه جستجو و نشانگذاری برترین استعدادها در دوران تحصیل در دانشگاه و حوزه علمیه و ایجاد انگیزه در آنها برای جذب در قوه قضائیه ـ افزایش کیفیت جذب متقاضیان با طراحی الگو (نیمرخ شخصیت) برای قاضی و کارمند مطلوب، استفاده از آزمونهای پیشرفته روانشناسی، بهرهمندی از روشهای نوین شخصیتشناسی و به کارگیری هوش مصنوعی بهمنظور سنجش داوطلبان با روایی بالا ـ جذب قضات از میان داوطلبان حوزوی یا دانشگاهی صرفاً پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد تربیت قاضی با در نظرگرفتن شایستگی های شخصیتی، ایمانی، علمی و مهارتی متناسب، در فضای رقابتی و با حداقل سنی ۲۵ سال تمام با تأکید بر سلامت فرد و خانواده وی با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط ـ انجام کل فرآیند جذب، پذیرش و گزینش حداکثر در بازه زمانی یکساله از طریق آسیبشناسی فرآیند فعلی و طراحی فرآیند ارتقای یافته ـ توسعه کمی و کیفی ظرفیت جذب قضات از طریق پیگیری تصویب و ایجاد رشته تربیت قاضی در دانشگاههای معتبر کشور (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی ـ میانمدت) ۳) افزایش ظرفیت جذب دانشجویان ورودی در رشته کارشناسی ارشد تربیت قاضی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به ۱۰۰۰ نفر در سال با تأمین زیرساختهای لازم (دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ـ میانمدت) ۴) اصلاح و استانداردسازی فرآیند نقل و انتقالها با: ـ تهیه پیشنویس دستورالعمل نقل وانتقال قضات و کارکنان شامل معیارهایی نظیر نتایج ارزیابی عملکرد، دوره های آموزشی گذرانده شده و خدمت در مناطق محروم و پیگیری تصویب و ابلاغ آن توسط ریاست محترم قوه قضائیه ـ ایجاد «سامانه نقل وانتقال منابع انسانی» به منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری از طریق اعلام شفاف ضوابط و معیارها در سامانه و ایجاد قابلیت رهگیری وضعیت درخواست برای متقاضیان و منوط شدن نقل و انتقال متقاضیان به کسب امتیاز لازم (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات ـ میانمدت) ۵) فراهم سازی زمینه ارتقای شغلی ویژه قضات زن در قوه قضائیه با تأکید بر بهره مندی حداکثری از ظرفیت آنان در فعالیت ها و مشاغل مرتبط با حوزه هایی نظیر خانواده، زنان، کودکان و امور حسبی (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی ـ میانمدت) ۶) تدوین و اجرای نظام آموزش و توانمندسازی منابع انسانی به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه با تأکید بر ایجاد انگیزه برای یادگیری و ارتقای عملکرد به جای ارائه صرف برنامه های آموزشی با استقرار نظام هایی ازجمله نظام جبران خدمات عملکرد محور و با رعایت ملاحظات زیر: ـ بازطراحی الگوی نیازسنجی آموزشی متناسب با شایستگی های شغلی تعیین شده در مدل شایستگی مدیران، قضات و کارکنان ـ تعیین اهداف و نتایج مورد انتظار از برگزاری دوره آموزشی با تاکید بر توسعه دانشهای کاربردی ـ تدوین محتوا و روشهای مناسب آموزشی ـ اجرای دورههای کارآموزی «کارگاه محور» و تقدیر از اساتید برتر دورههای کارآموزی ـ تربیت قضات تخصصی با تأکید بر دانشهای کاربردی در موضوعات اولویت دار از جمله خانواده، اقتصاد، رسانه، اداری، نظامی و فناوری های نوین و تدوین محتواهای آموزشی علمی و عملی متناسب با نیازهای شغلی ـ اجرای دورههای آموزشی تخصصی ضمن خدمت با اولویت قضات دادگاههای حقوقی و خانواده ـ طراحی و اجرای دورههای مهارت افزایی مانند انشاء رأی، مهارتهای ارتباطی، مدیریت پرونده، مدیریت ادله، دستور نویسی، روشهای صلح و سازش و فصل خصومت و بهکارگیری فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در امور قضایی ـ بازطراحی و بهبود نظام ارزشیابی و اعمال نتایج در زیرنظامهای منابع انسانی ـ استفاده از روش های نوین آموزشی و تغییر موقعیتهای یادگیری و ایجاد فرصتهای یادگیری جدید (مربیگری) ـ تسهیل دسترسی منابع انسانی به خدمات آموزشی به صورت رقابتی و غیرانحصاری و با رویکرد «خرید خدمات» از مراکز آموزشی و پژوهشی دارای صلاحیت به جای «تصدی گری» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استانها ـ میانمدت) ۷) طراحی و استقرار نظام انتصاب مدیران قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر: ـ انتصاب مدیران براساس مدل شایستگی (دانش ـ مهارت ـ نگرش) تدوین شده مشتمل بر شخصیت، ایمان، تخصص، تجربه، مهارت و کارآمدی با تأکید بر فاضل، صالح، انقلابی، جوان، مردمی، نوآور، پاکدست و ضدفساد بودن ـ توسعه شیوه