|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
بازرسی امنیتی در محل ۱۴. ۸ـ بازرسی امنیتی در محل، جزء لاینفک هر ارزیابی امنیتی کشتی می باشد. بازرسی امنیتی در محل باید اقدامات حفاظتی موجود روی کشتی، روشها و فعالیت ها را جهت اهداف زیر ارزیابی نموده و محک بزند: ۱. حصول اطمینان از انجام کلیه وظایف امنیتی کشتی؛ ۲. وارسی (کنترل) مناطق محدودیت دار به منظور حصول اطمینان از اینکه تنها افراد مجاز حق دسترسی دارند؛ ۳. وارسی (کنترل) دسترسی به کشتی شامل هرگونه سامانه های شناسایی؛ ۴. نظارت بر مناطق عرشه و اطراف کشتی؛ ۵. وارسی (کنترل) سوار شدن افراد و وسایل شخصی آنها (بارهای با همراه و بدون همراه و وسایل شخصی کارکنان کشتی)؛ ۶. نظارت بر جا به جایی کالا و تحویل مایحتاج کشتی؛ و ۷. حصول اطمینان از در دسترس بودن آسان ارتباطات، اطلاعات و تجهیزات امنیتی کشتی. ۹ـ طرح امنیتی کشتی کلیات ۱. ۹ـ مأمور امنیتی شرکت (سی اس اُ) مسؤول حصول اطمینان از تهیه طرح امنیتی کشتی (اس اس پی) و ارائه آن جهت تأیید می باشد. مفاد هر طرح امنیتی کشتی بسته به نوع کشتیهایی که تحت پوشش قرار می دهد، متفاوت می باشد. ارزیابی امنیتی کشتی، ویژگی های خاص یک کشتی و تهدیدات احتمالی و آسیب پذیری ها را مشخص خواهد نمود. برای تهیه طرح امنیتی کشتی، لازم است که به تفصیل به این ویژگی ها پرداخته شود. مراجع دریایی ممکن است در مورد تهیه و مفاد طرح امنیتی کشتی توصیه ای را ارائه نمایند. ۲. ۹ـ کلیه طرحهای امنیتی کشتی باید موارد زیر را ارائه دهد: ۱. جزئیات ساختار سازمانی امنیت کشتی؛ ۲. جزئیات ارتباطات کشتی با شرکت کشتیرانی، تسهیلات بندری یا دیگر کشتیها و مسؤولان ذی ربطی که دارای مسؤولیت امنیتی هستند؛ ۳. جزئیات مربوط به سامانه های ارتباطی جهت برقراری ارتباط مداوم و مؤثر در داخل کشتی و بین کشتی با سایرین، از جمله تسهیلات بندری؛ ۴. جزئیات اقدامات امنیتی پایه در سطح امنیتی ۱، شامل اقدامات عملیاتی و فیزیکی که همواره اجراء می شوند؛ ۵. جزئیات اقدامات امنیتی مضاعف که به کشتی اجازه می دهد بدون تأخیر به سطح امنیتی ۲ و در صورت لزوم به سطح امنیتی ۳ ارتقاء پیدا نماید؛ و ۶. آمادگی جهت بازنگری یا ممیزی مداوم طرح امنیتی کشتی و اصلاح آن با توجه به تجارب یا تغییر شرایط؛ و ۷. تشریفات گزارش دهی تفصیلی به نقاط تماس دولتهای متعاهد ذی ربط. ۳. ۹ـ تهیه یک طرح امنیتی کارآمد برای کشتی، باید بر اساس یک ارزیابی کلی از کلیه مسائلی باشد که به امنیت کشتی مربوط می شود به ویژه شامل یک ارزیابی همه جانبه از ویژگی های فیزیکی و عملیاتی هر کشتی، از قبیل طرح سفر هر کشتی. ۴. ۹ـ کلیه طرحهای امنیتی کشتی باید توسط مرجع دریایی یا به نیابت از آن تأیید شود. اگر مرجع دریایی از یک سازمان امنیتی شناخته شده (آر اس اُ) جهت بازنگری یا تأیید طرح امنیتی کشتی استفاده می کند، سازمان امنیتی مزبور نباید با هر سازمان امنیتی شناخته شده دیگری که طرح امنیتی را تهیه کرده یا در تهیه آن همکاری نموده است، ارتباط برقرار نماید. ۵. ۹ـ مأموران امنیتی شرکت و مأموران امنیتی کشتی باید راهکارهایی جهت انجام امور زیر تدوین نمایند: ۱. ارزیابی تداوم کارآیی طرح امنیتی کشتی؛ و ۲. تهیه اصلاحیه های طرح امنیتی، پس از تأیید آن. ۶. ۹ـ اقدامات امنیتی مندرج در طرح امنیتی کشتی، باید در زمان تصدیق اولیه جهت تطابق کشتی با الزامات فصل (۲ـ۱۱) و بخش (الف) این آیین نامه اجراء گردد. در غیر این صورت، نمی توان گواهینامه بین المللی امنیت مورد نیاز کشتی را برای کشتی مزبور صادر کرد. اگر متعاقباً هرگونه نقصی در تجهیزات یا سامانه های امنیتی ایجاد شود یا به هر دلیلی وقفه ای در یک اقدام امنیتی صورت گیرد، باید تدابیر امنیتی معادل و موقتی اتخاذ شود و به مرجع دریایی اطلاع داده شود و به تأیید آن برسد. سازماندهی و انجام وظایف امنیتی کشتی ۷. ۹ـ علاوه بر راهکار مندرج در بند (۲. ۹)، طرح امنیتی کشتی باید موارد زیر که به کلیه سطوح امنیتی مربوط می شود را تعیین نماید: ۱. وظایف و مسؤولیت های کلیه کارکنان روی کشتی که دارای وظایف امنیتی هستند؛ ۲. روشها یا حفاظت های لازم جهت میسر نمودن حفظ ارتباطات مداوم در کلیه اوقات؛ ۳. روشهای مورد نیاز جهت ارزیابی تداوم کارآیی رویه های امنیتی و هرگونه تجهیزات و سامانه های نظارتی و امنیتی، از قبیل روشهای تشخیص نقص یا درست کار نکردن تجهیزات یا سامانه ها و روشهای واکنش در برابر آنها؛ ۴. روشها و تشریفات حفاظت از اطلاعات حساس امنیتی که به شکل کاغذی یا به صورت الکترونیکی نگهداری می شوند؛ ۵. نوع سامانه ها و تجهیزات مراقبتی و امنیتی و الزامات مربوط به نگهداری آنها، چنانچه موجود باشد؛ ۶. روشهای حصول اطمینان از ارائه به موقع و ارزیابی گزارش های مربوط به موارد احتمالی نقض امنیت یا مسائل امنیتی؛ و ۷. روشهای تهیه، حفظ و نگهداری، و روزآمد سازی فهرست موجودی کالاهای خطرناک یا مواد خطرآفرین موجود در کشتی، از جمله محل آنها. ۸ .۹ـ مابقی بخش (۹) به طور ویژه به اقدامات امنیتی می پردازد که در هر سطح امنیتی ممکن است اتخاذ گردد که شامل موارد زیر می باشد: ۱. دسترسی کارکنان کشتی، مسافران، بازدیدکنندگان و غیره به کشتی؛ ۲. مناطق محدودیت دار روی کشتی؛ ۳. جابه جایی کالا؛ ۴. تحویل مایحتاج کشتی؛ ۵. جابه جایی بار بدون همراه؛ و ۶. نظارت بر امنیت کشتی. دسترسی به کشتی ۹. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی را تعیین نماید که کلیه روشهای دسترسی به کشتی را که در ارزیابی امنیتی کشتی مشخص شده است، پوشش می دهد و باید شامل موارد زیر باشد: ۱. نردبان های دسترسی؛ ۲. پله های ورودی به کشتی؛ ۳. پلکان های متحرک؛ ۴. دربها، روزنه های جانبی، پنجره ها و دریچه ها؛ ۵. طنابهای مهار کشتی و زنجیرهای لنگر؛ و ۶. جرثقیل ها و چرخ دنده های بالا برنده. ۱۰. ۹ـ برای هر یک از این موارد، طرح امنیتی کشتی باید مکانهای مناسبی را مشخص کند، برای وقتی که محدودیت ها و ممنوعیت های دسترسی در هر سطح امنیتی اعمال می گردد برای هر سطح امنیتی، در طرح امنیتی کشتی باید نوع محدودیت یا ممنوعیت قابل اعمال و روش اجرای آن ذکر شود. ۱۱. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید برای هر سطح امنیتی، راههای شناسایی لازم جهت اجازه دسترسی به کشتی و ماندن افراد در کشتی بدون بروز هرگونه مشکلی را تعیین نماید. این کار احتمالاً مستلزم تهیه سامانه تعیین هویت مناسب جهت تعیین هویت دائم کارکنان کشتی و موقتی جهت بازدیدکنندگان از کشتی می باشد. هر سامانه تعیین هویت باید در صورت عملی بودن انجام این کار با سامانه قابل اعمال در تسهیلات بندری هماهنگ باشد. مسافران باید بتوانند هویت خود را با ارائه کارتهای عبور و مرور، بلیت و غیره اثبات نمایند اما نباید به آنها اجازه داده شود که بدون نظارت به مناطق محدودیت دار دسترسی پیدا کنند. طرح امنیتی کشتی باید مقرراتی را جهت حصول اطمینان از اینکه سامانه های تعیین هویت به طور منظم روزآمد می شوند وضع نموده و اطمینان حاصل کند که استفاده ناصحیح از رویه ها منجر به اعمال اقدامات کیفری می شود. ۱۲. ۹ـ افرادی که مایل نیستند یا نمی توانند هویت خود را اثبات کنند و یا هدف از ورود خود را هنگامی که از آنها درخواست می شود، بیان نمایند، باید از دسترسی به کشتی محروم شده و تلاش آنها جهت دسترسی باید در صورت لزوم، به مأموران امنیتی کشتی، مأموران امنیتی شرکت، مأمور امنیتی تسهیلات بندری (پی اف اس اُ) و نیز مقامهای محلی یا ملی که مسؤولیت های امنیتی دارند گزارش شود. ۱۳. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید تعداد اعمال هرگونه وارسی(کنترل) دسترسی را مشخص نماید. به ویژه وقتی که این وارسی ها (کنترل) ها به صورت تصادفی و یا در برخی مواقع اعمال می شوند. سطح امنیتی ۱ ۱۴. ۹ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی جهت وارسی (کنترل) دسترسی به کشتی را هنگامی که موارد زیر اعمال می گردد، مشخص نماید: ۱. بررسی هویت کلیه افرادی که قصد سوار شدن به کشتی را دارند و تأیید دلایل آنها برای انجام چنین کاری، با بازرسی به طور مثال: بازرسی دستورالعمل های پا گذاشتن به کشتی، بلیت مسافران، اجازه نامه های عبور و مرور، دستورهای کار و غیره؛ ۲. با ارتباط با تسهیلات بندری، کشتی باید اطمینان حاصل کند که مناطق ایمن مشخص شده که در آنجا بازدید و بازرسی افراد چمدان ها (شامل ساک های دستی)، لوازم شخصی افراد، وسائط نقلیه و محتویات آنها صورت می گیرد ایجاد شده است؛ ۳. با ارتباط با تسهیلات بندری، کشتی باید اطمینان حاصل کند که وسائط نقلیه ای که برای بارگیری روی خودروبرها، کشتیهای رورو و دیگر کشتیهای مسافری در نظر گرفته شده اند، پیش از بارگیری، طبق تعداد دفعات مورد لزوم و مندرج در طرح امنیتی کشتی، مورد بازرسی قرار گرفته اند؛ ۴. جدا کردن افراد بازرسی شده و وسایل شخصی آنها از افراد بازرسی نشده و وسایل شخصی آنها؛ ۵. جدا کردن مسافرانی که قصد سوار شدن به کشتی را دارند و مسافرانی که قصد خروج از کشتی را دارند؛ ۶. شناسایی نقاط دسترسی که باید محافظت شوند و حضور در آن مناطق، جهت جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به آنها؛ ۷. حفاظت از دسترسی به مناطق بدون مراقبت که در مجاورت مناطقی قرار دارند که مسافران و بازدیدکنندگان به آن دسترسی دارند، از طریق قفل کردن یا روشهای دیگر؛ ۸. آگاه کردن کلیه کارکنان کشتی از تهدیدات احتمالی، رویه های گزارش دهی در مورد افراد، وسایل یا فعالیت های مشکوک و لزوم هوشیاری. ۱۵. ۹ـ در سطح امنیتی ۱، کلیه افرادی که قصد سوار شدن به کشتی را دارند باید مورد بازرسی قرار گیرند. تعداد چنین بازرسی ها، شامل بازرسی های تصادفی، باید در طرح تأییدشده امنیتی کشتی مشخص شود و به ویژه باید توسط مرجع دریایی ذی ربط تأیید شود. بهترین حالت این است که چنین بازرسی ها توسط تسهیلات بندری و با همکاری نزدیک با کشتی و در مجاورت کشتی انجام شود مگر در مواردی که دلایل امنیتی مشخصی برای انجام بازرسی وجود داشته باشد، کارکنان کشتی نباید همکاران خود یا وسایل شخصی آنها را بازرسی نمایند. چنین بازرسی باید به گونه ای انجام شود که حقوق انسانی افراد کاملاً مدنظر قرار گیرد و شأن انسانی بنیادین آنان حفظ شود. سطح امنیتی ۲ ۱۶. ۹ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمالی را جهت جلوگیری از افزایش خطر وقوع حادثه امنیتی وضع نماید تا از هوشیاری بیشتر و وارسی های (کنترل) های شدیدتر اطمینان حاصل کند. این اقدامات ممکن است شامل موارد زیر باشد: ۱. گماردن کارکنان بیشتر جهت گشت زنی در نواحی عرشه ای در ساعات خاموشی (غیرفعال) به منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز؛ ۲. محدودکردن تعداد نقاط دسترسی به کشتی، شناسایی نقاطی که باید مسدود شوند و روشهای حفاظت مناسب از آن نقاط؛ ۳. جلوگیری از امکان دسترسی به کشتی از سمت دریا، به طور مثال ارتباط با تسهیلات بندری و تدارک قایقهای گشتی؛ ۴. ایجاد منطقه محدودیت دار در سمت رو به خشکی کشتی، از طریق همکاری نزدیک با تسهیلات بندری؛ ۵. افزایش تعداد دفعات و دقت در بازرسی های افراد، وسایل شخصی و وسائط نقلیه ای که قصد سوار شدن و یا بارگیری روی کشتی را دارند؛ ۶. همراهی (اسکورت) بازدیدکنندگان در روی کشتی؛ ۷. دادن اطلاعات امنیتی ویژه مضاعف به کلیه کارکنان کشتی درخصوص تهدیدات شناسایی شده، با تکیه مجدد بر شیوه های ارائه گزارش در مورد افراد، اشیاء یا فعالیت های مشکوک و تأکید بر لزوم افزایش ضریب هوشیاری؛ و ۸. انجام بازرسی کامل یا جزئی از کشتی. سطح امنیتی ۳ ۱۷. ۹ـ در سطح امنیتی ۳، کشتی باید از دستورهای صادرشده از سوی افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطرات مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی کشتی باید به جزئیات اقدامات امنیتی قابل اتخاذ توسط کشتی با همکاری نزدیک با افراد پاسخگو و تسهیلات بندری بپردازد، که شامل موارد زیر است: ۱. محدود کردن امکان دسترسی به نقاط دسترسی مجزا و وارسی(کنترل) شده؛ ۲. دادن اجازه ورود تنها به افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطر مربوط به آن؛ ۳. راهنمایی افراد روی کشتی؛ و ۴. توقف در سوار یا پیاده شدن از کشتی؛ ۵. به تعویق انداختن عملیات جابه جایی کالا، تحویل کالا و غیره؛ ۶. تخلیه از کشتی؛ ۷. جابه جایی و حرکت کشتی؛ و ۸. آمادگی جهت بازرسی کامل یا جزئی از کشتی. مناطق محدودیت دار کشتی ۱۸. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید مناطق محدودیت دار روی کشتی که باید تعیین شود، وسعت آن، زمان اعمال محدودیت و اقدامات امنیتی اتخاذی مربوط جهت وارسی (کنترل) دسترسی به این مناطق و نیز اقداماتی که جهت وارسی (کنترل) فعالیت های روی کشتی صورت می گیرد را مشخص نماید. هدف از مناطق محدودیت دار عبارت است از: ۱. جلوگیری از دسترسی غیرمجاز؛ ۲. حفاظت از مسافران، کارکنان کشتی، کارکنان تسهیلات بندری یا دیگر نهادهای مجاز به حضور در کشتی؛ ۳. حفاظت از مناطق حساس امنیتی روی کشتی؛ و ۴. حفاظت از کالا و مخازن کشتی در برابر هرگونه دستکاری. ۱۹. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید اطمینان دهد که سیاست ها و تدابیر مشخصی جهت وارسی(کنترل) دسترسی به کلیه مناطق محدودیت دار وجود دارد. ۲۰. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید پیش بینی نماید که کلیه مناطق محدویت دار به طور واضح علامت گذاری شوند تا نشان داده شود که دسترسی به این منطقه دارای محدودیت بوده و هرگونه حضور غیرمجاز در این منطقه نقض امنیت به شمار می آید. ۲۱. ۹ـ مناطق محدودیت دار مکانهای زیر را شامل می شود: ۱. پل فرماندهی، موتورخانه گروه (الف) و سایر ایستگاههای وارسی(کنترلی) آن طور که در فصل (۲ـ۲) مشخص شده است؛ ۲. فضاهای حاوی تجهیزات و سامانه های مراقبتی و امنیتی و دستگاههای وارسی (کنترل) آنها و سامانه وارسی (کنترل) روشنایی؛ ۳. سامانه های تهویه و هوارسانی و دیگر فضاهای مشابه؛ ۴. فضاهای حاوی تانکرهای آب آشامیدنی، پمب ها یا لوله های چندراهه؛ ۵. فضاهای حاوی کالاهای خطرناک یا مواد خطرآفرین؛ ۶. فضاهای حاوی پمبهای کالا و دستگاه وارسی(کنترل) کننده آنها؛ ۷. فضاهای بار و فضاهای مخازن و انبارهای کشتی؛ ۸. محل اسکان خدمه، و ۹. سایر مناطقی که طبق ارزیابی امنیتی توسط مأمور امنیتی شرکت، تعیین می شود، و دسترسی به آن مناطق، به جهت حفظ امنیت کشتی باید محدود گردد. سطح امنیتی ۱ ۲۲. ۹ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمال در مناطق محدودیت دار را وضع نماید که شامل موارد زیر خواهد بود: ۱. قفل کردن یا محفوظ و مصون نگهداشتن نقاط دسترسی؛ ۲. استفاده از تجهیزات مراقبتی جهت دیده بانی مناطق؛ ۳. استفاده از نگهبانان یا گشتها؛ و ۴. استفاده از دستگاههای شناسایی خودکار(اتوماتیک) ورود غیرمجاز برای مطلع نمودن کارکنان کشتی از هر گونه دسترسی غیرمجاز. سطح امنیتی ۲ ۲۳. ۹ـ در سطح امنیتی ۲، تعداد دفعات و دقت نظارت و وارسی(کنترل) دسترسی به مناطق محدودیت دار باید افزایش یابد تا اطمینان حاصل شود که تنها افراد مجاز به آن دسترسی دارند. طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی مضاعف قابل اعمالی را وضع نماید که شامل موارد زیر خواهد بود: ۱. ایجاد مناطق محدودیت دار در مجاورت نقاط دسترسی؛ ۲. نظارت مداوم بر تجهیزات مراقبتی؛ و ۳. تخصیص کارکنان بیشتر جهت نگهبانی و گشت زنی در مناطق محدودیت دار. سطح امنیتی ۳ ۲۴. ۹ـ در سطح امنیتی ۳، کشتی باید از دستورهای صادرشده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطر مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی کشتی باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که کشتی با همکاری نزدیک با افراد پاسخگو و تسهیلات بندری اتخاذ می نماید، که شامل موارد زیر خواهد بود: ۱. تعیین مناطق محدودیت دار بیشتر در کشتی ای که در مجاورت یک حادثه امنیتی قرار دارد یا مناطقی که امکان تهدید امنیتی برای آن متصور است و اجازه دسترسی به آن وجود ندارد؛ و ۲. بازرسی مناطق محدودیت دار به عنوان بخشی از بازرسی کشتی. جابه جایی کالا ۲۵. ۹ـ اقدامات امنیتی مربوط به جابه جایی کالا باید: ۱. از هرگونه دستکاری جلوگیری نماید؛ و ۲. از پذیرش کالایی که به منظور حمل در نظر گرفته نشده و نیز انبار آن در کشتی، جلوگیری به عمل آورد. ۲۶. ۹ـ اقدامات امنیتی، که بعضی از آنها ممکن است با ارتباط با تسهیلات بندری اعمال شود، باید حاوی روشهای وارسی(کنترل) فهرست موجودی کالا در نقاط دسترسی به کشتی باشد. زمانی که باری وارد کشتی شد، کالای مزبور باید به عنوان کالای تأیید شده جهت بارگیری قابل شناسایی باشد. به علاوه باید اقدامات امنیتی ای تدوین شود که اطمینان حاصل نماید کالا، هنگامی که روی کشتی قرار گرفت، مورد دستکاری قرار نمی گیرد. سطح امنیتی ۱ ۲۷. ۹ـ در سطح امنیتی۱، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمال در زمان جابه جایی کالا را مشخص نماید که شامل موارد زیر خواهد بود: ۱. بازرسی عادی کالا، واحدهای حمل کالا و فضاهای بار پیش و در حین عملیات جابه جایی کالا؛ ۲. بازرسی به منظور حصول اطمینان از این که کالای بارگیری شده با اسناد بار همخوانی و مطابقت دارد؛ ۳. با برقراری ارتباط با تسهیلات بندری، حصول اطمینان از این که وسائط نقلیه بارگیری شده روی خودروبرها، کشتیهای رورو و کشتیهای مسافری پیش از بارگیری، طبق دفعات مقرر در طرح امنیتی کشتی، مورد بازرسی قرار می گیرند؛ و ۴. بازرسی مهر و موم کالاها و دیگر شیوه های مورد استفاده جهت جلوگیری از دستکاری کالا. ۲۸. ۹ـ بازرسی کالا ممکن است از طریق روشهای زیر انجام گیرد: ۱. بازرسی چشمی و فیزیکی؛ و ۲. استفاده از تجهیزات اسکن/ شناسایی، دستگاههای مکانیکی یا سگها. ۲۹. ۹ـ هنگامی که جابه جایی کالا به طور منظم یا تکراری انجام می شود، مأمور امنیتی شرکت یا مأمور امنیتی کشتی می تواند با مشاوره تسهیلات بندری، با شرکتهای باربری دریایی یا دیگر افراد مسؤول چنین کالایی در مورد ترتیباتی توافق نماید که بازرسی های خارج از منطقه، مهر و موم، برنامه زمانبندی شده، مستندات فرعی و غیره را تحت پوشش قرار دهد. چنین ترتیباتی باید به اطلاع مأمور امنیتی تسهیلات بندری ذی ربط برسد و مورد تأیید وی قرار گیرد. سطح امنیتی ۲ ۳۰. ۹ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی مضاعف قابل اعمالی را در طول مدت زمان جابه جایی کالا وضع نماید که شامل موارد زیر خواهد بود: ۱. بازرسی دقیق کالا، واحدهای حمل کالا و فضاهای بار؛ ۲. بازرسی شدیدتر جهت حصول اطمینان از این که تنها کالای مورد نظر بارگیری می شود؛ ۳. بازرسی شدیدتر وسائط نقلیه ای که قرار است روی خودروبرها، کشتیهای رورو و کشتیهای مسافری بارگیری شوند؛ و ۴. افزایش دفعات و دقت در بازرسی مهر و مومها یا سایر روشهای مورد استفاده جهت جلوگیری از دستکاری کالا. ۳۱. ۹ـ بازرسی دقیق کالا ممکن است توسط روشهای زیر انجام گیرد: ۱. افزایش دفعات و دقت در بازرسی های بصری و فیزیکی؛ ۲. افزایش دفعات استفاده از تجهیزات اسکن/شناسایی، دستگاههای مکانیکی یا سگها؛ و ۳. هماهنگی در افزایش اقدامات امنیتی با شرکتهای باربری دریایی و دیگر طرفهای مسؤول، طبق روشها و توافق انجام شده. سطح امنیتی ۳ ۳۲. ۹ـ در سطح امنیتی ۳، کشتی باید از دستورهای صادرشده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطر مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی کشتی باید به بیان جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که توسط کشتی با همکاری نزدیک با افراد پاسخگو و تسهیلات بندری اتخاذ می شود، که می تواند شامل موارد زیر باشد: ۱. به تعویق انداختن بارگیری یا تخلیه کالا؛ و ۲. تصدیق فهرست موجودی کالاهای خطرناک و مواد خطرآفرینی که روی کشتی حمل می شوند، اگر موجود باشد، و محل نگهداری آنها. تحویل مایحتاج کشتی ۳۳. ۹ـ اقدامات امنیتی مربوط به تحویل مایحتاج کشتی به شرح زیر می باشد: ۱. حصول اطمینان از بازرسی مایحتاج کشتی و دقت در بسته بندی ها؛ ۲. ممانعت از پذیرش مایحتاج کشتی بدون بازرسی؛ ۳. جلوگیری از دستکاری؛ و ۴. جلوگیری از پذیرش مایحتاج کشتی مگر در صورت دریافت سفارش. ۳۴. ۹ـ برای کشتیهایی که به طور منظم از تسهیلات بندری استفاده می نمایند، بهتر است رویه هایی در ارتباط با کشتی، تأمین کنندگان ملزومات آن و تسهیلات بندری وضع شود، که ابلاغیه، زمان تحویل بار و مدارک مربوط را پوشش دهد. باید همیشه شیوه هایی وجود داشته باشد که تأیید نماید مایحتاج ارائه شده جهت تحویل، دارای اسناد و مدارکی دال بر این است که این مایحتاج با سفارشات کشتی مطابقت دارند. سطح امنیتی ۱ ۳۵. ۹ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمال در زمان تحویل مایحتاج کشتی را وضع نماید که شامل موارد زیر خواهد بود: ۱. وارسی (کنترل) و بررسی جهت اطمینان از این که مایحتاج با سفارش مربوط، پیش از این که روی کشتی بارگیری شود، همخوانی دارد؛ و ۲. حصول اطمینان از بارچینی فوری و ایمن مایحتاج کشتی. سطح امنیتی ۲ ۳۶. ۹ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمال مضاعفی را در زمان تحویل مایحتاج کشتی، از طریق انجام بازرسی پیش از دریافت مایحتاج بر روی کشتی و بازرسی های دقیق تر، وضع نماید. سطح امنیتی ۳ ۳۷. ۹ـ در سطح امنیتی ۳، کشتی باید از دستورهای صادرشده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطر مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی کشتی باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که کشتی با همکاری نزدیک افراد پاسخگو و تسهیلات بندری اتخاذ می نماید که می تواند شامل موارد زیر باشد: ۱. مورد بازرسی بیشتر و گسترده تر قرار دادن مایحتاج کشتی؛ ۲. آمادگی برای محدودیت یا توقف جابه جایی مایحتاج کشتی؛ ۳. ممانعت از پذیرش مایحتاج کشتی روی کشتی. جابه جایی بار بدون همراه ۳۸. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمالی را وضع نماید که اطمینان حاصل نماید بار بدون همراه (مثلاً هرگونه ساک، حاوی وسایل شخصی که در محل بازرسی یا تجسس، همراه مسافر یا کارکنان کشتی نباشد) شناسایی شده و پیش از پذیرش در کشتی مورد بازرسی الکترونیکی (اسکرین) از جمله جستجوی فیزیکی قرار گیرد. دقیقاً مشخص نشده است که چنین باری هم توسط تسهیلات بندری و هم کشتی مورد بازرسی الکترونیکی قرار خواهد گرفت یا نگرفت، و در مواردی که هر دو (هم کشتی و هم تسهیلات بندری) مجهز به دستگاههای نمایشگر مناسب هستند، مسؤولیت بازرسی الکترونیکی بر عهده تسهیلات بندری خواهد بود. همکاری نزدیک با تسهیلات بندری ضروری بوده و اقداماتی باید صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که بار بدون همراه پس از بازرسی الکترونیکی به صورت ایمن جابه جا می شود. سطح امنیتی ۱ ۳۹. ۹ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمالی را وضع نماید که هنگامی که بار بدون همراه جابجا می شود، اطمینان حاصل شود که این بار تا حد صددرصد (۱۰۰%) و حتی به صورت صددرصد (۱۰۰%) مورد بازرسی و وارسی (کنترل) دقیق قرار می گیرد که ممکن است از پرتونگاری با اشعه ایکس هم استفاده شود. سطح امنیتی ۲ ۴۰. ۹ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات قابل اعمال مضاعفی را وضع نماید که هنگام جا به جایی بار بدون همراه کلیه بارهای بدون همراه به صورت صد درصد (۱۰۰%) مورد پرتونگاری توسط اشعه ایکس قرار بگیرند. سطح امنیتی ۳ ۴۱. ۹ـ در سطح امنیتی ۳، کشتی باید از دستورهای صادرشده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطر مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی کشتی باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که کشتی با همکاری نزدیک با افراد پاسخگو و تسهیلات بندری اتخاذ می نماید،که می تواند شامل موارد زیر باشد: ۱. مورد بازرسی جامع تر و گسترده تر قرار گرفتن چنین بارهایی، به طور مثال به وسیله تاباندن اشعه ایکس حداقل از دو زاویه متفاوت؛ ۲. آمادگی برای محدودیت یا توقف جابه جایی بارهای بدون همراه؛ و ۳. ممانعت از پذیرش بار بدون همراه روی کشتی. نظارت بر امنیت کشتی ۴۲. ۹ـ کشتی باید قابلیت نظارت بر کشتی، مناطق محدودیت دار روی آن و مناطق اطراف کشتی را داشته باشد. این قابلیت های نظارت می تواند شامل استفاده ازموارد زیر باشد: ۱. روشنایی؛ ۲. دیده بانان، نیروهای امنیتی، نگهبان عرشه از جمله گشتها؛ و ۳. دستگاههای شناسایی خودکار ورود غیرمجاز و تجهیزات مراقبتی. ۴۳. ۹ـ در صورت استفاده از دستگاههای شناسایی خودکار ورود غیرمجاز، این دستگاهها باید در محلی که پیوسته در معرض توجه قرار دارد یا وارسی (کنترل) می شود به صورت یک زنگ خطر سمعی و یا بصری فعال شود. ۴۴. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید رویه ها و تجهیزات مورد لزوم در هر سطح امنیتی و روشهایی را جهت حصول اطمینان از اینکه تجهیزات نظارتی، حتی در زمان تأثیرات احتمالی شرایط آب و هوایی یا قطع برق قادر خواهند بود بدون وقفه به کار خود ادامه دهند، مشخص نماید. سطح امنیتی ۱ ۴۵. ۹ـ در سطح امنیتی ۱، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمالی را وضع نماید که ممکن است ترکیبی از روشنایی، دیده بانان، نیروهای امنیتی و یا استفاده از تجهیزات امنیتی و مراقبتی باشد تا به کارکنان کشتی اجازه دهد که به طور کلی بر کشتی، حصارها و به ویژه بر مناطق محدودیت دار روی کشتی نظارت داشته باشند. ۴۶. ۹ـ عرشه کشتی و نقاط دسترسی به کشتی باید در طول ساعات تاریکی و زمانهای پایین بودن دید در صورت لزوم هنگامی که فعالیت های فعل و انفعال کشتی/ بندر صورت می گیرد یا زمانی که کشتی در یک تسهیلات بندری یا لنگرگاه است، روشن نگاه داشته شود. با توجه به مفاد مقررات بین المللی جلوگیری از تصادم در دریای در حال اجراء، کشتیها باید به هنگام حرکت، در صورت لزوم، از حداکثر روشنایی موجود و سازگار با ایمنی ناوبری استفاده کنند. مسائل زیر باید به هنگام تعیین سطح امنیتی مناسب و محل روشنایی مدنظر قرار گیرد: ۱. کارکنان کشتی باید قادر به شناسایی فعالیت های خارج از کشتی، در سمت ساحل و دریا باشند؛ ۲. پوشش باید مناطق روی کشتی و اطراف آن را نیز دربربگیرد؛ ۳. پوشش باید تعیین هویت کارکنان را در نقاط دسترسی تسهیل نماید؛ و ۴. پوشش ممکن است از طریق هماهنگی با تسهیلات بندری فراهم گردد. سطح امنیتی ۲ ۴۷. ۹ـ در سطح امنیتی ۲، طرح امنیتی کشتی باید اقدامات امنیتی قابل اعمال مضاعفی را جهت افزایش قابلیت های وارسی (کنترلی) و مراقبتی وضع نماید که می تواند شامل موارد زیر باشد: ۱. افزایش تعداد و شدت گشتهای امنیتی؛ ۲. افزایش پوشش و شدت روشنایی، یا افزایش استفاده از تجهیزات امنیتی و مراقبتی؛ ۳. تخصیص کارکنان بیشتر به عنوان نگهبانان امنیتی؛ و ۴. حصول اطمینان از هماهنگی با قایقهای گشتی در بخش دریا و گشتهای پیاده یا با موتوری در بخش خشکی، در صورت وجود. ۴۸. ۹ـ ممکن است جهت مقابله با افزایش خطر حادثه امنیتی روشنایی بیشتر مورد نیاز باشد، در صورت لزوم، ممکن است الزامات افزایش روشنایی با هماهنگی با تسهیلات بندری برای تأمین روشنایی بیشتر در بخش خشکی صورت گیرد. سطح امنیتی ۳ ۴۹. ۹ـ در سطح امنیتی ۳، کشتی باید از دستورهای صادرشده توسط افراد پاسخگو به حوادث امنیتی یا خطر مربوط به آن پیروی نماید. طرح امنیتی کشتی باید به جزئیات اقدامات امنیتی بپردازد که کشتی می تواند با همکاری نزدیک افراد پاسخگو و تسهیلات بندری اتخاذ کند، که می تواند شامل موارد زیر باشد: ۱. روشن کردن کلیه چراغها، یا روشن کردن مناطق مجاور کشتی؛ ۲. به کاراندازی کلیه تجهیزات مراقبتی روی کشتی که قادر به ثبت فعالیت های روی کشتی و یا اطراف کشتی هستند؛ ۳. به حداکثر رساندن طول مدتی که چنین تجهیزات مراقبتی قادر به ادامه ثبت هستند؛ ۴. آمادگی جهت بازرسی زیرآبی بدنه کشتی؛ و ۵. انجام اقداماتی شامل تغییر جهت آرام پروانه های کشتی در صورت امکان جهت جلوگیری از دسترسی به بدنه کشتی در زیر آب. سطوح امنیتی متفاوت ۵۰. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید به جزئیات رویه ها و اقدامات امنیتی بپردازد که کشتی می تواند هنگامی که در سطح امنیتی قابل اعمال بالاتری نسبت به تسهیلات بندری قرار دارد، اتخاذ نماید. فعالیت هایی که تحت پوشش این آیین نامه قرار نمی گیرند. ۵۱. ۹ـ طرح امنیتی کشتی باید به شرح جزئیات روشها و اقدامات امنیتی بپردازد که کشتی در موارد زیر اتخاذ می نماید: ۱. هنگامی که کشتی در بندر کشوری قرار دارد که جزء دولت متعاهد نمی باشد. ۲. کشتی در حال فعل وانفعال با کشتی دیگری است که این آیین نامه در مورد آن اعمال نمی شود.۱ ۳. کشتی در حال فعل و انفعال با سکوهای ثابت یا شناور یا واحدهای حفاری متحرک مستقر در محل می باشد؛ یا ۴. کشتی در حال فعل وانفعال با بندر یا تسهیلات بندری است که ملزم به مطابقت با فصل (۲ـ۱۱) و بخش (الف) این آیین نامه نمی باشد. برچسبها: وکیل اخذ ورشکستگی شرکت [ سه شنبه سی و یکم فروردین ۱۴۰۰ ] [ 13:6 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||