دفتر وکالت مهدی نوری
وکالت و مشاوره حقوقی 
قالب وبلاگ
لینک های مفید



مقررات عمومی فرم های ضمانت نامه

ماده۵۹ ـ صدور فرم های ضمانت نامه منوط به قبول شرایط آن از جانب درخواست کننده ضمانت نامه (مجری انجام کار) است.

ماده ۶۰ ـ فرم های ضمانت نامه از زمان صدور تا قبل از ابطال دارای اعتبارند و در این فاصله زمانی هیچ کس مجاز به انجام عملیات راه اندازی و انرژی دار کردن محلی که ضمانت نامه در ارتباط با آن صادر شده است، نمی باشد.

ماده۶۱ ـ هیچ کس، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی مجاز به انجام عملیات بر روی نقاط تضمین جداسازی و بدون انرژی کننده نیست و نمی تواند تغییراتی در آنها به وجود آورد.

تبصره: مواد ۶۰ و ۶۱ شامل بخش های مشخص شده در فرم درخواست انجام عملیات تحت اجازه کار و آزمایش نمی باشد.

ماده۶۲ ـ فرم های ضمانت نامه فقط برای کار کاملاً مشخصی به نام «کار مجاز و بر روی دستگاه و یا خط معینی به نام «دستگاه یا خطی که انجام کار بر روی آن مجاز شده است معتبر است و نیز در مورد اجازه کار و آزمایش برای «آزمایش مجاز که نوع و نحوه آزمایش دقیقاً در آن ثبت شده است دارای اعتبار بوده و دارنده ضمانت نامه غیر از آنچه که در فرم ثبت شده است، مجاز به انجام کار دیگری نیست.

ماده۶۳ ـ ضمانت نامه های صادر شده در نقاط مختلف یک ایستگاه که هیچ گونه نقطه اشتراکی ندارند باید بگونه ای تنظیم شوند که کاملاً مستقل بوده و هیچگونه وابستگی به هم نداشته باشند. چنانچه لازم باشد برای انجام کارهای مختلف برروی چند دستگاه یا مدارهای مختلف در یک بی ( Bay ) و یا خطوط برای گروه های مختلف چند ضمانت نامه صادر شود، باید ضمانت نامه های صادره از نظر تامین حفاظت های مربوط به کار مجاز ثبت شده در آنها کامل باشند به طوری که با لغو یکی از آنها ایمن بودن محیط کار همچنان به قوت خود باقی بماند.

ماده۶۴ ـ در صورتی که ضمانت نامه های صادر شده دارای نقاط تضمین جداسازی و بدون انرژی کننده مشترکی باشند، صادرکننده باید شماره ضمانت نامه، ساعت و تاریخ صدور فرم و نام دارنده آن را در جدول «الف ثبت نماید.

ماده۶۵ ـ فقط یک فرم مجوز کار (فرم ضمانت نامه، کارت حفاظت شخصی، درخواست و مجوز انجام کار بدون تضمین) در یک زمان و بر روی یک دستگاه یا بی ( Bay ) یا خط می توان صادر کرد.

ماده۶۶ ـ چنانچه فرم اجازه کار یا تضمین نامه ایستگاه صادر شده باشد، فرم اجازه کار و آزمایشی که دارای نقطه مشترک از نظر جداسازی و بدون انرژی کردن با این ضمانت نامه ها باشد را فقط در صورتی می توان صادر نمود که هیچ گونه آزمایشی که نقاط مشترک را تحت تأثیر قرار بدهد، درخواست نشده باشد.

ماده۶۷ ـ فرم های ضمانت نامه فقط ایمنی افرادی را که تحت سرپرستی دارنده آن کار می کنند و همچنین افرادی را که نام آنها در جدول «ب پیوست ضمانت نامه برای انجام بازرسی و یا بازدید ثبت شده است، تضمین می کند.

ماده۶۸ ـ ورود افراد برای بازدید یا بازرسی از محل هایی که فرم ضمانت نامه در مورد آنها صادر شده، مستلزم تصویب دارنده ضمانت نامه و موافقت صادرکننده آن است و صادرکننده باید پس از تصویب، اسامی آنان را در جدول «ب پیوست ضمانت نامه ثبت کند.

ماده۶۹ ـ پس از صدور فرم ضمانت نامه، صادرکننده باید برگه جدول «ب را روی نسخه ای که نزد خود دارد پیوست کند تا اسامی بازدیدکنندگان و بازرسی کنندگان در آن ثبت شود.

ماده۷۰ـ در صورتی که دارنده ضمانت نامه به عللی نتواند در محیط کار حاضر شود، باید ابتدا کار را تعطیل و لوازم کار را از محیط خارج و به لغو ضمانت نامه خود اقدام کند.

ماده۷۱ـ فرم های ضمانت نامه باید بدون قلم خوردگی، پاک شدگی، اصلاح شدگی، و لاک گرفتگی تهیه شود.

