|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
قانون منشور سازمان همکاري اقتصادي هشت کشور در حال توسعه شماره۴۱۸۸۴/۴۲۴ ۱۵/۶/۱۳۹۴ حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي دکتر حسن روحاني رياست محترم جمهوري اسلامي ايران عطف به نامه شماره ۱۵۹۷۸۳/۴۹۴۸۷ مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ در اجراي اصل يکصد و بيست و سوم (۱۲۳) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قانون منشور سازمان همکاري اقتصادي هشت کشور در حال توسعه که با عنوان لايحه به مجلس شوراي اسلامي تقديم گرديده بود، با تصويب در جلسه علني روز يکشنبه مورخ ۱۸/۵/۱۳۹۴ و تأييد شوراي محترم نگهبان، به پيوست ابلاغ مي گردد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني شماره۷۷۰۵۷ ۲۱/۶/۱۳۹۴ وزارت امور خارجه در اجراي اصل يکصد و بيست و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به پيوست «قانون منشور سازمان همکاري اقتصادي هشت کشور در حال توسعه» که در جلسه علني روز يکشنبه مورخ هجدهم مردادماه يکهزار و سيصد و نود و چهار مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ۴/۶/۱۳۹۴ به تأييد شوراي نگهبان رسيده و طي نامه شماره ۴۱۸۸۴/۴۲۴ مورخ۱۵/۶/۱۳۹۴ مجلس شوراي اسلامي واصل گرديده جهت اجرا ابلاغ مي گردد. با توجه به اصل يکصد و بيست و پنجم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اجراي مفاد موافقتنامه منوط به انجام تشريفات امضاء سند و ترتيبات مندرج در ماده (۲۷) موافقتنامه مي باشد. رئيس جمهور ـ حسن روحاني قانون منشور سازمان همکاري اقتصادي هشت کشور در حال توسعه ماده واحده ـ منشور سازمان همکاري اقتصادي هشت کشور در حال توسعه مشتمل بر يک مقدمه و بيست و هفت ماده به شرح پيوست، تصويب و اجازه مبادله اسناد آن داده مي شود. تبصره ـ در مورد ماده(۲۰) منشور رعايت اصل يکصدوسي ونهم(۱۳۹) قانون اساسي و در مورد ماده(۲۶) رعايت اصل هفتاد و هفتم(۷۷) قانون اساسي الزامي است. بسم الله الرحمن الرحيم منشور سازمان همکاري اقتصادي هشت کشور در حال توسعه مقدمه ما کشورهاي عضو سازمان همکاري اقتصادي دي ـ هشت شامل جمهوري مردم بنگلادش، جمهوري عربي مصر، جمهوري اندونزي، جمهوري اسلامي ايران، مالزي، جمهوري فدرال نيجريه، جمهوري اسلامي پاکستان و جمهوري ترکيه؛ با در نظر داشتن بيانيه استانبول که از طريق آن سازمان همکاري اقتصادي هشت کشور در حال توسعه که از اين پس «دي ـ هشت» خوانده مي شود، در تاريخ ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ (۲۵/۳/۱۳۷۶) تأسيس گرديده است،با تأکيد بر تبعيت از اصول و اهداف ذکر شده در بيانيه استانبول،با عزم به تقويت هر چه بيشتر همبستگي هاي تاريخي عميق ريشه دار موجود در بين اعضاء و مردم آنها در جهت همکاري هاي مؤثر در همه زمينه ها به منظور دستيابي به اهداف توسعه اقتصادي مشترک، مصمم بر انجام تلاشهاي مشترک در جهت ارتقاء شرايط اقتصادي، اجتماعي و رفاه مردم خود به ويژه در راستاي ريشه کني فقر و نيل به شرايط بهتر زندگي،با تمايل به ايجاد چهارچوبي مستحکم در همکاري هاي اقتصادي براي توسعه، که تمام جنبه هاي فعاليت ها را پوشش مي دهد و مرتبط با بهبود شاخصهاي اجتماعي و اقتصادي خواهد بود که