|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
فصل پنجم: مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی مادة ۱۰۵ جمع درآمد شركتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی كه از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل میشود، پس از وضع زیانهای حاصل از منابع غیر معاف و كسر معافیتهای مقرر به استثنای مواردی كه طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانهای میباشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵%) خواهند بود. تبصرة ۱- در مورد اشخاص حقوقی ایرانی غیر تجاری كه به منظور تقسیم سود تأسیس نشدهاند، در صورتی كه دارای فعالیت انتفاعی باشند، از مأخذ كل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آنها مالیات به نرخ مقرر در این ماده وصول میشود. تبصرة ۲- اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران به استثنای مشمولان تبصرة (۵) مادة (۱۰۹) و مادة (۱۱۳) این قانون از مأخذ كل درآمد مشمول مالیاتی كه از بهره برداری سرمایه در ایران یا از فعالیتهایی كه مستقیماً یا به وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، كارگزار و امثال آن در ایران انجام میدهند یا از واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود، انتقال دانش فنی، دادن تعلیمات، كمكهای فنی یا واگذاری فیلمهای سینمایی از ایران تحصیل میكنند به نرخ مذكور در این ماده مشمول مالیات خواهند بود. نمایندگان اشخاص و مؤسسات مذكور در ایران نسبت به درآمدهایی كه به هر عنوان به حساب خود تحصیل میكنند طبق مقررات مربوط به این قانون مشمول مالیات میباشند. تبصرة ۳- در موقع احتساب مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی اعم از ایرانی یا خارجی، مالیاتهایی كه قبلاً پرداخت شده است با رعایت مقررات مربوط از مالیات متعلق كسر خواهد شد و اضافه پرداختی از این بابت قابل استرداد است. تبصرة ۴- اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی نسبت به سود سهام یا سهامالشركه دریافتی از شركتهای سرمایه پذیر مشمول مالیات دیگری نخواهند بود. تبصرة ۵- در مواردی كه به موجب قوانین مصوب وجوهی تحت عناوین دیگری غیر از مالیات بردرآمد از مأخذ درآمد مشمول مالیات اشخاص قابل وصول باشد، مالیات اشخاص پس از كسر وجوه مزبور به نرخ مقرر مربوط محاسبه خواهد شد. تبصره ۶- درآمد مشمول مالیات ابرازی شركتها و اتحادیههای تعاونی متعارف و شركتهای تعاونی سهامی عام مشمول بیست و پنج درصد (۲۵%) تخفیف از نرخ موضوع این ماده میباشد. تبصره ۷- به ازای هر ده درصد (۱۰%) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابزاری مشمول مالیات سال گذشته آنها، یك واحد درصد و حداكثر تا پنج واحد درصد از نرخهای مذكور كاسته میشود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است (الحاقی مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴). مادة ۱۰۶ (اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴) درآمد مشمول مالیات در مورد اشخاص حقوقی (بهاستثنای، درآمدهایی كه طبق مقررات این قانون نحوة دیگری برای تشخیص آن مقرر شده است) بر اساس میزان سوددهی فعالیت و مقررات مواد (۹۴) و (۹۵) و (۹۷) این قانون و تبصره آن تعیین میشود. مادة ۱۰۷ (اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴) درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم خارج از ایران بابت درآمدهایی كه در ایران و یا از ایران تحصیل مینمایند به شرح زیر تعیین میشود. بابت تهیه طرح ساختمانها و تأسیسات، نقشهبرداری، نقشهكشی، نظارت و محاسبات فنی، دادن تعلیمات و كمكهای فنی، انتقال دانش فنی، سایر خدمات و واگذاری امتیازات و سایر حقوق، همچنین واگذاری فیلمهای سینمایی كه به عنوان بها یا حق نمایش یا تحت هر عنوان دیگر در ایران یا از ایران تحصیل میكند به استثنای درآمدهایی كه طبق مقررات این قانون نحوه دیگری برای تعیین درآمد مشمول مالیات یا مالیات آنها مقرر شده است با توجه به نوع فعالیت و میزان سوددهی به مأخذ ده درصد (۱۰%) تا چهل درصد(۴۰%) مجموع وجوهی میباشد كه ظرف مدت یكسال مالیاتی عاید آنها میشود.آییننامه اجرایی این ماده و ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات با توجه به نوع فعالیت، ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی به تصویب هیأت وزیران میرسد. پرداختكنندگان وجوه مذكور در این ماده مكلفند در هر پرداخت، مالیات متعلق را با توجه به مبالغی كه از اول سال تا آن تاریخ پرداخت كردهاند كسر و تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی پرداخت كنند، در غیر این صورت پرداختكنندگان مذكور و دریافت كنندگان متضامناً مسؤول پرداخت اصل مالیات و جریمههای متعلق آن خواهند بود. تبصره ۱- در مورد عملیات پیمانكاری، آن قسمت از مبلغ قرارداد كه به مصرف خرید لوازم و تجهیزات میرسد مشروط بر آنكه در قرارداد یا اصلاحات و الحاقات بعدی آن مبالغ لوازم و تجهیزات بهطور جدا از سایر اقلام قرارداد درج شده باشد، در مورد خرید داخلی حداكثر تا مبلغ صورتحساب خرید و در مورد خرید خارجی تا مجموع ارزش گمركی كالا و حقوق ورودی و سایر پرداختهای قانونی مندرج در پروانه سبز گمركی از پرداخت مالیات معاف است. تبصره ۲- در مواردی كه پیمانكاران خارجی تمام یا قسمتی از فعالیت پیمانكاری را به اشخاص حقوقی ایرانی به عنوان پیمانكاران دست دوم واگذار كنند معادل مبالغی كه برای تهیه لوازم و تجهیزات مذكور در قرارداد دست اول كه توسط پیمانكار دست دوم خریداری میشود و با رعایت قسمت اخیر تبصره (۱) این ماده از پیمانكار دست اول دریافت میگردد، از پرداخت مالیات بر درآمد معاف است. تبصره ۳- شعب و نمایندگیهای شركتها و بانكهای خارجی در ایران كه بدون داشتن حق انجام دادن معامله به امر بازاریابی و جمعآوری اطلاعات اقتصادی در ایران برای شركت مادر اشتغال دارند و برای جبران مخارج خود از شركت مادر وجوهی دریافت میكنند نسبت به آن مشمول مالیات بر درآمد نخواهند بود. تبصره ۴- درآمد حاصل از بهرهبرداری سرمایه و سایر فعالیتهایی كه اشخاص حقوقی مزبور به وسیلة نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، كارگزار و امثال آنها در ایران انجام میدهند مشمول مقررات ماده (۱۰۶) این قانون خواهد بود (الحاقی مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴). آيين نامه اجرايي ماده (107) اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم شماره۳۲۳۳۶/ت۵۲۸۸۲هـ ۱۹/۳/۱۳۹۵ وزارت امور اقتصادي و دارايي ـ وزارت نفت هيأت وزيران در جلسه ۱۲/۳/۱۳۹۵ به پيشنهاد شماره ۴۰۰۰۰/۳۳۴۸/۲۰۰ مورخ ۹/۳/۱۳۹۵ وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد ماده (۱۰۷) اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ آيين نامه اجرايي ماده يادشده را به شرح زير تصويب کرد: آيين نامه اجرايي ماده (۱۰۷) اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم ماده۱ـ در اين آيين نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي روند: الف ـ درآمدهاي در ايران: درآمدهاي اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي مقيم خارج از ايران که بابت فعاليت در ايران تحصيل ميشود. ب ـ درآمدهاي از ايران: درآمدهاي اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي مقيم خارج از ايران که بدون انجام فعاليت در ايران از ايران تحصيل ميشود. پ ـ اشخاص خارجي مقيم خارج از ايران: اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي که مقيم خارج از ايران مي باشند. ت ـ ساير حقوق: حقوقي که اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي مقيم خارج از ايران، اختيار استفاده از آن را واگذار مي کنند و حق مذکور در ايران مورد استفاده و بهره برداري قرار مي گيرد، از قبيل حق استفاده و بهره برداري از اموال و دارايي ها، حق توقف بارگُنج (کانتينر)، حق ثبت، حق اختراع و اسناد علمي. ث ـ قانون: قانون مالياتهاي مستقيم و اصلاحيههاي بعدي آن. ماده۲ـ ضرايب تشخيص درآمد مشمول ماليات اشخاص خارجي مقيم خارج از ايران بابت درآمد حاصل از فعاليت در ايران، به شرح زير تعيين مي شود: تبصره۱ـ درآمد حاصل از فعاليتهاي خدماتي از قبيل آموزش، تعليمات و کمکهاي فني و ساير خدمات و خدمات تشخيصي و درماني پزشکي که محل ارايه خدمت خارج از ايران باشد، مشمول درآمد در ايران يا از ايران نخواهد بود. خدماتي که به صورت غيرحضوري و از طريق سامانه هاي الکترونيکي و نظاير آن به ايران ارايه ميشود ارايه خدمات در ايران محسوب ميشود. تبصره۲ـ در قراردادهاي بالادستي نفت و گاز وزارت نفت (شرکت هاي تابعه) با پيمانکار خارجي، چنانچه پيمانکار خارجي تمام يا بخشي از موضوع قرارداد را به موجب مقررات مربوط به اشخاص ثالث به عنوان مجري يا پيمانکار دست دوم واگذار نمايد، مبالغ پرداختي به پيمانکاران دست دوم در محاسبه درآمد مشمول ماليات پيمانکار دست اول کسر و مانده با نرخ مذکور در جزء (ب) رديف (۱) جدول موضوع اين ماده به عنوان درآمد مشمول ماليات تعيين مي شود و چنانچه پيمانکار دست دوم از اشخاص حقوقي خارجي باشد، کسر مبالغ پرداختي به پيمانکار دست دوم مشروط به کسر و وصول ماليات موضوع ماده (۱۰۷) قانون در پرداختي هاي به پيمانکار دست دوم مي باشد. ماده۳ـ ضرايب تشخيص درآمد مشمول ماليات اشخاص خارجي مقيم خارج از ايران بابت درآمدهايي که بدون فعاليت در ايران از ايران تحصيل مي کنند، به شرح زير تعيين ميشود: ماده۴ـ در قرارداد پيمانکاري (اعم از دست اول و دوم) چنانچه بهاي لوازم و تجهيزات خريداري شده از کل مبلغ قرارداد تفکيک نشده باشد، کل مبلغ قرارداد مشمول ماليات موضوع ماده (۱۰۷) قانون خواهد بود. در صورت تفکيک مبالغ لوازم و تجهيزات در قراردادهاي اصلاحي و الحاقي بعدي، معافيت لوازم و تجهيزات، نسبت به پرداختهاي پس از انعقاد قرارداد اصلاحي و الحاقي جاري ميباشد. ماده۵ ـ پرداختکنندگان وجوه مکلفند در هر پرداخت، ماليات متعلق را با توجه به مبالغي که از اول سال تا آن تاريخ پرداخت کردهاند کسر و تا پايان ماه بعد از آن به اداره امور مالياتي پرداخت کنند، در غيراين صورت با دريافتکنندگان، متضامناً مسئول پرداخت اصل ماليات و جريمههاي