ماده۷۲ـ برای تکمیل فرم های ضمانت نامه استفاده از «ایضاً مجاز نیست.

ماده۷۳ـ دارنده ضمانت نامه باید قبل از شروع به کار، موارد ذیل را به کارکنان تحت سرپرستی خود اطلاع دهد:

الف: شرح دستگاهی که کار بر روی آن مجاز شده است.

ب: نوع کار مجازی که باید انجام شود.

ج: حدود محیط کار ایمن را مشخص نماید.

د: نقاط تضمین شده را تشریح نماید.

ه: موقعیت قرار گرفتن اتصال زمین های موقت نصب شده را مشخص نماید.

ماده۷۴ـ دارنده ضمانت نامه نسبت به هرگونه خطری که متوجه سایر افراد شود، مسئولیت دارد و باید کار را در شرایطی ایمن و بی خطر انجام دهد.

ماده۷۵ـ افرادی که می خواهند برای انجام بازدید یا بازرسی وارد محوطه ای که ضمانت نامه روی آن صادر شده است، شوند، باید موارد زیر را اجرا نمایند:

الف: به اتفاق صادرکننده ضمانت نامه نزد دارنده ضمانت نامه مراجعه و موافقت وی را برای ورود اخذ نمایند.

ب: جدول «ب پیوست فرم ضمانت نامه را امضاء کنند.

ج: در صورت صدور فرم درخواست انجام عملیات تحت اجازه کار و آزمایش، باید جدول «ب فرم درخواست آزمایش را امضا کنند.

د: بعد از اینکه بازدید و یا بازرسی پایان پذیرفت، بازدیدکننده باید نزد صادرکننده مراجعه و جدول «ب را که گواهی بر خروج از محیط کار است، امضاء کند.

ماده۷۶ـ مجری انجام کار برای ابطال فرم ضمانت نامه صادرشده، باید نسخه دوم را که نزد صادرکننده است، امضاء نماید.

ماده۷۷ـ در صورتی که ردیف «ساعت و تاریخ ابطال فرم ضمانت نامه کامل نشود صادرکننده مجاز به ابطال فرم صادر شده نیست.

ماده۷۸ـ در صورتی که برای حفاظت محیط کار لازم باشد از محل دیگری نیز فرم ضمانت نامه دریافت شود، صادرکننده باید موارد زیر را اجرا کند:

الف: شماره ضمانت نامه و نام ایستگاه صادرکننده و ساعت و تاریخ صدور و همچنین ساعت اتصال زمین های نصب شده را در جدول «الف اولین فرم ضمانت نامه صادر شده که نزد خود دارد، ثبت کند.

ب: در صورتی که ردیف «ساعت و تاریخ لغو کامل نشده و اتصال زمین های نصب شده برداشته نشده باشد، صادرکننده مجاز به ابطال فرم ضمانت نامه صادر شده نیست.

کاربرد کارت عملیات ممنوع

ماده۷۹ـ صادرکننـده (اپراتور) باید برای هر کدام از فرم های ضمانت نامه صادر شده کارت عملیات ممنوع، متناسب با فرم و یک شماره مشخص روی نقاط تضمین نصب کند و ضروری است شماره کارت، در ردیف «شماره کارت فرم ضمانت نامه صادر شده ثبت شود.

فرم ترتیب اجرای عملیات

ماده۸۰ ـ مقررات فرم ترتیب اجرای عملیات به شرح زیر می باشد:

الف: فرم ترتیب اجرای عملیات باید همزمان با صدور فرم ضمانت نامه توسط اپراتور تکمیل و ضمیمه گردد.

ب: کلیه مانورهای ثبت شده با توجه به نوع کار اجرایی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت وجود ابهام و یا مغایرتی با اجرای صحیح عملیات، فرم را باطل و به تکمیل فرم دیگری اقدام نماید.

ج: فرم باید به دو صورت رفت (از مدار خارج نمودن) و برگشت (در مدار آوردن) تکمیل گردد.

ه: کلیه عملیات شرح فرم ترتیب اجرای عملیات باید با حضور و همراهی مجری انجام کار صورت پذیرد.

فرم درخواست و مجوز انجام کار بدون تضمین

ماده۸۱ ـ مسئولیت حسن انجام کار و رعایت موارد ایمنی توسط افراد تحت سرپرستی مجری انجام کار و توجیه ایشان در رابطه با مخاطرات محیط کار به طورکامل به عهده مجری انجام کار می باشد.

ماده۸۲ ـ کاربرد فرم درخواست و مجوز انجام کاربدون تضمین شامل موارد زیر می باشد:

الف: انجام کار بر روی تجهیزات و مدارات برق دار از قبیل مدارات کنترلی ـ حفاظتی، تأسیسات الکتریکی، بازدید صعودی خطوط، خط گرم (هات لاین) نمونه گیری روغن ترانس ها و نظایر آنها.