تغيير در کيفيت زندگي مردم کشورهاي عضو را به همراه خواهد داشت،با آگاهي از لزوم تلاش براي ايجاد يک نظام بين المللي مالي و اقتصادي براساس عضويت همگاني، مشاوره، پاسخ گويي و همچنين مشارکت مؤثر کشورهاي در حال توسعه در سازمان بين المللي تصميم گيرنده و مؤسسات تأثيرگذار بر روند کلي جامعه بين الملل به ويژه با درنظرگرفتن ملاحظات کشورهاي در حال توسعه، با تأکيد بر گسترش و تقويت هر چه بيشتر همکاري هاي اقتصادي در جهت حصول منافع از دسته بندي هاي اقتصادي منطقه اي و به کار گيري توان اقتصادي مشترک به منظور کسب مزاياي حاصل از چنين همکاري هايي براي همه کشورهاي عضو،با تعهد به تقويت رويکرد مشترک کشورهاي در حال توسعه در روابط تجاري با کشورهاي توسعه يافته از جمله از طريق تلاش در جهت ايجاد ساز و کارهاي يکسان در تجارت، اتخاذ سياست ها و اقداماتي در جهت امکان دسترسي به بازار مانند حذف موانع تعرفه اي و غيرتعرفه اي، با تأکيد مجدد بر تبعيت از اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد به عنوان اساس همکاري مؤثر و تلاش براي ايجاد دموکراسي در سازوکارها و دستگاههاي بين المللي تصميم گيرنده در جهت دستيابي به نظم بين المللي عادلانه مبتني بر حکومت قانون و اصول پذيرفته شده حقوق بين الملل از سوي جامعه جهاني، با تصديق و در عين حال تقدير از دستاوردهايي که تاکنون سازمان به دست آورده و چگونگي تعامل موجود، و تمايل مضاعف به کار به شيوه سازماني، در جهت اجرائي شدن کامل توان گسترده کشورهاي عضو به صورت فردي و دسته جمعي، براي همکاري هاي بيشتر اجتماعي ـ اقتصادي و پيشرفت پايدار، با ابراز مجدد تمايل خود براي گسترش بيشتر همکاري هاي مؤثر در تمامي زمينه هاي ممکن در قالب سازمان دي ـ هشت و بالا بردن نسبي سطح توسعه به يک اتحاديه برتر و همچنين نقش آفريني گسترده در اقتصاد جهاني و فرآيند جهاني سازي به عنوان هدف نهائي، با عزم به توسعه و تقويت همکاري هاي جنوب ـ جنوب و افزايش مشارکت فعال در مؤسسات اقتصادي منطقه اي و جهاني، با ابراز اراده خود براي تضمين پايداري محيط زيست در مسير توسعه بلندمدت و مشارکت جهاني در تلاشهاي همسو در جهت تحقق اهداف توسعه اي مورد پذيرش بين الملل، با تأکيد بر ضرورت نقش حاکميت خوب و حکمراني براساس قانون، هم در سطح ملي و هم بين المللي به منظور توسعه و رشد جامع، برابر و پايدار، با تصديق لزوم تقويت چهارچوب حقوقي و نهادي سازمان به عنوان يک مؤسسه بين دولتي و کمک به تدوين اصول، قواعد و ارزشهاي مورد نياز، در خصوص مواد زير توافق نموده اند: فصل ۱ـ اهداف و اصول همکاري اهداف ماده۱ـ اهداف دي ـ هشت عبارتند از: الف) ترغيب و افزايش تلاشهاي مشترک براي دستيابي به توسعه اجتماعي ـ اقتصادي پايدار از طريق استفاده مؤثر از توان اقتصادي و اجتماعي کشورهاي دي ـ هشت ب) افزايش رفاه، کاهـش فقر و بهبود کيفيت زندگي مردمان کشورهاي دي ـ هشت پ) تقويت بيشتر مناسبات علمي، فني، اجتماعي و اقتصادي در جامعه کشورهاي عضو دي ـ هشت ت) ترغيب فعاليت بخش خصوصي از جمله از طريق تشويق همکاري بين اتاقهاي بازرگاني و صنعت، سرمايه گذاري هاي مشترک بين شرکتهاي خصوصي و مشارکت عمومي ـ خصوصي در جهت دستيابي به هدف بلندمدت توسعه ملي متوازن در کشورهاي دي ـ هشت ث) تقويت همکاري با ساير کشورها، سازمان هاي منطقه اي و بين المللي و همچنين سازمان هاي غيردولتي از نظر ترغيب ملاحظات و علايق کشورهاي در حال توسعه ج) حرکت در جهت نقش آفريني مؤثر در اقتصاد جهاني متناسب با توان و ظرفيت جمعي اصول و حوزه همکاري ماده۲ـ ۱ـ کشورهاي عضو، متعهد به همکاري در راستاي بيانيه استانبول و اين منشور و همچنين تصميم هاي گذشته و آينده سازمان مي باشند. ۲ـ همکاري در چهارچوب سازمان براساس اصولي از قبيل برادري، صلح، گفتگو، عدالت، برابري، حاکميت قانون و مردم سالاري استوار مي باشد. ۳ـ مفاد اين منشور بر حقوق و تعهدات دو جانبه و چندجانبه کشورهاي عضو ناشي از عضويت آنها در ساير سازمان هاي منطقه اي و بين المللي و به عنوان يکي از طرفهاي موافقتنامه هاي بين المللي، تأثير منفي نخواهد گذاشت. ۴ـ کشورهاي عضو تمامي اختلاف هاي ناشي از تعامل اقتصادي بين خود و يا بين بخشهاي خصوصي را از طريق روشهاي مسالمت آميز و به طور دوستانه طبق اصول احرازشده حل و فصل خواهند نمود. ۵ ـ همکاري ها از جمله شامل تجارت، صنعت، ارتباطات و اطلاعات، مالي، بانکي، سرمايه گذاري هاي مشترک، گمرک، بيمه و خصوصي سازي، کشاورزي، توسعه روستايي، انرژي، معادن و مواد معدني، حمل و نقل و تدارکات، کارگران مهاجر، نقل و انتقال پول و امور مالي خرد، علوم و فناوري، کاهش فقر و توسعه منابع انساني، محيط زيست، بهداشت، گردشگري، و کمکهاي بشردوستانه، و ديگر حوزه هاي ممکن که توسط شوراي وزيران يا سران تصميم گرفته شده است و مشاوره و هماهنگي سياسي در گردهمايي هاي منطقه اي و بين المللي خواهند بود. فصل ۲ـ عضويت ماده۳ـ ۱ـ اعضاء دي ـ هشت، هشت کشور بنيانگذار که پيشاپيش به عنوان طرفهاي اين منشور تلقي مي شوند و ديگر کشورهايي هستند که ممکن است طبق بند (۲) ماده (۳) در آينده به اين منشور بپيوندند. ۲ـ اين منشور براي الحاق کشورهاي عضو باز مي ماند. ۳ـ هر کشور در حال توسعه که عضو سازمان ملل متحد مي باشد و وابستگي هاي مشترک و روابط دوستانه با اعضاء بنيانگذار دارد، و به وفاداري به اهداف و اصول دي ـ هشت به گونه مندرج در اين منشور متعهد مي باشد، مي تواند از طريق دبيرکل براي عضويت در سازمان اقدام نمايد. سازمان مي تواند به شرط توصيه شوراي وزيران و تصويب مبتني بر اجماع سران، کشورهاي مزبور را به عنوان عضو بپذيرد. عضويت، به محض الحاق کشور درخواست کننده به اين منشور، از طريق تسليم سند تصويب به دبيرخانه نافذ مي شود. ۴ـ کشورهاي عضو به موجب منشور، از حقوق و تعهدات يکساني برخوردار مي باشند. ۵ ـ کشورهاي عضو به منظور اجراي مؤثر مفاد اين منشور و رعايت تمامي تعهدات مربوط به عضويت، تمامي اقدامات را مي پذيرند، به آنها احترام مي گذارند و آنها را انجام خواهند داد. ناظران ماده۴ـ ۱ـ سازمان براساس توصيه کميسيون و مشروط بر تصميم مبتني بر اجماع شوراي وزيران مي تواند عضويت ناظر هر کشوري از اعضاء سازمان ملل متحد را که اهداف و اصول سازمان، به گونه اي که در اين منشور ذکر شده است، مي پذيرد و تمايل به همکاري مفيد و عملي در فعاليت ها و اهداف سازمان داشته باشد، بپذيرد. ۲ـ سازمان بر مبناي توصيه کميسيون و به شرط موافقت مبتني بر اجماع شوراي وزيران مي تواند ديگر سازمان هاي منطقه اي يا بين المللي را بپذيرد و عنوان