|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
فصل ششم ـ سایر ماده۵۵ ـ وزارت مکلف است الگوی نمونه اساسنامه شرکت های دولتی فرعی را تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ ابلاغ نماید. دستگاه های اجرایی دولتی مکلفند اساسنامه کلیه شرکتهای دولتی فرعی خود را که تاکنون به تصویب هیئت وزیران نرسیده است، تا پایان سال ۱۴۰۲ در قالب الگوی مذکور تدوین و به تصویب هیئت وزیران برسانند. رؤسای مجامع شرکتهای مشمول و وزرای تخصصی شرکت های دولتی قابل واگذاری مسئول حسن اجرای این حکم خواهند بود. در صورت عدم اجرای این حکم، انحلال شرکت فرعی مشمول در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. ماده۵۶ ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف به رعایت مفاد این آیین نامه در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط است. در این آیین نامه تمامی وظایف و مسئولیت هایی که برای مجمع مقرر شده بر عهده رئیس سازمان مذکور است. همچنین تمامی وظایف و مسئولیت های حسابرس مستقل و بازرس قانونی طبق مفاد ماده (۱۸) اساسنامه سازمان مذکور بر عهده بازرس سازمان یادشده و تمامی وظایف و مسئولیت های هیئت مدیره/هیئت عامل بر عهده رئیس سازمان است. رئیس سازمان مزبور مکلف است نسخه ای از گزارش و تصمیمات اتخاذ شده را حداکثر ظرف ده روز بعد از صدور به وزارت و سازمان ارسال نماید. ماده۵۷ ـ رؤسای مجامع، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه را برعهده خواهند داشت. ماده۵۸ ـ مسئولیت اجرای تمام احکام این آیین نامه مربوط به رؤسای مجمع در خصوص شرکت های قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب سالانه هیئت واگذاری بر عهده وزیر تخصصی ذی ربط است. ماده۵۹ ـ وزارت مکلف است این آیین نامه را به منظور اجرای مفاد مربوط به ثبت صورت جلسات برای شرکت های مشمول، به اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری ارسال نماید. ماده ۶۰ ـ در صورتی که مفاد این آیین نامه با احکام قانونی ناظر بر شرکت های مشمول مغایرت داشته باشد، احکام قانونی مزبور ملاک عمل خواهد بود. ماده۶۱ ـ این آیین نامه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است و در زمان اجرای این آیین نامه، آیین نامه تشکیل مجامع و شوراهای عالی شرکت های دولتی موضوع تصویب نامه شماره ۲۹۶۸۳/ت۲۸۸۸۲هـ مورخ ۱۳۸۲/۶/۲۶ و اصلاحات بعدی آن موقوف الاجرا خواهد بود. معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر پیوست شماره ۱: چهارچوب تدوین گزارش عملکرد هیأت مدیره به مجمع عمومی گزارش فعالیت هیأت مدیره/ هیأت عامل/ شرکت/ سازمان/موسسه..... به مجمع عمومی صاحبان سهام برای سال مالی منتهی به ….۱۴ جدول مبانی قانونی تشکیل شرکت مبانی قانونی تشکیل شرکت (عنوان، شماره و تاریخ تصویب): مرجع تصویب، شماره و تاریخ تصویب اساسنامه : موضوع، مأموریتها و اهداف اصلی شرکت: اهم قوانین و مقررات اختصاصی حاکم بر فعالیت های شرکت: اعضای مجمع شرکت در سال ….۱۴ مشخصات سهامداران شرکت نام صاحبان سهام تعداد سهام درصد سهام درسال گزارش درصد سهام درسال قبل از گزارش ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. مشخصات مدیران شرکت اسامی هیأت مدیره/مدیرعامل سمت در هیأت مدیره نوع عضویت رشته و مدرک تحصیلی تاریخ انتصاب تاریخ انقضاء حوزه فعالیت ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. *سمت در هیأت مدیره شامل: «رییس هیأت مدیره»، «نائب رییس هیأت مدیره» و «عضو هیأت مدیره». نوع عضویت در هیات مدیره شامل : «عضو اصلی/علی البدل»، «عضو موظف/غیر موظف» و «عضو اجرایی/غیراجرایی». سطح بندی شرکت سطح بندی شرکت بر اساس مصوبات شورای حقوق و دستمزد/کارگروه موضوع دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران جدول مشخصات حسابرس، بازرس قانونی و مرجع تشخیص مالیات حسابرس مستقل: بازرس قانونی: مرجع تشخیص مالیات: جدول واحدهای تابعه و وابسته شرکت بر حسب عملکرد ….