ب: انجام کار بر روی مدارات و تجهیزاتی که امکان ایجاد شرایط تضمین کامل روی آنها وجود ندارد، از قبیل انجام کار روی تجهیزات سرخط (سکسیونرهای سرخط و ارت، ترانس ولتاژ و نظایر آنها) ایستگاه مبدا و ایستگاه مقابل مرتبط با خط به طور همزمان، انجام کار روی سرکابل ها و یا باسبار فیدرهای فشار متوسط فاقد سکسیونر جداکننده نقطه تضمین و یا خطی که امکان دریافت تضمین نامه از ایستگاه مقابل و یا مرتبط با خط، جهت ایمن سازی محیط کاربه طور کامل وجود نداشته باشد.

ج: انجام کار روی مدارات و تجهیزاتی که نیاز به نقاط تضمین ندارند از قبیل تست های نقطه به نقطه، تست حفاظت باسبار ( B.B.P )، تست C.B.F۱ و نظایر آنها.

د: انجام کار بر روی مدارات و تجهیزاتی که بدون برق ماندن آنها ممکن نباشد.

ه: جهت انجام کارهای عمومی در محیط های برقدار شامل کارهای ساختمانی، تأسیسات مکانیکی و نظایر آنها

و: تعیین بازه زمانی جهت درخواست انجام کار با هماهنگی مسئولان بهره برداری و دیسپاچینگ مربوطه می باشد.

ز: مجری انجام کار می تواند علاوه بر تکمیل فرم درخواست هماهنگی بدون تضمین، در صورت نیاز در خواست صدور کارت احتیاط نیز نماید.

تبصره: در صورت انجام کار همزمان در ایستگاه های مقابل، ایستگاه های T ـ OFF مرتبط با خط که امکان صدور تضمین نامه ایستگاه روی خط مورد درخواست را دارند، در صورت نیاز و درخواست مجری انجام کار، صادرکننده (اپراتور) باید ضمن هماهنگی با اپراتور دیسپاچینگ شماره تضمین نامه صادره را دریافت و در ردیف ملاحظات فرم درخواست هماهنگی انجام کار بدون تضمین صادره ثبت نماید.

ماده۸۳ ـ کارفرما مکلف است نسبت به شناسایی خطرات و ارزیابی شرایط محیط کار کارگاه اقدام نموده و اقدامات کنترلی مناسب را به منظور حذف مخاطرات احتمالی به عمل آورد.

ماده۸۴ ـ کارفرما (اعم از صاحب کار، پیمانکار) و کلیه اشخاص مرتبط با اجرای کار، مکلف به رعایت آیین نامه ایمنی کار روی خطوط و تجهیزات برق دار، مصوب شورای عالی حفاظت فنی و سایر آیین نامه های مصوب این شورا و نیز سایر قوانین جاری کشور می باشند.

این آیین نامه مشتمل بر۲ فصل، ۸۴ ماده، ۶ تبصره و ضمائم آن به استناد مواد ۸۵، ۸۶ و ۹۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران درجلسه مورخ ۱۳۹۵/۸/۲۴شورای عالی حفاظت فنی تدوین و در تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ به تصویب وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی رسید.

این آیین نامه جایگزین آیین نامه ایمنی در عملیات انتقال نیروی برق مصوب ۱۳۹۲/۲/۲۳ شورای عالی حفاظت فنی می گردد.

وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی ـ علی ربیعی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] ـ C.B.F : circuit breaker failure

بخش ضمائم

عناوین مورد استفاده در کلیه فرم ها و کارت های ضمیمه باید متناسب با شرکت ها و سایر موسساتی که دارای پست و خطوط انتقال داخلی هستند، تغییر یابد.

فهرست ضمائم

ضمیمه شماره۱ـ کارت احتیاط: مشخصات ـ نحوه تکمیل ـ نحوه ابطال ـ شرایط نصب

ضمیمه شماره۲ـ فرم تأییدیه صدور کارت احتیاط: مشخصات ـ نحوه تکمیل ـ نحوه لغو

ضمیمه شماره۳ـ کارت حفاظت شخصی: مشخصات ـ نحوه تکمیل ـ نحوه ابطال

ضمیمه شماره۴ـ فرم تأییدیه صدور کارت های حفاظت شخصی: مشخصات ـ نحوه تکمیل ـ نحوه لغو ـ نمونه کاربرد

ضمیمه شماره ۵ ـ کارت حفاظت دستگاه: مشخصات ـ نحوه تکمیل ـ نحوه لغو ـ مثال کاربرد

ضمیمه شماره۶ ـ فرم درخواست صدور ضمانت نامه: مشخصات ـ نحوه تکمیل

ضمیمه شماره۷ـ فرم اجازه کار: مشخصات ـ نحوه تکمیل و لغو

ضمیمه شماره۸ ـ فرم اجازه کار و آزمایش: مشخصات ـ نحوه تکمیل و لغو

ضمیمه شماره۹ـ فرم درخواست انجام عملیات تحت اجازه کار و آزمایش: مشخصات ـ نحوه تکمیل و لغو