ناظر را اعطاء نمايد. ۳ـ سازمان براساس پيشنهاد کميسيون و تصويب مبتني بر اجماع شوراي وزيران، مي تواند سازمان هاي غيردولتي از کشورهاي عضو را که داراي تخصص در فعاليت هاي اولويت دار دي ـ هشت هستند، بپذيرد و عنوان ناظر را اعطاء نمايد. ۴ـ براساس پيشنهاد کميسيون، وضعيت ناظر توسط شوراي وزيران معلق يا خاتمه داده مي شود. تعليق يا خاتمه بلافاصله پس از ارائه اطلاعيه به کشور مربوط نافذ خواهد شد. ۵ ـ شوراي وزيران در مورد ماهيت تعامل ناظران در طي جلسات سازمان و تعامل آنها با سازمان و دبيرخانه دي ـ هشت در راستاي قواعد مربوط به وضعيت ناظر، تصميم گيري مي نمايد. فصل۳ـ ارکان اصلي دي ـ هشت ماده ۵ ـ ۱ـ ارکان اصلي سازمان دي ـ هشت براي همکاري هاي اقتصادي عبارتند از: الف) نشست سران کشورها يا دولتها ب) شوراي وزيران پ) کميسيون ت) دبيرخانه نشست سران کشورها يا دولتها ماده۶ ـ ۱ـ نشست سران شامل سران کشورها يا دولتهاي عضو مي باشد و به عنوان رکن عالي سازمان دي ـ هشت عمل مي کند. ۲ـ نشست سران خط مشي و راهبردها را در همه زمينه ها بررسي و در مورد آنها تصميم گيري مي نمايد تا اهداف سازمان حاصل گردد و هر موضوعي را نيز که از طرف اعضاء مهم تلقي گردد، بررسي مي نمايد. ۳ـ نشست سران هر دو سال يک بار به صورت چرخشي در يکي از کشورهاي عضو تشکيل جلسه مي دهد. نشست سران از طريق مشورت، در مورد محل و تاريخ جلسه بعدي خود، تصميم گيري مي نمايد. ۴ـ دستور جلسه نشست سران توسط شوراي وزيران با کمک کميسيون و دبيرخانه تهيه مي شود. شوراي وزيران ماده۷ـ ۱ـ شوراي وزيران متشکل از وزراي خارجه کشورهاي عضو مي باشد. اين شورا در راستاي راهبردها و خط مشي اتخاذ شده در نشست سران عمل مي نمايد. ۲ـ شورا به منزله محلي براي تبادل نظرها و بررسي جامع تمامي مسائلي مي باشد که پيش روي سازمان وجود دارد و همچنين صلاحيت دارد به عنوان بدنه اي تحت نظارت و رهنمود نشست سران تصميم گيري نمايد. ۳ـ شورا، گزارش هايي را که توسط کميسيون ارائه شده است، بازنگري مي نمايد و پيشنهادها و تصميم ها را جهت ارائه به نشست سران تصويب مي نمايد. شورا مي تواند هر وظيفه اي را که لازم مي داند به کميسيون محول نمايد. ۴ـ شورا، مسؤول آماده سازي تمام اسناد رسمي مي باشد که بايد مورد بررسي نشست سران قرار بگيرد. ۵ ـ شورا سالي يک بار و در صورت نياز، بيشتر از يک بار در قلمرو کشور عضوي که رياست را عهده دار است يا هر کشور عضو ديگر يا مکانهاي ديگر مورد توافق، تشکيل جلسه مي دهد. شورا بايد پيش از هر نشست سران تشکيل گردد. کميسيون ماده ۸ ـ ۱ـ کميسيون رکن اجرائي سازمان است و تحت رهنمود هاي شوراي وزيران عمل مي نمايد. ۲ـ کميسيون متشکل از مقامهاي ارشد وزارت امور خارجه، ترجيحاً در مقام سفير، مي باشد که توسط دولت متبوع خود به عنوان عضو کميسيون منصوب مي گردند. ۳ـ هر عضو کميسيون در کشور متبوع خود به عنوان کانون ملي تماس عمل مي کند. ۴ ـ کميسيون گزارش فعاليت هاي خود را به شورا ارائه مي نمايد و همچنين پيش نويس مقدماتي دستور جلسه و برنامه کاري شورا و نشست سران را به شورا ارائه مي کند و پيش نويس تصميم ها و بيانيه ها را براي نشست سران تهيه مي نمايد. ۵ ـ کميسيون در صورت نياز و بر حسب زمان کارگروههاي دائمي و گروههاي ويژه را ايجاد مي