متعلق آن خواهند بود. ماده۶ ـ در مواردي که اشخاص مشمول مقررات اين آيين نامه در ايران داراي نماينده باشند، نماينده اشخاص مزبور مکلفند در اجراي تبصره (۲) ماده (۱۷۷) قانون نسبت به تسليم اظهارنامه اشخاص يادشده اقدام و ماليات متعلق را براساس ماده (۱۰۷) قانون پس از کسر ماليات پرداختي موضوع ماده (۵) اين آييننامه، پرداخت نمايند. ماده۷ـ در صورتي که فعاليت موضوع اين آييننامه به وسيله نمايندگي از قبيل شعبه، نماينده، کارگزار و امثال آنها در ايران انجام شود، درآمد مشمول ماليات اشخاص خارجي مقيم خارج از ايران حسب مقررات تبصره (۴) ماده (۱۰۷) قانون تعيين خواهد شد. اين حکم در مورد قراردادهايي که مستقيماً توسط شرکت اصلي خارجي (دفتر مرکزي) منعقد و شعبه امور هماهنگي را انجام مي دهد، جاري نمي باشد. تبصره ـ شعب و نمايندگي شرکت هاي خارجي در ايران مکلف به رعايت مقررات مربوط به کسر و وصول ماليات تکليفي و ماليات حقوق کارکنان بابت فعاليت موضوع قرارداد شرکت اصلي در ايران مي باشند. ماده۸ ـ در مواردي که برابر قانون و مقررات مالياتهاي مستقيم، درخصوص فعاليتهايي که نحوه ديگري براي تعيين درآمد مشمول ماليات و ماليات آن مقرر شده است، حسب مقررات مربوط اقدام خواهد شد. ماده۹ـ کليه اشخاص موضوع صدر ماده (۱۰۷) قانون که وفق مقررات اين آييننامه بابت درآمد حاصل در ايران يا از ايران ماليات متعلق را پرداخت کرده باشند و يا از جانب آنها پرداخت شده باشد، بابت درآمدهاي مذکور، مشمول ماليات ديگر موضوع اين قانون نمي باشند. ماده۱۰ـ در مورد قراردادهاي مشارکتي اشخاص خارجي مقيم خارج از ايران با اشخاص ايراني، درآمد مشمول ماليات اشخاص خارجي به نسبت سهم مشارکت، با رعايت مقررات اين آيين نامه و اشخاص ايراني با رعايت مقررات موضوع مواد (۹۴) و (۱۰۶) قانون مشمول ماليات خواهد بود. در اين صورت پرداخت کنندگان وجوه صرفاٌ در پرداختي به اشخاص خارجي مکلف به کسر ماليات متعلق و واريز آن به حساب اداره امور مالياتي با رعايت مقررات مي باشند. معاون اول رئيسجمهور ـ اسحاق جهانگيري مادة ۱۰۸ اندوختههایی كه مالیات آن تا تاریخ لازمالاجرا شدن این اصلاحیه پرداخت نشده در صورت انتقال به حساب سرمایه مشمول مالیات نخواهد بود، لیكن در صورت تقسیم یا انتقال به حساب سود و زیان یا كاهش سرمایه معادل اندوختة اضافه شده به حساب سرمایه، به درآمد مشمول مالیات سال تقسیم یا انتقال یا كاهش سرمایه اضافه میشود. این حكم شامل اندوختههای سود ناشی از فعالیتهای معاف مؤسسه در دوران معافیت و اندوخته موضوع مادة (۱۳۸) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحیههای بعدی آن تا تاریخ تصویب این اصلاحیه پس از احراز شرایط مربوط تا آن تاریخ نخواهد بود. اندوختههایی كه مالیات آن تا تاریخ لازمالاجرا شدن این اصلاحیه وصول گردیده در صورت تقسیم یا انتقال به حساب سود و زیان یا سرمایه یا انحلال مشمول مالیات دیگری نخواهد بود. مادة ۱۰۹ درآمد مشمول مالیات در مورد مؤسسات بیمة ایرانی عبارت است از: ۱- ذخایر فنی در آخر سال مالی قبل. ۲- حق بیمه دریافتی در معاملات بیمة مستقیم پس از كسر برگشتیها و تخفیفها. ۳- حق بیمة بیمههایی اتكایی وصولی پس از كسر برگشتیها. ۴- كارمزد و مشاركت در سود معاملات بیمههای اتكایی واگذاری. ۵- بهره سپردههای بیمة بیمهگر اتكایی نزد بیمهگر واگذاركننده. ۶- سهم بیمه گران اتكایی بابت خسارت پرداختی بیمههای غیر زندگی و بازخرید و سرمایه و مستمریهای بیمههای زندگی. ۷- سایر درآمدها. پس از كسر: ۱- هزینه تمبر قراردادهای بیمه. ۲- هزینههای پزشكی بیمههای زندگی. ۳- كارمزدهای پرداختی از بابت معاملات بیمة مستقیم. ۴- حق بیمههای اتكایی واگذاری. ۵- سهم صندوق تأمین خسارتهای بدنی از حق بیمة اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیة موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث. ۶- مبالغ پرداختی از بابت بازخرید و سرمایه و مستمریهای بیمة زندگی و خسارت پرداختی از بابت بیمههای غیرزندگی. ۷- سهم مشاركت بیمه گزاران در منافع. ۸- كارمزدها و سهم مشاركت بیمه گران در سود معاملات بیمههای اتكایی قبولی. ۹- بهرة متعلق به سپردههای بیمههای اتكایی واگذاری. ۱۰- ذخائر فنی در آخر سال مالی. ۱۱- سایر هزینهها و استهلاكات قابل قبول. تبصرة ۱- انواع ذخایر فنی مؤسسات بیمه (اندوختههای فنی موضوع مادة ۶۱ قانون تأسیس بیمة مركزی ایران و بیمه گری) برای هر یك از رشتههای بیمه و میزان و طرز محاسبة آنها به موجب آیین نامهای خواهد بود كه از طرف بیمة مركزی ایران تهیه و پس از موافقت شورای عالی بیمه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی خواهد رسید. تبصرة ۲- انواع ذخایر فنی بیمة مركزی ایران برای هر یك از رشتههای بیمه و میزان و طرز محاسبة آنها از طرف مجمع عمومی بیمة مركزی ایران تعیین خواهد شد. تبصرة ۳- در معاملات بیمة مستقیم، حق بیمه و كارمزدها و تخفیف حق بیمه و سهم مشاركت بیمهگذاران در منافع و نحوة احتساب آنها با رعایت مقررات تعیین شده از طرف شورای عالی بیمه خواهد بود. كلیة اقلام مزبور به استثنای كارمزد باید در قرارداد بیمه ذكر