۱۴ شرکت های تابعه (با سهام مساوی و بیشتر از ۵۰ درصد) نام شرکت میزان سهام (درصد) شرکت های وابسته (با سهام کمتر از ۵۰ درصد) سایر اطلاعات اعم از تعداد واحدهای تابعه، واحدهای استانی، شعب، نمایندگی ها و... جدول مشخصات سهام و سرمایه شرکت بر حسب عملکرد …۱۴ مشخصات سهام و سرمایه شرکت تعداد سهام ارزش هر سهم (ریال) مبلغ کل سرمایه تا پایان سال۱۴.... (میلیون ریال) درصد سهام متعلق به دولت درصد سهام متعلق به اشخاص غیردولتی سرمایه اولیه در زمان تأسیس (میلیون ریال) آخرین افزایش سرمایه شرکت (میلیون ریال) سال افزایش سرمایه از محل آورده نقدی غیرنقدی توضیحات: وضعیت مالیاتی شرکت برای پنج سال گذشته سال مالی مرجع تشخیص مالیات چگونگی تشخیص مالیات ابرازی مالیات تشخیصی مالیات قطعی مالیات تأدیه شده توضیحات مدل کسب و کار شرکت اقدامات برای ارزش آفرینی پایدار تسهیل زندگی مردم بهبود شرایط کسب و کار شرکت ارتقای شرایط کسب و کار در جامعه توسط شرکت درآمدزایی برای دولت عملکرد درآمدهای حاصل از فعالیت اصلی (به میلیون ریال) مبالغ واریزی به حسابهای درآمدی دولت (به میلیون ریال) راهکارها برای پایداری و تداوم فعالیت راهکارهای مرتبط با اجرای انحصاری عملیات دولت راهکارهای حضور در بازارهای رقابتی جدول برنامه و فعالیت بر حسب عملکرد سال ….۱۴ عنوان برنامه / فعالیت سنجه عملکرد مقدار مصوب ….۱۴ مقدار عملکرد ….۱۴ جمع هزینه (به میلیون ریال) دلایل انحراف مقادیر تولید/ فروش کالا و خدمت طی سال مورد گزارش محصول/ خدمت واحد سنجش مقدار در سال مورد گزارش عملکرد سال های ماقبل سال مورد گزارش بودجه عملکرد ۱۴.... ۱۴.... تولید: فروش: دلایل انحراف عملکرد از بودجه جدول تکالیف قانونی مرتبط با اهداف و فعالیت شرکت تکالیف قانونی به عهده شرکت موضوع تکلیف استناد قانونی شماره استناد قانونی تاریخ استناد قانونی جدول تکالیف قانون بودجه سال xx۱۴ کل کشور تکالیف قانونی به عهده شرکت موضوع تکلیف استناد قانونی عملکرد شرکت توضیحات جدول کارکنان از لحاظ نوع استخدام (منطبق بر اطلاعات ثبت شده در پاکنا) ترکیب کارکنان از لحاظ نوع استخدام نوع استخدام تعداد مصوب سال ….۱۴ تعداد عملکرد سال ....۱۴ رسمی و پیمانی کارگری قراردادی سایر کارکنان جمع جدول کارکنان از لحاظ سطح تحصیلات (منطبق بر اطلاعات ثبت شده در پاکنا) ترکیـب کارکنـان بـر حسب سطـح تحصیلات مدرک تحصیلی تعداد مصوب سال ….۱۴ تعداد عملکرد سال ….۱۴ زیردیپلم دیپلم و فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس دکترا جدول کارکنان از لحاظ ترکیب سنی و سابقه خدمت جمع کل بالای ۵۰ سال ۴۵ تا ۵۰ سال ۴۰ تا ۴۵ سال ۳۵ تا ۴۰ سال ۳۰ تا ۳۵ سال زیر ۳۰ سال ترکیب بر حسب سن تعداد عملکرد سال ….۱۴ جمع کل بالای ۳۰ سال ۲۵ تا ۳۰ سال ۲۰ تا ۲۵ سال ۱۵ تا ۲۰ سال ۱۰ تا ۱۵ سال زیر ۱۰ سال ترکیب بر حسب سابقه خدمت تعداد عملکرد سال ….۱۴ وضعیت سود (زیان) عملیاتی شرکت ارقام به میلیون ریال شرح عملکرد دو سال قبل عملکرد سال قبل مصوب ….۱۴ عملکرد ….۱۴ میزان سود (زیان) عملیاتی درآمدهای اصلی (ناشی از فعالیت اصلی) سایر درآمدها (ناشی از فروش اموال و ...) هزینه قیمت تمام شده هزینه توزیع و فروش هزینه اداری و عمومی دلایل اصلی زیان دهی شرکت که براساس تکالیف محوله بوجود آمده است سایر دلایل زیان دهی شرکت در صورتی که سوددهی شرکت بیشتر از میزان پیش بینی شده در بودجه است، دلایل آن ذکر شود *. بر حسب نوع فعالیت هر شرکت، شاخص مربوط تعریف و ارائه شود. اصلاح آیین نامه انتظام بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی شماره ۹۰۴۹۶/ت۶۱۶۲۶هـ ۱۴۰۲/۵/۲۵ وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان برنامه و بودجه کشور سازمان اداری و استخدامی کشور هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۱۵ به پیشنهاد شماره ۵۱۸۶۰/۸۱۱۷۱ مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۰ معاونت حقوقی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: آیین نامه انتظام بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی موضوع تصویبنامه شماره ۵۳۸۲۷/ت۶۱۲۷۱هـ مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۹ به شرح زیر اصلاح میشود: ۱ـ در صدر تصویبنامه، عبارت «بند (ب)» به عبارت «اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و» اصلاح میشود. ۲ـ بند (۵) ماده (۱) به شرح زیر اصلاح می شود: «۵ ـ شرکت وابسته: شرکتی که کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) از سهام یا سرمایه آن متعلق به دستگاه اجرایی باشد.» ۳ـ در ماده (۴۴)، عبارت «اعضای هیئت مدیره و» حذف می شود. معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر اصلاح آیین نامه انتظام بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی مصوب ۱۴۰۲ شماره ۷۲۰۴۶/ت۶۲۶۷۵هـ ۱۴۰۳/۵/۷ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور سازمان اداری و استخدامی کشور هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۳ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و جزء (۲) بند (چ) تبصره (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تصویب کرد: آیین نامه انتظام بخشی، شفاف سازی و ضابطه مندسازی درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی مصوب ۱۴۰۲ موضوع تصویب نامه شماره ۵۳۸۲۷/ت۶۱۲۷۱هـ مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح زیر اصلاح می شود: ۱ـ در صدر مصوبه عبارت «و تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» حذف می شود. ۲ـ در ماده (۱): الف ـ در بند (۱)، عبارت «مصوب ۱۳۸۶» حذف و عبارت «و ماده (۴) قانون محاسبات عمومی کشور» به انتهای بند افزوده می شود. ب ـ بند (۲) به شرح زیر اصلاح می شود: «۲ـ شرکت اصلی: شرکت دولتی که بیش از پنجاه درصد (۵۰ ٪ ) سهام آن مستقیماً متعلق به دولت باشد.» پ ـ بند (۳) به شرح زیر اصلاح می شود: «۳ـ شرکت مادر تخصصی: شرکت اصلی که دارای یک یا چند شرکت فرعی یا وابسته باشد.» ت ـ در بند (۵)، عبارت «یک مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی» جایگزین عبارت «دستگاه اجرایی» می شود. ث ـ در بند (۶)، عبارت «هیئت مدیره یا مدیرعامل آنها به نحوی از انحا» جایگزین عبارت «هیئت مدیره آنها» و عبارت «دستگاه های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه» جایگزین عبارت «دستگاه های اجرایی دولتی» می شود. ج ـ در بند (۸)، واژه «معقول» و عبارت «اهداف مربوط به» حذف می شود. چ ـ در بند (۱۰)، عبارت «بابت عضویت هیئت مدیره یا سمت اجرایی (حسب مورد)» جایگزین عبارت «بابت عضویت هیئت مدیره» می شود. ح ـ در بند (۱۵)، عبارت «مجمع عمومی یا شورای عالی» جایگزین عبارت «مجمع عمومی، شورای عالی یا هیئت امنا» می شود. خ ـ بند (۱۷) به شرح زیر اصلاح می شود: «۱۷ـ کارگروه بهره وری: کارگروهی متشکل از وزارت، سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور که وظایف محوله براساس این آیین نامه را برعهده دارند. دبیرخانه کارگروه در سازمان ملی بهره وری ایران مستقر خواهد بود.» د ـ عبارت «۱۸ـ سامانه بودجه: سامانه جامع بودجه مستقر در سازمان برنامه و بودجه کشور.» به عنوان بند (۱۸) به ماده (۱) افزوده می شود. ۳ـ ماده (۲) و تبصره های (۱) الی (۳) آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۴) به آن افزوده می شود: «ماده۲ـ اتخاذ تصمیم نسبت به کلیه اموری که طبق اساسنامه و در چهارچوب قوانین و مقررات در صلاحیت مجامع است، مستلزم رعایت تشریفات دعوت از اعضا و تشکیل جلسه مجمع است. تبصره۱ـ رؤسای مجامع یا سایر مراجعی که براساس قانون تشکیل یا اساسنامه شرکتهای مشمول مکلف به دعوت از مجامع مربوط هستند باید حسب مورد مجامع را با رعایت مواعد مقرر در اساسنامه قانونی یا مواعد مقرر در این آییننامه به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد مطرحشده در دستور جلسه مجمع دعوت نمایند. تبصره۲ـ جلسات مجامع با حضور اکثریت اعضای مجمع یا نماینده ایشان (با رعایت ماده (۳) این آیین نامه) رسمیتیافته و حضور مدیر عامل و اکثریت اعضای هیئت مدیره در این جلسات الزامی است. تبصره۳ـ مراجع مذکور مکلفند فاصله قانونی نشر یا ارسال دعوت نامه مجامع و تاریخ تشکیل آن را برابر مقررات اساسنامه و ماده (۹۸) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۲۷ رعایت نموده و کلیه مستندات و اطلاعات مربوط به موارد دستور جلسه را در موعد مقرر قانونی برای اعضای مجمع ارسال نمایند. تبصره۴ـ وزارت موظف است سالانه فهرست شرکت های مشمولی را که برگزاری مجامع آنها با تأخیر مواجه شده است، با ذکر دلایل تأخیر ایجادشده به هیئت وزیران ارائه نماید.» ۴ـ در ماده (۴)، عبارت «براساس مواعد قانونی» پس از عبارت «حداقل دو بار در سال» افزوده می شود و عبارات «تا پایان مردادماه هر سال» و «تا اول مهرماه هر سال» حذف می شوند. ۵ ـ ماده (۵) به شرح زیر اصلاح میشود: «ماده۵ ـ هیئت مدیره شرکتهای مشمول مکلفند پس از پایان سال مالی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد صورتهای مالی اصلی و تا پایان خردادماه صورتهای مالی تلفیقی (گروه) خود را براساس استانداردهای حسابداری برای رسیدگی به حسابرس مستقل و بازرس قانونی تسلیم نمایند.» ۶ ـ در ماده (۸)، عبارت های «/ هیئت عامل» و «(عملکرد اصلاحی) پیشنهادی» حذف و یک تبصره به شرح زیر به آن افزوده می شود: «تبصره ـ شرکت های مادرتخصصی مکلفند تا آخر تیرماه اهداف سالانه خود و شرکت های تابعه و برنامه های تحقق آنها را به صورت کیفی و کمی برای سازمان و وزارت ارسال نمایند. همچنین شرکت های مزبور مکلفند تا آخر تیرماه اهداف نماگرهای ارزیابی بهره وری خود و شرکت های تابعه را به کارگروه (سازمان ملی بهره وری) ارسال نمایند. در صورت عدم ارائه اهداف، کارگروه بهره وری مجاز است نسبت به تعیین اهداف اقدام نماید.» ۷ ـ ماده (۹) به شرح زیر اصلاح می شود: «ماده۹ـ هیئت مدیره شرکت های مشمول مکلفند حداکثر تا پایان مردادماه صورت های مالی حسابرسیشده را در سامانه بودجه بارگذاری نموده و تا پانزده شهریور هر سال عملکرد سالانه بودجه خود را براساس صورت های مالی حسابرسی شده و ارقام و مبالغ مندرج در گزارش تطبیق عملکرد با بودجه مصوب منضم به آن و ارقام و مبالغ پیشنهادی بودجه سالانه خود را به همراه مستندات مربوط در سامانه بودجه درج و به سازمان ارسال نمایند . » ۸ ـ ماده (۱۱) حذف و شماره مواد (۱۲)، (۱۳) و (۱۴) به ترتیب به (۱۱)، (۱۲) و (۱۳) اصلاح می شود. ۹ـ در ماده (۱۱)، عبارت «هیئت مدیره» جایگزین عبارت «هیئت های مدیره» می شود. ۱۰ـ در ماده (۱۲)، عبارت «گزارش تطبیق عملکرد» جایگزین عبارت «گزارش تطبیق عملیات» می شود. ۱۱ـ در ماده (۱۳)، عبارت «و گزارش تطبیق عملکرد با بودجه» حذف می شود. ۱۲ـ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (۱۴) افزوده می شود: «ماده۱۴ـ مجامع عمومی شرکتهای مشمول مکلفند عملکرد سالانه هیئت مدیره و مدیران عامل را مجزا از صورت های مالی مورد بررسی قرار داده و نسبت به تأیید یا عدم تأیید آن صراحتاً اتخاذ تصمیم نمایند. در این امر شاخص هایی از جمله میزان تحقق اهداف و برنامههای شرکت (مواد (۸) و (۲۸) این آییننامه)، میزان بهره وری (تبصره ماده(۸)، مواد (۲۸) و (۴۵) این آیین نامه)، مولدسازی دارایی ها (آییننامه اجرایی مولدسازی دارایی های دولت)، بهبود نسبت های مالی(مواد (۲۸) و (۴۵) این آییننامه)، میزان انطباق عملکرد با بودجه مصوب شرکت (ماده (۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مواد (۸)، (۹)، (۱۱) و (۱۲) این آییننامه)، ارائه گزارش تطبیق عملکرد با بودجه مصوب به صورت تفصیلی (ماده (۱۱) این آییننامه)، میزان اجرای تکالیف قانونی و مصوبات مجامع عمومی (ماده (۱۹) این آییننامه)، ثبت صورتجلسات مجامع عمومی در اداره ثبت