نمايد، گزارش هاي آنها را بررسي و بر فعاليت هاي آنها نظارت خواهد نمود. ۶ ـ کميسيون حداقل دو بار در سال تشکيل جلسه مي دهد که يک جلسه آن دقيقاً قبل از جلسه شورا مي باشد. کميسيون به منظور بررسي مسائلي که توسط شورا يا نشست سران به آن محول شده باشد، هرگونه و هر زمان که لازم باشد جلسات ويژه يا فوق العاده تشکيل مي دهد. ۷ ـ کميسيون براساس تصميم ها و دستورهاي شورا و نشست سران ، دستور کار و برنامه کاري خود را اتخاذ مي نمايد. دبيرخانه ماده۹ـ ۱ـ دبيرخانه، مسؤوليت آغاز، هماهنگي و نظارت بر اجراي همه فعاليتهاي دي ـ هشت و جلسات مربوط به ارکان اصلي و جلسات فني را عهده دار مي باشد. مسؤوليت ها، وظايف و مسائل ديگر که مجموعه فعاليت هاي روزانه دبيرخانه را شامل مي شود، در آيين نامه کارکنان تعريف شده است. ۲ـ دبيرخانه متشکل از دبيرکل که رئيس امور اداري سازمان مي باشد و کارمنداني است که براساس آنچه که در اسناد قانوني درج گرديده است توسط سازمان تعيين مي شوند. ۳ـ دبيرکل به پيشنهاد و با تصميم مبتني بر اجماع شوراي وزيران از بين شهروندان کشورهاي عضو و با تصويب نشست سران براي يک دوره چهارساله غيرقابل تجديد طبق اصل چرخشي به ترتيب حروف الفبا با در نظر گرفتن شايستگي، درستي و تجربه منصوب مي گردد. دبيرکل داراي رتبه سفيري در نظام ديپلماتيک کشور عضو خواهد بود. ماده۱۰ـ ۱ـ دبيرکل عهده دار مسؤوليت هاي زير مي باشد: الف) هماهنگي و يکسان سازي وظايف سازمان و از جمله پي گيري مؤثر اجراي پيشنهادها و تصميم هاي ارکان اصلي دي ـ هشت ب) ارائه ابتکار عمل، پيشنهاد و گزارش به ارکان اصلي سازمان در خصوص موضوعاتي که ممکن است در خدمت يا به زيان اهداف سازمان باشد. پ) کمک به کشور ميزبان براي تدارک جلسات نشست سران، شوراي وزيران و کميسيون در حد آماده سازي دستور کار جلسه و برنامه کاري با هماهنگي کشور عضوي که رياست سازمان را بر عهده دارد. ت) کمک به کشور ميزبان در آماده سازي جلسات دي ـ هشت در حد ارائه خدماتي همچون تهيه پيش نويس دستور جلسه، برنامه کاري، تصميم ها، پيشنهادها و بيانيه ها گزارش هاي تمامي جلسات توسط کشور ميزبان با مشورت نمايندگاني از دبيرخانه که در جلسه حضور دارند آماده مي شود، و بلافاصله پس از تأييد جهت توزيع بين کشورهاي عضو، به طور رسمي به دبيرخانه ارسال مي گردد. ث) آماده سازي اسناد کاري و يادداشت ها به منظور اجراي تصميم هاي اتخاذشده توسط نشست سران، شوراي وزيران وسايرجلسات بخشي درحوزه وزيران ج) سازماندهي فعاليت ها و نشستهاي بخشي و فني با کمک کشورهاي عضو چ) تهيه برنامه کاري و بودجه سالانه دبيرخانه ح) تسهيل و هماهنگي در برقراري ارتباط، مشورت ها و تبادل اطلاعات بين کشورهاي عضو، در مورد همه موضوعاتي که در حيطه کار سازمان و داراي اهميت براي کشورهاي عضو باشد. خ) انجام هر مسؤوليتي که توسط نشست سران يا شوراي وزيران به آن واگذار مي شود. د) ارائه گزارش سالانه از عملکرد سازمان به شوراي وزيران و گزارش دو سالانه به نشست سران ذ) پيشنهاد ايجاد واحدهاي ويژه و تابعه به منظور پيشبرد اهداف سازمان ماده۱۱ـ دبيرکل و کارمندان دبيرخانه در انجام وظايف خود نبايد در پي کسب دستور از هيچ دولت يا مرجعي به جز سازمان باشند يا دستوري را بپذيرند. آنها بايد از هرگونه