|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
اساسنامه سازمان پدافند غيرعامل کشور ستاد کل نيروهاي مسلح شماره۹۲۸/۲۱۷/۱/۷۴۰۳۷ ۲۴/۱۰/۱۳۹۳ مديرعامل محترم روزنامه رسمي کشور جناب آقاي محمد سينجلي جاسبي خواهشمند است دستور فرماييد يک نسخه از اساسنامه مصوب سازمان پدافند غيرعامل کشور که پس از تصويب مقام معظم رهبري (مدظله العالي) طي نامه شماره: ۹۴۵۰۲/۲۰/۲فک . مورخ ۱۷/۹/۱۳۹۳ بشرح پيوست ابلاغ گرديده، در روزنامه رسمي کشور منتشر گردد. رئيس و دبير کميته سازمان پدافند غيرعامل کشور سرتيپ پاسدار دکتر غلامرضا جلالي اساسنامه سازمان پدافند غيرعامل کشور ستاد کل نيروهاي مسلح بسماللهالرحمنالرحيم مقدمه ماده۱ـ نام سازمان پدافند غيرعامل کشور يک سازمان (نهاد) حاکميتي (لشکري و کشوري) بوده که به منظور افزايش بازدارندگي، کاهش آسيبپذيري، تداوم فعاليتهاي ضروري، تسهيل مديريت بحران، ارتقاي پايداري ملي در برابر انواع تهديد و اقدامات خصمانه دشمن که در اين اساسنامه به اختصار «سازمان» ناميده ميشود در چارچوب و در جهت تحقق منويات و سياستهاي ابلاغي و به فرمان مقام معظم رهبري تشکيل ميگردد. ماده۲ـ تعاريف و اصطلاحات 1ـ سازمان ـ سازمان پدافند غيرعامل کشور که اختصاراً سازمان ناميده ميشود. 2ـ ستاد کل ـ ستاد کل نيروهاي مسلح کشور که اختصاراً ستاد کل ناميده ميشود. 3ـ دستگاه اجرايي ـ کليه دستگاههاي اجرائي کشور موضوع قانون مديريت خدمات کشوري در سطوح ملي تابعه ملي و استاني که اختصاراً دستگاه اجرائي ناميده ميشود. 4ـ کميته دائمي ـ کميته دائمي پدافند غيرعامل کشور که اختصاراً کميته دائمي ناميده ميشود. 5 ـ پدافند غيرعامل ـ به مجموعه اقداماتي که بدون بکارگيري سلاح و تجهيزات نظامي بکار گرفته شود و در نتيجه باعث کاهش آسيبپذيري، افزايش پايداري ملي، تسهيل مديريت بحران، تداوم کارکرد فعاليتهاي ضروري و توليد بازدارندگي دفاعي در برابر تهديدات و اقدامات نظامي دشمن ميگردد اطلاق ميشود. "سازمان" نهادي حاکميتي (لشکري و کشوري است که داراي شخصيت حقوقي و استقلال مالي و اداري همطراز با وزراء و به لحاظ ساختاري (به مثابه يک نيرو) بوده، در تابعيت ستاد کل نيروهاي مسلح و در جهت تحقق تدابير و منويات و سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري و در چارچوب مقررات اين اساسنامه، قوانين نيروهاي مسلح و ساير قوانين و مقررات مربوطه کشور اداره ميگردد. ماده۴ـ مرکز و محل استقرار محل استقرار اصلي سازمان در تهران و شعب استاني آن در مراکز استانها ميباشد و براي انجام مأموريتهاي خود نسبت به تشکيل ساختارها و واحدهاي سازماني مشابه و همطراز مورد نياز در استانها و دستگاههاي اجرايي اقدام مينمايد. ماده۵ ـ مدت فعاليت مدت فعاليت سازمان از زمان تأسيس نامحدود بوده و انحلال و يا توقف مأموريت آن منوط به تصويب مقام معظم رهبري ميباشد. ماده۶ ـ مأموريت سياستگذاري، برنامهريزي، هدايت، سازماندهي، نظارت و راهبري موضوع پدافند غيرعامل و دفاع غيرنظامي در چارچوب و در جهت تحقق سياستهاي ابلاغي و فرامين حضرت امام خامنهاي و قوانين موضوعه کشور از طريق فرهنگسازي و آموزش عمومي و