ضمیمه شماره۱۰ـ فرم تضمین نامه ایستگاه: مشخصات ـ نحوه تکمیل و لغو

ضمیمه شماره۱۱ـ فرم جدول «ب پیوست ضمانت نامه: مشخصات ـ نحوه تکمیل

ضمیمه شماره۱۲ـ فرم درخواست و مجوز انجام کار بدون تضمین: مشخصات ـ نحوه تکمیل و لغو

ضمیمه شماره۱۳ـ فرم ترتیب اجرای عملیات ـ مشخصات ـ تکمیل فرم

ضمیمه شماره۱۴ـ کارت های عملیات ممنوع: مشخصات ـ نحوه تکمیل

ضمیمه شماره۱۴/۱ـ کارت اجازه کار

ضمیمه شماره۱۴/۲ـ کارت اجازه کار و آزمایش

ضمیمه شماره۱۴/۳ـ کارت تضمین نامه ایستگاه

ضمیمه شماره۱۵ـ کارت اخطار

ضمیمه شماره ۱ـ کارت احتیاط: مشخصات ـ نحوه تکمیل

ـ نحوه ابطال ـ شرایط نصب

v مشخصات:

کارتی است به رنگ سفید جدول بندی شده طبق نمونه و به مشخصات زیر:

الف ـ مقوایی است و از بالا منگنه شده است و حاشیه آن به عرض ۵ میلی متر دور تا دور به رنگ قرمز طراحی شده است.

ب ـ طول کارت ۲۰ و عرض آن ۱۰ سانتی متر

ج ـ حروف با رنگ مشکی و قرمز نوشته شود

v نحوه تکمیل:

صادرکننده (اپراتور) بعد از قبول صدورکارت احتیاط نسبت به تکمیل آن طبق روش زیر اقدام خواهد کرد:

۱ـ نام پست و شماره کارت اختصاص داده شده از دفتر ثبت و صدور کارت احتیاط را به ترتیب در ردیف «پست و «شماره کارت ثبت نماید.

۲ـ نام و شماره کلید و یا دستگاهی را که کارت احتیاط روی آن نصب می شود در ردیف «نام کلید و یا دستگاه ثبت نماید.

۳ـ محل و نوع کاری که مجری انجام کار تقاضای انجام آن را دارد در ردیف «محل کار و نوع کار ثبت کند.

۴ـ نام و نام خانوادگی دارنده کارت (مجری انجام کار) را در ردیف «دارنده کارت با ذکر شرکت محل خدمت ثبت و امضاء نماید.

۵ ـ نام و نام خانوادگی تصویب کننده (دیسپاچینگ) را در ردیف «تصویب کننده ثبت کند.

۶ ـ نام و نام خانوادگی صادرکننده (اپراتور) که کارت احتیاط را نصب می کند در ردیف «کارت نصب شد به وسیله ... ثبت و امضا نماید.

۷ـ ساعت و تاریخ نصب را در ردیف مربوطه ثبت و امضاء نماید.

۸ ـ صادرکننده (اپراتور) باید کارت های تکمیل شده را در نقاط مربوطه نصب کند و محل نصب آنها را به دارنده کارت (مجری انجام کار) نشان داده یا از طریق دیسپاچینگ اطلاع دهد.

v نحوه ابطال:

۱ـ صادرکننده (اپراتور)،کارت های احتیاط مربوط به مجری انجام کار را از محل های نصب جمع آوری کند و نام و نام خانوادگی مجری انجام کار را در ردیف، «کارت لغو شد به وسیله ثبت و از وی امضاء دریافت کند و در صورتی که به علت بعد مسافت حضور نداشته باشد، صادرکننده (اپراتور) می تواند به پیام دیسپاچینگ استناد و از طرف مجری انجام کار امضاء کند.

۲ـ صادرکننده (اپراتور) نام و نام خانوادگی خود را در ردیف «کارت برداشته شد به وسیله با ذکر عنوان، ثبت و امضا کند.

۳ـ صادرکننده (اپراتور)، ساعت و تاریخ برداشتن کارت را در ردیف مربوطه ثبت و امضاء کند.

v شرایط نصب کارت احتیاط بر روی نقاط کنترل کننده های دستگاه خط

فرض کنید که گروه خط گرم مشغول انجام تعمیرات خط برقدار ( A ) با ابزار استاندارد خط گرم و متناسب با ولتاژ هستند. اگر بر اثر حادثه ای خط بدون برق شود، صادرکننده (اپراتور) باید نسبت به برق دار کردن خط اقدام کند. برق دار شدن مجدد خط برای افراد گروه در حال کار خطرناک است و برای جلوگیری از برق دار شدن مجدد آن، روی کنترل کننده های دستگاه و یا خط، کارت احتیاط نصب می شود.

۱ـ در صورتی که شبکه مطابق شکل (۱) احداث شده باشد، کارت احتیاط باید بر روی نقاط مشخص شده نصب شود:

الف: کلید اتصال مجدد (رکلوزر) بریکر B روی حالت OFF قرار داده می شود و روی آن کارت احتیاط نصب می شود.