شرکت ها (ماده (۱۰۶) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، جزء (۲) بند (خ) تبصره (۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و ماده (۵۳) این آیین نامه) و میزان رعایت قوانین و مقررات ناظر بر شرکت ازجمله تصویب نامه شماره ۴۶۶۳۷/ ت ۶۲۴۴۸ هـ مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۹، میبایست مدنظر مجامع عمومی قرار گیرد.» ۱۳ـ در ماده (۱۵): الف ـ صدر ماده به شرح زیر اصلاح می شود: «روند برگزاری جلسه مجمع عمومی سالانه بررسی صورت های مالی به صورت زیر خواهد بود:» ب ـ در بند (۴)، عبارت «و تصویب صورت های مالی» به انتهای بند افزوده می شود. پ ـ مفاد زیر به عنوان بندهای (۵) الی (۸) افزوده می شوند: «۵ ـ تصمیم گیری در خصوص تصویب عملکرد. ۶ ـ انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی توسط مجمع عمومی در چهارچوب ماده (۱۶) این آییننامه. ۷ـ انتخاب روزنامه کثیرالانتشار توسط مجمع عمومی. ۸ ـ طرح و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موارد دستور جلسه.» ت ـ یک تبصره به شرح زیر به این ماده افزوده می شود: «تبصره ـ مدارک و مستندات مربوط به سایر موارد می بایست طی مهلت موضوع تبصره (۳) ماده (۲) این آیین نامه برای اعضای مجمع عمومی ارسال گردد.» ۱۴ـ در ماده (۱۶): الف ـ در تبصره (۱)، واژه «موضوع» جایگزین واژه «مشمول» می شود. ب ـ در تبصره (۲)، عبارت «مؤسسات حسابرسی متخلف» جایگزین عبارت «مؤسسات متخلف» می شود. ۱۵ـ ماده (۱۷) به شرح زیر اصلاح می شود: «ماده۱۷ـ رؤسای مجامع مکلفند پس از برگزاری جلسات مجامع عمومی عملکرد سالانه ظرف یک ماه نسبت به امضا و ارسال صورتجلسه مجمع برای سایر اعضای مجمع جهت اخذ امضا و نیز برای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره جهت پیگیری اقدام نمایند . سایر اعضای مجمع نیز مکلفند ظرف (۱۰) روز از تاریخ وصول نسبت به امضای صورتجلسه اقدام نمایند.» ۱۶ـ در ماده (۱۸) عبارت «تصویب اصلاح بودجه» به عبارت «تصویب و اصلاح بودجه» و در تبصره ذیل آن، عبارت «صورتجلسه صورت های مالی» به عبارت «صورتجلسات تصویب صورت های مالی» اصلاح می شود. تبصره ـ در ماده (۲۰)، عبارت «و با رعایت قوانین و مقررات مربوط ازجمله تصویب نامه شماره ۴۶۶۳۷/ ت ۶۲۴۴۸ هـ مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۹» بعد از عبارت «سازمان اداری و استخدامی کشور» اضافه می شود. ۱۷ ـ در ماده (۲۱)، عبارت «حداقل (۱۰) روز کاری قبل از برگزاری جلسه» جایگزین عبارت «قبل از برگزاری جلسه» می شود. ۱۸ـ در بند (۶) ماده (۲۲) واژه «حداکثر» جایگزین عبارت «برای مدت محدود» و عبارت «مجمع عمومی عادی سالانه» جایگزین عبارت «مجمع و حداکثر یکسال» می شود. ۱۹ـ در ماده (۲۸): الف ـ در صدر ماده، عبارت «هیئت مدیره/هیئت عامل» به عبارت «هیئت مدیره» و عبارت «رعایت تبصره (۲) ماده (۲)» به عبارت «رعایت تبصره (۳) ماده (۲)» اصلاح می شود. ب ـ عبارت «و اجرای تصویب نامه شماره ۴۶۶۳۷/ت۶۲۴۴۸ هـ مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۹» به انتهای بند (۱)اضافه می شود. پ ـ در بند (۶)، عبارت «وام موضوع وام (۵۶)» به عبارت «وام موضوع ماده (۵۶)» اصلاح می شود. ت ـ بند (۸) به شرح زیر اصلاح می شود: «۸ ـ ارائه برنامه های ارتقای بهره وری ، روش های تأمین مالی و بهبود نسبت های مالی و کاهش زیان خالص یا زیان انباشته/ افزایش سود خالص.» ث ـ یک تبصره به عنوان تبصره (۳) به شرح زیر، به این ماده افزوده می شود: «تبصره۳ـ مبنای محاسبه هزینه های مربوط به کارکنان (هزینه های پرسنلی)، تعداد کارکنان تأیید نهاییشده در پایگاه مذکور در بند (۱) این ماده است.» ۲۰ـ در ماده (۲۹)، عبارت «ایجاد سازوکار های نظام پایش» به عبارت «ایجاد نظام پایش» اصلاح می شود. ۲۱ـ در ماده (۳۰): الف ـ در صدر ماده، عبارت «در شرکت های مشمول» جایگزین عبارت «در شرکت های دولتی» می شود. ب ـ بند (۱) به شرح زیر اصلاح میشود: «مدیران سیاسی موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری نمیتوانند به عنوان رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل یک شرکت دولتی باشند.» پ ـ بند (۳) به شرح زیر اصلاح می شود: «در صورت رعایت و اجرای بندهای (۱) و (۲) این ماده، رئیس هیئت مدیره شرکتهای مشمول می تواند عضو غیرموظف هیئت مدیره باشد.» ت ـ دو تبصره به عنوان تبصره های (۱) و (۲) به شرح زیر به این ماده الحاق میشود: «تبصره۱ـ وزارت مکلف است در اجرای احکام این ماده، با همکاری سازمان، در قالب یک لایحه پیشنهادی، نسبت به اصلاح اساسنامه کلیه شرکت های مشمول اقدام نماید. تبصره۲ـ شرکت های اصلی که در اساسنامه آن ها (اعم از قانون یا مصوبه هیئت وزیران) مفادی مغایر با بندهای (۱)، (۲) و (۳) این ماده تصریح شده است، از شمول بندهای مزبور مستثنی هستند.» ۲۲ـ در ماده (۳۲): الف ـ در صدر ماده، عبارت « شرکت های دولتی» به عبارت « شرکت های مشمول» و عبارت «کسب اطمینان معقول» به عبارت «کسب اطمینان» اصلاح می شود. ب ـ در تبصره ذیل بند (۱)، عبارت «یا پنج سال سابقه کار» به عبارت «یا دارای پنج سال سابقه کار» اصلاح می شود. پ ـ در تبصره (۱)، عبارت «براساس الگویی که توسط وزارت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ ابلاغ می گردد» پس از عبارت «و نیز حوزه اختیارات آنها» افزوده می شود. ۲۳ـ ماده (۳۳) به شرح زیر اصلاح می شود: «هیئت مدیره شرکت های مشمول باید اثر بخشی نظام پایش (کنترل) های داخلی را به طور سالانه بررسی و نتایج آن را در اختیار حسابرس مستقل قرار دهد. حسابرس مستقل شرکت باید گزارش نقاط ضعف نظام پایش (کنترل )های داخلی را به مجمع عمومی عادی ارائه نماید.» ۲۴ـ عنوان فصل چهارم به «نظام پرداخت و بهره وری» اصلاح می شود. ۲۵ـ چهار ماده به شرح زیر به عنوان مواد (۳۶)، (۳۷)، (۳۸) و (۳۹) الحاق و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می شود: «ماده۳۶ـ امتیاز شغلی مدیران شرکت های مشمول متناسب با سطح (رتبه) شرکت مطابق جدول شماره (۱) به شرح زیر تعیین می شود: جدول شماره (۱) ردیف سطح شرکت/ سایر اشخاص حقوقی موضوع آیین نامه رده بندی گروه ها امتیاز حق شغل مدیران عامل امتیاز حق شغل هیئت مدیره/ هیئت عامل ۱ الف الف ۱ ۲۷۰۰۰ ۲۴۵۰۰ الف ۲ ۲۶۰۰۰ ۲۳۰۰۰ ۲ ب ب ۱ ۲۴۵۰۰ ۲۰۰۰۰ ب ۲ ۲۱۵۰۰ ۱۷۰۰۰ ۳ ج ج ۱ ۱۸۵۰۰ ۱۵۵۰۰ ج ۲ و د ۱۶۵۰۰ ۱۳۵۰۰ تبصره۱ـ شرکت های مشمول این آیین نامه که قبلاً سطح (رتبه) آنها تعیین شده است، براساس سطح مورد عمل، امتیاز شغلی این ماده را پرداخت مینمایند. تغییر و یا تعیین سطح شرکت های مشمول با پیشنهاد رئیس مجمع عمومی شرکت مربوط و از سوی بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط و تأیید کارگروه تعیین می شود. شرکت هایی که تاکنون سطح آنها تعیین نشده است موظفند ظرف (۴۵) روز از تاریخ ابلاغ این مصوبه درخواست خود را به منظور تعیین سطح به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال نمایند. در مواقع خاص، کارگروه میتواند نسبت به تغییر سطح (رتبه) شرکت ها (با توجه به مفاد تبصره ماده (۳) دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ها موضوع تصویب نامه شماره ۷۵۶۲۷/ت۶۱۳۶۲ مورخ ۱۴۰۳/۵/۲ هیئت وزیران) اقدام نماید. تبصره۲ـ در شرکت هایی که دارای هر دو رکن «هیئت مدیره» و«مدیرعامل و هیئت عامل» هستند، رکن هیئت مدیره مورد نظر است. ماده۳۷ـ امتیازات حق شاغل و فوق العاده های موضوع ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین سایر پرداخت های مستمر براساس مفاد قانون مذکور و مقررات مربوط محاسبه می شود . ماده۳۸ـ میزان فوق العاده ویژه موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای مدیران مشمول به میزان حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) سقف امتیازات مجموع حقوق ثابت (حق شغل و حق شاغل) و فوق العاده های مستمر ( فوق العاده شغل، فوق العاده ایثارگری، فوق