تخصصي، آمادگي و ارتقاء مقاومت ملي، پايش تهديدات، طبقهبندي و سطحبندي مراکز و حوزهها، کاهش آسيبپذيريها، نهادينهسازي اصول، الزامات و ملاحظات فني مهندسي پدافند غيرعامل در ذات طرحها و پروژههاي ملي، استاني موضوعي کشور، تسهيل مديريت بحران و تداوم کارکردهاي ضروري کشور، صيانت و کمک به اداره مردم در راستاي مصونسازي کشور در برابر انواع تهديدات دشمن. ماده۷ـ ارکان سازمان عبارتند از الف: کميته دائمي (شوراي عالي) ب: رئيس سازمان ج: کميته پدافند غيرعامل دستگاههاي اجرايي و استانهاي کشور ماده۸ ـ کميته دائمي کميته دائمي متشکل از رئيس ستاد کل به عنوان رئيس، رئيس سازمان پدافند غيرعامل به عنوان دبير و حضور وزراي کشور، دفاع، و معاون برنامهريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي و يکي از معاونين ستاد کل نيروهاي مسلح تشکيل ميشود و مصوبات آن با ابلاغ دبير کميته دائمي در کليه دستگاههاي اجرايي لازمالاجراء ميباشد. ماده۹ـ وظايف و اختيارات کميته دائمي عبارت است از
تبصره۱ـ مصوبات کميته دائمي پدافند غيرعامل کشور با ابلاغ دبير کميته دائمي براي کليه دستگاهها و نهادها لازمالاجراء ميباشد. تبصره۲ـ آئيننامه اجرايي داخلي کميته دائمي توسط دبير کميته دائمي تهيه و به تصويب رئيس کميته دائمي ميرسد. ماده۱۰ـ وظايف سازمان الف: وظايف ستادي
ب: وظايف عملياتي
ماده۱۱ـ وظايف کميته پدافند غيرعامل دستگاههاي اجرايي و استانها 1ـ مسئوليت پدافند غيرعامل در دستگاههاي اجرائي بعهده رئيس دستگاه اجرائي ميباشد. 2ـ مسئوليت پدافند غيرعامل در استانها بعهده استانداران ميباشد. 3ـ رئيس دستگاه و استانداران ميتواند يکي از معاونين خود را با اختيارات کافي بعنوان رئيس کميته پدافند غيرعامل دستگاه منصوب و به سازمان معرفي نمايد. 4ـ بررسي و پيشنهاد سطحبندي و اولويت بندي مراکز و تأسيسات موجود و توسعهاي دستگاه اجرايي 6 ـ تهيه اسناد راهبردي، برنامهها، موافقتنامه طرحها، تأمين منابع مالي طرحهاي پدافند غيرعامل دستگاه اجرايي 7ـ ايجاد ساختار مناسب جهت انجام مأموريتهاي پدافند غيرعامل در هماهنگي با سازمان 8 ـ کنترل و نظارت بر اعمال ضوابط و مقررات و دستورالعملهاي ابلاغي پدافند غيرعامل در دستگاه اجرايي 9ـ تهيه و تدوين استانداردها، آييننامهها و دستورالعملهاي فني و اجرايي دستگاه و نهادينهسازي آنها در ذات طرحهاي توسعه و کالبدي 10ـ آمادهسازي دستگاه اجرايي و استان جهت اداره امور مردم و تأمين نيازهاي ضروري در شرايط بحران 11ـ انجام آموزشها و پژوهشهاي تخصصي در زمينه موضوعات پدافند غيرعامل مرتبط با دستگاه اجرايي ماده۱۲ـ حوزه فعاليت سازمان دستگاههاي اجرايي، بخش خصوصي، نهادهاي عمومي غيردولتي و مردم نهاد، سازمانهاي کشوري و لشکري. تبصره ـ در چارچوب ديپلماسي دفاعي کشور خدمات پدافند غيرعامل با تصويب کميته دائمي قابل تسري به ساير کشورها خواهد بود. ماده۱۳ـ رئيس سازمان رئيس سازمان به عنوان بالاترين مقام اجرايي و نماينده قانوني سازمان بنا به پيشنهاد رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح و با توشيح و با حکم مقام معظم رهبري و فرماندهي کل قوا منصوب ميگردد.