عملي که ممکن است خدشه اي به موقعيت آنها به عنوان کارکنان بين المللي که تنها در مقابل سازمان مسؤول هستند، وارد سازد اجتناب نمايند. کشورهاي عضو بايد به اين شخصيت منحصر به فرد بين المللي احترام بگذارند و نبايد به هيچ طريقي در تلاش براي تأثير گذاري بر آنها در انجام وظايف ايشان باشند. شرايط خدمت کارکنان تابع آيين نامه کارکنان مي باشد. نمايندگي دبيرخانه ماده۱۲ـ ۱ـ دبير کل به همراه کارمندان مورد نياز در همه جلسات ارکان اصلي حضور مي يابد و نطق شفاهي ايراد مي نمايد و بيانيه ها يا گزارش هاي کتبي را ارائه مي کند و هر زمان که لازم باشد توضيحاتي را در مورد مسائل در حال بررسي ارائه مي نمايد. ۲ـ در غياب دبيرکل، نماينده اي مشخص در جلسات ارکان اصلي سازمان به نمايندگي از وي حضور مي يابد و مي تواند نطق شفاهي ايراد نمايد و هر زمان که لازم باشد در مورد مسائل در حال بررسي توضيح دهد. ۳ـ دبيرکل نمايندگي سازمان را در روابط خارجي بر عهده دارد. وي مي تواند در صورت اقتضاء، يک يا چند نفر از کارکنان را به عنوان نماينده سازمان معين نمايد. ۴ـ دبيرکل مي تواند يک يا چند نفر از کارکنان را براي حضور در جلسات فني اعزام نمايد. فصل۴ـ جلسات فني ماده۱۳ـ ۱ـ کشورهاي عضو جلساتي همچون جلسات بخشي در حوزه وزيران، گروههاي کاري، کارگاهها، جلسات تبادل نظر و اطلاعات، مقامهاي فني عالي رتبه، ميزگردها، و نيروهاي عملياتي متشکل از متخصصان ارشد را به منظور تبادل نظر، بحث، مذاکره و ارائه پيشنهاد در زمينه فعاليت هاي دي ـ هشت و زمينه هاي همکاري را ميزباني مي نمايند. ۲ـ وظايف همه جلسات فني توسط کشور ميزبان تعريف مي شود و قبل از برگزاري جلسه مزبور مورد موافقت کشورهاي عضو واقع مي گردد. ۳ـ کشور ميزبان با مشورت دبيرخانه، گزارش همه جلسات فني را آماده مي کند و آن را به منظور بررسي، پيشنهاد و پيگيري، بي درنگ به کميسيون تسليم مي نمايد. فصل۵ ـ رياست دي ـ هشت ماده۱۴ـ ۱ـ کشور عضوي که ميزبان نشست سران است رياست دي ـ هشت را عهده دار مي شود و تا نشست بعدي سران تمامي تلاش خود را در جهت ارتقاي اهداف سازمان به کار مي بندد. ۲ـ رئيس دي ـ هشت، رياست تمام جلسات ارکان اصلي و فني را بر عهده دارد. نماينده رئيس بعدي مي تواند در تمامي جلسات دي ـ هشت به عنوان همکار رئيس در جلسه عمل کند. فصل۶ ـ آيين کار زبان رسمي ماده۱۵ـ زبان انگليسي به عنوان زبان رسمي سازمان در همه جلسات، اسناد و مکاتبات مي باشد. دستور کار جلسه ماده۱۶ـ ۱ـ دبيرخانه با مشورت رئيس دي ـ هشت و کشور ميزبان، پيش نويس دستور کار جلسه را براي جلسات ارکان اصلي سازمان آماده مي نمايد. ۲ـ در مورد ساير جلسات دي ـ هشت، به جز مواردي که در بند (۱) بالا ذکر شد، کشور ميزبان دستور کار جلسه، برنامه کاري، وظيفه و ترتيبات اجرائي را تهيه مي کند و حداقل يک ماه قبل از جلسه مربوط، آنها را جهت توزيع در اختيار دبيرخانه دي ـ هشت قرار خواهد داد. برگزاري جلسات ماده۱۷ـ ۱ـ جلسات ارکان اصلي براساس آيين کار سازمان اداره مي گردد. ۲ـ حضور اکثريت نسبي کشورهاي عضو، حد نصاب براي تشکيل جلسات دي ـ هشت مي باشد. ۳ـ جلسات فوق العاده کميسيون، شورا و يا نشست سران با درخواست کشور هاي عضو برگزار مي شود. يک يا چند کشور عضو مي توانند پيشنهاد تشکيل جلسه