العاده سختی شرایط محیط کار و کار در محیط های غیر متعارف) تعیین می شود. ماده۳۹ـ پرداخت های غیرمستمر از جمله فوق العاده اضافه کار، هزینه سفر و مأموریت روزانه داخل و خارج از کشور اشخاص حقوقی موضوع این دستورالعمل براساس ضوابط و مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری و ضوابط اجرایی قانون که به تصویب هیئت وزیران میرسد، پرداخت می شود. تبصره ـ پرداخت هرگونه وجه بابت حق التألیف، حق التدریس، حق التحقیق، حق الترجمه و فوق العاده پژوهش (پژوهانه) به مدیران شرکت های مشمول ممنوع است.» ۲۶ـ ماده (۴۰) به شرح زیر اصلاح می شود: «سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با هماهنگی شرکت های مشمول نسبت به تعیین تکلیف نیروی انسانی مازاد آنها (رسمی و غیررسمی) اقدام لازم را به عمل آورده و تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ راهکارهای لازم را به منظور تصمیم گیری به دولت اعلام نماید . » ۲۷ـ ماده (۴۲) حذف و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می شود. ۲۸ـ در ماده (۴۳)، عبارت «شرکت های مشمول مکلفند از زمان لازمالاجراشدن قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران،» جایگزین عبارت «شرکت های دولتی مکلفند» می شود و واژه «خود» بعد از عبارت «مجمع عملکرد سالانه» حذف میشود. ۲۹ـ ماده (۴۴) به شرح زیر اصلاح می شود: «مجامع شرکت های مشمول مکلفند در مورد نتایج حاصل از حسابرسی عملیاتی و پیشنهادات حسابرس مستقل و بازرس قانونی در همین خصوص تصمیمات مقتضی را اتخاذ نمایند. مسئولیت حسن اجرای این حکم با رؤسای مجامع شرکت های مشمول و وزرای تخصصی شرکت های مشمول قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب سالانه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) است.» ۳۰ـ ماده (۴۵) به شرح زیر اصلاح می شود: «ماده۴۵ـ کارگروه بهره وری مکلف است نسبت به موارد زیر اقدام نماید: الف ـ تصویب شیوه نامه سنجش بهره وری شرکت های دولتی که توسط سازمان ملی بهره وری ایران پیشنهاد می شود، حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال. ب ـ بررسی و تأیید نماگر های ارزیابی بهره وری تهیهشده از سوی سازمان ملی بهره وری ایران. ج ـ تصویب نظام جبران خدمات منتج به ارتقای بهره وری در شرکت های مشمول درخصوص تعیین پاداش بهره وری و سقف قابل پرداخت آن به اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل وکارکنان شرکت های مشمول حداکثر به میزان دو ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی آنها. همچنین پرداخت پاداش عملکرد سالانه به کارکنان شرکتهای مشمول حداکثر به میزان یک ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی و پس از تصویب مجمع مجاز خواهد بود. تبصره۱ـ نحوه برگزاری جلسات و تصمیم گیری کارگروه بهره وری نسبت به موارد مطروحه، در اولین جلسه کارگروه بهره وری به تصویب خواهد رسید. تبصره۲ـ پاداش بهره وری تعیین شده در این حکم، به پیشنهاد کارگروه بهره وری برای معافیت از سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه شرکت های دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به شورای حقوق و دستمزد ارائه می شود. تبصره۳ـ تعیین و پرداخت عملکرد پاداش سالانه در صورت عدم رعایت ماده (۱۶) این آییننامه در شرکت های مشمول ممنوع است. تبصره۴ـ کسر پاداش عملکرد سالانه درصورت عدم رعایت با اجرای احکام و تکالیف قانونی و مقررات ناظر بر شرکت یا تکرار مصادیق آن با تشخیص اکثریت اعضای مجمع مجاز خواهد بود. تبصره۵ ـ تعیین و پرداخت پاداش عملکرد سالانه درصورت عدم ارائه گزارش تطبیق بودجه مصوب و عملکرد شرکت به صورت تفصیلی ممنوع است. تبصره۶ ـ پرداخت پاداش عملکرد سالانه منوط به اخذ تأییدیه وزارت مبنی بر ثبت و به روزرسانی اطلاعات شرکت در سامانه سماب است.» ۳۱ـ ماده (۴۶) به شرح زیر اصلاح و تبصره آن حذف می شود: «ماده۴۶ـ شرکتهای مشمول