ب: روی دسته کنترل بریکر B کارت احتیاط نصب می شود.

ج: روی دسته کنترل سکسیونر E در حالتی که در وضعیت باز ( OPEN ) قرار دارد کارت احتیاط نصب می شود.

۲ـ در صورتی که شبکه به صورت یک و نیم کلیدی احداث شده باشد، اگر کار برروی خط A صورت بگیرد، کارت احتیاط باید روی نقاط مشخص شده زیر نصب شود:

الف: کلیدهای اتصال مجدد (رکلوزر) بریکر های C و D روی حالت OFF قرار داده می شود و روی هر کدام از آنها کارت احتیاط نصب می شود.

ب: روی دسته کنترل بریکر های C و D کارت احتیاط نصب می شود تا در صورت قطع شدن با نصب کارت بر روی آنها تا زمان موافقت دارنده کارت کلید وصل نمی شود.

۳ـ در صورتی که کار بر روی مدار B باشد کارت احتیاط باید روی نقاط معین شده زیر نصب شود:

الف: کلیدهای اتصال مجدد (رکلوزر) بریکر های E و D روی حالت OFF قرار داده می شوند و روی هر کدام از آنها کارت احتیاط نصب می شود.

ب: روی دسته کنترل بریکر های E ، D کارت احتیاط نصب می شود تا در صورت قطع شدن به علت وجود کارت احتیاط تا زمان موافقت دارنده کارت احتیاط، اقدام به وصل آنها نشود.

ضمیمه شماره۲ـ فرم تأییدیه صدور کارت احتیاط: مشخصات

ـ نحوه تکمیل ـ نحوه لغو

v مشخصات:

فرمی است به رنگ سفید، جدول بندی شده طبق نمونه و به مشخصات زیر:

الف ـ کاغذی است

ب ـ طول و عرض فرم به اندازه کاغذ A۴ است.

ج ـ حروف با رنگ مشکی نوشته شود.

v نحوه تکمیل:

ه: صادرکننده (اپراتور) باید جهت تکمیل و صدور فرم تأییدیه کارت احتیاط طبق روش ذیل اقدام نماید:

۱ـ نام پست و شماره کارت احتیاط اختصاص داده شده را به ترتیب در ردیف «نام پست و «شماره کارت احتیاط ثبت نماید.

۲ـ نام و شماره دستگاه کنترل کننده و یا کلید، شرح عملیات انجام شده را در هر ردیف به تعداد محل های نصب کارت احتیاط در جدول فرم ثبت نماید.

۳ـ تذکرات لازم در صورت نیاز در قسمت «ملاحظات ثبت گردد.

۴ـ در ردیف «صادر کننده با ذکر نام و نام خانوادگی عنوان ساعت و تاریخ را ثبت و امضاء نماید.

۵ ـ در ردیف «مورد قبول واقع شد با ذکر نام و نام خانوادگی دارنده کارت احتیاط، عنوان، ساعت و تاریخ را ثبت و امضاء نماید.

v نحوه لغو فرم:

صادرکننده باید جهت لغو فرم تأییدیه کارت احتیاط به روش زیر اقدام نماید:

۱ـ ردیف «لغو شد بوسیله با ذکر نام و نام خانوادگی دارنده کارت (مجری انجام کار)، عنوان، ساعت، تاریخ را پس از اعلام اتمام کار توسط دارنده کارت (مجری انجام کار) یا اپراتور دیسپاچینگ را ثبت و امضاء نماید.

۲ـ در ردیف «مورد قبول واقع شد پس از لغو فرم تأییدیه کارت احتیاط با ذکر نام و نام خانوادگی صادرکننده، عنوان، ساعت و تاریخ را ثبت و امضاء نماید.

وزارت نیرو

شرکت برق منطقه ای ..............................................

فرم تأییدیه صدور کارت احتیاط

تذکر: صادرکننده (اپراتور) در صورتی که نتواند با دارنده کارت احتیاط ارتباط برقرار کند، مجاز خواهد بود بعد از گذشت مدت «یک ساعت از زمان بدون برق شدن خط یا دستگاه، با هماهنگی مرکز کنترل (دیسپاچینگ)، کارت احتیاط دارنده را لغو و نسبت به برق دار نمودن دستگاه و یا خط اقدام کند.

ضمیمه شماره۳ـ کارت حفاظت شخصی: مشخصات ـ نحوه تکمیل ـ نحوه ابطال

v مشخصات:

کارتی است قرمز رنگ، جدول بندی شده به مشخصات زیر:

الف ـ مقوایی است و از بالا منگنه می شود.

ب ـ طول کارت ۲۰ و عرض آن ۱۰ سانتیمتر

ج ـ حروف بارنگ مشکی نوشته شود.

v نحوه تکمیل:

اپراتور بعد از قبول صدور کارت حفاظت شخصی، باید نسبت به تکمیل آن به شرح زیر اقدام نماید:

۱ـ شماره کارت اختصاص داده شده از دفتر ثبت و صدور کارت حفاظت شخصی را در قسمت مربوطه ثبت نماید.