های سنجش شاخص های شایستگی با استفاده از فناوری های روز و هوش مصنوعی شامل آزمون های روان شناسی، شخصیت شناسی و شبیه سازی موقعیت های مدیریتی ـ شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی ضوابط و فرآیند انتصابات مدیران ـ ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و طراحی نظام جانشین پروری و توانمندسازی مدیران به منظور شناسایی استعدادهای منابع انسانی شایسته به ویژه جوانان برای انتصاب در پست های مدیریتی ـ استفاده از نتایج «سامانه یکپارچه برنامهریزی و نظارت قوه قضائیه» بهمنظور ایجاد سازوکاری برای ارتقای افراد برتر و پیشنهاد جایگزینی ده درصد از مدیران دارای ضعیف ترین سطح عملکرد بهصورت سالیانه (معاونت اول، دادستانی کل کشور، حوزه ریاست، دادسرای انتظامی قضات، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت راهبردی، مرکز حفاظت و اطلاعات ـ میانمدت) ۸) طراحی و ایجاد الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی براساس مسئله شناسی فرهنگی قوه قضائیه از طریق اجرای برنامههای زیر: ـ تدوین و اجرای منشور اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان قوه قضائیه و تعریف رویه های نظارتی آن ـ الگوسازی و ارزشآفرینی سازمانی با ترویج نمادها و برگزاری آیین های تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان و ایثارگران و بسیجیان برتر ـ طراحی و پیادهسازی رویدادهای فرهنگساز ویژه فرزندان و خانواده کارکنان با رویکرد مشارکت جویی آنان با اولویت مدیران و مشاغل حساس ـ تکریم بازنشستگان و ارائه خدمات مناسب به آنها و ایجاد «کانون بازنشستگان قوه قضائیه» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استانها ـ میان مدت) ۹) ارائه خدمات مربوط به سنجش و پایش سلامت جسم و روان کارکنان و خانواده های آنان با بهره گیری از ظرفیتهای تخصصی برون سازمانی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استانها ـ کوتاه مدت) ۱۰) اصلاح نظام جبران خدمات به منظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری با رعایت ملاحظات زیر: ـ بازنگری در نظام برخی از پرداخت ها نظیر اضافه کاری، بهره وری، پاداش و خدمات رفاهی بر مبنای ارزیابی عملکرد و میزان اجرای برنامههای ابلاغی (معاونت راهبردی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استانها ـ میانمدت) ـ توجه ویژه به قضات گروه های شغلی پایین و کاهش فاصله درآمدی آنان با گروه های بالاتر با اصلاح «آیین نامه تعیین گروههای شغلی قضات» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استانها ـ میانمدت) ـ بهبود توان ارائه خدمات رفاهی و درمانی و افزایش عدالت توزیعی در سراسر کشور با تغییر رویکرد از «تصدی گری» به «خرید خدمت» و ارتقای «بیمه تکمیلی خدمات درمانی» با استفاده از عواید حاصل از واگذاری مراکز رفاهی و درمانی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استانها ـ کوتاه مدت) ۱۱) صیانت از منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری قوه قضائیه با: ـ شناسایی و پیگیری رفع ده ساختار اصلی فسادزا در قوه قضائیه با توسعه سامانهها و تقاطع اطلاعات و پیگیری اصلاح فرآیندهای فسادزا ـ رصد هوشمند و مقابله با کارکنان متخلف، شاهدان دروغین، کارچاق کنها، و مرتبطین قوه قضائیه اعم از وکلا و کارشناسان رسمی متخلف ـ ارتقای برنامههای پیشگیرانه و آموزش کارکنان و تذکر و اخطار در زمان مناسب ـ پالایش گزارشها و امحای گزارشهای غیرمستند در پرونده های حفاظتی اشخاص ـ تقویت بازرسی ها و نظارت های فعالانه با اولویت بندی آن ها بر اساس احتمال وقوع تخلف مبتنی بر نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات سامانه ها و فراهم سازی امکان گزارش دهی اشخاص با حفظ محرمانگی هویت و تسهیل اعلام شکایت ـ رصد هوشمند داراییها و نقل و انتقالهای مالی به حساب کارکنان قوه قضائیه و خانوادههای آن ها (مرکز حفاظت و اطلاعات، دادسرای انتظامی قضات، سازمانها و واحدهای تابعه ـ کوتاهمدت) ۱۲) افکارسنجی از قضات و کارکنان قوه قضائیه درباره عملکرد بخشها و مدیران بهصورت سالیانه و تحلیل و ارائه نتایج آن به مسئولان عالی قضایی (مرکز حفاظت و اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمانها و واحدهای تابعه ـ کوتاه مدت) مبحث سوم: منابع مالی و فیزیکی ۱) پیگیری به منظور تثبیت، تقویت و افزایش سالیانه سهم بودجه قوه قضائیه از بودجه عمومی کشور (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، معاونت