|
دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی
| ||
|
ماده 23ـ ماده (220) قانون آييننامه داخلي به شرح زير اصلاح ميشود: ماده220ـ در استيضاح بايد موضوع به صورت صريح و با ذكر مورد يا موارد، معين شود و به صورت كتبي تنظيم و به هيأترئيسه تسليم گردد. هيأت رئيسه موظف است در اولين جلسه علني استيضاح را اعلام وصول نمايد و در همان روز متن استيضاح را براي وزير يا وزيران مورد استيضاح ارسال و همزمان چاپ و بين نمايندگان توزيع كند. تبصره1ـ علاوه بر امضاءكنندگان استيضاح، ساير نمايندگان ميتوانند تا قبل از طرح استيضاح در جلسه علني استيضاح را امضاء نمايند. تبصره2ـ هيأت رئيسه موظف است در روز برگزاري استيضاح، متن استيضاح و نام آخرين متقاضيان استيضاح را چاپ و توزيع نمايد. تبصره3ـ پس از طرح استيضاح در جلسه علني، فقط در صورتي استيضاح از دستور كار مجلس خارج ميشود كه تعداد متقاضيان استيضاح به كمتر از ده نفر كاهش يابد. در اين صورت ميتوانند دلايل خود را توسط نماينده منتخب خود ظرف پنج دقيقه در جلسه علني مطرح نمايند. پس از اين مرحله چنانچه وزير درباره استيضاح درخواست صحبت بنمايد، با تقاضاي كتبي و موافقت رئيس مجلس ميتواند حداكثر ده دقيقه در جلسه علني صحبت كند. ماده24ـ ماده (235) قانون آييننامه داخلي به شرح زير اصلاح ميشود: ماده235ـ هيأترئيسه مجلس موظف است پس از تصويب قوانين مربوط بهاصلاح آييننامه داخلي، اقدام لازم را جهت اعمال مصوبات در متن آييننامه، تعيين شماره مواد و تبصرههاي الحاقي و اصلاح شماره آنها به عمل آورد. ماده25ـ ماده زير به قانون آييننامه داخلي الحاق ميشود: ماده الحاقي ـ نحوة انتخاب نمايندگان ناظر براي عضويت و شركت در جلسات مجامع، هيأتها و شوراهاي مذكور در قوانين و چگونگي اجراي وظايف نظارتي آنها بهشرح زير است: 1ـ براي انتخاب ناظران كميسيونهاي تخصصي و يا مجلس شوراي اسلامي، كميسيون ذيربط موظف است حداقل به تعداد دو برابر مورد نياز از نمايندگان داوطلب واجد شرايط را به مجلس معرفي نمايد تا مجلس نسبت به انتخاب تعداد مورد نياز اقدام كند. 2ـ نمايندگان هر استان، نماينده منتخب خود را از بين نمايندگان همان استان براي شركت در مجامع و شوراهاي استاني تعيين و به كميسيون ذيربط اعلام مينمايد تا به مجلس شوراي اسلامي براي انتخاب معرفي شود. 3ـ مدت عضويت نمايندگان ناظر تابع قانون ذيربط است و در صورت عدم تعيين زمان در قانون، يك سال ميباشد. 4ـ دستگاههاي ذيربط مكلفند دعوتنامه و دستور جلسه را به همراه گزارش توجيهي حداقل يك هفته قبل از تشكيل جلسه به نماينده ناظر و همچنين معاونت نظارت مجلس ارسال نمايند. 5 ـ معاونت نظارت موظف است حداقل بيست و چهار ساعت قبل از تشكيل جلسه، گزارش توجيهي خود را درباره دستور جلسه به نماينده ناظر ارائه نمايد. 6 ـ نماينده ناظر، عضو و تابع ضوابط مجمع يا هيأت يا شورا و از نظر حق رأي تابع قانون ذيربط است. 7ـ نماينده ناظر موظف است در كليه جلسات ذيربط شركت نمايد و حداكثر ظرف يك هفته پس از تشكيل جلسه، گزارش كتبي خود درباره موضوعات مطروحه در جلسه و تصميمات متخذه و نيز رعايت آييننامه داخلي آن جلسه و همچنين ديگر نقطه نظرات خود را به كميسيون ذيربط و معاونت نظارت ارائه نمايد. رؤساي كميسيونها مكلفند گزارش ناظر را بررسي و ارزيابي نظارتي خود را ظرف يك هفته براي پيگيري به معاونت نظارت اعلام نمايند. 8 ـ معاونت نظارت موظف است گزارش نماينده ناظر و كميسيون را بررسي و نظرات خود را حسب مورد به رئيس مجلس، دستگاه مربوط، ديوان محاسبات، كميسيون ذيربط و نماينده ناظر اعلام نمايد. 9ـ معاونت نظارت موظف است عدم شركت نماينده ناظر در جلسات را به رئيس مجلس اعلام كند. 10ـ حضور نماينده ناظر در جلسات موضوع اين ماده مأموريت اداري محسوب ميگردد. نماينده ناظر به تشخيص رئيس كميسيون ذيربط با غيبت غيرموجه در سه جلسه متوالي يا پنج جلسه غيرمتوالي مستعفي شناخته ميشود. كميسيون مكلف است نسبت به انتخاب فرد جديد طبق اين آييننامه اقدام نمايد. ماده26ـ ماده زير به قانون آييننامه داخلي الحاق ميشود: ماده الحاقي ـ معاونت نظارت مجلس موظف است حداكثر تا پايان ارديبهشت هر سال گزارشي از اقدامات نظارتي مجلس شوراي اسلامي در سال قبل را تهيه و به هيأت رئيسه ارسال كند تا در صورت صلاحديد در جلسه علني قرائت شود. ماده27ـ ماده زير به قانون آييننامه داخلي الحاق ميشود: ماده الحاقي ـ رئيس ديوان محاسبات كشور موظف به اجراي موارد زير است: 1ـ گزارش تفريغ بودجه سالانه كشور را حداكثر تا پايان دي ماه سال بعد تهيه و براي رسيدگي به مجلس شوراي اسلامي تسليم نمايد. 2ـ پيشنهاد بودجه سالانه ديوان محاسبات را تا پايان شهريور ماه هر سال و گزارش تفريغ بودجه سالانه ديوان را تا پايان شهريور ماه سال بعد تهيه و براي رسيدگي بهكميسيون برنامه و بودجه و محاسبات تسليم نمايد. 3ـ در اجراي وظايف نظارتي مجلس شوراي اسلامي پاسخ درخواستهاي رئيس مجلس، رؤساي كميسيونها، نمايندگان مجلس، هيأتهاي تحقيق و تفحص و معاونت نظارت را كه به صورت مكتوب دريافت مينمايد در چهارچوب قانون ديوان محاسبات كشور تهيه و به صورت رسمي تسليم نمايد. تبصره1ـ رئيس ديوان هنگام تقديم گزارش تفريغ بودجه سالانه كشور حداكثر بهمدت يك ساعت درباره آن در جلسه علني توضيح ميدهد. هيأت رئيسه گزارش كامل تفريغ بودجه را به كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات به عنوان كميسيون اصلي و بخشهاي مرتبط با كميسيونهاي ديگر را به عنوان كميسيون فرعي ارجاع مينمايد تا حداكثر ظرف يك ماه گزارش خود را به كميسيون اصلي تقديم نمايند. كميسيون اصلي موظف است حداكثر ظرف سه ماه از تاريخ تسليم گزارش به مجلس با توجه به گزارش كميسيونهاي فرعي و اخذ توضيحات از دستگاههاي اجرائي، گزارش بررسي نهائي خود را تهيه و به هيأترئيسه تسليم نمايد. اين گزارش خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرار ميگيرد و قرائت ميشود. تبصره2ـ كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات موظف است كليه گزارشهاي واصله از ديوان محاسبات را بررسي و نتيجه آن را به اطلاع نمايندگان برساند. تبصره3ـ رئيس ديوان محاسبات موظف است چگونگي برخورد با متخلفين و پيگيري قانوني موارد تخلف را براي رئيس مجلس گزارش نمايد. ماده28ـ ماده زير به قانون آييننامه داخلي الحاق ميشود: ماده الحاقي ـ چنانچه لايحه بودجه سالانه كشور تا تاريخ تعيين شده در اين آييننامه به مجلس تسليم نشود دولت موظف است لايحه چند دوازدهم بودجه را نيز بهمجلس تسليم نمايد. اين لايحه پس از چاپ و توزيع در دستور كار مجلس قرار ميگيرد. ابتدا نماينده دولت و سپس دو مخالف و دو موافق به ترتيب هر كدام به مدت پنج دقيقه صحبت ميكنند و سپس كليات لايحه به رأي گذاشته ميشود. در صورت تصويب، رسيدگي به لايحه در رديف اول دستور جلسه علني بعد قرار ميگيرد. در وقت رسيدگي ابتدا پيشنهاد نمايندگان درخصوص ميزان چند دوازدهم مطرح و در صورت عدم تصويب نسبت به عدد چند دوازدهم پيشنهادي دولت رأيگيري ميشود. تبصره1ـ مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبناي آخرين قانون بودجه سالانه مصوب مجلس رسيدگي مينمايد. تبصره2ـ حداكثر مدتي كه مجلس ميتواند براي بودجه چند دوازدهم تصويب نمايد، سه دوازدهم است. ماده29ـ در مواد تعيين شده زير اصلاحات بهعمل آمده انجام ميشود: 1ـ در ماده (4) عبارت «شش ماه يك مرتبه» به كلمه «سال» اصلاح ميشود. 2ـ در ماده (5) عبارت «رئيس، تالار جلسه» به عبارت «رئيس جلسه، صحن» اصلاح ميشود و كلمه «تسليم» حذف و كلمه «تحويل» جايگزين ميشود و در تبصره (2) اين ماده عبارت «سازمان اداري» به عبارت «معاونت اجرائي» اصلاح ميشود. 3ـ در ماده (10) عبارت «اقتراع شعب» به عبارت «قرعهكشي اسامي نمايندگان براي عضويت در شعب و توزيع اعتبارنامهها بين شعب» اصلاح ميشود. 4ـ در ماده (13) قبل از كلمه «تصويب» عبارت «قرائت گزارش كليه شعب پانزدهگانه و» اضافه ميشود. 5 ـ در ماده (17) عبارت «به ترتيب» به عبارت «با قرائت متن» اصلاح ميشود. 6 ـ در ماده (19) عبارت «حداكثر توضيحات رئيس و مذاكرات نمايندگان يك ساعت خواهد بود» به عبارت «حداكثر توضيحات رئيس سي دقيقه و سه نفر نماينده هر كدام ده دقيقه است.» اصلاح ميشود. 7ـ در ماده (29) كلمه «كميسيون» حذف و عبارت «كميسيونهاي مشترك، ويژه، تلفيق،» اضافه ميشود و عبارت «تعداد اعضاي كميسيونهاي اصل نودم (90) قانون اساسي و» به عبارت «اعضاي ثابت كميسيون اصل نودم (90) قانون اساسي و تعداد اعضاي كميسيونهاي» اصلاح ميشود و عبارت «و تعداد اعضاي كميسيونهاي مشترك، ويژه و تلفيق طبق مواد اين آييننامه تعيين ميشوند» به آخر ماده اضافه ميشود. 8 ـ در ماده (31) بعد از عبارت «اين كميسيون» عبارت «علاوه بر انجام وظايف مقرر در اين آييننامه،» اضافه و كلمه «مواد» به كلمه «اصلاح» اصلاح ميشود. 9ـ در تبصره يك ماده (32) بعد از عبارت «رأي مجلس» عبارت «براي مدت يك سال» اضافه ميشود. 10ـ در ماده (52) عبارت «هيأت رئيسه» به كلمه «رئيس» اصلاح ميشود. 11ـ قبل از ماده (60) عبارت «اول ـ امور اداري، مالي و خدماتي مجلس» حذف و در تبصره (1) ماده (60) عبارت «معاونين خود» به عبارت «معاونين قوانين، نظارت و اجرائي» اصلاح ميشود. 12ـ در بند (2) ماده (61) عبارت «رئيس سازمان و» به عبارت «كليه واحدهاي ساختار تشكيلات اداري مجلس،» اصلاح و عبارت «و كميسيون تدوين آييننامه داخلي درخصوص تبصره (2) ماده (60)» به آخر اين بند اضافه ميشود. 13ـ در ماده (65) كلمه «انتخابي» به كلمه «انتخاباتي» اصلاح ميشود. 14ـ در ماده (72) عبارت «از مجلس» در سطرهاي چهارم و پنجم به عبارت «از هيأت رئيسه» اصلاح ميشود. 15ـ در ماده (94) عبارت «هيأت رئيسه» به عبارت «رئيس مجلس» اصلاح ميشود. 16ـ در ماده (96) عبارت «اكثريت مطلق... الي آخر ماده» حذف ميشود. 17ـ در ماده (107) عبارت «رئيس مجلس» به عبارت «قبل از ورود در دستور رئيس» اصلاح ميشود. 18ـ در ماده (110) عبارت «رئيس مجلس» به عبارت «رئيس جلسه» اصلاح ميشود. 19ـ در ماده (113) بعد از كلمه «برابر» عبارت «ضوابط و» اضافه ميشود. 20ـ در ماده (117) عبارت «اين موضوع قبل از شروع جلسه بايد به اطلاع نمايندگان برسد» به انتهاي ماده اضافه ميشود. 21ـ در ماده (121) عبارت «4 ـ قيام و قعود» به انتهاي ماده اضافه ميشود. 22ـ در بند (4) ماده (125) كلمه «نمايندگان» به عبارت «نمايندگاني كه مورد اعتراض واقع شدهاند» اصلاح ميشود. 23ـ در ماده (130) بعد از عبارت «به رئيس» كلمه «جلسه» اضافه ميشود و عبارت «رئيس مجلس» به كلمه «رئيس» اصلاح ميشود. 24ـ در ماده (132) عبارت «طرح در شور اول» به كلمه «كليات» اصلاح ميشود و عبارت «با رأي» به عبارت «هريك به مدت ده دقيقه با تصويب» اصلاح ميشود. 25ـ در بند (1) ماده (137) عبارات «شور اول» و «با وزير مربوط» حذف ميشود. 26ـ در بند (2) ماده (137) عبارت «نماينده امور مجلس دولت» به عبارت «يكي از معاونين رئيسجمهور به تناسب موضوع ضمن ارائه درخواست رئيسجمهور» اصلاح ميشود. 27ـ در ماده (139) بعد از كلمه «رئيس» عبارت «جلسه يا يكي از دبيران» اضافه ميشود. 28ـ در انتهاي ماده (141) عبارت «لايحه بودجه سالانه كل كشور و متمم آن از اين قاعده مستثني است.» اضافه ميشود. 29ـ در ماده (144) عبارت «رسيدگي به تمام يا قسمت عمده طرح يا لايحهاي از طرف رئيس مجلس علاوه بر كميسيون اصلي به يك يا چند كميسيون ديگر ارجاع شده باشد و» حذف ميشود و بعد از عبارت «با نظر كميسيون اصلي متفاوت باشد» عبارت «قبل از رأيگيري» اضافه ميشود. 30ـ در ماده (152) بعد از عبارت «سخنگوي كميسيون» حرف «و» جايگزين حرف «يا» ميشود. 31ـ در ماده (153) بعد از كلمه «سخنگو» عبارت «ي كميسيون و» اضافه و حرف «يا» حذف ميشود. 32ـ ماده (166) حذف و در ماده (167) كلمه «كليات» به عبارت «فوريت بلافاصله كليات و سپس» اصلاح ميشود. 33ـ در ماده (173) بعد از عبارت «واگذاركند» عبارت «اساسنامه بايد در جلسات هيأت وزيران مطرح شود و به تصويب برسد» اضافه ميشود. 34ـ در ماده (174) عبارت «به طور عادي يا به صورت» حذف و حرف «با» جايگزين آن ميشود. 35ـ در مواد (181) و (182) قبل از عبارت «با استناد» عبارت «قبل از رأيگيري و» اضافه ميشود و در ماده (181) عبارت «كميسيون ذيربط» به عبارت «كميسيون گزارشدهنده» اصلاح ميشود. 36ـ در ماده (192) عبارت «هيأت رئيسه تذكر را به رئيسجمهور يا وزير مربوط ابلاغ و خلاصه آن را در جلسه علني مجلس عنوان مينمايد» به عبارت «هيأت رئيسه خلاصه تذكر را در جلسه علني مجلس قرائت و متن كامل تذكر را به رئيسجمهور يا وزير مربوط ابلاغ مينمايد» اصلاح ميشود. 37ـ ماده (199) به عنوان تبصره (8) به ماده (198) الحاق و عنوان تبصره ماده (199) به عنوان ماده (199) اصلاح ميشود. 38ـ در ماده (200) عبارت «در صورت احراز تخلف و ضرورت تعقيب توسط هيأت تحقيق و تفحص، متخلف توسط هيأت رئيسه مجلس حسب مورد موضوع» به عبارت «در صورتي كه در گزارش كميسيون، تخلف احراز و درخواست تعقيب شود متخلف توسط هيأت رئيسه مجلس حسب مورد» اصلاح ميشود. 39ـ در ماده (206) عبارت «همانند لوايح معمولي ديگر» حذف ميشود. 40ـ در ماده (215) عبارت «لايحه بودجه و» به عبارت «لايحه بودجه مبتني بر آن برنامه و نيز» اصلاح ميشود. 41ـ در ماده (217) عبارت «هنگام طرح لايحه بودجه در مجلس، جلسات» به عبارت «جلسات مجلس براي رسيدگي به بودجه سالانه» اصلاح ميشود. 42ـ در مواد (225) و (226) بعد از كلمه «رئيس» كلمه «جلسه» اضافه ميشود. 43ـ در ماده (230) بعد از كلمه «مخالفين» كلمه «استيضاح» اضافه ميشود. 44ـ در كليه مواد و تبصرههاي اين قانون عبارت «اداره كل قوانين» به عبارت «معاونت قوانين» اصلاح ميشود. قانون فوق مشتمل بر بيست و نه ماده در جلسـه علنـي روز شنبـه مورخ سيام ارديبهشت ماه يكهزار و سيصد و نود و يك مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 10/3/1391 به تأييد شوراي نگهبان رسيد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني قانون اصلاح موادي از قانون آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي شماره۲۲۴۴۱ ۱۵/۴/۱۳۹۲ جناب آقاي محمد سينجلي جاسبي رئيس هيأت مديره و مديرعامل محترم روزنامه رسمي کشور با توجه به انقضاي مهلت مقرر در ماده «۱» قانون مدني و در اجراي مفاد تبصره ماده «۱» قانون مذکور، يک نسخه تصوير «قانون اصلاح موادي از قانون آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي» براي درج در روزنامه رسمي ارسال ميگردد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني شماره۱۸۴۲۶/۱۲۶ ۲۸/۳/۱۳۹۲ جناب آقاي دکتر محمود احمدينژاد رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در اجراي اصل يکصد و بيست و سوم (۱۲۳) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قانون اصلاح موادي از قانون آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي که با عنوان طرح به مجلس شوراي اسلامي تقديم گرديده بود، با تصويب در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ ۸/۳/۱۳۹۲ و تأييد شوراي محترم نگهبان، به پيوست ابلاغ ميگردد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني قانون اصلاح موادي از قانون آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي ماده۱ـ در ماده (۴۲) قانون بعد از عبارت «تعداد اعضاي کميسيونهاي تخصصي» به جاي عبارت «و نيز نفرات عضو با رعايت مواد اين آييننامه و رأي اکثريت نسبي اعضاي جلسه مشترک هيأت رئيسه و رؤساي شعب تعيين ميشود» عبارت «حداقل نوزده و حداکثر بيست و سه نفر ميباشد. اعضاي کميسيونهاي تخصصي براساس تخصص (مدرک تحصيلي)، سوابق اجرائي و سـابقه عضويت در کميسيون مورد درخواست، امتيازبندي و توسط اعضاي جلسه مشترک هيأت رئيسه و رؤساي شعب تعيين ميشوند» جايگزين ميشود. ماده۲ـ در ماده (۵۰) قانون عنوان «کميسيون آموزش و تحقيقات» به «کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري» تغيير مييابد. ماده۳ـ در تبصره (۱) ماده (۷۳) قانون قبل از کلمه «معاونين» عبارت «بعضي از اعضاي هيأت رئيسه،» اضافه ميشود. ماده۴ـ در بند (۲) ماده (۷۴) قانون، عبارت «نظارت بر» حذف و عبارت «نظارت و اتخاذ تصميم لازم در خصوص» جايگزين ميشود. ماده۵ ـ تبصره زير به ماده (۷۶) قانون الحاق ميشود: تبصره ـ در هر دوره مجلس، نمايندگان ميتوانند حداکثر پنج نفر از کارکنان يا کارشناسان دستگاههاي مشمول ماده (۵) قانون مديريت خدمات کشوري را براي بهکارگيري در دفتر ارتباطات مردمي جهت امور مشاورهاي، اداري و خدماتي از دستگاه ذيربط درخواست نمايند. در اين صورت با هماهنگي دستگاه مبدأ، درخواست مأموريت افراد موردنظر معمول و شخص يا اشخاص مزبور به دفتر ارتباط مردمي نماينده، مأمور ميشوند. حقوق، مزايا، حق مأموريت و اضافهکار اين مأموران طبق قوانين و مقررات مربوطه برعهده دستگاه مأمورکننده ميباشد و ميزان اضافه کار تا سقف مصوب اداره مربوطه و مأموريت ماهيانه و مرخصي استفاده شده توسط رئيس دفتر نماينده به دستگاه ذيربط اعلام ميشود. افزايش کليه حقوق قانوني اين مأموران از جمله ارتقاء ، افزايش حقوق سنواتي، افزايش گروه و رتبه و ساير موارد مشابه در دوران مأموريت اين افراد همانند ساير کارکنان دستگاه ذيربط ميباشد. تعداد افراد موردنياز هر حوزه انتخابيه با توجه به تعداد نمايندگان، تعداد شهر و روستا، جمعيت و وسعت، شرايط اقليمي و جغرافيايي و ساير قابليتهاي هر حوزه توسط کميسيون تدوين آييننامه داخلي مجلس تعيين ميشود. پس از اعلام پايان مأموريت، دستگاه ذيربط موظف است اين افراد را حداقل در پست سازماني قبل از مأموريت و يا پست همطراز به کار گيرد. اين مصوبه نافي تبصره (۳)ماده (۲) قانون استخدامي کارکنان مجلس شوراي اسلامي مصوب ۲۳/۸/۱۳۷۲ مجلس شوراي اسلامي نميباشد. ماده۶ ـ تبصره زير به ماده (۲۰۸) قانون الحاق ميشود: تبصره ـ قبل از پايان هر جلسه علني حداکثر پنج نفر از نمايندگان ميتوانند هر کدام به مدت دو دقيقه تذکر شفاهي دهند و در صورتي که متقاضيان بيش از پنج نفر باشند به قيد قرعه تعيين ميشوند. نمايندگان نميتوانند در مدت يک ماه بيش از يک بار تذکر شفاهي دو دقيقهاي فوق را بدهند و حق واگذاري به نماينده ديگر را ندارند. ماده۷ـ در ماده (۲۲۳) قانون عبارت «هيأت رئيسه موظف است در اولين جلسه علني استيضاح را اعلام وصول نمايد و» حذف و عبارت «هيأت رئيسه موظف است بلافاصله طرح استيضاح را به کميسيون تخصصي ذيربط ارجاع نمايد. کميسيون مکلف است حداکثر ظرف يک هفته با دعوت از استيضاحکنندگان و وزير مربوطه موارد استيضاح را بررسي نمايد. پس از مدت مذکور در صورتي که حداقل ده نفر از امضاءکنندگان استيضاح از طرح آن منصرف نشوند استيضاح در اولين جلسه علني طرح ميشود و پس از طرح استيضاح در جلسه علني کاهش امضاي نمايندگان تأثيري در مطرح شدن استيضاح ندارد و وزير موظف است ظرف ده روز در مجلس حاضر شود هيأت رئيسه» جايگزين و تبصره (۳) اين ماده حذف ميشود. ماده۸ ـ عبارت زير به انتهاي ماده (۲۳۷) قانون الحاق ميشود: «و با کسب نظر کميسيون تدوين آييننامه داخلي چاپ و توزيع نمايد.» قانون فوق مشتمل بر هشت ماده در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ هشتم خرداد ماه يکهزار و سيصد و نود و دو مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ ۲۰/۳/۱۳۹۲ به تأييد شوراي نگهبان رسيد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني قانون اصلاح موادي از قانون آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي شماره۸۲۲۱۲/۳۷۷ ۱۳/۱۱/۱۳۹۴ حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي دکتر حسن روحاني رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در اجراي اصـل يکصـد و بيست و سوم (۱۲۳) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قانون اصلاح موادي از قانون آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي که با عنوان طرح به مجلس شوراي اسلامي تقـديم گرديده بود، با تصـويب در جلسه علني روز يکشنبه مورخ ۴/۱۱/۱۳۹۴ و تأييد شوراي محترم نگهبان، به پيوست ابلاغ ميگردد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني شماره۱۵۲۳۸۷ ۲۰/۱۱/۱۳۹۴ مجلس شوراي اسلامي در اجراي اصل يکصد و بيست و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به پيوست «قانون اصلاح موادي از قانون آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي» که در جلسه علني روز يکشنبه مورخ چهارم بهمن ماه يکهزار و سيصد و نود و چهار مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ۷/۱۱/۱۳۹۴ به تأييد شوراي نگهبان رسيده و طي نامه شماره ۸۲۲۱۲/۳۷۷ مورخ ۱۳/۱۱/۱۳۹۴ مجلس شوراي اسلامي واصل گرديده، جهت اجرا ابلاغ ميگردد. رئيسجمهور ـ حسن روحاني قانون اصلاح موادي از قانون آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي ماده۱ـ متن زير جايگزين ماده (۱۴۵) ميشود و تبصره آن بهعنوان تبصره (۱) ابقاء و سه تبصره به عنوان تبصرههاي (۲)، (۳) و (۴) به شرح زير به آن الحاق ميشود: ماده۱۴۵ـ رئيس مجلس شوراي اسلامي موظف است يک نسخه ازطرحها و لوايح عادي و يک فوريتي را پس از اعلام وصول به کميسيون اصلي وکميسيونهاي فرعي جهت رسيدگي به مواد مرتبط و همچنين به مرکز پژوهشهاي مجلس جهت رسيدگي و اظهارنظر کارشناسي ارجاع کند. کميسيونهاي فرعي موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاريخ ارجاع طرح يا لايحه عادي و ظرف مدت ده روز براي طرحها و لوايح يکفوريتي نتيجه رسيدگي خود را طي گزارشي در مواد ارجاعي به کميسيون اصلي ارائه کنند. هريک از نمايندگان نيز ميتوانند پيشنهادهاي خود را در مورد کليات و جزئيات طرحها و لوايح عادي ظرف مدت ده روز و در طرحها و لوايح يکفوريتي ظرف مدت پنج روز از تاريخ توزيع طرح يا لايحه به کميسيون اصلي و کميسيونهاي فرعي ارائه کنند. مهلت کميسيون اصلي براي رسيدگي به کليات و جزئيات طرح يا لايحه عادي حداکثر سه ماه و در طرحها و لوايح يکفوريتي حداکثر يکماه و نيم پس از تاريخ ارجاع است. چنانچه طرح يا لايحه با برگزاري جلسات عادي و فوقالعاده در مهلتهاي مذکور قابل رسيدگي نباشد با درخواست کميسيون و موافقت هيأترئيسه مجلس اين فرصت حداکثر تا دوبرابر مدتهاي مذکور قابل تمديد است. تبصره۲ـ در پايان مهلتهاي تعيينشده چنانچه گزارش کميسيون اصلي ارائه نشود، هيأترئيسه مجلس موظف است طرح يا لايحه را طبق نوبت در دستور هفتگي مجلس قرار دهد. در اينصورت پيشنهادهاي موضوع اين ماده در جلسه علني مطرح ميشود. در صورتيکه گزارش کميسيون اصلي تا سهروز قبل از شروع رسيدگي به طرح يا لايحه در جلسه رسمي مجلس بين نمايندگان توزيع گردد گزارش کميسيون جايگزين طرح يا لايحه ميشود. در اين صورت نمايندگان ميتوانند تا چهل و هشت ساعت پساز توزيع گزارش کميسيون، پيشنهادهاي خود را شامل اصلاح، برگشت به طرح يا لايحه در هر مورد، حذف کل ماده يا تبصره يا بند يا جزء به هيأترئيسه مجلس ارائه کنند تا با توزيع پيشنهاد، در جلسه رسمي مجلس مورد رسيدگي قرار گيرد. تبصره۳ـ چنانچه در کليات، نظرکميسيونهاي فرعي با نظر کميسيون اصلي متفاوت باشد، در جلسه رسمي مجلس قبل از رأيگيري براي کليات، سخنگو يا يکي از اعضاي آن کميسيونها ميتوانند نظر کميسيون خود را توضيح دهند. تبصره۴ـ در مواردي که طرح يا لايحه طبق آييننامه به صورت دوشوري رسيدگي ميشود در شور اول کليات و در شور دوم جزئيات طبق اين آييننامه رسيدگي ميشود. ماده۲ـ يک ماده به عنوان ماده (۱۴۵ مکرر) به شرح زير به قانون الحاق ميشود: ماده۱۴۵ مکرر ـ همزمان با وصول طرحها و لوايح توسط کميسيونها در صورت ضرورت و با تصويب کميسيون اصلي، طرح يا لايحه به کارگروه کارشناسي مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ارجاع ميشود. رئيس مرکز پژوهشهاي مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح يا لايحه کارگروهي جهت بررسي طرح يا لايحه ارجاعي، متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقيقي و حقوقي صاحبنظر اعم از نمايندگان فعلي و ادوار مجلس، کارشناس معاونت قوانين مجلس، ديوان محاسبات، مراکز علمي و پژوهشي حوزه و دانشگاه، دستگاههاي اجرائي، بخش خصوصي و دستگاههاي مرتبط با طرح يا لايحه، تشکيل دهد و در بدو کار رئيس و دبير آن را تعيين کند. رئيس کارگروه موظف است پس از بحث و بررسي کارشناسي در کارگروه و در صورت لزوم پس از مطالعه تطبيقي قوانين و مقررات و تجربيات ساير کشورها و با بررسي سوابق قانونگذاري و پيشنهادهاي کميسيونهاي فرعي و نمايندگان، گزارش کارگروه را با رعايت اسناد بالادستي از جمله قانون اساسي، سند چشمانداز، سياستهاي کلي نظام و قانون برنامه توسعه، همراه با مشخصات اعضاي کارگروه به کميسيون اصلي ارائه کند. رئيس يا نماينده کارگروه موظف است با شرکت در جلسات کميسيون از گزارش ارائهشده دفاع کند. در صورت عدم نياز به قانونگذاري جديد در موضوع مورد بحث، رئيس کارگروه گزارش خود را با ذکر دلايل رد طرح يا لايحه به کميسيون اصلي ارائه ميکند. تبصره۱ـ چنانچه رئيس مرکز پژوهشهاي مجلس از مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي نگهبان جهت معرفي نماينده خود براي حضور در کارگروه موضوع اين ماده دعوت بهعمل آورد، مراجع مذکور در صورت تمايل ميتوانند شخص يا اشخاصي را از اعضاء يا غيراعضاء به مرکز معرفي کنند. عدم معرفي يا حضور نيافتن نمايندگان مذکور، مانع از تشکيل کارگروه نيست. تبصره۲ـ ارجاع طرح يا لايحه به کارگروه موضوع اين ماده نافي مسؤوليت مرکز پژوهشهاي مجلس در ارائه نظرات کارشناسي به کميسيونها و جلسات رسمي مجلس مندرج در قانون شرح وظايف مرکز پژوهشهاي مجلس نخواهد بود. تبصره۳ـ حداکثر زمان رسيدگي به طرحها و لوايح عادي در مرکز پژوهشها يکماه و نيم پس از ارجاع و در طرحها و لوايح يکفوريتي يکماه پس از ارجاع ميباشد. در صورت ضرورت اين فرصتها با درخواست مرکز پژوهشها و تأييد کميسيون اصلي قابل افزايش است. ماده۳ـ متن زير جايگزين ماده(۱۴۶) ميشود و تبصرههاي (۱) و (۲) آن ابقاء ميگردد: ماده۱۴۶ـ کميسيون اصلي موظف است در رسيدگي به طرحها و لوايح از وزرا و يا بالاترين مقام دستگاههاي اجرائي مرتبط با موضوع، مرکز پژوهشها، ديوان محاسبات، نمايندگان کميسيونهاي فرعي و نمايندگاني که در موعد مقرر پيشنهاد خود را ارائه نمودهاند و عنداللزوم نماينده بخش خصوصي اعم از اتاقهاي: بازرگاني و صنايع و معادن، کشاورزي، تعاون، اصناف، تشکلهاي کارگري، انجمنها و اتحاديهها و مجامع صنفي، صنعتي، معدني و کشاورزي حسب مورد دعوت نمايد و پس از رسيدگي گزارش خود را در مهلت مقرر به هيأترئيسه مجلس تقديم کند. ماده۴ـ يک ماده به عنوان ماده (۱۴۶ مکرر) به شرح زير به قانون الحاق ميشود: ماده۱۴۶ مکرر ـ پس از توزيع گزارش نهائي کميسيون اصلي توسط هيأترئيسه مجلس، کميسيونهاي فرعي در موارد ارجاعي و نمايندگان ميتوانند ظرف مدت ده روز از تاريخ توزيع گزارش، پيشنهادهاي خود را درخصوص اصلاح، برگشت به طرح يا لايحه اصلي و پيشنهادهاي الحاقي در هر ماده و اجزاي آن، حذف کل ماده و اجزاي آن به هيأت رئيسه مجلس ارائه کنند. تبصره ـ گزارش کميسيون اصلي همراه با گزارش کميسيونهاي فرعي و پيشنهادهاي نمايندگان موضوع اين ماده و ماده (۱۴۵) در مورد هر طرح يا لايحه و همچنين در موارد ارجاعي به کميسيون اصلي حين بررسي طرحها و لوايح حداقل چهل و هشت ساعت و در موارد اعادهشده از شوراي نگهبان حداقل يک جلسه يا بيست و چهار ساعت قبل از رسيدگي در جلسه رسمي مجلس بايد بين نمايندگان مجلس توزيع شده باشد. درغير اينصورت در آن جلسه قابل رسيدگي نيست. ماده ۵ ـ ماده (۱۵۰) به شرح زير اصلاح، و تبصره (۵) آن حذف و تبصرههاي (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۶) آن ابقاء ميشود: در مواردي که موادي از طرحها و لوايح و همچنين مصوبات اعادهشده از شوراي نگهبان جهت رسيدگي به کميسيون اصلي ارجاع ميشود، نمايندگان عضوکميسيونهاي فرعي و ساير نمايندگان ميتوانند با حضور در کميسيون اصلي، در زمان اعلام شده توسط کميسيون نظرات و پيشنهادهاي خود را مطرح کنند. ماده۶ ـ ماده (۱۵۱) قانون به شرح زير اصلاح و در صدر جزء (۲) بند (الف) ماده (۱۱۲) پس از عبارت «سخنگوي کميسيون اصلي» عبارت «حداکثر ده دقيقه» جايگزين «حداکثر پنج دقيقه» و تبصره (۱) بند (الف) آن و همچنين ماده (۱۵۲) حذف ميشود: ماده۱۵۱ـ الف) هنگام رسيدگي به کليات گزارش کميسيون اصلي در جلسه رسمي مجلس، ابتداء سخنگوي کميسيون حداکثر به مدت ده دقيقه توضيحات لازم را ارائه ميکند و در صورت ثبتنام نمايندگان، حداکثر سه نفر مخالف و سه نفر موافق به ترتيب يک مخالف و يک موافق هرکدام حداکثر پنج دقيقه نظرات خود را درباره قبول يا رد کليات بيان مينمايند و نماينده دولت و سخنگوي کميسيون درصورت تمايل هرکدام حداکثر به مدت پنج دقيقه نظرات خود را بيان ميکنند و براي کليات رأيگيري ميشود. درطرحها و لوايح مهم يا مفصل، به پيشنهاد کتبي پانزده نفر از نمايندگان يا رئيس جلسه و تصويب مجلس مدت زمانهاي مذکور دوبرابر ميشود. ب) در صورت تصويب کليات، رسيدگي به جزئيات طرحها و لوايح در جلسه رسمي مجلس به شرح زير خواهد بود: ۱ـ گزارش کميسيون اصلي در خصوص مادهواحده يا هريک از مواد و اجزاي آن به ترتيب مواد توسط يکي از اعضاي هيأترئيسه مجلس قرائت ميشود، درصورتيکه نسبت به مادهواحده يا هر يک از مواد و اجزاي آن پيشنهاد چاپشده وجود داشته باشد ابتداء مصوبه کميسيون اصلي در آن مورد رسيدگي ميشود و در صورت وجود مخالف، يک نفر مخالف و سپس يک نفر موافق و پس از آن نماينده دولت و سخنگوي کميسيون هر يک حداکثر پنج دقيقه صحبت خواهند کرد و نسبت به مصوبه کميسيون اصلي رأيگيري ميشود. ۲ـ در صورت عدم تصويب مصوبه کميسيون اصلي در مادهواحده يا هر يک از مواد و اجزاي آن به ترتيب پيشنهادهاي چاپشده اصلاحي با اولويت پيشنهادهاي کميسيونهاي فرعي و سپس نمايندگان، به ترتيب جامعيت بيشتر به تشخيص رئيس جلسه و در پيشنهادهاي مشابه به ترتيب نوبت و در صورت نياز به قيد قرعه توسط يکي از اعضاي هيأترئيسه بهشرح فوق بررسي و رأيگيري خواهد شد. ۳ـ در صورت عدم تصويب پيشنهادهاي چاپشده اصلاحي، پيشنهاد چاپشده بازگشت به لايحه يا طرح اصلي از کميسيونهاي فرعي يا نمايندگان در مادهواحده يا هر يک از مواد و اجزاي آن به شرح فوق مطرح و رأيگيري ميشود. در صورت تصويب پيشنهاد برگشت به لايحه يا طرح اصلي در هر ماده پيشنهادهاي چاپشده اصلاحي يا الحاقي مرتبط و غيرمغاير با مصوبات در آن مورد قابل طرح است. ۴ـ در صورت عدم تصويب پيشنهاد بازگشت به مادهواحده يا هريک از مواد و اجزاي طرح يا لايحه اوليه، پيشنهاد چاپشده کميسيونهاي فرعي يا نمايندگان درباره حذف کل مادهواحده يا هريک از مواد و اجزاي گزارش کميسيون اصلي به شرح فوق مطرح و رأيگيري ميشود. ۵ ـ در صورت عدم تصويب پيشنهاد چاپشده کميسيونهاي فرعي يا نمايندگان درباره حذف کل هريک از مواد و اجزاي آن يکبار ديگر مصوبه کميسيون اصلي در خصوص آن مورد به رأي گذاشته ميشود. درصورت عدم تصويب اين موارد، پيشنهادهاي جديد در جلسه رسمي مجلس پذيرفته ميشود و يا در صورت لزوم رئيس جلسه آن مورد را براي رسيدگي مجدد به کميسيون اصلي ارجاع ميدهد. در کليه مواردي که مصوبه کميسيون اصلي، يا هريک از پيشنهادهاي اصلاحي، بازگشت به طرح يا لايحه اوليه به تصويب مجلس برسد، پيشنهادهاي چاپشده الحاقي مرتبط و غيرمغاير با مصوبه مجلس به تشخيص رئيس جلسه به ترتيب پيشنهادهاي کميسيونهاي فرعي و سپس نمايندگان مطرح و در هر مورد به شرح فوق رسيدگي و رأيگيري ميشود. پس از تعيين تکليف نسبت به پيشنهادهاي چاپشده کميسيونهاي فرعي و نمايندگان در مادهواحده يا مواد و اجزاي آنها، در پايان نسبت به کل گزارش کميسيون اصلي با اصلاحات انجامشده رأيگيري ميشود؛ در صورت عدم تصويب کل گزارش کميسيون اصلي، پيشنهادهاي جديد در جلسه مجلس پذيرفته ميشود و يا در صورت ضرورت برخي از مواد گزارش کميسيون اصلي به تشخيص رئيسجلسه جهت رسيدگي مجدد به کميسيون اصلي ارجاع ميگردد و براي مابقي مواد رأيگيري ميشود. ۶ ـ نسبت به آندسته از مواد که مجدداً به کميسيون اصلي ارجاع ميشود، هر يک از نمايندگان ميتوانند در مهلت مقرر با حضور در کميسيون پيشنهادهاي خود را مطرح کنند. پس از چاپ و توزيع گزارش کميسيون اصلي در موارد ارجاعي به کميسيون، هر يک از نمايندگان ميتوانند تا دوازده ساعت پس از توزيع گزارش کميسيون اصلي پيشنهادهاي خود را جهت طرح در جلسه رسمي مجلس به هيأترئيسه مجلس ارائه نمايند. تبصره ـ در صورت عدم آمادگي يا عدم حضور سخنگويکميسيون، به ترتيب رئيس يا يکي از نواب رئيس يا ساير اعضاي کميسيون به جاي وي از نظر کميسيون دفاع ميکند. ماده۷ـ ماده (۱۵۵) و تبصره(۱) آن حذف و تبصره(۲) آن بهعنوان ماده(۱۵۵) ميباشد. ماده۸ ـ ماده (۱۵۶) حذف ميشود. ماده۹ـ ماده (۱۵۷) بهشرح زير اصلاح ميشود: ماده۱۵۷ـ هنگام بحث نسبت به هر ماده، چنانچه بنا به درخواست کتبي هر يک از نمايندگان به تشخيص رئيس جلسه ابهامي در ماده مطرحشده وجود داشته باشد، پيشنهاد رفع ابهام در جلسه پذيرفته و با صحبت يک مخالف و يک موافق هرکدام به مدت حداکثر پنج دقيـقه به رأي گذاشته ميشود و يا موضوع جهت رفع ابهام توسط رئيسجلسه به کميسيون اصلي ارجاع ميگردد. قانون فوق مشتمل بر نه ماده در جلسه علني روز يکشنبه مورخ چهارم بهمنماه يکهزار و سيصد و نود و چهار مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ ۷/۱۱/۱۳۹۴ به تأييد شوراي نگهبان رسيد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني قانون اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی شماره۱۶۳/۷۷۹۸۱ ۱۳۹۵/۱۰/۷ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم(۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با عنوان طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۴۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۵/۹/۱۶ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می گردد. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی شماره۱۲۴۷۱۴ ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ شانزدهم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ۱۳۹۵/۱۰/۱ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۱۶۳/۷۷۹۸۱ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۷ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجراء ابلاغ می گردد. رئیس جمهور ـ حسن روحانی قانون اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ماده۱ـ ماده(۴۰) قانون به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می شود: ماده۴۰ ـ هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرمهای امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت رئیسه مجلس تحویل می دهد. تبصره۱ـ فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی این ماده بر اساس شاخص های: تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون، ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط هیأت رئیسه مجلس تهیه می شود و به تصویب جلسه مشترک هیأت رئیسه وکمیسیون تدوین آیین نامه داخلی می رسد. تبصره۲ـ به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرائی و سابقه عضویت در کمیسیون ها (در صورت برخورداری از سابقه نمایندگی) تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد. ماده۲ـ ماده(۴۱) قانون و تبصره های(۱) و (۳) آن به شرح زیر اصلاح و تبصره (۲) ابقاء و یک تبصره به عنوان تبصره(۴) به شرح زیر اضافه می شود: ماده۴۱ـ هیأت رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می کند. نمایندگان معترض می توانند ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیأت رئیسه تقدیم کنند تا هیأتی مشترک، متشکل از هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت فوق، به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نماید. پس از اتمام این مراحل هیأت رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد، اقدام می کند. تبصره۱ـ پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون های تخصصی، در صورتی که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می تواند ظرف مدت بیست و چهار ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون های تخصصی تا چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند. تبصره۳ـ امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون هایی که بیشترین متقاضی دارد، انجام می شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می شوند. تبصره۴ـ نمایندگانی که در هیچ یک از اولویت های خود انتخاب نشده اند موظفند از دیگر کمیسیون های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند. ماده۳ـ ماده(۴۲) قانون به شرح زیر اصلاح وتبصره ای به عنوان تبصره(۱) به آن الحاق و تبصره آن به عنوان تبصره(۲) ابقاء می شود: ماده۴۲ـ مجلس دارای کمیسیون های تخصصی و کمیسیون های خاص با محدوده وظایف مشخص به شرح مذکور در آیین نامه داخلی مجلس می باشد. تعداد اعضای کمیسیون های تخصصی، حداقل نوزده و حداکثر بیست و سه نفر است و تعداد اعضای کمیسیون های خاص طبق مواد (۴۳) تا (۴۸) آیین نامه داخلی تعیین می شود. تبصره۱ـ در دوره دهم مجلس هر کمیسیون که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است و کمیسیونی که نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد، هیأت مشترک رؤسای شعب و هیأت رئیسه مجلس تا پانزده روز پس از تصویب نهائی این قانون می تواند حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را، حداکثر برای سه کمیسیون و فقط یکبار تعیین و تغییر دهد. قانون فوق مشتمل بر سه ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ شانزدهم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۱ به تأیید شورای نگهبان رسید. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی قانون الحاق موادی به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی شماره۳۷۵۹۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰ جناب آقای اکبرپور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده «۱ قانون مدنی و در اجرای مفاد تبصره ماده «۱ قانون مذکور، یک نسخه تصویر «قانون الحاق موادی به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای درج در روزنامه رسمی ارسال می گردد. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی شماره۲۳۱/۳۲۰۶۴ ۱۳۹۷/۴/۲۵ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون الحاق موادی به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با عنوان طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۴/۵ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می شود. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی قانون الحاق موادی به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ماده۱ـ یک مبحث به عنوان «مبحث پنجم ـ گزارش رئیس جمهوری و وزراء به مجلس شورای اسلامی به فصل سوم قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بعد از ماده (۲۳۶) الحاق و متن زیر به عنوان ماده (۲۳۷) به قانون الحاق می شود: ماده۲۳۷ـ رئیس جمهور و هر یک از وزرا موظف هستند در مردادماه هر سال براساس برنامه های ارائه شده در زمان تشکیل دولت و اخذ رأی اعتماد وزراء اسناد و قوانین بالادستی و شاخصهای عملکردی متناسب با حوزه وظایف خود، که هیأت رئیسه مجلس تعیین می کند، گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده خود را به صورت کمی و مقایسه ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند. ماده۲ـ متن زیر به عنوان ماده (۲۳۸) به قانون، الحاق می شود: ماده۲۳۸ـ گزارش مذکور پس از اعلام وصول، ظرف مدت چهل و هشت ساعت چاپ می شود و در اختیار نمایندگان قرار می گیرد و همزمان توسط رئیس مجلس مطابق با ماده (۱۴۵) آییـن نامه داخلی جهـت بررسـی به کمیسیون یا کمیسیون های ذی ربط، معاونت نظارت و مرکز پژوهش های مجلس ارجاع می شود. کمیسیون اصلی موظف است پس از وصول گزارش ها نسبت به بررسی و جمع بندی آن اقدام و ظرف مدت یک ماه گزارش نهائی را به هیأت رئیسه ارائه کند تا خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد. تبصره ـ کمیسیون های فرعی، معاونت نظارت و مرکز پژوهش های مجلس باید ظرف مدت پانزده روز گزارش خود را به کمیسیون اصلی ارائه کنند. ماده۳ـ متن زیر به عنوان ماده (۲۳۹) به قانون، الحاق می شود: ماده۲۳۹ـ در جلسه علنی، گزارش هر کمیسیون در مورد عملکرد رئیس جمهور یا وزیر مربوط همراه با توضیحات لازم توسط سخنگو به مدت بیست دقیقه و اظهارات دو مخالف هر یک به مدت ده دقیقه استماع می شود. سپس حسب مورد، رئیس جمهور برای دفاع از عملکرد خود حداکثر سی دقیقه و هر یک از وزراء حداکثر بیست دقیقه فرصت صحبت دارند. ماده۴ـ متن زیر به عنوان ماده (۲۴۰) به قانون الحاق و شماره مبحث و مواد بعدی به ترتیب تغییر می کند. ماده۲۴۰ـ پس از ارائه گزارش کمیسیون، در مورد اقناع نمایندگان از عملکرد وزیر مربوط رأی گیری به صورت مخفی با ورقه به عمل می آید. چنانچه عملکرد هر یک از وزراء به تأیید مجلس نرسید، طرح استیضاح با رعایت اصل هشتاد و نهم (۸۹) قانون اساسی و قانون آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می گیرد. قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ پنجم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۰ به تأیید شورای نگهبان رسید. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی برچسبها: وکالت دعاوی ثبتی [ سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰ ] [ 16:21 ] [ مهدی نوری ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||