۲ـ نام و شماره دستگاه مجزاکننده یا بدون انرژی کننده را در ردیف «نام و شماره دستگاه مجزا کننده یا بدون انرژی کننده ثبت نماید.

۳ـ محل کار و نام شماره دستگاه یا مداری را که کار بر روی آن مجاز است در ردیف «نام شماره دستگاه و یا مداری که کار بر روی آن مجاز است ثبت نماید.

۴ـ شرح کاری که مجاز است انجام شود را در ردیف «شرح کاری که باید انجام شود ثبت نماید.

۵ ـ مدت زمان تقریبی کار را طبق نظر دارنده کارت (مجری انجام کار) در ردیف «مدت تقریبی انجام کار ثبت نماید.

۶ ـ نام و نام خانوادگی دارنده کارت را (مجری انجام کار) با ذکر سمت، در ردیف «دارنده کارت ثبت و امضاء نماید.

۷ـ نام و نام خانوادگی تصویب کننده (دیسپاچینگ) را در ردیف «تصویب کننده با ذکر سمت ثبت نماید.

۸ ـ بعد از عملیات مربوط به جداسازی، با نصب قفل یا ضامن های ایمنی در حضور مجری انجام کار، و در ردیف «کارت نصب شد بوسیله نام و نام خانوادگی (صادرکننده) با ذکر سمت را ثبت و امضاء می کند و مجری انجام کار نیز انجام عملیات ایمن سازی را تأیید و آنجا را امضاء می کند، سپس کارت حفاظت شخصی به وسیله نخ و یا وسیله عایق دیگری که استحکام لازم را داشته باشد، روی نقاط تضمین جداسازی نصب می شود به طوری که هم قابل رؤیت باشد و هم به آسانی جدا نشود.

۹ـ پس از انجام عملیات جداسازی، عملیات مربوط به بدون انرژی کردن و همچنین نصب قفل و یا ضامن ایمنی را درحضور مجری انجام کار، انجام می دهد و در ردیف «کارت نصب شده به وسیله نام و نام خانوادگی خود را ثبت و سمت خود را نیز در ردیف «سمت ثبت و امضا می کند و مجری انجام کار نیز عملیات ایمن سازی را تأیید و امضاء می کند، سپس کارت های حفاظت شخصی به وسیله نخ و یا وسیله عایق دیگری که استحکام لازم داشته باشد، روی نقاط تضمین بدون انرژی کننده (اعم از الکتریکی یا مکانیکی) نصب می شوند، به طوری که هم قابل رؤیت باشند و هم به آسانی جدا نشوند.

۱۰ـ تاریخ و ساعت نصب کارت حفاظت شخصی در ردیف «تاریخ و ساعت نصب کارت حفاظت شخصی ثبت می شود.

v نحوه ابطال:

با درخواست ابطال کارت حفاظت شخصی از سوی مجری انجام کار، صادرکننده (اپراتور) باید از محیط کار بازدید نماید و در صورتی که نکته مبهمی وجود نداشته باشد جهت ابطال، موارد ذیل را اجرا نماید:

الف: صادرکننده (اپراتور) نسخه اول فرم تأییدیه صدور کارت حفاظت شخصی را که نزد مجری انجام کار است از وی اخذ و ردیف «لغو شد بوسیله توسط مجری انجام کار تکمیل و نسبت به ابطال آن اقدام کند.

ب: صادرکننده (اپراتور) کارت های حفاظت شخصی مربوطه را برداشته و مجری انجام کار، ردیف «کارت لغو شد به وسیله را با ثبت «نام و نام خانوادگی امضاء کند.

ج: صادرکننده (اپراتور) پس از لغو و تکمیل ردیف های باقیمانده کارت حفاظت شخصی، ردیف «قبول شد بوسیله فرم تأییدیه کارت حفاظت شخصی تکمیل نماید.

ضمیمه شماره۴ـ فرم تأییدیه صدورکارت های حفاظت شخصی: مشخصات

ـ نحوه تکمیل ـ نحوه لغو نمونه کاربرد

v مشخصات:

فرمی است سفید رنگ، جدول بندی شده طبق نمونه و به مشخصات زیر:

الف ـ کاغذی است.

ب ـ طول و عرض فرم به اندازه کاغذ A۴ است.

ج ـ حروف با رنگ مشکی نوشته شود.

v نحوه تکمیل:

۱ـ شماره کارت حفاظت شخصی اختصاص داده شده را در قسمت مربوطه ثبت نماید.

۲ـ نام و شماره دستگاه و یا کلید،شرح عملیات انجام شده (جدا سازی یا بدون انرژی کردن) را در هر ردیف جدول به تعداد محل های نصب کارتهای حفاظت شخصی فرم ثبت نماید.

۳ـ تذکرات لازم را در صورت نیاز در قسمت «ملاحظات ثبت نماید.