حقوقی و امور مجلس، وزارت دادگستری ـ میانمدت) ۲) بازنگری در نظام بودجه ریزی و مالی قوه قضائیه با استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، اجرای حسابداری تعهدی و اولویت دهی به تخصیص منابع مالی برای اجرای سند تحول و برنامههای ابلاغی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی ـ میانمدت) ۳) افزایش سلامت مالی و اداری با شفاف سازی عمومی و برخط ضوابط و قواعد حاکم مناقصه ها و مزایده های قوه قضائیه و مشخصات اشخاص منتفع در سامانه های مرتبط قانونی و بارگذاری در سامانه تدارکات دولت الکترونیک (ستاد) (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی ـ کوتاهمدت) ۴ ) تأمین مسکن مناسب برای حداقل (۶۰) درصد کارکنان دادگستری با سابقه پنج سال خدمت و با اولویت افراد متأهلی که تاکنون از مزایای دولتی در حوزه زمین و مسکن استفاده نکردهاند، با رعایت موارد زیر: ـ سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت بر فرآیند تأمین مسکن کارکنان و پیگیری اجرای برنامههای تأمین مسکن استانی و دریافت گزارشهای دورهای و کمک به حل مشکلات دادگستری استانها ـ فعالسازی بنیاد تعاون و رفاه کارکنان در زمینه تأمین مسکن ـ ارائه برنامه عملیاتی تأمین مسکن مناسب در هر استان با پیگیری تأمین زمین و نظارت بر فعالیت تعاونیهای مسکن کارکنان با رعایت قوانین و مقررات (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استانها ـ بلندمدت) ۵) تدوین و استقرار نظام بهره برداری بهینه از فضا و تجهیزات قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر: ـ اجرای مصوبه مولدسازی داراییها با مستندسازی و ساماندهی کل املاک قوه قضائیه و ایجاد بانک جامع اطلاعات املاک به منظور تأمین منابع لازم برای تکمیل طرحهای نیمه تمام ـ ارتقای استاندارد متناسب با انواع کاربری فضاها و تجهیزات اداری و قضایی ـ بازطراحی معماری ساختمان های قوه قضائیه با هدف متناسب سازی آن ها با نوع کاربری و افزایش رفاه ارباب رجوع با ملاحظه گروه های خاص نظیر افراد توان خواه و سالمندان ـ افزایش بهره وری فضاهای موجود اداری و قضایی از طریق تغییر زمان بندی ارائه خدمات و تغییر معماری ساختمان های موجود و محدودسازی ساخت یا خرید ساختمان جدید به موارد ضروری و صرفاً بر مبنای دستورالعمل مصوب رئیس قوه قضائیه ـ اتصال کد پرسنلی افراد با کد تجهیزات در اختیار ایشان (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، سازمان ها و واحدهای تابعه، دادگستری استانها ـ میانمدت) مبحث چهارم: قوانین و مقررات ۱) انطباق آیین نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها، رویه ها و فرآیندهای جاری با سند تحول براساس نیازهای اعلامشده به معاونت حقوقی و امور مجلس و الزام به تهیه پیوست انطباق پیشنویس قوانین و مقررات جدید با سند تحول (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت اول، حوزه ریاست ـ کوتاهمدت) ۲) تسریع در فرآیند تدوین قوانین و مقررات با جمعآوری یکباره نظرات کلیه بخشهای ذیربط و حذف مراحل بازبینی غیرضروری (معاونت حقوقی و امور مجلس، حوزه ریاست، وزارت دادگستری سازمانها و واحدهای تابعه ـ کوتاه مدت) ۳) پیگیری تنقیح، اصلاح و رفع خلأهای قوانین و مقررات سالانه در سه حوزه اولویتدار با تأکید بر تحکیم و تعالی نظام خانواده، توسعه مشارکت ها و نظارت های مردمی، پیشگیری از وقوع جرم و اختلاف، بهره مندی حداکثری از فناوری های حقوقی روز و حبس زدایی (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ بلندمدت) ۴) تنقیح آیین نامهها، دستورالعملها و بخشنامههای ابلاغی رئیس قوه قضائیه طی بیست سال گذشته (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ میانمدت) ۵) تنظیم «سند سیاستی» پیش از تدوین پیش نویس لوایح مشتمل بر ابعاد و اهمیت مسئله، آسیب شناسی و علل بروز مسأله و راهحلهای آن و استفاده از «سامانه جمع سپاری» به منظور ارزیابی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی توسط افراد خبره قوه قضائیه، صاحب نظران حوزه و دانشگاه و نهادهای علمی و فناوری و نهادهای مردمی و طراحی نظام انگیزشی مناسب برای ترغیب اشخاص به مشارکت در ارزیابی ها (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت راهبردی، پژوهشگاه ـ بلندمدت) ۶) راهاندازی «آزمایشگاه سیاستی قضایی» با هدف پیشبینی تبعات اجرای لوایح قانونی و کاستن از ابهام و تفسیرپذیری قوانین و مقررات با کسب نظر از قضات منتخب با نمونهگیری از میان