مکلفند به منظور استخراج و محاسبه نماگر های ارزیابی بهره وری، اطلاعات مالی و عملکردی مورد نیاز سازمان ملی بهره وری ایران را بر اساس شیوه نامه سنجش بهره وری شرکت های دولتی، تا پایان مرداد ماه هرسال به سازمان ملی بهره وری ایران ارائه نمایند. مسئولیت حسن اجرای این ماده و صحت اطلاعات مالی و عملکردی هر شرکت با مدیر عامل آن است.» ۳۲ـ ماده (۴۷) و تبصره های آن حذف و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می شود. ۳۳ـ یک تبصره به شرح زیر به ماده (۴۷) افزوده می شود: «تبصره ـ خزانه داری کل کشور مجاز است در صورت عدم ثبت و به روزرسانی اطلاعات شرکت های مشمول در سامانه سماب طی دو دوره متوالی، نسبت به توقف خدمات قابل ارایه از جمله بررسی و تأیید درخواست وجه یا ارایه مجوز نقل و انتقال خودرو (موضوع ماده (۲) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیل های دولتی و فروش اتومبیل های زائد)، به شرکت های اعلامی اقدام نماید.» ۳۴ ـ در ماده (۵۱)، عبارت «بارگذاری در سامانه جامع اطلاع رسانی» به عبارت «بارگذاری صورت های مالی شرکتهای مشمول در سامانه جامع اطلاع رسانی» اصلاح می شود. ۳۵ـ ماده (۵۳) به شرح زیر اصلاح می شود: «شرکت های مشمول مکلفند تا پایان شهریور هرسال در صورت نداشتن شناسه ملی صادره از سوی اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری نسبت به اخذ آن از مرجع مذکور اقدام و نسبت به ثبت کلیه صورتجلسات مجامع خود، نزد همان مرجع ظرف دو ماه از زمان برگزاری مجمع مربوط و اخذ امضای اکثریت اعضای مجمع با رعایت مواد (۱۷) و (۱۸) این آیین نامه اقدام نمایند. حسابرس مستقل و بازرس قانونی مکلف است موارد عدم ثبت را در گزارش خود به مجمع اعلام نماید. اجرای این حکم بر عهده مدیرعامل هر شرکت است . » ۳۶ـ در ماده (۵۵)، عبارت «شرکت های مشمول» جایگزین عبارت «شرکت های دولتی» می شود. ۳۷ـ ماده (۵۶) حذف و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می شود. ۳۸ـ ماده (۵۶) به شرح زیر اصلاح می شود: «ماده۵۶ ـ شرکتهای مشمول مکلفند اساسنامه شرکت های دولتی فرعی را که تاکنون به تصویب هیئت وزیران نرسیده است، ظرف شش ماه از ابلاغ این آیین نامه در قالب الگوی نمونه ابلاغی وزارت (ابلاغ شده در سال ۱۴۰۲) تدوین و به تصویب هیئت وزیران برسانند. رؤسای مجامع شرکت های مشمول و در شرکت های مشمول قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب سالانه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) وزرای تخصصی ذی ربط مسئول حسن اجرای این حکم خواهند بود. در صورت عدم اجرای این حکم انحلال شرکت فرعی مشمول در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت . » ۳۹ـ مواد (۵۷) به بعد آیین نامه حذف و سه ماده به شرح زیر به عنوان مواد (۵۷) تا (۵۹) به آن الحاق می شود: «ماده۵۷ ـ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای احکام این آیین نامه بر عهده رؤسای مجامع شرکتهای مشمول و در شرکتهای مشمول قابل واگذاری مندرج در فهرست مصوب سالانه هیئت واگذاری (مشروط به تفویض اختیار از سوی وزارت) بر عهده وزیر تخصصی ذی ربط است . ماده۵۸ ـ در صورتی که مفاد این آیین نامه با احکام قانونی ناظر بر شرکت های مشمول مغایرت داشته باشد احکام قانونی مزبور ملاک عمل خواهد بود. ماده۵۹ ـ این آیین نامه از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است و آیین نامه تشکیل مجامع و شورا های عالی شرکتهای دولتی موضوع تصویبنامه شماره ۲۹۶۸۳/ت۲۸۸۸۲هـ مورخ ۱۳۸۲/۶/۲۶ و اصلاحات بعدی آن لغو می گردد . » معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر
منبع: edmanlaw.ir دفتر وکالت مهدی نوری (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی) شماره تماس: 09127184919 – 86072210 – 86072235 برچسبها: شرکت های دولتی [ یکشنبه بیست و پنجم آذر ۱۴۰۳ ] [ 14:25 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||