۴ـ در ردیف «صادرکننده با ذکر نام و نام خانوادگی عنوان، ساعت و تاریخ را ثبت و امضاء نماید.

۵ ـ در ردیف «دریافت کننده با ذکر نام و نام خانوادگی دارنده کارت (مجری انجام کار)، عنوان، ساعت و تاریخ ثبت و امضاء نماید.

v نحوه لغو:

الف: صادرکننده (اپراتور) نسخه اول فرم تأییدیه صدور کارت حفاظت شخصی را که نزد مجری انجام کار است از وی اخذ و ردیف «لغو شد بوسیله با ذکر نام و نام خانوادگی مجری انجام کار، عنوان، ساعت و تاریخ را ثبت و مجری انجام کار نسبت به امضاء آن اقدام کند.

ب: صادر کننده (اپراتور) پس از لغو، ردیف «قبول شد بوسیله با ذکر نام و نام خانوادگی، عنوان، ساعت و تاریخ را ثبت و نسبت به امضاء آن اقدام کند.

کد : شماره :

وزارت نیرو

شرکت برق منطقه ای ...............................................

فرم تأییدیه صدور کارت های حفاظت شخصی

نمونه کاربرد:

مثال:

(۱) ـ چنانچه در مدار برق پنکه های اطراف ترانسفورماتور، اتصالی وجود دارد و اعضای تیم تعمیراتی تصمیم دارند که از آن رفع نقص کنند، باید ترتیبی داده شود تا پنکه از منبع انرژی جدا شود و محیط کار تا پایان کار برای مجری انجام کار، ایمن باقی بماند. برای رسیدن به این منظور از کارت «حفاظت شخصی استفاده می شود.

(۲) ـ گروه های تعمیراتی تصمیم دارند موتور پمپ روغن ترانسفورماتور را تعمیر و یا بازرسی کنند. برای از سرویس خارج کردن موتور پمپ و ایجاد محیط ایمن برای انجام کار، عملیات جداسازی به شرح زیر صورت می گیرد:

الف ـ برق تغذیه کننده موتور پمپ قطع و کلید آن قفل، و روی آن کارت «حفاظت شخصی نصب می شود. این یک نقطه تضمین الکتریکی است که جزء عملیات جداسازی به حساب می آید.

ب ـ موتور پمپ دارای دو شیر روغن است که یکی ورودی و دیگری خروجی می باشد. هر دو بسته و قفل ایمنی روی هر دو نصب و روی هر کدام از آنها کارت «حفاظت شخصی نصب می شود. این دو نقطه تضمین، مکانیکی است که جزء عملیات جداسازی محسوب می شود.

ج ـ موتور پمپ دارای یک شیر تخلیه روغن است که آن را باز می کنند و در حالت باز قفل ایمنی نصب و روی آن کارت «حفاظت شخصی نصب می شود. این نیز یک نقطه تضمین مکانیکی است که جزو عملیات جداسازی می شود.

ضمیمه شماره ۵ ـ کارت حفاظت دستگاه: مشخصات ـ نحوه تکمیل

ـ نحوه لغو ـ مثال کاربرد

v مشخصات:

کارتی است به رنگ مغزپسته ای روشن، جدول بندی شده طبق نمونه و به مشخصات زیر:

الف ـ مقوایی است و از بالا منگنه می شود.

ب ـ طول کارت ۲۰وعرض آن ۱۰ سانتیمتر.

ج ـ حروف بارنگ مشکی نوشته شود.

v نحوه تکمیل:

نحوه تکمیل این کارت جهت صدور توسط اپراتور به شرح زیرمی باشد:

۱ـ شماره کارت اختصاص داده شده از دفتر ثبت و صدور کارت حفاظت دستگاه را در قسمت مربوطه ثبت نماید .

۲ـ شماره و نام دستگاهی را که کارت باید روی آن نصب شود در محل شماره و «دستگاه ثبت نماید.

۳ـ علت نصب کارت را در محل «علت ثبت نماید.

۴ـ در ردیف «درخواست کننده با ذکر نام و نام خانوادگی، عنوان، ساعت و تاریخ را ثبت و امضا نماید.

۵ ـ در ردیف «کارت نصب شد بوسیله با ذکر نام و نام خانوادگی (اپراتور) و عنوان، ساعت و تاریخ را ثبت و امضاء نماید.

۶ ـ کارت حفاظت دستگاه را به وسیله نخ و یا وسیله عایق دیگری که استحکام لازم را داشته باشد، به طوری که هم قابل رؤیت باشد و هم به آسانی جدا نشود، نصب نماید.

۷ـ شماره، ساعت و تاریخ نصب کارت و دستگاه مورد نظر با شرح علت آن، در دفتر گزارش روزانه و دفتر ثبت کارت های مربوطه ثبت نماید.

v نحوه لغو:

درخواست لغو کارت حفاظت دستگاه باید از طرف درخواست کننده به اپراتور ارائه گردد و پس از درخواست، اپراتور باید به شرح ذیل عمل نماید:

الف: نام و نام خانوادگی درخواست کننده لغو کارت را در محل«کارت لغو شد به درخواست با ذکر عنوان ثبت نماید .