تمامی قضات و منوط شدن ارائه پیشنهادها و تصویب قوانین و مقررات به اتحاد تفسیر از سوی قضات منتخب (معاونت حقوقی و امور مجلس، پژوهشگاه ـ بلندمدت) مبحث پنجم: فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱) سیاستگذاری واحد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای سامانههای قوه قضائیه با تأکید بر: ـ تجمیع و یکپارچهسازی دادهها و سامانهها ـ استانداردسازی تبادل اطلاعات در داخل و یا خارج از قوه قضائیه ـ افزایش کیفیت سطح خدمات ـ حفاظت از دادهها و ارتقای امنیت فناوری اطلاعات ـ ارائه حداکثری خدمات قضایی و ثبتی بصورت API محور از طریق سکوهای بخش خصوصی با رعایت امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی اشخاص ـ تنظیم و ابلاغ ضوابط فعالیت و نظارت بر سکوهای بخش خصوصی ارائه دهنده خدمات قضایی و ثبتی و ارائه مجوز فعالیت به آنها ـ فراهم سازی امکان استعلام برخط اطلاعاتی که با تأیید شخص و استعلام از قوه قضائیه در اختیار ایشان و اشخاص حقیقی و حقوقی مورد تأییدشان قرار می گیرد نظیر گواهی عدم سوء پیشینه، ممنوعالخروج بودن، ممنوعالمعامله بودن و وضعیت مالکیت رسمی اموال غیرمنقول (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمانها و واحدهای تابعه ـ میانمدت) ۲) ارائه داشبورد برخط ارزیابی عملکرد کمی و کیفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قوه قضائیه و سازمانهای تابعه براساس استانداردهای تخصصی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شامل شاخصهایی نظیر کیفیت سطح خدمات، میزان تراکنشهای موفق و اتصال سامانهها با ارائه دسترسی سلسله مراتبی به ریاست قوه قضائیه، معاونت اول و معاونت راهبردی (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمانها و واحدهای تابعه ـ میانمدت) ۳) طراحی و فعال سازی زیست بوم نوآوری دیجیتال قوه قضائیه جهت بهره مندی حداکثری از ظرفیت همکاری با دانشگاه ها، پژوهشکده ها، شتاب دهنده ها، مراکز نوآوری، شرکت های دانش بنیان و شرکتهای نوپا (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمانها و واحدهای تابعه ـ میانمدت) مبحث ششم: پژوهش و نوآوری ۱ ) برگزاری رویدادهای حل مسأله بهمنظور تحقق سیاستگذاری مشارکتی قوه قضائیه با رویکرد آینده پژوهی و رعایت موارد زیر: ـ جلب نظر از واحدهای مختلف سازمانی قوه قضائیه جهت شناسایی مسائل اولویتدار با تمرکز بر عوامل و ریشههای شکل دهنده مسائل ـ اجرای رویدادهای حل مسأله هر سه ماه یک بار با فراخوان از مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه، نخبگان، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، اندیشکده ها، پژوهشکده ها، مؤسسات دانش بنیان، تشکل های دانشجویی، نهادهای مردمی، اصناف، اهالی فرهنگ و هنر ـ طراحی سازوکارهای انگیزشی برای تقدیر از مشارکت کنندگان برتر و اتصال آن به نظام های منابع انسانی ازجمله ارتقای شغلی و نقل وانتقال (پژوهشگاه، معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس ـ کوتاهمدت) ۲) انجام (۹۰) درصد فعالیتهای پژوهشگاه قوه قضائیه با اولویت اجرای سند تحول و تعالی براساس اعلام نیاز واحدهای قوه قضائیه و با راهبری آنها مانند تدوین گزارش پژوهشی برای کلیه لوایح قضایی و موضوعات مطرح در هیأت عمومی دیوانعالی کشور و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و انجام ارزیابی تاثیرات لوایح قانونی (پژوهشگاه، معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۳) انتشار عمومی، برخط و ماهانه آمار تعداد کل پرونده های ورودی، خروجی، موجودی و مانده به تفکیک حوزه های قضایی و ده عنوان پرتکرار خواسته و اتهام و میانگین زمان رسیدگی به منظور تسهیل دسترسی پژوهشگران به آمارهای دقیق (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ـ کوتاهمدت) مبحث هفتم: تعامل با سایر قوا و نهادها ۱) تشکیل کمیته تخصصی به منظور ارائه نظرات مشورتی به رئیس قوه قضائیه جهت طرح در جلسات شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، شورایعالی امنیت ملی، شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی (حوزه ریاست ـ کوتاهمدت) ۲) تقویت تعامل قوه قضائیه با مجلس شورای اسلامی از طریق: ـ تشکیل کارگروههای مشترک با کمیسیونها به ویژه کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون اصل نود و کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به منظور فراهم سازی امکان هم افزایی در فرآیند اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز در اجرای سند تحول ـ تشکیل کارگروههای استانی با حضور روسای کل دادگستریها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ تسریع در رسیدگی به گزارشهای ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی با اولویت گزارشهای تحقیق و تفحص و کمیسیون اصل نود و اعلام نتایج اقدامات انجام شده (معاونت اول، حوزه ریاست، معاونت حقوقی و امور مجلس، وزارت دادگستری، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۳) تشکیل کارگروههای مشترک بین قوه قضائیه و قوه مجریه به منظور همافزایی در زمینه مسائل مهم مانند تدوین قوانین و مقررات، بودجه، اداری و استخدامی در سطح ملی و تشکیل کارگروههای متناظر در سطح استانها (معاونت اول، حوزه ریاست، وزارت دادگستری، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۴) اجرای «دستورالعمل جامع امور نمایندگان قوه قضائیه و نظارت بر مراجع شبه قضایی» و پیگیری ابلاغ آراء بهصورت الکترونیکی به ذینفعان، شفافسازی معیارها و فرآیند انتخاب نمایندگان بر اساس گذراندن دورههای آموزشی لازم و نظارت سامانهای بر عملکرد نمایندگان (معاونت اول، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) مبحث هشتم: ارتباط با مردم ۱) تسهیل و تقویت ارتباط مردم با قوه قضائیه از طریق ایجاد «درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی» با رعایت ملاحظات زیر: ـ تقویت مرکز تماس تلفنی و اختصاص شماره سه رقمی ۱۲۹ به منظور مشاوره و راهنمایی مخاطبان در زمینه مسائل و پرسشهای حقوقی با استفاده از ظرفیت حقوقدانان و وکلا ـ اتصال سامانه های گزارش دهی مردمی به درگاه یکپارچه و تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی از جمله ارسال نامه، تماس تلفنی و مراجعه حضوری ـ دستهبندی و ارجاع هوشمند گزارشها و درخواستها به واحدهای ذیربط ملی و استانی مانند ارجاع گزارشهای مربوط به فساد به سازمان بازرسی کل کشور و انعکاس وقوع جرم به دادستان مرکز استان و پیگیری نتایج و اعلام به متقاضی ـ داده کاوی اطلاعات سامانه به منظور آسیبشناسی فرآیندها و تحلیل مراجعات پرتکرار و ارائه گزارش تحلیلی فصلی به «شورایعالی قوه قضائیه» (حوزه ریاست، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، دادگستری استانها ـ میانمدت) ۲) افزایش رعایت حقوق مراجعان با اصلاح و ابلاغ «بخشنامه تکریم ارباب رجوع» با ملاحظات زیر: ـ اعلام عمومی و برخط فرآیندها و رویه های دریافت خدمات قضایی، ثبتی و حقوقی و نصب فرآیندها و رویه های دریافت خدمات در معرض دید مراجعان ـ اطلاعرسانی حقوق و تکالیف مراجعان با روش های متنوع، شفافیت زمان حضور هر یک از قضات، کارکنان و مدیران، استقرار سامانه نوبت دهی و پیش بینی خدمات رفاهی مناسب در محل ارائه خدمات ـ استقرار شعبه سیار دفتر خدمات الکترونیک قضایی در همه زندانها و اجرای ماده(۱۱۳) آییننامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ـ فراهمسازی امکان استعلام و اطلاع از آخرین وضعیت پروندههای قضایی برای عموم مردم از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به منظور کاهش مراجعات حضوری به مراجع قضایی ـ فراهم سازی امکان اعلام نظر برخط پیرامون خدمات دریافتی با حفظ محرمانگی هویت مراجعان و استفاده از آن به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد منابع انسانی ـ استفاده از تجهیزات بازرسی الکترونیک و حذف ممنوعیتهای غیرضروری نظیر ورود تلفن همراه به ساختمانهای قوه قضائیه (معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۳) اجرای «دستورالعمل نحوه مشارکت تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه» به منظور جلب مشارکت نهادهای مردمی در فرآیندهای سیاستگذاری، پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی، میانجیگری و صلح و سازش، حمایت از بزهدیدگان، اصلاح مجرمان، نظارت بر اجرای قوانین و ارائه گزارش هر سه ماه یکبار به مسئولان عالی قضایی (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) مبحث نهم: رسانه ۱) تصویرسازی مناسب از قوه قضائیه از طریق: ـ تبیین نقاط برجسته عملکرد قوه قضائیه در موضوعاتی نظیر احیاء حقوق عامه، مبارزه با فساد، رفع موانع تولید و ارتقای امنیت اقتصادی و سرمایهگذاری مولد، صیانت از آزادی های مشروع، جلب مشارکت مردم، تأمین حقوق متهمان، توسعه صلح و سازش، استفاده از نهادهای ارفاقی از قبیل مجازاتهای جایگزین حبس، اصلاح و تربیت مجرمان و کیفر مجرمان حرفه ای و خطرناک از طریق انعکاس مناسب اقدامات صورت گرفته در رسانههای داخلی و خارجی و فضای مجازی (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ـ ارائه تصویر قوه قضائیه به عنوان ملجأ و پناهگاه قابل اتکاء مظلومان، ترسیم چهره قاضی به عنوان فردی مستقل، بی طرف، نفوذناپذیر و دارای طمأنینه و چهره دادستان به عنوان فردی شجاع و عدالت جو و معرفی قضات، دادستان ها و کارکنان ساعی و خدوم، مفاخر و چهره های ماندگار قوه قضائیه (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ـ حمایت از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات رسانهای و آثار هنری در حوزه حقوقی و قضایی و تولید محتوای مناسب برای ارتقای دانش حقوقی جامعه با تسهیل تعامل آنها با دادگستریها، زندانها و دستگاه های ذیربط و ایجاد بانک موضوعی پرونده های قضایی به منظور پیشنهاد ایده، محتوا و سوژه های جذاب و فراهمسازی امکان پژوهش در تکمیل پروژههای سینمایی، تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه در قالب «کارگروه فیلم و سریال قوه قضائیه» (مرکز رسانه، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ـ احصاء زیرساختها و امکانات فیزیکی تولیدات رسانهای در سازمانها و مراکز تابعه قوه قضائیه و برنامه ریزی به منظور همافزایی برای استفاده بهینه از آنها (مرکز رسانه، سازمانها و مراکز تابعه، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ۲) رصد و پایش مداوم رسانههای رسمی و غیررسمی، فضای مجازی و افکار عمومی از طریق: ـ افکارسنجی از عموم مردم درباره عملکرد بخشهای قوه قضائیه هر شش ماه یکبار با استفاده از توان مراکز افکارسنجی معتبر و تحلیل و ارائه نتایج آن به مسئولان عالی قضایی و لحاظ آن در رتبهبندی مدیران (مرکز رسانه، معاونت راهبردی ـ کوتاهمدت) ـ رصد هوشمند و دائمی فضای مجازی و رسانههای رسمی و غیررسمی و پایش کنش های رسانه ای جریانات معاند و افزایش توان برای پاسخ گویی سریع و به موقع به شبهات و اتهامات ناروا با تأکید بر مدیریت روایت اول و ایجاد مرجعیت خبری نسبت به اقدامات پیشرو دستگاه قضایی مانند صدور احکام و اجرای آن و بازداشت ها (مرکز رسانه ـ کوتاهمدت) ۳) تسهیل دسترسی اصحاب رسانه به محتوا از طریق: ـ ایجاد دسترسی اصحاب رسانه به آخرین وضعیت پرونده ها با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص دخیل در پرونده و برخی محکومین شامل اعلام عفو، مرخصی ها و مدت باقی مانده از حبس از طریق توسعه شبکه ارتباطی با مدیران و خبرنگاران رسانهها، انسان رسانهها و نخبگان رسانهای (مرکز رسانه ـ کوتاه مدت) ـ آموزش فعالان رسانهای در جهت تهیه محتوای رسانهای مناسب درباره علل وقوع جرائم و دعاوی بهمنظور افزایش مطالبه عمومی برای ساماندهی موضوع (مرکز رسانه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ کوتاهمدت) ۴) مدیریت فعالانه اخبار مرتبط با قوه قضائیه از طریق: ـ پیش بینی بازخوردهای احتمالی رسانه ها به اقدامات قوه قضائیه با اتکا به تحلیل منابع مرتبط از جمله روندهای اصلی در رسانه های اجتماعی و نتایج افکارسنجی ها و پایشها، طراحی سناریوی مناسب رسانه ای، آماده سازی آینده نگرانه محتوای متناسب و زمینه سازی شکل گیری کنش های رسانه ای پیش دستانه (مرکز رسانه ـ کوتاهمدت) ـ مدیریت افکار عمومی در پروندههای مهم و ملی با تهیه پیوست رسانهای قبل از اطلاعرسانی عمومی پرونده ها با تشکیل منظم جلسات شورایعالی اطلاع رسانی قوه قضائیه و کمیته دائمی ذیل آن شورا (مرکز رسانه ـ کوتاهمدت) ـ حضور فعالانه و مستمر «سخنگوی قوه قضائیه» در میان آحاد جامعه از جمله دانشجویان و حضور در فضای مجازی به منظور تبیین فوری و ارتباط مستقیم و تعامل دوسویه با مخاطبان (مرکز رسانه ـ کوتاهمدت) ـ ارتقای تمرکز خبرگزاری میزان بر حوزه تخصصی حقوقی و قضایی بهمنظور جریانسازی و ارتقای مرجعیت رسانهای و ایفای نقش هدایت کننده و توزیع کننده اخبار حقوقی و قضایی (مرکز رسانه ـ کوتاه مدت) ـ تدوین و انتشار محتوای رسانهای برای آشنایی و استفاده حداکثری عموم مردم از خدمات سامانههای قوه قضائیه (مرکز رسانه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمانهای تابعه ـ کوتاهمدت) ـ نظارت بر فرآیند اطلاعرسانی پرونده های قضایی و الزام ضابطان به کسب مجوز در این خصوص از مراجع قضایی (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور ـ کوتاهمدت) ۵) طراحی عملیات های موثر رسانه ای از طریق: ـ طراحی و تدارک بازدید اصحاب رسانه، اهالی فرهنگ و هنر، دانشجویان حقوقی و قضایی، تشکل های دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، اصناف، احزاب از زندان ها، طرحهای قضایی و دستاوردهای تحولی قوه قضائیه (مرکز رسانه، دادگستری استانها ـ کوتاهمدت) ـ برگزاری سالیانه «جشنواره عدالت و رسانه» به منظور توسعه فرهنگ نقد و ارائه و تقدیر از الگوهای برتر با بررسی فیلم های سینمایی، مستندهای تصویری، مجموعه های تلویزیونی، محصولات چندرسانه ای، گزارش های خبری و تحلیلی، یادداشت های مطبوعات، جراید، اشخاص در صفحات شخصی و رسانه های مجازی و همچنین پژوهش های تولیدی دانشگاه ها و اندیشکده ها و حضور فعال در سایر جشنوارههای رسانه ای، فرهنگی و هنری معتبر کشور و اعطای جایزه به برگزیدگان فعال در زمینههای حقوقی و قضایی (مرکز رسانه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ میانمدت) ۶) طراحی، تولید و بسط شعارهای اصلی قوه قضائیه در هر سال با هدف ترویج گفتمان اصلی قوه قضائیه بین رسانهها و افکار عمومی و گروههای مرجع اجتماعی مانند نخبگان و دانشجویان و برگزاری نشستهای هماندیشی با آنها و چهرهسازی از قضات برجسته جهت طرح و بسط گفتمان قوه قضائیه (مرکز رسانه، حوزه ریاست، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ میانمدت) فصل چهارم: نظام راهبری و پایش تحقق سند تحول و اجرای صحیح راهکارهای تحولی درگرو ایجاد زیرساخت های لازم، طراحی و برنامه ریزی تفصیلی، استقرار الگوی عملیاتی، پیگیری مستمر و رفع موانع در مسیر اجرا است. براین اساس ضروری است با استقرار نظام بازخورد و اصلاح، علاوه بر سنجش دقیق میزان موفقیت در اجرای این سند، زمینه حفظ پویایی، انعطاف پذیری و ارتقای آن فراهم شود. راهبری و پیگیری تحقق موارد فوق مستلزم پیش بینی سازوکاری مناسب در درون قوه قضائیه است که این فصل، راهنمای جامعی برای موفقیت در این حوزه ارائه می دهد . در ادامه ساختارهای لازم و نظام برنامهریزی مناسب جهت راهبری و پایش اجرای سند تحول ارائه میگردد. ۱ـ ستاد راهبری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه به منظور راهبری و هدایت کلان اجرای سند تحول، «ستاد راهبری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه» به ریاست رئیس قوه قضائیه با عضویت معاون اول، رئیس دیوانعالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس حوزه ریاست، معاون راهبردی (دبیر ستاد)، معاون حقوقی و امور مجلس و رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول و دو صاحب نظر با حکم رئیس قوه قضائیه با وظایف زیر تشکیل می شود: نظارت کلان بر حسن اجرای سند تحول و عملکرد واحدهای سازمانی مسئول با اولویت طرحهای پیشران تصمیم گیری های مقتضی برای رفع موانع اجرای سند تحول به استناد گزارش های دوره ای مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تصویب پیشنهادهای اصلاحی تصویب سایر راهکارهای تحولی مدنظر واحدهای سازمانی علاوه بر تکالیف محوله در سند تحول تصویب نسخه های ارتقاءیافته سند تحول در جلسات ستاد راهبری، حسب مورد و بر اساس دستور جلسات از سایر مسئولان مرتبط دعوت می گردد. ۲ـ مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه به منظور پایش و نظارت بر تحقق سند تحول و تعالی و بررسی انطباق اجرای برنامه ها با راهبردهای سند، مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه وظایف زیر را بر عهده دارد : - بررسی برنامه عملیاتی و شاخصهای مربوط به راهکارهای سند تحول با مشارکت واحدهای سازمانی مسئول و تصویب و ابلاغ آنها - پیگیری مستمر اجرای راهکارهای سند تحول از واحدهای سازمانی مسئول - ابلاغ مصوبات ستاد راهبری و تصمیمات جهت اجرای صحیح راهکارها و ایجاد هماهنگی، رفع تعارضات و اختلافات واحدهای سازمانی همکار - دریافت و بررسی تخصصی درخواست های واصله، گزارشها، مستندات و پیشنهادهای واحدهای سازمانی در اجرای سند تحول - انجام وظایف دبیرخانهای ستاد راهبری اجرای سند تحول و پیگیری برگزاری جلسات ستاد راهبری، تنظیم دستور جلسات و پیگیری اجرای مصوبات و ارائه گزارش مستمر از میزان تحقق مصوبات - پایش، نظارت و ارزیابی مستمر وضعیت اجرای سند تحول مبتنی بر شاخصهای کلیدی عملکرد - ایجاد «سامانه رصد و پایش تحول قوه قضائیه» با قابلیت تولید داشبورد مدیریتی و دسترسی سلسله مراتبی سازمانی - تهیه گزارش وضعیت اجرای سند تحول هر شش ماه و انتشار عمومی آن - ایجاد آگاهی عمومی نسبت به سند تحول و نتایج اجرای راهکارهای تحولی - ارزیابی عملکرد واحدهای سازمانی در اجرای سند