شده باشد. تبصرة ۴- اقلام مربوط به معاملات بیمههای اتكایی اعم از قبولی یا واگذاری بر اساس شرایط قراردادها و یا توافقهای مؤسسات بیمة ذیربط خواهد بود. تبصرة ۵- مؤسسات بیمة خارجی كه با قبول بیمة اتكایی از مؤسسات بیمة ایرانی تحصیل درآمد مینمایند مشمول مالیاتی به نرخ دو درصد حق بیمه دریافتی و سود حاصل از سپرده مربوط در ایران میباشند. در صورتی كه مؤسسات بیمة ایرانی در كشور متبوع مؤسسه بیمهگر اتكایی دارای فعالیت بیمه بوده و از پرداخت مالیات بر معاملات اتكایی معاف باشند، مؤسسه مزبور نیز از پرداخت مالیات دولت ایران معاف خواهد شد. مؤسسات بیمه ایرانی مكلفاند در موقع تخصیص حق بیمه بنام بیمهگر اتكایی خارجی مشمول مالیات موضوع این تبصره، دو درصد (۲%) آن را بعنوان مالیات بیمهگر اتكائی كسر نمایند. و وجوه كسر شده در هر ماه را منتهی تا پایان ماه بعد به ضمیمة صورتی حاوی مشخصات بیمهگر اتكایی و حق بیمة متعلق به ادارة امور مالیاتی مربوط ارسال و وجه مزبور را به حساب مالیاتی پرداخت نمایند. (اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴). مادة ۱۱۰ اشخاص حقوقی مكلفاند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متكی به دفاتر و اسناد و مدارك خود را حداكثر تا چهارماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شركا و سهامداران و حسب مورد میزان سهمالشركه یا تعداد سهام و نشانی هر یك از آنها را به ادارة امور مالیاتی كه محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از تسلیم اولین فهرست مزبور، تسلیم فهرست تغییرات در سنوات بعد كافی خواهد بود. محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران كه در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمیباشند تهران است. حكم این ماده در مورد كارخانه داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهد بود. تبصره - اشخاص حقوقی نسبت به درآمدهایی كه طبق مقررات این قانون نحوة دیگری برای تشخیص آن مقرر شده است مكلف به تسلیم اظهارنامة مالیاتی جداگانه كه در فصلهای مربوط پیشبینی شده است نیستند. مادة ۱۱۱ شركتهایی كه با تأسیس شركت جدید یا با حفظ شخصیت حقوقی یك شركت، در هم ادغام یا تركیب میشوند از لحاظ مالیاتی مشمول مقررات زیر میباشند: الف- تأسیس شركت جدید با افزایش سرمایه شركت موجود تا سقف مجموع سرمایههای ثبت شده شركتهای ادغام یا تركیب شده از پرداخت دو در هزار حق تمبر موضوع مادة (۴۸) این قانون معاف است. ب- انتقال داراییهای شركتهای ادغام یا تركیب شده به شركت جدید یا شركت موجود حسب مورد به ارزش دفتری مشمول مالیات مقرر در این قانون نخواهد بود. ج- عملیات شركتهای ادغام یا تركیب شده در شركت جدید یا شركت موجود مشمول مالیات دورة انحلال موضوع بخش مالیات بردرآمد این قانون نخواهد بود. د- استهلاك داراییهای منتقل شده به شركت جدید یا شركت موجود باید بر اساس روال قبل از ادغام یا تركیب ادامه یابد. ه- هرگاه در نتیجه ادغام یا تركیب، درآمدی به هر یك از سهامداران در شركتهای ادغام یا تركیب شده تعلق گیرد طبق مقررات مربوط مشمول مالیات خواهد بود. و- كلیه تعهدات و تكالیف مالیاتی شركتهای ادغام یا تركیب شده به عهدة شركت جدید یا موجود حسب مورد میباشد. ز- آیین نامه اجرایی این ماده حداكر ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این اصلاحیه به پیشنهاد مشترك وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. مادة ۱۱۲ حكم مادة (۹۹) و تبصرة آن در مورد عملیات پیمانكاری اشخاص حقوقی اعم از ایرانی و خارجی جاری خواهد بود. مادة ۱۱۳ مالیات مؤسسات كشتیرانی و هواپیمائی خارجی بابت كرایة مسافر و حمل كالا و امثال آنها از ایران بطور مقطوع عبارت از پنج درصد (۵%) كلیة وجوهی كه از این بابت عاید آنها خواهد شد اعم از اینكه وجوه مزبور در ایران یا در مقصد یا در بین راه دریافت شود. نمایندگی یا شعب مؤسسات مذكور در ایران موظفاند تا بیستم هر ماه صورت وجوه دریافتی ماه قبل را به ادارة امور مالیاتی محل تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند مؤسسات مذكور از بابت اینگونه درآمدها مشمول مالیات دیگری به عنوان مالیات بردرآمد نخواهند بود. هرگاه شعب یا نمایندگیهای مذكور صورتهای مقرر را به موقع تسلیم نكنند یا صورت ارسالی آنها مطابق واقع نباشد در این صورت مالیات متعلق بر اساس تعداد مسافر و حجم محمولات علیالرأس تشخیص خواهد شد. تبصره - در مواردی كه مالیات متعلق بر درآمد مؤسسات كشتیرانی و هواپیمائی ایرانی در كشورهای دیگر بیش از ۵% كرایة دریافتی باشد با اعلام سازمان ذیربط ایرانی، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است مالیات شركتهای كشتیرانی و هواپیمایی تابع كشورهای فوق را معادل نرخ مالیاتی آنها افزایش دهد. مادة ۱۱۴ آخرین مدیر یا مدیران شخص حقوقی مشتركاً موظفاند قبل از تاریخ تشكیل مجمع عمومی یا سایر اركان صلاحیت دار كه برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شخص حقوقی دعوت شده است، اظهارنامهای حاوی صورت دارایی و بدهی شخص حقوقی در تاریخ دعوت روی نمونهای كه بدین منظور از طرف سازمان امور مالیاتی كشور تهیه میگردد تنظیم و به ادارة امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند. اظهارنامهای كه حداقل حاوی امضاء یا امضاهای مجاز و حسب مورد مهر مؤسسه بر طبق اساسنامه شخص حقوقی باشد برای ادارة امور مالیاتی معتبر خواهد بود. مادة ۱۱۵ (اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴) مأخذ محاسبه مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی كه منحل میشوند ارزش دارایی شخص حقوقی است منهای بدهیها و سرمایه پرداخت شده و اندوختهها و مانده سودهایی كه مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است. تبصرة ۱- ارزش دارایی شخص حقوقی نسبت به آنچه قبلاً فروش رفته بر اساس بهای فروش و نسبت به بقیة بر اساس بهای روز انحلال تعیین میشود. تبصرة ۲- چنانچه در بین داراییهای شخص حقوقی كه منحل میشود، دارایی یا داراییهای موضوع فصل اول باب سوم این قانون و سهام یا سهمالشركه یا حق تقدم سهام شركتها وجود داشته باشد و این دارایی یا داراییها حسب مورد درهنگام نقل و انتقال قطعی مشمول مقررات ماده (۵۹) و تبصره (۱) ماده (۱۴۳) و ماده (۱۴۳ مكرر) این قانون باشند، در تعیین مأخذ محاسبة مالیات آخرین دورة عملیات اشخاص حقوقی منحله ارزش دفتری دارایی یا داراییهای مذكور جزو اقلام داراییهای شخص حقوقی منحل شده منظور نمیگردد و معادل همان ارزش دفتری از جمع سرمایه و بدهیها كسر میگردد. مالیات متعلق به دارایی یا داراییهای مزبور حسب مورد بر اساس مقررات مادة (۵۹) و تبصره ۱ مادة (۱۴۳) و ماده (۱۴۳ مكرر)این قانون تعیین و مورد مطالبه قرار میگیرد. تبصره ۳- آن قسمت از اموال اشخاص حقوقی منحل شده كه بر اساس مقررات فوق در تاریخ انحلال مشمول مالیات مقطوع موضوع مادة (۵۹) و تبصره (۱) ماده (۱۴۳) و ماده (۱۴۳ مكرر) این قانون باشند در اولین نقل و انتقال بعد از تاریخ انحلال مشمول مالیات نخواهند بود. مادة ۱۱۶ مدیران تصفیه مكلفاند ظرف شش ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شخص حقوقی در ادارة ثبت شركتها) اظهارنامة مالیاتی مربوط به آخرین دورة عملیات شخص حقوقی را بر اساس مادة (۱۱۵) این قانون تنظیم و به ادارة امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. تبصره - مالیات آخرین دورة عملیات اشخاص حقوقی كه منحل میشوند با رعایت تبصرة (۲) مادة (۱۱۵) این قانون به نرخ مذكور در مادة (۱۰۵) این قانون محاسبه میگردد. مادة ۱۱۷ ادارة امور مالیاتی مكلف است برابر مقررات این قانون به اظهارنامة مربوط به آخرین دورة عملیات اشخاص حقوقی خارج از نوبت رسیدگی نموده و در صورتی كه به مندرجات آن اعتراض داشته باشد حداكثر ظرف یكسال از تاریخ تسلیم اظهارنامه، مالیات متعلق را به موجب برگ تشخیص تعیین و ابلاغ نماید و گرنه مالیات متعلق به اظهارنامة تسلیمی بوسیلة مدیران تصفیه قطعی تلقی میگردد. در صورتی كه بعداً معلوم گردد اقلامی از دارایی شخص حقوقی در اظهارنامه ذكر نشده است نسبت به آن قسمت كه در اظهارنامه قید نشده در مهلت مقرر در تبصرة مادة (۱۱۸) این قانون، مالیات مطالبه خواهد شد. مادة ۱۱۸ تقسیم دارایی اشخاص حقوقی منحل شده قبل از تحصیل مفاصا حساب مالیاتی یا بدون سپردن تأمین معادل میزان مالیات مجاز نیست. تبصره - آخرین مدیران شخص حقوقی در صورت عدم تسلیم اظهارنامه موضوع مادة (۱۱۴) این قانون یا تسلیم اظهارنامه خلاف واقع و مدیران تصفیه در صورت عدم رعایت مقررات موضوع مادة (۱۱۶) این قانون و این ماده و ضامن یا ضامنهای شخص حقوقی و شركای ضامن (موضوع قانون تجارت) متضامناً و كلیه كسانی كه دارایی شخص حقوقی بین آنان تقسیم گردیده به نسبت سهمی كه از دارایی شخص حقوقی نصیب آنان شده است مشمول پرداخت مالیات و جرایم متعلق به شخص حقوقی خواهد بود بشرط آنكه ظرف مهلت مقرر در مادة (۱۵۷) این قانون از تاریخ درج آگهی انحلال در روزنامه رسمی كشور مطالبه شده باشد. فصل ششم: مالیات درآمد اتفاقی مادة ۱۱۹ درآمد نقدی یا غیرنقدی كه شخص حقیقی یا حقوقی بصورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل مینماید مشمول مالیات اتفاقی به نرخ مقرر در مادة (۱۳۱) این قانون خواهد بود. مادة ۱۲۰ درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل عبارت است از صد درصد درآمد حاصله و در صورتی كه غیرنقدی باشد، به بهای روز تحقق درآمد طبق مقررات این قانون تقویم میشود مگر در مورد املاكی كه در اجرای مفاد مادة (۶۴) این قانون برای آنها ارزش معاملاتی تعیین شده است كه در این صورت ارزش معاملاتی مأخذ محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت. تبصره - در مورد صلح معوض و هبة معوض بهاستثنای مواردی كه مشمول مادة (۶۳) این قانون میباشد درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل عبارت خواهد بود از مابهالتفاوت ارزش عوضین كه بر اساس مقررات این ماده تعیین میشود نسبت به طرف معاملهای كه از آن منتفع شده است. مادة ۱۲۱ صلح با شرط خیار فسخ و هبه با حق رجوع از نظر مالیاتی قطعی تلقی میگردد ولی در صورتی كه ظرف شش ماه از تاریخ وقوع عقد معامله فسخ یا اقاله یا رجوع شود، وجوهی كه بعنوان مالیات موضوع این فصل وصول شده است قابل استرداد میباشد. در این صورت اگر در فاصلة بین وقوع عقد و فسخ یا اقاله یا رجوع منتقل الیه از منافع آن استفاده كرده باشد نسبت به آن منفعت مشمول مالیات این فصل خواهد بود. مادة ۱۲۲ در مورد صلح مالی كه منافع آن مادام العمر یا برای مدت معین به مصالح یا شخص ثالث اختصاص داده میشود بهای مال به مأخذ جمع ارزش عین و منفعت در تاریخ تعلق منافع، مأخذ مالیات متصالح در تاریخ مزبور خواهد بود. تبصره - در صورتی كه قبل از تاریخ تعلق منفعت، انتقالاتی صورت گیرد قیمت مذكور در سند مأخذ مالیات انتقال دهنده قرار خواهد گرفت كه طبق مقررات این فصل مشمول مالیات خواهد بود، لیكن مأخذ مالیات آخرین انتقال گیرندة عین كه منافع مال نیز به او تعلق بگیرد، عبارت خواهد بود از مابهالتفاوت بهای مال بشرح حكم فوق و مبلغی كه طبق سند پرداخته است. مادة ۱۲۳ در صورتی كه منافع مالی بطور دائم یا موقت بلاعوض به كسی واگذار شود انتقال گیرنده مكلف است مالیات منافع هر سال را در سال بعد پرداخت نماید. مادة ۱۲۴ حذف شد. (اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴) مادة ۱۲۵ انتقالاتی كه طبق مقررات فصل مالیات بر ارث مشمول مالیات میباشد مشمول مالیات این بخش نخواهد بود. مادة ۱۲۶ صاحبان درآمد موضوع این فصل مكلفاند در هر سال اظهارنامة مالیاتی خود را در مورد منافع موضوع مادة (۱۲۳) این قانون تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد و در سایر موارد تا پایان ماه بعد از تاریخ تحصیل درآمد یا تعلق منافع به ادارة امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق را بپردازند. در صورتی كه معامله در دفاتر اسناد رسمی انجام و مالیات وصول شده باشد تكلیف تسلیم اظهارنامه ساقط میشود. مادة ۱۲۷ موارد زیر مشمول مالیات اتفاقی نخواهد بود: الف- كمكهای نقد و غیرنقدی بلاعوض سازمانهای خیریه یا عام المنفعه یا وزارتخانهها یا مؤسسات دولتی و شركتهای دولتی یا شهرداریها یا نهادهای انقلاب اسلامی به اشخاص حقیقی غیر از مواردی كه مشمول مالیات فصل حقوق است. ب- وجوه یا كمكهای مالی اهدایی به خسارت دیدگان جنگ، زلزله، سیل، آتشسوزی و یا حوادث غیرمترقبة دیگر. ج- جوایزی كه دولت برای تشویق صادرات و تولید و خرید محصولات كشاورزی پرداخت مینماید. تبصره - ضوابط اجرائی بندهای الف و ب طبق آئین نامهای خواهد بود كه از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی و وزارت كشور تهیه خواهد شد. مادة ۱۲۸ درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی ناشی از درآمدهای اتفاقی از طریق رسیدگی به دفاتر تشخیص خواهد شد و مالیاتهایی كه طبق مقررات این فصل در منبع پرداخت میگردد به عنوان پیش پرداخت مالیات آنها منظور خواهد شد. فصل هفتم: مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف مادة ۱۲۹- حذف شد. (مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰) مادة ۱۳۰- (اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴) بدهیهای گذشته موضوع مواد (۳) تا (۱۶) و تبصرة (۳) مادة (۵۹)، مادة (۱۲۹) قانون مالیات مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحیههای بعدی آن قابل مطالبه و وصول نخواهد بود. تبصره - وزارت امور اقتصادی و دارایی میتواند بدهی مالیاتهایی كه سال تحصیل درآمد مربوط یا تعلق آنها حسب مورد قبل از سال ۱۳۸۱ باشد را تا سقف ده میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰)ریال برای هر مؤدی در نقاطی كه مقتضی بداند كلاً یا جزاًَ مورد بخشودگی قرار دهد. مادة ۱۳۱(اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴) نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی كه طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانهای میباشد بشرح زیر است: ۱- تا میزان پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد(۱۵%) ۲- نسبت به مازاد پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا میزان یك میلیارد (۱۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد(۲۰%) ۳- نسبت به مازاد یك میلیارد (۱۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد(۲۵%) تبصره ۱- به ازای هر ده درصد (۱۰%) افزایش درآمد ابزاری مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابزاری مشمول مالیات سال گذشته آنها، یك واحد درصد و حداكثر تا پنج واحد درصد از نرخهای مذكور كاسته میشود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است. ۷)باب چهارم:در مقررات مختلفه فصل اول: معافیتها مادة ۱۳۲ درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی كه از تاریخ اجرای این ماده از طرف وزارتخانههای ذیربط برای آنها پروانه بهرهبرداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد میشود و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستانها، هتلها و مراكز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده كه از تاریخ مذكور از طرف مراجع قانونی ذیربط برای آنها پروانه بهرهبرداری یا مجوز صادر میشود از تاریخ شروع بهرهبرداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج سال و در مناطق كمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات میباشد. الف- منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است كه مؤدیان مشمول آن مكلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارك حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص شده به سازمان امور مالیاتی كشور میباشند و سازمان مذكور نیز مكلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان، بر اساس مستندات، مدارك و اظهانامه مذكور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه میشود. ب- مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراكز موضوع این ماده كه دارای بیش از پنجاه نفر نیروی كار شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هر سال نسبت به سال قبل نیروی كار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد (۵۰%) افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش كاركنان یك سال اضافه میشود. تعداد نیروی كار شاغل و همچنین افزایش اشتغال نیروی كار در هر واحد با تأیید وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و ارائه اسناد و مدارك مربوط به فهرست بیمه تأمین اجتماعی كاركنان محقق میشود. در صورت كاهش نیروی كار از حداقل افزایش مذكور در سال بعد كه از مشوق مالیاتی این بند استفاده كرده باشند، مالیات متعلق در سال كاهش، مطالبه و وصول میشود. افرادی كه بازنشسته، بازخرید و مستعفی میشوند كاهش محسوب نمیگردد. پ- دوره برخورداری محاسبه مالیات با نرخ صفر برای واحدهای اقتصادی مذكور موضوع این ماده واقع در شهركهای صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی به مدت دو سال و در صورت استقرار شهركهای صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق كمتر توسعه یافته، به مدت سه سال افزایش مییابد. ت- شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در مناطق آزاد و سایر مناطق كشور تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موقع مقرر قانونی است. اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان طبق نمونهای است كه توسط سازمان امور مالیاتی تهیه میشود. ث- به منظور تشویق و افزایش سرمایهگذاریهای اقتصادی در واحدهای موضوع این ماده علاوه بر دوره حمایت از طریق مالیات با نرخ صفر حسب مورد، سرمایهگذاری در مناطق كمتر توسعه یافته و سایر مناطق به شرح زیر مورد حمایت قرار میگیرد: ۱- در مناطق كمتر توسعه یافته: مالیات سالهای بعد از دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر مذكور در صدر این ماده تا زمانی كه جمع درآمد مشمول مالیات واحد به دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده برسد، با نرخ صفر محاسبه میشود و بعد از آن، مالیات متعلقه با نرخهای مقرر در ماده (۱۰۵) این قانون و تبصرههای آن محاسبه و دریافت میشود. ۲- در سایر مناطق: پنجاه درصد (۵۰%) مالیات سالهای بعد از دوره محاسبه مالیات مذكور در صدر این ماده با نرخ صفر و پنجاه درصد (۵۰%) باقی مانده با نرخهای مقرر در ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم و تبصرههای آن محاسبه و دریافت میشود. این حكم تا زمانی كه جمع درآمد مشمول مالیات واحد، معادل سرمایه ثبت و پرداخت شده شود، ادامه مییابد و بعد از آن، صددرصد (۱۰۰%) مالیات متعلقه با نرخهای مقرر در ماده (۱۰۵) این قانون و تبصرههای آن محاسبه و دریافت میشود. درآمد حمل و نقل اشخاص حقوقی غیردولتی، از مشوق مالیاتی جزءهای (۱) و (۲) این بند برخوردار میباشند. اشخاص حقوقی غیردولتی موضوع این ماده كه قبل از این اصلاحیه تأسیس شدهاند، در صورت سرمایهگذاری مجدد از مشوق این ماده میتوانند استفاده كنند. هرگونه سرمایهگذاری كه با مجوز مراجع قانونی ذیربط به منظور تأسیس، توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای مذكور برای ایجاد داراییهای ثابت به استثنای زمین هزینه میشود، مشمول حكم این بند است. ج- استثنای زمین مذكور در انتهای بند (ث) در مورد سرمایهگذاری اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای حمل و نقل، بیمارستانها، هتلها و مراكز اقامتی گردشگری صرفاً به میزان تعیین شده در مجوزهای قانونی صادر شده از مراجع ذیصلاح، جاری نمیباشد. چ- در صورت كاهش میزان سرمایه ثبت و پرداخت شده اشخاص مذكور كه از مشوق مالیاتی این ماده برای افزایش سرمایه استفاده كرده باشند، مالیات متعلق و جریمههای آن مطالبه و وصول میشود. ح- در صورتی كه سرمایهگذاری انجام شده موضوع این ماده با مشاركت سرمایهگذاران خارجی با مجوز سازمان سرمایهگذاری و كمكهای اقتصادی و فنی ایران انجام شده باشد به ازای هر پنج درصد (۵%) مشاركت سرمایهگذاری خارجی به میزان ده درصد (۱۰%) به مشوق این ماده به نسبت سرمایه ثبت و پرداخت شده و حداكثر تا پنجاه درصد (۵۰%) اضافه میشود. خ- شركتهای خارجی كه با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی در ایران نسبت به تولید محصولات با نشان معتبر اقدام كنند در صورتی كه حداقل بیست درصد (۲۰%) از محصولات تولیدی را صادر نمایند از تاریخ انعقاد قرارداد همكاری با واحد تولید ایرانی در دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر واحد تولیدی مذكور مشمول حكم این ماده بوده و در صورت اتمام دوره مذكور، از پنجاه درصد (۵۰%) تخفیف در نرخ مالیاتی نسبت به درآمد ابرازی حاصل از فروش محصولات تولیدی در مدت مذكور در این ماده برخوردار میباشند. د- نرخ صفر مالیاتی و مشوقهای موضوع این ماده شامل درآمد واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع یكصدوبیست كیلومتری مركز استان تهران و پنجاه كیلومتری مركز استان اصفهان و سی كیلومتری مراكز سایر استانها و شهرهای دارای بیش از سیصدهزار نفر جمعیت بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسكن نمیشود. واحدهای تولیدی فناوری اطلاعات با تأیید وزارتخانههای ذیربط و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در هر حال از امتیاز این ماده برخوردار میباشند. همچنین مالیات واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در كلیه مناطق ویژه اقتصادی و شهركهای صنعتی بهاستثنای مناطق ویژه اقتصادی و شهركهای مستقر در شعاع یكصدوبیست كیلومتری مركز استان تهران با نرخ صفر محاسبه میشود و از مشوقهای مالیاتی موضوع این ماده برخوردار میباشند. درخصوص مناطق ویژه اقتصادی و شهركهای صنعتی یا واحدهای تولیدی كه در محدوده دو یا چند استان یا شهر قرار میگیرند، ملاك تعیین محدوده به موجب آییننامهای است كه حداكثر سه ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد مشترك وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و داریی، سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد. ذ- فهرست مناطق كمتر توسعه یافته شامل استان، شهرستان، بخش و دهستان در سه ماهه اول در هر برنامه پنجساله،توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور با همكاری وزارت امور اقتصادی و دارایی با لحاظ شاخصهای نرخ بیكاری و سرمایهگذاری در تولید تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد و تا ابلاغ فهرست جدید، فهرست برنامه قبلی معتبر میباشد. تاریخ شروع فعالیت با تأیید مراجع قانونی ذیربط، مناط اعتبار برای احتساب مشوقهای مناطق كمتر توسعه یافته است. ر- كلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی كه قبل از اجرای این ماده پروانه بهرهبرداری از مراجع قانونی ذیربط اخذ كرده باشند تا مدت شش سال پس از تاریخ لازمالاجراء شدن این ماده از پرداخت پنجاهدرصد (۵۰%) مالیات بر درآمد ابرازی معاف میباشند. حكم این بند نسبت به درآمد حاصل از اعزام گردشگر به خارج از كشور مجری نیست. ز- صددرصد (۱۰۰%) درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی دارای مجوز از مراجع قانونی ذیربط كه از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات میباشد. ژ- مالیات با نرخ صفر موضوع این قانون صرفاً شامل درآمد ابرازی به جز درآمدهای كتمان شده میباشد. این حكم در مورد كلیه احكام مالیاتی با نرخ صفر منظور در این قانون و سایر قوانین مجری است. س- معادل هزینههای تحقیقاتی و پژوهشی اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی در واحدهای تولیدی و صنعتی دارای پروانه بهرهبرداری از وزارتخانههای ذیربط كه در قالب قرارداد منعقده با دانشگاهها یا مراكز پژوهشی و آموزش عالی دارای مجوز قطعی از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كه در چهارچوب نقشه جامع علمی كشور انجام میشود، مشروط بر اینكه گزارش پیشرفت سالانه آن به تصویب شورای پژوهشی دانشگاهها و یا مراكز تحقیقاتی مربوطه برسد و ناخالص درآمد ابرازی حاصل از فعالیتهای تولیدی و معدنی آنها كمتر از پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نباشد، حداكثر به میزان ده درصد (۱۰%) مالیات ابرازی سال انجام هزینه مذكور بخشوده میشود. معادل مبلغ منظور شده به حساب مالیات اشخاص مذكور، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نخواهد شد. دستورالعمل اجرایی این بند با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی كشور به تصویب وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی میرسد. تبصره ۱- كلیه معافیتهای مالیاتی و محاسبه با نرخ صفر مالیاتی مازاد بر قوانین موجود مذكور در این ماده از ابتدای سال ۱۳۹۵ اجراء میشود. تبصره ۲- آییننامه اجرایی موضوع این ماده و بندهای آن حداكثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ قانون توسط وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت با همكاری سازمان امور مالیاتی كشور تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد. منبع: edmanlaw.ir دفتر وکالت مهدی نوری (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی) شماره تماس: 09127184919 – 86072210 – 86072235 برچسبها: ماليات های مستقيم, ماليات [ پنجشنبه بیست و ششم فروردین ۱۴۰۰ ] [ 12:49 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||