تبصره۱ـ رئيس سازمان ميتواند قسمتي از وظايف و اختيارات خود را به معاونان يا مديران سازمان تفويض کند. ماده۱۵ـ انتصابات انتصاب جانشين و معاونين سازمان با پيشنهاد رئيس سازمان و تصويب رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح صورت ميگيرد. ماده۱۶ـ ساختار سازماني ساختار سازماني مورد نياز سازمان حداکثر تا سه ماه از تصويب اين اساسنامه، توسط سازمان تهيه و به تأئيد رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح خواهد رسيد. تبصره ـ آييننامه اجرائي اين بند توسط سازمان تهيه و به تأئيد رئيس کميته دائمي ميرسد. ماده۱۷ـ منابع انساني نيروي انساني مورد نياز سازمان براساس روش جاري ستاد کل نيروهاي مسلح از منابع انساني نيروهاي مسلح، وزارتخانهها، سازمانها و نهادهاي زير مجموعه دولت و بخش خصوصي تأمين گردد. ماده۱۹ـ بودجه طرحهاي پدافند غيرعامل 19ـ۱. بودجه پدافند غيرعامل طرحهاي جديد اعم از (طرحهاي جديدالاحداث، طرحهاي توسعه، طرح تملک داراييهاي سرمايهاي) مشمول قوانين و مقررات برنامهاي و بودجهاي کشور، براساس ساز و کارهاي پيشبيني شده در آن قوانين از جمله بند (الف) ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه تأمين اعتبار ميشود. دولت و دستگاههاي اجرايي ملزم به تأمين اعتبار مورد نياز پدافند غيرعامل طرحهاي مذکور در چارچوب مقررات و دستورالعملهاي مربوط ميباشند. 19ـ۲. بودجه پدافند غيرعامل مراکز و تأسيسات ثقل و حائز اهميت در دست بهرهبرداري کشور براساس مطالعات و برآوردهاي انجام شده از سوي دستگاههاي اجرايي مربوطه پيشبيني و در قالب طرحهاي رديفدار پدافند غيرعامل دستگاه در قانون بودجه لحاظ و تأمين اعتبار ميشود. 19ـ۳. دستگاههاي اجرايي و شرکتهاي دولتي تابعه مجازند بخشي از درآمدهاي اختصاصي دستگاه از جمله: مازاد درآمدهاي تکليفي، درآمدهاي داخلي، اعتبار فاقد رديف و غيره خود را براساس مصوبه و مجوز کميته دائمي پدافند غيرعامل کشور و نظارت سازمان پدافند غيرعامل کشور در طرحهاي پدافند غيرعامل مصوب هزينه نمايند. 19ـ۴. شرکتهاي خصوصي و شبه دولتي ملزم به تأمين اعتبار مورد نياز جهت رعايت پدافند غيرعامل در زيرساختهاي حائز اهميت واگذار شده در قالب اصل ۴۴ قانون اساسي و ضوابط ايجاد آن زيرساختها در قالب بخش خصوصي از منابع داخلي شرکت ميباشند. ماده۲۰ـ بودجه جاري سازمان و دستگاههاي تابعه آن 20ـ۱. بودجه جاري سالانه سازمان در رديف اعتبارات ستاد کل نيروهاي مسلح برآورد و تأمين اعتبار ميگردد. 20ـ۲. بودجه جاري سالانه قرارگاههاي عملياتي و ساختارهاي اجرايي پدافند غيرعامل در دستگاههاي اجرايي توسط سازمان برآورد و جهت درج در لايحه بودجه کل کشور به معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري ارسال ميشود. 20ـ۳. بودجه مورد نياز طرحهاي ويژه و داراي طبقهبندي سازمان پدافند غيرعامل کشور توسط سازمان برآورد و در قالب طرحهاي رديفدار ويژه به معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي ارسال ميشود. ماده۲۲ـ مرجع پيشنهاد اصلاح، تغيير و تفسير اين اساسنامه، ستاد کل نيروهاي مسلح ميباشد که به تصويب مقام معظم رهبري ميرسد. برچسبها: وکیل تعدیل نفقه [ دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۶ ] [ 16:49 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||