تحول و تقدیر از مدیران برتر زمان بندی اجرای فعالیتها با ملاحظه انجام حداقل (۴۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکارهای میان مدت تا پایان سال ۱۴۰۳، حداقل (۳۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکارهای بلندمدت تا پایان سال ۱۴۰۳ و حداقل (۶۰) درصد حجم برنامه عملیاتی راهکارهای بلندمدت تا پایان سال ۱۴۰۴ تنظیم میگردد. ۳ـ کارگروه های مشترک به منظور راهبری و هدایت اجرای سند تحول درهر کدام از واحدهای سازمانی مسئول، کارگروه مشترک به ریاست بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول و نماینده مرکز پیگیری اجرای سند تحول و سایر مدیران ذیربط آن واحدسازمانی تشکیل میشود. همچنین برای هر یک از راهکارهای سند تحول، به تشخیص رئیس سازمان یا بالاترین مقام واحد سازمانی مسئول، یک مدیر اجرایی در نظر گرفته شود که مسئولیت کلیه فعالیت ها و پیگیری اجرای کامل راهکار و ارائه گزارش را بر عهده دارد. وظایف مدیر اجرایی راهکار به شرح زیر است: - تشخیص نیازها و تعیین اهداف دقیق راهکار، تعیین زمان بندی و تدوین برنامه عملیاتی سند تحول، حداکثر طی دو ماه پس از ابلاغ سند تحول جهت ارائه به مرکز پیگیری اجرای سند تحول - پیگیری مستمر اجرای راهکارها و بهبود پیشرفت هر فعالیت و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در صورت لزوم - تهیه گزارش های پیشرفت راهکار جهت ارائه به مرکز پیگیری اجرای سند تحول ۴ـ کارگروه های استانی شورای قضایی استان به ریاست رئیس کل دادگستری استان، وظیفه پیگیری اجرای سند تحول در سطح استان را بر عهده دارد و گزارش پیشرفت اجرای راهکارها را به مرکز پیگیری اجرای سند تحول و تعالی ارائه مینماید. ۵ ـ برنامههای عملیاتی بهمنظور پیادهسازی دقیق سند تحول و تعالی و تنظیم مراحل اجرای هر یک از راهکارها، برنامههای عملیاتی با همکاری واحدهای سازمانی مسئول، تدوین خواهد شد. این برنامه عملیاتی شامل نتایج مورد انتظار از اجرا، فعالیتهای لازم برای اجرای راهکار (ساختار شکست کار)، زمان بندی اجرای فعالیت ها، برآورد منابع مورد نیاز جهت انجام فعالیتها با مشارکت واحدها و دستگاه های مرتبط میباشد که حداکثر طی مدت سه ماه پس از ابلاغ سند، تدوین، تصویب و ابلاغ خواهد شد. ۶ ـ طرحهای پیشران در فرآیند اجرای سند تحول بهمنظور تجمیع ظرفیتها و ایجاد تمرکز کاری و سازمانی، برخی از راهکارها که نقش کلیدی در پیشبرد اهداف سند تحول دارند به عنوان طرحهای پیشران در نظر گرفته شده و به عنوان مهمترین و اثربخشترین راهکارهای سند تحول، بهصورت منظم در دستور کار ستاد راهبری اجرای سند تحول قرار خواهند گرفت. طرحهای پیشران دارای ویژگیهای فرابخشی، پیشبرندهی سایر راهکارها و تأثیر بیشتر در تحقق تحول قوه قضائیه میباشند که اولویت در پیگیری اجرای سند تحول را نشان میدهند. ردیف عنوان طرح پیشران مجری اصلی طرح ۱ قضازدایی معاونت حقوقی و امور مجلس ۲ ساماندهی کارشناسی رسمی معاونت حقوقی و امور مجلس ۳ هوشمند سازی مرکز آمار و فناوری اطلاعات ۴ ساماندهی ضابطان دادستانی کل کشور ۵ ارزیابی عملکرد قضات دادسرای انتظامی قضات ۶ ارتقای شفافیت و رفع ساختارهای فسادزا سازمان بازرسی کل کشور ۷ اشتغال زندانیان سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ۸ صدور اسناد رسمی و حدنگاری (کاداستر) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۹ درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی حوزه ریاست ۱۰ ساخت مسکن کارکنان معاونت مالی پشتیبانی و امور عمرانی این سند مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل در مورخ ۱۴۰۳/۱/۶ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است. رئیس قوه قضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه [۱]ـ بند (۱) اصل (۱۵۶) قانون اساسی [۲]ـ بند (۲) اصل (۱۵۶) قانون اساسی [۳]ـ بند (۳) اصل (۱۵۶) قانون اساسی، اصل (۱۶۱) و اصل (۱۷۴) قانون اساسی [۴]ـ اصل (۱۷۴) قانون اساسی [۵] ـ بند (۴) اصل (۱۵۶) قانون اساسی [۶] ـ بند (۵) اصل (۱۵۶) قانون اساسی [۷]ـ بند (۵) اصل (۱۵۶) قانون اساسی [۸] سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری منبع: edmanlaw.ir دفتر وکالت مهدی نوری (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی) شماره تماس: 09127184919 – 86072210 – 86072235 برچسبها: تعالی قوه قضائیه, قوه قضائیه, قوه قضاییه [ سه شنبه دوم مرداد ۱۴۰۳ ] [ 13:28 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||