فوق العاده کميسيون، شورا و يا نشست سران را ارائه نمايند. پيشنهاد تشکيل جلسه به همراه اسنادي که تشکيل جلسه را توجيه مي کنند حداقل سي روز قبل از تاريخ پيشنهادي به رئيس ارسال مي گردد. رئيس درخواست تشکيل جلسه را به همراه اسناد مربوط بين کشورهاي عضو توزيع مي کند. جلسه فوق العاده جز در صورتي که حداقل يک کشور عضو، هفت روز پس از دريافت اطلاعيه، اعتراضي را مطرح نمايد، تشکيل مي شود. جلسه فوق العاده با موافقت رئيس، در قلمروي کشور درخواست کننده تشکيل مي گردد. ۴ـ جلسات ارکان اصلي سازمان به صورت چرخشي در قلمرو کشورهاي عضو برگزار مي گردد. بنابراين هر کشور عضوي براي ميزباني جلسات فني دي ـ هشت واجد شرايط مي باشد. چگونگي ميزباني چنين جلساتي توسط کميسيون تصميم گيري مي شود. تصميم گيري ماده۱۸ـ ۱ـ تمام تصميم ها در نشست سران، شورا و کميسيون با اجماع اتخاذ مي گردد. ۲ـ تصميم ها در جلسات فني دي ـ هشت مي تواند به وسيله اکثريت نسبي اعضاي حاضر و رأي دهنده اتخاذ گردد. در صورت اختلاف نظر، کشور يا کشورهاي مربوط مي توانند مواضع خود را ثبت نمايند يا حق درنظرگرفتن قيد تحديد تعهد را اعمال نمايند. فصل۷ـ روابط خارجي سازمان ماده۱۹ـ ۱ـ دي ـ هشت مي تواند روابط دوجانبه همکاري هاي سودمند با ديگر کشورها، سازمان هاي منطقه اي يا بين المللي، مؤسسات، و سازمان هاي غيردولتي به منظور ايجاد شريک و يا آغاز پروژه هاي مشترک را برقرار نمايد. ماهيت و ميزان چنين همکاري هايي با تصميم مبتني بر اجماع شوراي وزيران مشخص خواهد شد. ۲ـ نمايندگان کشورها، سازمانهاي بين المللي و منطقه اي، مؤسسات يا سازمانهاي غيردولتي، به ابتکار کشور ميزبان و به شرط اطلاع قبلي همه کشورهاي عضو، مي توانند به مراسم افتتاحيه و يا اختتاميه نشست سران دعوت شوند. فصل۸ ـ حل و فصل اختلاف ها ماده۲۰ـ ۱ـ در صورت بروز اختلاف بين دو يا چند کشور عضو در ارتباط با تفسير يا اجراي اين منشور، طرفهاي اختلاف براي بررسي و اتخاذ سامانه (سيستم) مناسب با يکديگر مشورت و در صورت نياز، اختلاف را به شورا ارجاع مي نمايند. دبيرکل هم مي تواند طرف مشورت قرار گيرد يا از وي درخواست شود تا از مساعي جميله استفاده نمايد. ۲ـ در صورت نقض جدي منشور يا عدم تبعيت، موضوع جهت بررسي و اتخاذ تصميم مناسب به نشست سران ارجاع داده مي شود. فصل۹ـ بودجه و امور مالي بودجه ماده۲۱ـ ۱ـ بودجه دبيرخانه از طريق حق عضويت کشورهاي عضو براساس مقياس ارزيابي ايجاد شده توسط شوراي وزيران تأمين مي شود. ۲ـ «مقررات مالي دبيرخانه دي ـ هشت » همه موضوعات مربوط به بودجه و امور مالي را در بر مي گيرد. هرگونه اصلاح اين مقررات مستلزم بررسي و تصميم گيري مناسب از سوي شورا مي باشد. ۳ـ دبيرخانه بودجه هر سال را قبل از پايان ماه مارس (فروردين) سال قبل تهيه مي کند و آن را براي بررسي، پذيرش و ارائه توصيه هايي به شوراي وزيران براي تصويب نهائي به کميسيون تسليم مي نمايد.
کمکهاي داوطلبانه ماده۲۲ـ در راستاي اهداف و اصول دي ـ هشت، کمکهاي داوطلبانه و يا مشارکت هاي پروژه محور از کشورهاي عضو دي ـ هشت، ساير کشورها، سازمان هاي بين المللي، نهادها، مؤسسات خصوصي، يا سازمانهاي غيردولتي مورد استقبال قرار مي گيرد. شيوه هاي لازم ناظر بر مديريت چنين کمکهايي بر مبناي توصيه کميسيون توسط شورا اتخاذ مي گردد. کمکهاي مالي به همان شيوه بودجه معمول سازمان مشمول حسابرسي و بازرسي مي باشند. فصل ۱۰ـ مفاد حقوقي شخصيت حقوقي دي ـ هشت ماده۲۳ـ دي ـ هـشت به عنوان يک سـازمان بين دولتـي از شخصيـت و اهليت حقوقي برخوردار است. امتيازها و مصونيت ها ماده۲۴ـ ۱ـ دي ـ هشت در قلمرو کشورهاي عضو، از شخصيت حقوقي و امتيازها و مصونيت هايي برخوردار خواهد بود که براي انجام وظايف و اجراي اهداف و مقاصد آن ضروري است. ۲ـ امتيازها و مصونيت هاي کارکنان دبيرخانه در کشور ميزبان در موافقتنامه مقر درج مي گردد. ۳ـ نمايندگان کشورهاي عضو و مقامهاي سازمان از امتيازها ومصونيت هايي که در موافقتنامه مقر درج مي شود، برخوردار مي گردند. کناره گيري ماده۲۵ـ ۱ـ هر کشور عضو مي تواند از طريق ارسال اطلاعيه رسمي به دبيرخانه دي ـ هشت از سازمان کناره گيري نمايد. ۲ـ کناره گيري در پايان سال مالي تاريخ اطلاعيه نافذ مي شود، تمامي تعهدات تا اتمام کامل آنها، معتبر خواهند بود. فصل۱۱ـ اصلاحات ماده۲۶ـ ۱ـ هرکشور عضو از طريق دبيرخانه مي تواند اصلاحاتي را درمورد اين منشور پيشنهاد نمايد. اصلاحيه منشور بنا به پيشنهاد کميسيون توسط شورا انجام مي گردد. ۲ـ اصلاحات اين منشور براي تمامي اعضاء زماني لازم الاجراء مي گردد که اعضاي شورا آن را با اجماع پذيرفته باشند و طبق فرآيند هاي قانون اساسي کشورهاي متبوع، همه اعضاي شورا آن را به تصويب رسانده باشند. فصل۱۲ـ مفاد پاياني ماده۲۷ـ ۱ـ منشور توسط کشورهاي عضو طبق رويه قانون اساسي کشورهاي متبوع آنها تصويب خواهد شد و سند تصويب به دبيرخانه سپرده مي شود. دبيرخانه پس از دريافت سند تصويب، کشورهاي عضو را به صورت رسمي آگاه مي نمايد. ۲ـ منشور از اولين روز ماه بعد از تاريخي لازم الاجراء مي شود که دبيرخانه، اسناد تصويب پنج کشور عضو را دريافت نمايد. ۳ـ منشور براي هر کشور عضوي که پس از تاريخ لازم الاجراء شدن منشور، آن را تصويب نمايد، همانطور که در بند (۲) پيش بيني شده است در تاريخي لازم الاجراء مي شود که آن کشور سند تصويب را به دبيرخانه مي سپارد. ۴ـ اين منشور در يک نسخه اصلي به زبان انگليسي تنظيم شده است. براي گواهي مراتب بالا، امضاءکنندگان زير که براي اين منظور مجاز مي باشند، اين منشور را امضاء نموده اند. اين سند در اسلام آباد پاکستان تاريخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲ ميلادي (۲/۹/۱۳۹۱ هجري شمسي) در يک نسخه اصلي به زبان انگليسي تنظيم شده است. ـ از طرف جمهوري مردمي بنگلادش ـ از طرف جمهوري عربي مصر ـ از طرف جمهوري اندونزي ـ از طرف جمهوري اسلامي ايران ـ از طرف مالزي ـ از طرف جمهوري فدرال نيجريه ـ از طرف جمهوري اسلامي پاکستان ـ از طرف جمهوري ترکيه قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و يک تبصره منضم به متن منشور شامل مقدمه و بيست و هفت ماده در جلسه علني روز يکشنبه مورخ هجدهم مردادماه يکهزار و سيصد و نود و چهار مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ ۴/۶/۱۳۹۴ به تأييد شوراي نگهبان رسيد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني برچسبها: وکیل مواد مخدر [ دوشنبه هشتم خرداد ۱۳۹۶ ] [ 14:8 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||