ب: ساعت و تاریخ لغو کارت را در محل «ساعت و تاریخ ثبت و امضاء نماید.

ج: اپراتور در ردیف «کارت برداشته شد بوسیله با ذکر نام و نام خانوادگی، عنوان، ساعت و تاریخ را ثبت و امضاء نماید.

د: تاریخ، ساعت و علت برداشتن کارت را در دفتر گزارش روزانه و دفتر کارت های حفاظتی دستگاه ثبت نماید.

ح: کارت برداشته شده را بایگانی نماید.

مثال کاربرد:

۱ـ حفظ دستگاه و تجهیزات از آسیب دیدن بیشتر

الف: فرض می شود: یاتاقان یکی از پنکه های اطراف ترانسفورماتور صدای غیرعادی دارد، در صورتی که پنکه متوقف نشود خسارت بیشتری خواهد دید و ممکن است به طور کلی معیوب شود. برای حفظ پنکه از آسیب بیشتر،لازم است پنکه معیوب متوقف و از راه اندازی آن خودداری شود. برای نیل به این منظور پنکه باید از منبع برق جدا و روی منبع تغذیه آن کارت حفاظت دستگاه نصب شود.

ب: در صورتی که تجهیزی فاقد شرایط لازم جهت بهره برداری تشخیص داده شود، مجری انجام کار ضمن اطلاع به اپراتور جهت صدورکارت حفاظت دستگاه و نصب آن توسط اپراتور اقدام نماید. عدم اطلاع جهت نصب کارت حفاظت دستگاه توسط مجری انجام کار، به منزله تأیید سلامت تجهیزات خواهد بود.

۲ـ پایدار نگه داشتن سرویس برق

طبـق شـکل (۴)، باس ۲۳۰ کیلو ولـت نیروگاه توسـط کلیـد قطع کننده Bus Sectionalizing به دو قسمت تقسیم می شود که ژنراتورهای ۱، ۲، ۳ و ۴ در یک قسمت و ژنراتورهای ۵، ۶، ۷ و ۸ در قسمت دیگر باس قرار می گیرد. در چنین شرایطی اگر اپراتور مستقر در پست شماره ۱، بریکر خطوط پست نیروگاه به پست شماره۱ را بدون توجه به تابلو سنکرونایز با باسبار ایستگاه پارالل کند و یا اینکه اپراتور مستقر در پست شماره ۲، دژنکتور خطوط پست نیروگاه به پست شماره ۲ را بدون توجه به تابلو سنکرونایز با باسبار ایستگاه پارالل کند، باعث خواهد شد که دو قسمت از باسبار بدون عمل سنکرونایز پارالل شوند که خود باعث ایجاد حادثه و در نتیجه احتمال قطع برق سراسری خواهد شد.

برای جلوگیری از عملیات اشتباه و آگاهی اپراتورها، روی دسته کنترل بریکرهای خطوط در پست شماره ۱ و پست شماره ۲، کارت حفاظت دستگاه نصب شود تا اپراتور قبل از عملیات، ابتدا به مطالب مندرج در کارت توجه کند.

در شبکه های رینگ سراسری برای ممانعت از عملیات اشتباه و بستن بریکرها بدون عمل سنکرونایزینگ، روی دسته کنترل بریکرهای خطوط رینگ، کارت حفاظت دستگاه نصب می شود. زمانی که اپراتورها برای بستن بریکرها اقدام کنند، ابتدا به مطالب مندرج در کارت حفاظت دستگاه توجه نموده و سپس با توجه به تابلو سنکرونایز و عمل سنکرونایزینگ عمل پارالل صورت می گیرد.

در شبکه های رینگ سراسری به منظور جلوگیری از عملیات اشتباه، هنگام بستن بریکرهای خطوط رینگ که ممکن است باعث خاموشی سراسری برق شود، روی دسته کنترل بریکرهای خطوط رینگ، کارت حفاظت دستگاه نصب می شود تا اپراتور در مواقع لزوم برای بستن بریکرها به مطالب مندرج در کارت حفاظت دستگاه و زاویه بار قبل از بستن آنها توجه کند.

منبع: edmanlaw.ir


برچسب‌ها: انتقال نیروی برق, نیروی برق, برق
[ سه شنبه سیزدهم تیر ۱۴۰۲ ] [ 16:53 ] [ مهدی نوری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

پذیرش کلیه دعاوی حقوقی، کیفری ، خانواده، ثبتی ، املاک، تجاری ، ارثی، تنظیم انواع لایحه، دادخواست، شکواییه، قرارداد و ارائه مشاوره حقوقی
شماره تماس : 86072210 - 86072235 همراه : 09127184919 مهدی نوری
نشانی : تهران. سهروردی جنوبی. کوچه بیجار. پلاک 10. واحد 4
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب